دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 73-58 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasempour E, Talkhabi M, Dehghani M, Salehi K. Explaining the components of situated cognition theory-based teacher education. Advances in Cognitive Sciences 2020; 21 (4) :58-73
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1070-fa.html
قاسم‌پور خوشرودی عرفانه، تلخابی محمود، دهقانی مرضیه، صالحی کیوان. تبیین مولفه‌های برنامه درسی تربیت معلم بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (4) :58-73

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1070-fa.html


1- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
3- استادیار، گرایش برنامه‌ریزی درسی،دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- استادیار، گرایش سنجش آموزش، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (5018 مشاهده)
 مقدمه: این مقاله به تبیین مولفههای برنامه درسی تربیت معلم بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی پرداخته است. این نظریه با نگرش جدید به یادگیری و شناخت معتقد است که شناخت و یادگیری در موقعیتهای ویژه مورد کاربرد آن واقع شدهاند. بنابراین افراد برای کسب دانش معتبر باید در موقعیتهای واقعی مشارکت و تعامل داشته باشند.
روش کار: بر اساس چشم انداز نظریه شناخت موقعیتی، با استفاده از روش پژوهش نظریهای، چهار مولفه اصلی برنامه درسی تربیت معلم هدف، فرصتهای یاددهی_یادگیری، راهبردهای یادگیری و ارزشیابی تبیین شد. ارائه مدل تجویزی برنامه درسی تربیت معلم در قالب راهبرد‌های یاددهی و یادگیری ارائه شد. این مدل تجویزی در برگیرنده دو مفهوم کارورزی شناختی و جوامع عمل، با به کارگیری فرصت‌های یادگیری در راستای تحقق اهداف برنامه درسی اقدام می‌نماید و مولفه ارزشیابی مستتر در مدل تجویزی برای ارزیابی فرآیند و برون­داد نتایج صورت می‌گیرد.
یافتهها: یافته‌های پژوهش حاضر در ذیل مولفه‌های هدف، فرصتهای یاددهی_یادگیری، راهبردهای یادگیری و ارزشیابی بحث شد. در بخش اهداف به چهار هدف، انتقال دانش کاربردی و مستحکم به فراگیران، ساخت اجتماعی معنا، تربیت معلمان حرفهای کارا و مولد و شکلدهی هویت حرفهای فراگیران اشاره شد. فرصت‌های یادگیری به مواردی چون انجام فعالیتهای اصیل، گفتمان، روایتپردازی، سناریو سازی، طراحی و تصویرسازی از ادراک حرفهای خود پرداخته است. فرصت‌های یادگیری در بطن دو راهبرد یادگیری کارورزی شناختی و جوامع عمل تحقق اهداف مورد نظر را محقق می‌سازد. در نهایت، ارزشیابی معتبر و اصیل جهت ارزیابی برنامه درسی طراحی شده پیشنهاد داده شد.
نتیجه­‌گیری: پژوهشگران معتقدند به کارگیری چارچوب برنامه درسی ارائه شده بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی در تربیت معلم به کاهش فاصله دانش نظری و عملی و در نتیجه نظریه و عمل کمک خواهد کرد.
متن کامل [PDF 1873 kb]   (1951 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1397/4/25 | پذیرش: 1398/3/2 | انتشار: 1398/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb