OTHERS_CITABLE مقایسه تکانشگری سرعتِ پاسخ و تکانشگری انتخاب در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی و کودکان عادی مقدمه: تکانشگری یکی از مشخصه­‌های اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی است. تکانشگری سرعت پاسخ و تکانشگری انتخاب دو ساخت متفاوت تکانشگری هستند که به ترتیب در اثر نقص در بازداری پاسخ و بازداری اجرای فوری یک میل قوی رخ می­دهند. بررسی تفاوت­‌های موجود در این ساخت­‌ها بین افراد مبتلا به این اختلال و افراد فاقد این اختلال، از لحاظ بالینی حائز اهمیت است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسه­ تکانشگری سرعت پاسخ و تکانشگری انتخاب در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی و کودکان عادی بود. روش کار: این پژوهش علی_مقایسه­ای بر روی 19 کودک مبتلا به اختلال نقص‌­توجه/‌‌بیش­‌فعالی و 19 کودک عادی (در سنین 8 تا 10 سال) که به روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد. شرکت­‌کنندگان با استفاده از  مصاحبه­ تشخیصی ساختاریافته، آزمون هوشی ریون و مقیاس­ه‌ای تجدید­نظر شده درجه­‌بندی والد و معلم­ Conners (فرم کوتاه) مورد سنجش قرار گرفته‌­اند و سپس گروه­‌بندی شدند. عملکرد گروه­‌ها با استفاده از نسخه­ دوم آزمون عملکرد پیوسته و آزمون کاهش ارزش تاخیری زمان ­واقعی ارزیابی شد. تحلیل داده­‌ها با استفاده از آزمون ­واریانس چند متغیری و با نرم­‌افزار SPSS-20 انجام شد. یافته‌­ها: نتایج پژوهش حاضر، تفاوت معنا­داری بین گروه‌­ها در تکانشگری سرعت پاسخ نشان داد (017/0P<). در صورتی که در تکانشگری انتخاب تفاوت معنا­دار بین گروه­‌ها مشاهده نشد (017/0<P). بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی در تکلیف تکانشگری سرعت پاسخ عملکرد ضعیف­‌تری داشتند. نتیجه­‌گیری: بر اساس یافته­‌های پژوهش حاضر، تفاوت معنا­داری در تکانشگری سرعت پاسخ بین دو گروه، وجود داشت، ولی در تکانشگری انتخاب بین دو گروه، تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین، شاید در اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی، تکانشگری سرعت پاسخ از اهمیت بیشتری نسبت به تکانشگری انتخاب برخوردار باشد.   http://icssjournal.ir/article-1-1063-fa.pdf 2020-03-18 1 11 10.30699/icss.21.4.1 تکانشگری سرعت پاسخ تکانشگری انتخاب اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی Comparison of rapid response impulsivity and choice impulsivity between children with attention-deficit/hyperactivity disorder and normal children Introduction: Impulsivity is one of the features of attention-deficit/hyperactivity disorder. Rapid response impulsivity and choice impulsivity encompass two different structures of impulsivity, which take place due to the deficiency in response inhibition and inhibition of immediate execution of a strong desire, respectively. Studying the existing differences in these structures between two groups with and without this disorder is clinically crucial. Therefore, the present study aimed to compare the rapid response impulsivity and choice impulsivity between children with attention- deficit/hyperactivity disorder and normal children. Methods: This research was conducted with a causal-comparative method on 19 children with attention-deficit/hyperactivity disorder and 19 normal children (at the age of 8 to 10 years) who selected, based on the purposive sampling method. The participants were evaluated using Structured Diagnostic Interview, Raven IQ test, and Conners' Parent and Teacher Rating Scales-revised (short form), and they were then grouped. The performance of the groups has determined using the second version of the Continuous Performance Test (CPT-II) and Real-time Discounting Task. Data have been analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA) and SPSS-20 software. Results: The results obtained from the current research indicated a significant difference between groups in the rapid response impulsivity (P<0.017), while there is no significant difference between groups in the choice impulsivity (P>0.017). Based on the obtained results, children with attention-deficit/hyperactivity disorder performed poorly in the rapid response impulsivity task. Conclusion: According to the results of this research, there is a significant difference in rapid response impulsivity between two groups but there is no significant difference in choice impulsivity between them. Thus, rapid response impulsivity may be more important than choice impulsivity in the attention-deficit/hyperactivity disorder. http://icssjournal.ir/article-1-1063-en.pdf 2020-03-18 1 11 10.30699/icss.21.4.1 Rapid response impulsivity Choice impulsivity Attention-deficit/hyperactivity disorder Abbas Bakhshipour 1 Professor in Clinical Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran AUTHOR Gholam Reza Chalabianloo 2 Associate Professor in Neuroscience, Azarbaijan Shahid Madani University, Maragheh, Iran AUTHOR Farnaz Jahanbin Farnazjahanbin@ymail.com 3 MA in General Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1018-2720
OTHERS_CITABLE اثربخشی اصلاح سوگیری توجه بر سوگیری توجه، سوگیری پیش توجه و وسوسه در معتادان در حال ترک مقدمه: سال‌هاست که بر نقش سوگیری توجه در اختلالات مرتبط با اعتیاد از جمله نقش آن در وسوسه و لغزش تأکید می‌شود. در پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی اصلاح سوگیری توجه بر سوگیری توجه، سوگیری پیش‌توجه و وسوسه در معتادان در حال ترک پرداخته‌ شد. روش کار: سه گروه (اصلاح سوگیری توجه، اصلاح سوگیری توجه به همراه تقویت و تنبیه و کنترل) در سه مرحله زمانی (پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری) از لحاظ میزان سوگیری توجه، سوگیری پیش‌ توجه و وسوسه مورد سنجش قرار‌ گرفتند. بین پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه کنترل مداخله‌ای خنثی دریافت کرد، در حالی ‌که گروه اصلاح سوگیری توجه با روش اصلاح سوگیری متداول مورد مداخله قرار گرفت و گروه دیگر از طریق اصلاح سوگیری توجه با تقویت و تنبیه مورد دست‌کاری قرار گرفت. برای سنجش سوگیری توجه، سوگیری پیش ‌توجه و همچنین مداخلات صورت گرفته از آزمون دات پروب و برای سنجش وسوسه از مقیاس کوتاه وسوسه مواد استفاده گردید. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بود که هر سه گروه در متغیرهای سوگیری توجه در پس‌آزمون و پیگیری، سوگیری پیش ‌توجه در پس‌آزمون و وسوسه در پس‌آزمون با یکدیگر تفاوت معناداری داشتند. در متغیر سوگیری پیش ‌توجه در مرحله پیگیری گروه کنترل نمرات سوگیری پیش ‌توجه بالاتری از هر دو گروه دیگر کسب نمود. همچنین در متغیر وسوسه در مرحله پیگیری گروه اصلاح سوگیری به همراه تقویت و تنبیه از هر دو گروه دیگر نمرات وسوسه کمتری را کسب نمود. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد افزودن تقویت و تنبیه به مداخله کلاسیک اصلاح سوگیری توجه می‌تواند به بهبود اثربخشی این مداخله بینجامد. همچنین مداخلات مبتنی بر اصلاح سوگیری توجه، مداخله‌ای کارآمد هستند. http://icssjournal.ir/article-1-1064-fa.pdf 2020-03-18 12 22 10.30699/icss.21.4.12 اصلاح سوگیری توجه تقویت و تنبیه آزمون دات پروب سوگیری پیش­ توجه وسوسه The effectiveness of attentional bias modification on attentional bias, pre-attentional bias and craving in abstinent addicts Introduction: For many years, it has been emphasized on the role of attentional bias in addiction-related disorders, including its role in craving and relapse. This reseasrch aimed to investigate, the effectiveness of attentional bias modification on attention bias, pre-attentional bias and craving in abstinent addicts. Methods: Three groups (control, attentional bias modification and attentional bias modification with reinforcement and punishment) in three phases (pre-test, post-test, and follow up) assessed in attentional bias, pre-attentional bias, and craving. During the pre-test and post-test, the control group received placebo training, while the second group received attentional bias modification training, and the third group received attentional bias modification training with reinforcement and punishment, respectively. To measure attentional bias, pre-attentional bias, and interventions, and to measure craving Dot-probe task test and Brief Substance Craving Scale were used respectively. Results: The results indicated that there was a significant difference between three groups in attentional bias in post-test and follow-up, the pre-attentional bias in post-test, and craving in the post-test. The control group obtained a higher score in pre-attentional bias than two experimental groups in the pre-attentional bias in follow up and attentional bias modification with reinforcement and punishment group obtained a lower score in craving than two other groups in craving in follow up. Conclusion: It seems that adding reinforcement and punishment to the classical intervention of attentional bias modification can lead to improving the effectiveness of this intervention. Besides, interventions based on attention bias modification are efficient interventions. http://icssjournal.ir/article-1-1064-en.pdf 2020-03-18 12 22 10.30699/icss.21.4.12 Attentional bias modification Reinforcement and Punishment Dot-Probe task Pre-attentional bias Craving Ali Nowrouzi 1 . PhD Student in Psychology, Department of Clinical Psychology, College of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran AUTHOR Najmeh Hamid n.hamid@scu.ac.ir 2 Associate Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, College of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran AUTHOR https://orcid.org/ 0000-0002-9863-0320 Kumars Beshlideh 3 . Professor of Psychology, Department of Psychology, College of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran AUTHOR Seyed Ali Marashy 4 Assistant Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, College of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی حافظه‌ شرح حال و سبک‌های پردازش هویت در نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی حافظه شرح حال و سبک‌ها­ی پردازش هویت در نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بود. روش کار: این پژوهش از نوع پس رویدادی (علی مقایسه‌ای) بود، که در آن آزمودنی‌ها که با روش نمونه­‌گیری در دسترس در 3 گروه مهاجر افغان (16 آزمودنی در گروه اختلال استرس پس از سانحه، 18 آزمودنی در گروه کنترل و 14 آزمودنی در گروه افراد مواجه شده با رویداد استرس­‌زا بدون نشانه­‌های اختلال استرس پس از سانحه) انتخاب شدند. آزمودنی‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای اختلال استرس پس از سانحه، مقیاس تجدید نظر شده تاثیر رویداد، مقیاس اضطراب Beck، مقیاس افسردگیCDS-A ، آزمون حافظه شرح حال و پرسشنامه هویت Berzonsky مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس یک طرفه و چند متغیره، تحلیل کوواریانس یک طرفه و ضریب همبستگی استفاده شد. یافته‌ها: بین عملکرد بیش کلی­‌گرایی حافظه‌ شرح حال نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه  و گروه مواجه شده با رویداد استرس­‌زا بدون نشانه‌­های اختلال استرس پس از سانحه و کنترل تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین بین گروه‌های مورد نظر در سطح اضطراب و افسردگی تفاوت معناداری وجود داشت. اما میان حافظه شرح حال و هویت رابطه معناداری بدست نیامد. نتیجه­‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان داد که عملکرد نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در بازیابی اختصاصی حافظه شرح حال ضعیف‌تر از نوجوانان دو گروه دیگر است. همچنین بین گروه­‌ها از نظر سبک هویت تفاوت معناداری نداشت، از طرفی میان آسیب بازیابی اطلاعات از حافظه‌ شرح حال با سبک هویتی نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به PTSD ارتباطی وجود ندارد. بنابراین بر مبنای مطالعات و مشاهدات صورت گرفته در پژوهش به نظر  می­‌رسد که در این گروه از نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به PTSD متغیر حافظه شرح حال نقش واسطه­‌ای در تبیین سبک­‌های هویتی ندارد. http://icssjournal.ir/article-1-1060-fa.pdf 2020-03-18 23 32 10.30699/icss.21.4.23 اختلال استرس بعد از سانحه حافظه شرح حال سبک‌های پردازش هویت نوجوانان مهاجر افغان The study of autobiographical memory and identity processing styles in Afghan immigrant adolescents suffering from post–traumatic stress disorder Introduction: This study aims to investigate autobiographical memory and identity styles in Afghan immigrant adolescent with post–traumatic stress disorder. Methods: There are three groups in this causal-comparative study (18 control subjects, 14 Non-PTSD, and 16 PTSD subjects). Subjects were recruited by using Semi-Structural Interview for PTSD, The Impact of Event Scale–Revised, Beck Anxiety Inventory, Children Depression Scale, Autobiographical Memory Test, and Berzonsky’s Identity Style Inventory. To analyze data, one-way covariance and one-way variance analysis were used. Results: There was a significant difference between autobiographical memory among immigrant adolescents with PTSD, Non-PTSD and control group. Beside, these groups had a significant difference in depression and anxiety levels. But there was no significant relation between identity and autobiographical memory. Conclusion: The results of this study revealed that performance of Afghan immigrant adolescents with PTSD in special retrieval of autobiographical memory items is weaker than control and Non-PTSD groups. However, the variance analyze have shown that there was no significant difference in terms of identity style among these three groups. Problems in retrieving autobiographical memory information were not related to identifying style in this group of Afghan immigrant adolescents. http://icssjournal.ir/article-1-1060-en.pdf 2020-03-18 23 32 10.30699/icss.21.4.23 Post-traumatic stress disorder (PTSD) Autobiographical memory Identity processing styles Afghan immigrant adolescents Fatemeh Sanambari 1 MSc in Clinical Psychology of Child and Adolescence, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR Alireza Moradi Moradi90@yahoo.com 2 Professor of Clinical Psychology Department, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-5351-6017 Maryam Moghaddasin 3 Assistant Professor of Clinical Psychology Department, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR Vida Sadat Mirabolfathi 4 PhD Student in Cognitive Sciences, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran AUTHOR Mehdi Parouee 5 MSc Student in Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE مدل‌سازی دینامیکی اختلال افسردگی اساسی و محاسبه سرعت وقوع: بازگشت دوره‌های اختلال افسردگی مقدمه: اختلال ­افسردگی ­اساسی، یک اختلال طولانی و پایا است و منجر به ایجاد اختلالات عملکردی و اجتماعی اساسی می­شود. طبق گفته­ سازمان بهداشت جهانی، اختلال ­افسردگی ­اساسی در سال 2020 به دومین عامل اصلی بیماری در سراسر جهان تبدیل خواهد شد. هدف از انجام این پژوهش، ارائه­ یک مدل دینامیکی غیر­خطی مرتبه دوم برای اختلال ‌افسردگی ‌اساسی با استفاده از مدل­سازی محاسباتی بود که بتواند شرایط وقوع و بازگشت دوره‌­های افسردگی را توجیه کند. روش کار: در این مدل دو معادله ریاضی ارائه شده بود که، از چند کمیت مؤثر در ایجاد اختلال‌ افسردگی ‌اساسی مانند حجم هیپوکامپ، سطح سروتونین، حجم آمیگدال، عوامل خارجی روان­شناختی و فرایندهای غیر قابل پیش‌­بینی، تشکیل یافته بود و سابقه­ دوره­‌های قبلی بیمار در نظر گرفته شده است. در مدل­سازی صورت گرفته، داده­‌های مدل، بر روی دوره‏‌های 1002 فرد افسرده، در بازه­ زمانی یک عمر طبیعی 64 ساله، بررسی شد. یافته­‌ها: در مدل دینامیکی، منحنی توزیع مدت دوره افسردگی در بیماران تحت درمان دارویی و شناختی ­رفتاری موج سوم، بسیار گسترده بوده و میانگین آن 1019 روز است. نتیجه‌­گیری: در این پژوهش یک چارچوب ریاضی توسعه یافت، که در نهایت به توسعه مدل­‌های مفصل­‌تر برای اختلال‌ افسردگی ‌اساسی و درک بهتر این اختلال و اثرات آن بر فرایندهای شناختی، منجر خواهد شد.   http://icssjournal.ir/article-1-1066-fa.pdf 2020-03-18 33 45 10.30699/icss.21.4.33 اختلال افسردگی اساسی مدل سیستم­‌های دینامیکی سرعت وقوع سرعت برگشت اختلال افسردگی Dynamic modeling of major depressive disorder: Calculating the rate of occurrence and recurrence Introduction: The major depressive disorder is a long-lasting disorder that results in major functional and social disorders. According to the World Health Organization, the major depressive disorder will become the second leading cause of disease worldwide in 2020. The purpose of the present study was to present a second-orderer nonlinear dynamic model underlying depression disorder using computational modeling that can justify the conditions of occurrence and recurrence of depression. Methods: In this model, two mathematical equations were presented which consisted of several effective quantities in the generation of major depressive disorder such as the volume of the hippocampus, serotonin levels, amygdala volume, psychological external factors and unpredictable processes and the history of previous periods of the patient were considered. The data were analyzed on the 1002 depressed people periods, over a 64-year normal life span. Results: The results of the presented model show that in the dynamic model, the duration curve of depression in patients under the antidepressant drugs and the third wave cognitive behavioral therapy was widespread, with an average of 1019 days. Conclusions: The study developed a mathematical framework, which will eventually lead to the development of more detailed models for a major depressive disorder and a better perception of the major depressive disorder and its effects on cognitive processes.   http://icssjournal.ir/article-1-1066-en.pdf 2020-03-18 33 45 10.30699/icss.21.4.33 Major depression disorder Dynamic system model Rate of occurrence Recurrence of depression disorder. Seyed Esmaeil Hosseini Sehosseini93@gmail.com 1 PhD in Cognitive Modeling, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-4305-862X Mohammad Pooyan 2 Associate Professor in Biomedical Engineering, Faculty of Engineering, Shahed University, Tehran, Iran AUTHOR Alireza Valizadeh 3 Associate Professor in Physics, Department of Physics, Institute for Advanced Studies in Basic Sciences (IASBS), Zanjan, Iran AUTHOR Alireza Moradi 4 Professor in Clinical Psychology, Department of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه پردازش شناختی دانشجویانِ با دانش عمیق و سطحی در حل مسائل تفسیر نمودار تابع ریاضی: یک مطالعه پتانسیل وابسته به رویداد مقدمه: مطالعات رفتاری قبلی، فهم سطحی فراگیران از تابع و مباحث مرتبط با آن را عاملی موثر در مشکلات مربوط به حل مسائل تفسیر نمودار تابع می‌دانند. هدف این مطالعه بررسی این موضوع با استفاده از ابزار علوم اعصاب شناختی بود. بدین منظور پردازش‌­های شناختی دو گروه از دانشجویان با دانش عمیق و سطحی از تابع، هنگام حل مسائل تفسیر نمودار تابع، با استفاده از  پتانسیل‌های وابسته به رویداد (ERP) مقایسه شد. روش کار: این پژوهش کمی و به روش نیمه تجربی بود. جامعه آماری 177 نفر از دانشجویان رشته‌های مختلف مهندسی یکی از دانشگاه های شرق کشور بودند که توسط یک آزمون ریاضی به دو گروه تقسیم شدند: افراد دارای دانش مفهومی و رویه‌ای عمیق و سطحی (دانش عمیق و دانش سطحی). از هر گروه 14 نفر در آزمایش ERP شرکت کردند. یافته‌ها: داده­‌های رفتاری دقت پاسخ گروه دانش عمیق را به طور معناداری بالاتر از گروه دانش سطحی نشان داد. اما سرعت پاسخ دو گروه تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت. داده‌های الکتروفیزیولوژی مشخص کرد که دامنه مؤلفه P300 گروه دانش سطحی، در الکترودهای نواحی مرکزی، مرکزی_آهیانه‌ای و آهیانه‌ای، بیشتر از گروه دانش عمیق است. نتیجه‌گیری: اگر چه داده‌های رفتاری سرعت پاسخ دو گروه را تقریبا یکسان نشان داد، اما داده‌های الکتروفیزیولوژی مشخص کرد که انجام تکالیف تفسیر نمودار تابع، برای گروه دانش سطحی، خواسته‌های توجه‌ی بالاتری داشته و منابع پردازشی بیشتری را فعال می‌کند. این نتایج، نقش مهم ابزارهای علوم اعصاب­ شناختی را در فراهم آوردن اطلاعات در مورد تفاوت‌های عملکرد افراد مختلف نشان می‌دهد. http://icssjournal.ir/article-1-1061-fa.pdf 2020-03-18 46 57 10.30699/icss.21.4.46 پتانسیل‌های وابسته به رویداد دانش مفهومی و رویه‌ای تفسیر نمودار تابع عملکرد شناختی A comparative study of cognitive processes in students with deep versus superficial knowledge on interpreting graphs of mathematical functions based on Event-Related Potential Introduction: The purpose of this study is to compare the cognitive processes and abilities of two groups of students by using and analyzing event-related potentials (ERPs) during solving problems on interpretation of the graph of functions. Methods: The research method was quantitative and quasi-experimental. The participants of this study were 177 male undergrad engineering students. By the researcher-made mathematics test, participants were divided into two groups of deep conceptual and procedural knowledge (DK) group and superficial conceptual and procedural knowledge (SK) group. Fourteen students were randomly chosen from each group and taken the task and ERPs recording experiment. Results: The DK group responded more accurately than the SK group. However, the reaction time of the two groups did not show significant variations. The ERP findings demonstrated that the amplitude of the P300 component for the SK group was considerably higher than that of the DK group over central, centro-parietal and parietal brain areas at the question window. Conclusion: Although behavioral data in the reaction time of between two groups was almost identical, electrophysiological data indicated that doing the interpretation tasks in the SK group would have higher demands and activated further processing brain resources. Also, according to ERPs data, it was determined that the difference between the cognitive processing of the two groups occurs in the first stage and after seeing the graph of the function. These results point to the crucial role of cognitive neuroscientific technics in providing information on the differences in the cognitive performance of different individuals. http://icssjournal.ir/article-1-1061-en.pdf 2020-03-18 46 57 10.30699/icss.21.4.46 Event related potentials (ERPs) Conceptual and procedural knowledge Interpretation of the graph of function Cognitive performance Najmeh farsad 1 PhD in Mathematics Education, Department of Mathematics Education, Faculty of Mathematical Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran AUTHOR Hassan Alamolhodaei alam@um.ac.ir 2 Professor of Department of Mathematics Education, Faculty of Mathematical Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-3645-7876 Ali Moghimi 3 Professor of Department of Biology, Faculty of Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran AUTHOR Sahar Moghimi 4 Associate Professor of Department of Electrical Engineering, Faculty of Engineering, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran AUTHOR Mehdi Jabbari Nooghabi 5 Assistant Professor of Department of Statistics, Faculty of Mathematics Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تبیین مولفه‌های برنامه درسی تربیت معلم بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی  مقدمه: این مقاله به تبیین مولفه‌های برنامه درسی تربیت معلم بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی پرداخته است. این نظریه با نگرش جدید به یادگیری و شناخت معتقد است که شناخت و یادگیری در موقعیت‌های ویژه مورد کاربرد آن واقع شده‌اند. بنابراین افراد برای کسب دانش معتبر باید در موقعیت‌های واقعی مشارکت و تعامل داشته باشند. روش کار: بر اساس چشم انداز نظریه شناخت موقعیتی، با استفاده از روش پژوهش نظریه‌ای، چهار مولفه‌ اصلی برنامه درسی تربیت معلم هدف، فرصت‌های یاددهی_یادگیری، راهبردهای یادگیری و ارزشیابی تبیین شد. ارائه مدل تجویزی برنامه درسی تربیت معلم در قالب راهبرد‌های یاددهی و یادگیری ارائه شد. این مدل تجویزی در برگیرنده دو مفهوم کارورزی شناختی و جوامع عمل، با به کارگیری فرصت‌های یادگیری در راستای تحقق اهداف برنامه درسی اقدام می‌نماید و مولفه ارزشیابی مستتر در مدل تجویزی برای ارزیابی فرآیند و برون­داد نتایج صورت می‌گیرد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر در ذیل مولفه‌های هدف، فرصت‌های یاددهی_یادگیری، راهبردهای یادگیری و ارزشیابی بحث شد. در بخش اهداف به چهار هدف، انتقال دانش کاربردی و مستحکم به فراگیران، ساخت اجتماعی معنا، تربیت معلمان حرفه‌ای کارا و مولد و شکل‌دهی هویت حرفه‌ای فراگیران اشاره شد. فرصت‌های یادگیری به مواردی چون انجام فعالیت‌های اصیل، گفتمان، روایت‌پردازی، سناریو سازی، طراحی و تصویرسازی از ادراک حرفه‌ای خود پرداخته است. فرصت‌های یادگیری در بطن دو راهبرد یادگیری کارورزی شناختی و جوامع عمل تحقق اهداف مورد نظر را محقق می‌سازد. در نهایت، ارزشیابی معتبر و اصیل جهت ارزیابی برنامه درسی طراحی شده پیشنهاد داده شد. نتیجه­‌گیری: پژوهشگران معتقدند به کارگیری چارچوب برنامه درسی ارائه شده بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی در تربیت معلم به کاهش فاصله دانش نظری و عملی و در نتیجه نظریه و عمل کمک خواهد کرد. http://icssjournal.ir/article-1-1070-fa.pdf 2020-03-18 58 73 10.30699/icss.21.4.58 علوم شناختی شناخت موقعیتی تربیت معلم برنامه درسی مولفه Explaining the components of situated cognition theory-based teacher education Introduction: The present study is an attempt to explain the components of the teacher education curriculum based on the situated cognition theory. This theory, with a new attitude to the cognition and learning, believes that these two categories have been applied in specific situations. Therefore, people need to be involved in real-world situations to gain authentic knowledge. Methods: Based on the perspective of situated cognition theory, the four main components of the teacher education curriculum, including teaching-learning opportunities, learning strategies, and evaluation were explained using theoretical inquiry. A prescriptive model of teacher education curriculum was presented in the form of teaching and learning strategies. This prescriptive model underlies the two concepts of cognitive apprenticeship and community of practice using learning opportunities to achieve the goals of the curriculum. The hidden evaluation component in the prescriptive model carried out to assess the process and output results. Results: The findings of the present study were discussed in terms of components such as goals, teaching-learning opportunities, learning strategies, and evaluation. In the goals section, four goals were focused on transferring well-appointed and applied knowledge to learners, social construction of meaning, training efficient and productive professional teachers, and shaping learners' professional identities. Learning opportunities have focused on doing authentic practices, discourse, narrative writing, scenario building, design, and visualization of their professional perceptions. Learning opportunities at the heart of two learning strategies, including cognitive apprenticeship, and communities of practice will accomplish the mentioned goals. Finally, the validated and authentic evaluation was proposed to evaluate the designed curriculum. Conclusion: Researchers believe that the application of the curriculum framework based on the situated cognition theory in teacher education contributes to reducing the gap between theoretical and practical knowledge, and as a result, between theory and practice. http://icssjournal.ir/article-1-1070-en.pdf 2020-03-18 58 73 10.30699/icss.21.4.58 Cognitive science Situated cognition Teacher education Curriculum Component Erfane Ghasempour 1 PhD Candidate in Curriculum Studies, Tehran University, Tehran, Iran AUTHOR Mahmoud Talkhabi Talkhabi@iricss.org 2 Assistant Professor of Department of Educational Sciences, Farhangian University and Institute for Cognitive Science Studies (ICCS), Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-5643-1163 Marzieh Dehghani 3 Assistant Professor of Curriculum Studies,Faculty of Psychology and Education، Tehran University, Tehran, Iran AUTHOR Keyvan Salehi 4 Assistant Professor of Educational Measurement and Evaluation, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE رابطه بین فرآیندهای شناختی پاس و تفکر آینده‌نگر در کودکان با اختلال طیف اوتیسم مقدمه: نقایص فرآیندهای شناختی پاس (PASS) ویژگی معمول افراد با اختلال طیف اوتیسم است و به نظر می‌رسد هر نقصی در این توانایی ممکن است بر توانایی‌های دیگر از جمله تفکر آینده‌نگر در این گروه تأثیر بگذارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرآیندهای شناختی PASS و تفکر آینده‌نگر در کودکان با اختلال طیف اوتیسم در شهر اصفهان انجام گرفت. روش کار: طرح این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان 8-6 سال مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا در شهر اصفهان بود. نمونه مورد بررسی در این پژوهش، 15 دانش‌آموز مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا بودند که به ‌صورت در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادها از سیستم ارزیابی شناختی-ویرایش دوم، پرسشنامه‌ سنجش دامنه‌ اوتیسم و تکلیف سفر استفاده گردید. یافته­‌ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که ضرایب همبستگی محاسبه شده بین فرآیندهای شناختی PASS با تفکر آینده­‌نگر (برنامه‌ریزی، توجه و پردازش متوالی) همگی معنادار بودند (05/0P≤). نتیجه­‌گیری: یافته‌های این پژوهش شواهدی را در مورد مکانیسم­‌های شناختی ارائه می­‌دهد که ممکن است با نقایص تفکر آینده‌­نگر در اختلال طیف اوتیسم رابطه داشته باشد. این نتایج می­تواند پیامدهای مهمی را در سطح نظری و بالینی ارائه دهد. http://icssjournal.ir/article-1-1062-fa.pdf 2020-03-18 74 83 10.30699/icss.21.4.74 فرآیندهای شناختی پاس تفکر آینده‌نگر اختلال طیف اوتیسم Relationship between PASS cognitive processes and future thinking in children with autism spectrum disorder Introduction: PASS cognitive processes dysfunction is considered as a common feature of autism spectrum disorders. It seems likely that any breakdown in this capacity might impact on the capacity for future thinking in this group. Accordingly, this study aimed to investigate the relationship between PASS cognitive processes and future thinking in children with autism spectrum disorder in the city of Isfahan. Methods: The research design was descriptive and correlational. The study population included all children 6-8 years old with a high-functioning autism spectrum disorder in Isfahan. The sample included 15 students with high-functioning autism who were selected by convenience sampling method. The Cognitive Assessment System, Autism Spectrum Screening Questionnaire, and Trip Task were used to collect data.   Results: The statistical results showed that the correlation coefficients between future thinking and PASS cognitive processes (planning, attention, simultaneous and successive) were significant at the (P≤0.05). Conclusion: These findings provided evidence regarding cognitive mechanisms that may be related to the defects of future thinking in autism spectrum disorder. Besides, obtained results could have crucial implications in the clinical and theoretical level.   http://icssjournal.ir/article-1-1062-en.pdf 2020-03-18 74 83 10.30699/icss.21.4.74 PASS cognitive processes Future thinking Autism spectrum disorder Maryam Samadi 1 PhD Student of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran AUTHOR Amir Ghamarani a.ghamarani@edu.ui.ac.ir 2 . Assistant Professor of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-4390-0749 Salar Faramarzi 3 Associate Professor of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تاثیر داروی بومتاناید بر میزان توجه به اجزای چهره در کودکان و نوجوانان با اختلال طیف اوتیسم با استفاده از سیستم ردیاب چشمی مقدمه: اختلال طیف اوتیسم، یک اختلال عصبی رشدی است که با نقص در ارتباطات اجتماعی و الگوهای رفتاری کلیشه­‌ای مشخص می­شود. نشان داده شده است که دارویی دیورتیک به نام بومتاناید، تاثیر قابل توجهی را در بهبود  ارتباط اجتماعی در این بیماران داشته است. نظر به اینکه یکی از شاخص­‌های مهم در برقراری روابط اجتماعی، تماس چشمی می­‌باشد، هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر این دارو بر تصحیح الکوی نگاه به چشم و دیگر اجزای صورت  در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال اوتیسم بود. روش کار:. مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تک گروهی به صورت یک سو کور بود. شرکت­‌کنندگان شامل 20 کودک 7 تا 15 سال مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا بود. بعد از قطع داروهای قبلی آزمون­های مقیاس درجه‌­بندی اوتیسم دوران کودکی (CARS)، مصاحبه تشخیصی نیمه ساختاریافته (KSADS)، معیار پاسخ­‌دهی اجتماعی (SRS)، مقیاس تجدیدنظر شده هوشی برای کودکان (WISC-R) برای هر شرکت­‌کننده انجام شد. مداخله دارویی روزی یک میلی­‌گرم قرص بومتاناید به صورت نیم میلی­‌گرم صبح و عصر به مدت نود روز انجام شد. تست ردیاب چشمی هنگام نگاه شرکت­‌کنندگان به تصاویر چهره قبل و بعد از مداخله انجام شد. متغیرهای تعداد و زمان نگاه به هر منطقه در هر تصویر ثبت گردید. یافته­‌ها: مقایسه قبل و  بعد از مداخله تعداد نگاه به چشم برای هر بیمار برای هر تصویر و زمان نگاه به چشم برای هر بیمار برای هر تصویر تفاوت معناداری را نشان نداد (05/0P>). نتیجه­‌گیری: مصرف داروی بومتاناید بر روی میزان نگاه به چشم در کودکان اوتیستیک اثر معناداری نداشته گرچه علایم و شدت اوتیسم و برخی مشکلات رفتاری را بهبود داده است. http://icssjournal.ir/article-1-1065-fa.pdf 2020-03-18 84 93 10.30699/icss.21.4.84 بومتاناید اختلال طیف اوتیسم ارتباط چشمی ردیاب چشمی چهره Bumetanide-related effect on attention to face parts in children and adolescents with autism spectrum disorder using the eye tracking algorithm Introduction: Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder characterized by impairment in social communication and repetitive and stereotyped behaviors. It has been shown that a diuretic drug named bumetanide had a considerable influence on improving social communication in these patients. One of the important features in making social communication is eye contact; this research aimed to evaluate the efficacy of this medication on improving pattern of eye contact and the other parts of the face in children and adolescents with ASD.   Methods: This single group clinical trial research is conducted on 20 children and adolescents aged from 7 to 15 years old with high function Autism Spectrum Disorder. After discontinuing the previously taking medications, Childhood Autism Rating Scale (CARS), Kiddie- Schedule for Affective and Schizophrenia (KSADS), Wechsler Intelligence Scale for Social Responsiveness Scale (SRS), and Children-Revised Form (WISC-R) were administered to each participant. A dose of 1 mg Bumetanide (0.5 mg in the morning and 0.5 mg in the evening) during 90 Days was given to the participants. Eye tracking evaluation administered while the participants were looking at the pictures of faces before and after the intervention. The number and duration of fixation to each area in each image as the variables recorded. Results: A comparison of pre and post-intervention showed no significant differences in terms of the eye tracking variables. Conclusion: Using Bumetanide did not have any significant effect on the amount of looking at the eyes in children and adolescents with ASD, despite improved symptoms and severity of autism and some behavioral problems.   http://icssjournal.ir/article-1-1065-en.pdf 2020-03-18 84 93 10.30699/icss.21.4.84 Bumetanide Autism spectrum disorder Eye contact Eye tracking Face Ahmad Delrobaee 1 MD, PhD Candidate in Cognitive Neuroscience, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran AUTHOR Mehdi Tehrani-Doost tehranid@sina.tums.ac.ir 2 Professor of Child and Adolescent Psychiatry and Cognitive Neuroscience, Research Center for Cognitive and Behavioral Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-5800-2338 Mohammadtaghi Joghataei 3 . Professor of Neuroanatomy and Neuroscience, Faculty of Advanced Technologies in Medicine, Cellular and Molecular Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR Katayoon Razjouyan 4 Associate Professor of Child and Adolescent Psychiatry, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Department of Psychiatry, Imam Hossein Hospital, Tehran, Iran AUTHOR Anahita Khorrami Benaraki 5 MD, PhD in Cognitive Neurosciences, Brain & Cognition Clinic, Tehran, Iran AUTHOR Raheleh Mollajani 6 PhD Student of Cognitive Neuroscience, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر منبع کنترل و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر منبع کنترل و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری بود. روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر تهران بود. نمونه­‌گیری به روش در دسترس، از یکی از مدارس واقع در منطقه 1 تهران صورت گرفت. بدین منظور تعداد 30  نفر از دانش‌آموزانی که بالاترین نمره را در پرسشنامه مشکلات یادگیری Colorado داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. آزمودنی­‌ها به پرسشنامه منبع کنترل Rotter و انگیزش پیشرفت پاسخ دادند. آزمودنی­‌های گروه آزمایش به مدت 20 جلسه تحت آموزش بر مبنای پروتکل درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند، اما گروه کنترل مداخله­‌ای دریافت نکرد. سه ماه پس از پایان جلسات آزمون پیگیری انجام شد. داده‌­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌­ها: یافته­‌ها نشان داد که روش مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی موجب تغییر منبع کنترل از بیرونی به درونی در دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری شد. همچنین یافته­‌ها نشان داد که این روش موجب افزایش انگیزش پیشرفت در دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری شد.   نتیجه­‌گیری: آموزش ذهن آگاهی به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری، مداخله­‌ای مؤثر برای افزایش منبع کنترل درونی و انگیزش می­باشد. بر مبنای نتایج این پژوهش می­توان به معلمان، مشاوران و روان­شناسان آموزشگاهی پیشنهاد نمود که با استفاده از این روش­‌های درمانی در بهبود مهارت­‌های فردی و یادگیری دانش­‌آموزان بکوشند. http://icssjournal.ir/article-1-1071-fa.pdf 2020-03-18 94 102 10.30699/icss.21.4.94 شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی انگیزش پیشرفت منبع کنترل مشکلات یادگیری Effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on locus of control and achievement motivation in students with learning problems Introduction: The present study aimed at studying the effect of mindfulness-based cognitive therapy on the locus of control and achievement motivation in students with learning problems. Methods: This research method is a semi-experimental with pretest-posttest and control group design. The population was all Tehran's first restrict middle school girl students. Research samples consisted of 30 students who selected to participate in the study according to the convenience judgmental sampling method. After taking identical test of Rotter's Locus of Control Scale, Herman's achievement motivation questionnaire (HAMQ), and Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ), Participants were then divided randomly into experimental and control groups (each group=15). The eexperimental group received mindfulness-based cognitive therapy of 20 sessions, but control group did not receive any intervention. Follow-up assessment performed three months after ending sessions. Data was analyzed through covariance analysis (ANCOVA). Results: Research findings indicated that mindfulness-based cognitive therapy changes the locus of control from external to internal. mindfulness-based cognitive therapy is an effective method to enhance internal locus of control and self-esteem. Besides, findings indicated that Mindfulness-Based Cognitive Therapy increases achievement motivation. This intervention method was also an effective method to enhance achievement motivation. Conclusion: Research results suggest that trainers, teachers, and psychologists administer these intervention methods for personal and educational improvement in the learning of disabled students. http://icssjournal.ir/article-1-1071-en.pdf 2020-03-18 94 102 10.30699/icss.21.4.94 Mindfulness-Based Cognitive Therapy Achievement motivation Locus of control Learning problems Mahnaz Esteki P.esteki@gmail.com 1 Assistant Professor of Department of Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Central Branch, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6922-4115 Zahra Fadaei Vatan 2 . PhD Student of Psychology and Education of Children with Special Needs, Islamic Azad University, Central Branch, Tehran, Iran AUTHOR Afsaneh Ghanbari Panah 3 Assistant Professor of Department of Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Central Branch, Tehran, Iran AUTHOR Roya Kouchakentezar 4 Assistant Professor of Department of Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Central Branch, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE درک و بیان حروف اضافه مکانی و غیرمکانی در کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی در مقایسه با کودکان طبیعی در چارچوب زبان‌شناسی شناختی مقدمه: انقلاب نورونی در نظریه‌ زبانی به درک ماهیت و عملکرد مغز و ذهن و پیوند آنها با بدن در چارچوب نظریه‌‌ شناختی دریچه‌ای نوین گشوده است. واژه‌های فضایی که حروف اضافه‌ مکانی را نیز شامل می‌شوند، در زبان‌های مختلف ریشه در طرحواره‌های تصویری دارند. بنابراین هدف این پژوهش چگونگی درک و بیان حروف اضافه‌ مکانی در مقایسه با غیر‌مکانی‌ها در کودکان مبتلا به آسیب ویژه‌‌ زبانی و کودکان طبیعی بود. روش کار: آزمودنی‌ها شامل 8 کودک 5 تا 8 ساله‌ فارسی ‌زبان مبتلا به آسیب ویژه‌‌ زبانی بود که با گروه شاهد (8 کودک همتای سالم) مقایسه شدند. نمونه‌‌ها با استفاده از آزمون محقق ساخته‌ درک و کاربرد حروف اضافه‌ ساده که پایایی و روایی آن از طریق پیش آزمون 60 کودک 5 تا 8 ساله فارسی زبان سالم محاسبه شد، ارزیابی شدند. در نهایت، داده­‌ها با استفاده از آزمون T و با نرم­افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌­ها: نتایج نشان داد میزان درک و کاربرد حروف اضافه‌ ساده‌ مکانی در کودکان مبتلا به آسیب ویژه‌ زبانی کمتر از کودکان طبیعی بود. همچنین در کودکان مبتلا به آسیب ویژه‌‌ زبانی میزان درک و کاربرد حروف اضافه‌ غیرمکانی کمتر از میزان درک و کاربرد حروف اضافه‌‌ مکانی‌ بود. نتیجه‌گیری: از آن ‌جا که حروف اضافه‌ مکانی، واژه‌های فضایی هستند و ریشه در طرحواره‌های تصویری دارند، بنابراین در چارچوب زبان‌شناسی شناختی در تأیید عملکرد غیرحوزه‌ای مغز، کودکان مبتلا به آسیب ویژه‌ زبانی در درک و استفاده از حروف اضافه‌ مکانی اختلالات کمتری نسبت به غیرمکانی‌ها نشان دادند.   http://icssjournal.ir/article-1-1069-fa.pdf 2020-03-18 103 112 10.30699/icss.21.4.103 زبان­‌شناسی شناختی حروف اضافه‌‌ مکانی و غیرمکانی آسیب ویژه‌‌ زبانی Comprehension and production of spatial and non-spatial prepositions in specific language impairment children versus healthy children Based on cognitive linguistics Introduction: Neuron revolution in linguistic theory has opened a new window to the understanding nature and function of brain and mind and their connection to the body based on the cognitive theory. Space words, which include spatial prepositions as well, stem from image schema in different languages. Therefore, of the objective of the present study was to understand and state spatial prepositions compared with non-spatial prepositions in children with specific language impairment (SLI) and healthy children (HC). Methods: The subjects consisted of eight Persian children with SLI aged 5-8 years, who were compared with the control group (eight HC peers). The children were investigated using a researcher-made test of comprehension and application of simple prepositions; the reliability and validity of the test were computed through a pretest of 60 normal 5 to 8-year old Persian children. Finally, the data were analyzed by SPSS using t-test Results: The results showed that the amount of comprehension and application of spatial prepositions among SLI children was lower than that in HC peers. Also, the amount of comprehension and application of non-spatial prepositions among SLI children was lower than that in HC peers. Conclusion: Since spatial prepositions are space words and stem from image schema, thus, based on cognitive linguistics in confirmation of the non-modular function of the brain, SLI children demonstrated lower deficits in comprehension and production of spatial prepositions than non-spatial ones. http://icssjournal.ir/article-1-1069-en.pdf 2020-03-18 103 112 10.30699/icss.21.4.103 Cognitive linguistics Spatial and Non-spatial prepositions Specific language impairment Saba Valizade 1 PhD Candidate, Department of Linguistics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran AUTHOR Behrooz Mahmoodi Bakhtiari Mbakhtiari@ut.ac.ir 2 Associate Professor, Department of Performing arts, Tehran University, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-5671-4040 Mohammad Hadi Fallahi 3 Assistant Professor, Department of Computational Linguistics, Regional Information Center for Science and Technology, Shiraz, Iran AUTHOR Maryam Faham 4 Assistant Professor, Department of Speech Therapy, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بازشناسی هیجان مبتنی بر همجوشی اطلاعات چندوجهی با استفاده از مدل ترکیبی یادگیری هیجانی مغز مقدمه: بازشناسی هیجان چندوجهی به واسطه دریافت اطلاعات از منابع حسی (وجه­‌های) مختلف از یک ویدیو دارای چالش­‌های فراوانی است و به عنوان روش جدیدی برای تعامل طبیعی انسان با رایانه مورد توجه محققان زیادی قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، بازشناسی هیجان به طور خودکار از روی گفتار هیجانی و حالات چهره، مبتنی بر ساز و کارهای عصبی مغز بود. بنابراین، با توجه به مطالعات صورت گرفته در زمینه مدل­‌های الهام گرفته از مغز، یک چارچوب کلی برای بازشناسی هیجان دومدالیتی با الهام از عملکرد کورتکس شنوایی و بینایی و سیستم لیمبیک مغز ارائه شود. روش کار: مدل ترکیبی و سلسله مراتبی پیشنهادی از دو مرحله یادگیری تشکیل شده بود. مرحله اول: مدل­‌های یادگیری عمیق برای بازنمایی ویژگی­‌های بینایی و شنوایی و مرحله دوم: مدل ترکیبی یادگیری هیجانی مغز (MoBEL) بدست آمده از مرحله قبل برای همجوشی اطلاعات شنیداری_دیداری. برای بازنمایی ویژگی­‌های بینایی به منظور یادگیری ارتباط مکانی بین پیکسل­‌ها و ارتباط زمانی بین فریم­‌های ویدئو از مدل شبکه عصبی یادگیری عمیق 3D-CNN استفاده شد. همچنین به منظور بازنمایی ویژگی­‌های شنوایی، ابتدا سیگنال گفتار به تصویر لگاریتم مل_اسپکتروگرام تبدیل شده سپس به مدل یادگیری عمیق CNN برای استخراج ویژگی­‌های مکانی_زمانی داده شد. در نهایت، اطلاعات به دست آمده از دو جریان فوق به شبکه عصبی ترکیبی MoBEL داده شد تا با در نظر گرفتن همبستگی بین وجه­‌های بینایی و شنوایی و همجوشی اطلاعات در سطح ویژگی، کارایی سیستم بازشناسی هیجان را بهبود بخشد. یافته­‌ها: نرخ بازشناسی هیجان در ویدیو با استفاده از مدل ارائه شده بر روی پایگاه داده eNterface’05 به طور میانگین 82 درصد شد. نتیجه­‌گیری: نتایج تجربی در پایگاه داده مذکور نشان می­‌دهد که کارکرد روش پیشنهادی بهتر از روش­‌های استخراج ویژگی­های دستی و سایر مدل­‌های همجوشی در بازشناسی هیجان است. http://icssjournal.ir/article-1-1067-fa.pdf 2020-03-18 113 127 10.30699/icss.21.4.113 بازشناسی هیجان چندوجهی یادگیری هیجانی مغز مدل ترکیب شبکه­‌های عصبی همجوشی یادگیری عمیق Emotion recognition based on multimodal fusion using mixture of brain emotional learning Introduction: Multimodal emotion recognition due to receiving information from different sensory resources (modalities) from a video has a lot of challenges and has attracted many researchers as a new method of human computer interaction. The purpose of this paper was to automatically recognize emotion from emotional speech and facial expression based on the neural mechanisms of the brain. Therefore, based on studies on brain-inspired models, a general framework for bimodal emotion recognition inspired by the functionality of the auditory and visual cortics and brain limbic system is presented. Methods: The hybrid and hierarchical proposed model consisted of two learning phases. The first step: the deep learning models for the representation of visual and auditory features, and the second step: a Mixture of Brain Emotional Learning (MoBEL) model, obtained from the previous stage, for fusion of audio-visual information. For visual feature representation, 3D-convolutional neural network (3D-CNN) was used to learn the spatial relationship between pixels and the temporal relationship between the video frames. Also, for audio feature representation, the speech signal was first converted to the log Mel-spectrogram image and then fed to the CNN. Finally, the information obtained from the two above streams was given to the MoBEL neural network model to improve the efficiency of the emotional recognition system by considering the correlation between visual and auditory and fusion of information at the feature level. Results: The accuracy rate of emotion recognition in video in the eNterface'05 database using the proposed method was on average of 82%. Conclusion: The experimental results in the database show that the performance of the proposed method is better than the hand-crafted feature extraction methods and other fusion models in the emotion recognition. http://icssjournal.ir/article-1-1067-en.pdf 2020-03-18 113 127 10.30699/icss.21.4.113 Multimodal emotion recognition Brain emotional learning Mixture of neural networks Fusion Deep learning Zeinab Farhoudi 1 PhD Student of Artificial Intelligence, Department of Computer Engineering, Science and Reserach Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran AUTHOR Saeed Setayeshi setayesh@aut.ac.ir 2 Professor of Department of Energy Engineering and Physics, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-0569-6946 Farbod Razazi 3 Professor of Department of Electrical and Computer Engineering, Science and Reserach Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran AUTHOR Azam Rabiee 4 Professor of Department of Computer Science, Dolatabad Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE اثربخشی آموزش تریز بر ذهنیت فلسفی و راهبرد‌های فراشناختی دانش‌آموزان دختر مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تریز (TREZ) بر ذهنیت فلسفی و راهبرد­های فراشناختی در دانش‌­آموزان دختر بود. روش کار: روش پژوهش شبه­‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌­آزمون_پس­‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­‌آموزان دختر پایه سوم دوره­ دوم متوسطه شهر خرم­‌آباد در سال تحصیلی 97-1396 بود که از میان آنها 60 نفر به شیوه نمونه­‌گیری تصادفی خوشه­‌ای چند­ مرحله­‌ای انتخاب و سپس به ­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 30 نفر). آموزش TREZ در گروه آزمایش به مدت 6 جلسه 90 دقیقه‌­ای اجرا شد و یک ماه بعد از اتمام جلسات، پس­‌آزمون و مرحله پیگیری اجرا گردید. برای جمع‌­آوری داده­‌ها از پرسشنامه­‌های ذهنیت فلسفی و راهبرد­های فراشناختی استفاده شد. یافته‌­ها: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش TREZ بر ذهنیت فلسفی و راهبرد­های فراشناختی در دانش­‌آموزان دختر در مراحل پس‌­آزمون و پیگیری بود. نتیجه‌­گیری: می­توان نتیجه گرفت که روش مزبور بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی دانش‌­آموزان دختر تأثیر گذاشته است لذا به معلمان پیشنهاد می شود در طول دوره­ی آموزش، خلاقیت و آموزش تریز را به دانش­‌آموزان ارائه دهند. http://icssjournal.ir/article-1-1068-fa.pdf 2020-03-18 128 141 10.30699/icss.21.4.128 تریز ذهنیت فلسفی راهبرد­های فراشناختی The effectiveness of TREZ training on the philosophical mindfulness and metacognitive strategies of girl students Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of TREZ training on philosophical mentality and metacognitive strategies in female students. Methods: This quasi-experimental research was a pre-test, post-test design and follow-up with the control group. The statistical population of the study consisted of all third-grade female students in the second grade secondary school of Khorramabad in the academic year of 2017-2018. The 60 of them were selected by multi-stage random cluster sampling and then randomly assigned to two experimental and control groups (each group=30 subjects). The 6-session of 90-minute TREZ training conducted for the experimental group and one month after the end of the sessions, post-test and follow-up stages were performed. To collect data, philosophical subjective questionnaire and metacognitive strategies were used. Results: The findings revealed the effectiveness of TREZ training on philosophical mentality and metacognitive strategies in female students in post-test and follow up stages. Conclusion: Consequently, the method has influenced the philosophical mentality and metacognitive strategies of female students. Therefore, it is suggested that teachers provide students with creativity and teaching methods during the training period. http://icssjournal.ir/article-1-1068-en.pdf 2020-03-18 128 141 10.30699/icss.21.4.128 TREZ Philosophical mentality Metacognitive strategies HasanAli Viskarami Veiskarami.h@lu.ac.ir 1 Assistant Professor of Psychology, Lorestan University, Khoram Abad, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7076-0051 Zeinab Biyranvand 2 PhD Student of Educational Psychology, Lorestan University, Khoram Abad, Iran AUTHOR Zahra Beyranvand 3 MA in Educational Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran AUTHOR