Siahposht Khachaki A, Ghadirzadeh E, Firouzi H, Hosseinzadeh Dogolsar F, Heydari Gorgi A, Bararpoor M. Evaluation of the individual, environmental and educational cognitive impact factors on the quality of clinical medical education from the viewpoint of clinical professors and students in Ramsar - Mazandaran University Campus of Medical Sciences. Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (2) :63-70
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1057-fa.html
سیاه پشت خاچکی علی، قدیرزاده عرفان، فیروزی حسین، حسین زاده دوگلسر فاطمه، حیدری گرجی علی مراد، برارپور مبین. بررسی میزان تاثیر عوامل شناختی فردی، محیطی و آموزشی بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان و اساتید بالینی پردیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران – رامسر. تازه های علوم شناختی 1399; 22 (2) :70-63
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1057-fa.html
1- استادیار فیزیولوژی، مدیر دفتر توسعه آموزش پردیس رامسر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران
2- دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
3- استادیار طب نوزادی و پیرامون تولد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران
4- کارشناس دفتر توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران
5- استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران
6- دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران
چکیده: (1747 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی در شکلدهی مهارتهای اساسی و توانمندیهای حرفهای دانشجویان پزشکی نقش اساسی دارد. بنابراین شناخت وضعیت فعلی آن میتواند بستری برای ارتقاء وضعیت عملکرد آنها در آینده فراهم سازد. با توجه به این امر، مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل شناختی موثر بر کیفیت آموزش بالینی در پردیس رامسر انجام پذیرفت.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی_مقطعی بود. 181 نفر از دانشجویان و اساتید بالینی پردیس رامسر در سال 1397 به روش نمونهگیری سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که شامل دو قسمت اطلاعات جمعیتشناختی، دیدگاه دانشجویان و اساتید بالینی درباره آموزش بالینی بود. دادهها با استفاده از آزمون کایدو و آزمون t مستقل به وسیله نرمافزار SPSS-18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در مطالعه حاضر 23/69 درصد از دانشجویان زن و 46 درصد مدرسان مرد بودند. 80 درصد از مدرسان و 64/50 درصد از دانشجویان متاهل بودند. نتایج نشان داد ارتباط معناداری میان حیطههای آزمون که شامل خصوصیات فردی فراگیر، خصوصیات فردی مدرس، محیط بالینی، برنامهریزی آموزشی و متغیر ارزشیابی بالینی وجود داشت (05/0>P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه چنین به نظر میرسد که با تقویت و اجرای دقیق و منظم برنامههای موجود، بهبود فضای آموزشی و آشنا نمودن مربیان با شرح وظایف خود در قبال دانشجویان میتوان کیفیت آموزش بالینی را ارتقا داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1398/10/21 | پذیرش: 1399/2/24 | انتشار: 1399/4/10