Rezayi S. Developing and determine the effectiveness of cognitive rehabilitation games on the social function of autistic children. Advances in Cognitive Sciences 2021; 22 (4) :35-45
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1163-fa.html
استادیار روانشناسی کودک، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (2165 مشاهده)
مقدمه: مهارتهای اجتماعی یکی از ضرورتهای زندگی اجتماعی است که اغلب افراد مبتلا به اختلال اتیسم، دچار نقص در این مهارتها هستند از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی و مطالعه اثربخشی برنامه بازیهای توانبخشی شناختی به منظور بهبود کارکرد اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام گرفت.
روش کار: روش پژوهش از لحاظ گردآوری اطلاعات از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل و به لحاظ هدف از نوع کاربردی بود. جامعه آماری شامل، کلیه کودکان اتیستیک عملکرد بالا مراکز آموزشی و توانبخشی شهر یزد در سال ۹9-98 بود. از بین کل جامعه هدف تعداد ۱۸ کودک اتیستیک به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش (۹ نفر) و کنترل (۹ نفر) قرار گرفتند. برنامه مداخلهای بازیهای توانبخشی شناختی، در ۱۲ جلسه متوالی ۶۰ دقیقهای، دو جلسه در هر هفته در طول سه ماه برای گروه آزمایش اجرا شد. از نیمرخ مهارتهای اجتماعی، برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یک متغیره (ANCOVA) با نرمافزار SPSS-22 انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه مداخلهای بازیهای توانبخشی شناختی بر هر سه متغیر کارکرد اجتماعی یعنی تعامل اجتماعی متقابل، مشارکت اجتماعی و رفتارهای اجتماعی ناپخته تاثیر معناداری داشت هرچند سطح معناداری برای هر سه متغیر یکسان نبود.
نتیجهگیری: با توجه به این که جدیترین مشکل کودکان اتیستیک نقص در مهارتهای اجتماعی است و همچنین تاثیر پایدار برنامه مداخلهای بازیهای توانبخشی شناختی بر بهبود کارکردهای اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم، کاربست این برنامه در تمام مراکز ویژه اختلال اتیسم به عنوان یک برنامه آموزشی پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1399/5/22 | پذیرش: 1399/9/6 | انتشار: 1399/11/2