دوره 22، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 34-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
2- استادیار روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
3- دانشیار روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده:   (1642 مشاهده)
مقدمه: یکی از شرایط مهم برای حفظ نیروی کار ماهر، ایجاد یک محیط کار سالم و ایمن است که از طریق آن پیامدهای منفی شغلی کاهش یافته و نتایج مثبت شغلی نیروی انسانی ماهر سازمان­‌ها و موسسات افزایش می­‌یابد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل فشارزای نقش شغلی و آمایه ذهنی با توجه به میانجی­گری برانگیختگی استرس بر نتایج شغلی پرستاران انجام شد.
روش کار: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان­‌های غرب استان مازندران (۱۸۷۸ نفر در سال ۱۳۹۸) بودند که از میان آنان به روش نمونه­‌گیری تصادفی طبقه‌ای ۳۵۲ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه استرس شغلی House و Rizzo (1970)، پرسشنامه رضایت شغلی کارکنان Linz (2003)، پرسشنامه استاندارد تمایل به ترک شغلLongo  و Mura (2011)، پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی کارکنان Motowidlo و Scotter (1994)، پرسشنامه آمایه ذهنی Abd-El-Fattah و Yates (2006) و مقیاس برانگیختگی استرسSmith  و همکاران (2012) استفاده شد. داده­‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق برنامه نرم­‌افزار SPSS-24 و Amos-24تحلیل شدند. 
یافته­‌ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که برازش مدل مورد نظر مناسب است. همچنین نتایج نشان داد که عوامل فشارزای نقش شغلی و آمایه ذهنی اثر مستقیم و معناداری بر نتایج شغلی دارند. همچنین برانگیختگی استرس اثر غیر مسقیم و معناداری بر نتایج شغلی دارد.
نتیجه­‌گیری: با توجه به نقش مهم برانگیختگی استرس بر نتایج شغلی پرستاران توجه به این امر برای مدیران و مسئولین مراکز بهداشتی ضروری به نظر می­رسد، بنابراین بررسی علل و راهکارهای مناسب جهت کاهش استرس شغلی پیشنهاد می­‌گردد. برگزاری کارگاه­‌های آموزشی در خصوص آموزش راهکارهای مقابله با استرس، تقویت آمایه ذهنی، می­‌تواند در بهبود عملکرد شغلی پرستاران موثر باشد.
 
متن کامل [PDF 1015 kb]   (479 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1399/6/22 | پذیرش: 1399/9/4 | انتشار: 1399/11/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.