OTHERS_CITABLE واکنش پذیری هیجانی در بیماران افسرده ناخوشکام (کاربرد محرک های بویایی برای القای هیجان) این مطالعه برای یافتن چگونگی ارتباط واکنش پذیری هیجانی و میزان ناخوشکامی در بیماران افسرده، سامان داده شده است. چهل بیمار در این پژوهش شرکت داشتند که به دو گروه همتا شده کم ناخوشکام و بیش ناخوشکام (بر اساس پرسشنامه اسنیت-همیلتون) تقسیم شدند. در این مطالعه از محرک های بویایی خوشایند و خنثی برای القای هیجان، و از یک مقیاس درجه بندی کمی، برای سنجش واکنش پذیری هیجانی استفاده شد. گذشته از آن که نتایج حاکی از افسردگی و ناامیدی بیشتر گروه بیش ناخوشکام نسبت به گروه کم ناخوشکام بود، واکنش پذیری گروه بیش ناخوشکام در برابر محرک های خوشایند و نیز ناخوشایند، کاهش معنی داری را نشان داد. http://icssjournal.ir/article-1-634-fa.pdf 2000-09-22 1 7 ناخوشکام هیجانی واکنش‌پذیری گروه بیش ناخوشکام بیماران افسرده ناخوشکام میزان ناخوشکامی در بیماران افسرده واکنش‌پذیری هیجانی بویایی گروه بیش ناخوشکام بیماران افسرده خوشایند 1 AUTHOR 2 AUTHOR 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی مقایسه ای فرایندهای عالی شناختی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیای حاد و مزمن با افراد بهنجار پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای فرایندهای عالی شناختی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیای حاد و مزمن با افراد بهنجار انجام شده است. در این پژوهش بعضی از کارکردهای نوروپسیکولوژیک در ۴۰ بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیای حاد و مزمن و ۴۰ نفر افراد بهنجار که از نظر سن، جنسیت، سطح تحصیلات، وضعیت اقتصادی، وضعیت تاهل و بهره هوشی با گروه نخست همتا شده بودند، مقایسه شد. کارکردهای مورد نظر عبارت بودند از: انتزاع، حافظه، ادراک دیداری – فضایی، حل مساله و ادراک دیداری – حرکتی که به ترتیب با آزمون های دسته بندی کارت های ویسکانسین (WCST)، تفسیر ضرب المثل ها، شباهت ها، فراخنای ارقام و طراحی مکعب های مقیاس هوشی و کسلر بزرگسالان (WAIS)، آزمون برج هانوی و آزمون بندر گشتالت ارزیابی شدند. این پژوهش نشان می دهد که بیماران اسکیزوفرنیک از نظر توانایی انتزاع، حافظه، حل مساله، ادراک دیداری – فضایی و ادراک دیداری – حرکتی در مقایسه با گروه بهنجار، به طور معنی دار عملکرد ضعیف تری دارند و تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود. اما از نظر جنسیت میان کارکردهای ارزیابی شده دو گروه، تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت. همچنین میان عملکرد بیماران اسکیزوفرنیک حاد و مزمن نیز تفاوت معنی دار آماری مشاهده نشد. http://icssjournal.ir/article-1-635-fa.pdf 2000-09-22 8 17 بیماران بیماران اسکیزوفرنیک اسکیزوفرنیای حاد و مزمن نوروپسیکولوژیک عملکرد بیماران اسکیزوفرنیک حاد A Comparative Study of Higher Cognitive Process in Acute and Chronic Schizophrenia and Normal Subjects: A Neuropsychological Perspective Many studies suggest that schizophrenia patients exhibit neuropsychological and cognitive deficits. In this study some neuropsychological functions of 40 acute and chronic schizophrenics were compared with 40 normal controls. The two groups were matched for age, sex, education, economic status, marital state and IQ. The functions evaluated were abstraction, memory, visual-spatial perception, problem solving and visual-motor perception, which were assessed by Wisconsin Card Sorting Test, interpretation proverbs test, similarities, digit span and bock design of WAIS, Tower of Hanoi Test and Bender- Gestalt Test. The results showed that schizophrenic patients performed significantly at a poorer level than control group in abstraction, memory, visual-spatial perception, problem solving and visual-motor perception. On other hand there was no significant difference between the groups with respect to sex in neuropsychological functions. Also there was no significant difference between the acute and chronic schizophrenia in neuropsychological functions. http://icssjournal.ir/article-1-635-en.pdf 2000-09-22 8 17 Narges Karamghadiri 1 AUTHOR Habibollah Ghassemzadeh 2 AUTHOR Mohammad Naghi Baraheni 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مطالعه مقدماتی برای انطباق و هنجاریابی پرسشنامه سرشت و منش کلونینجر این مطالعه برای انطباق پرسشنامه سرشت و منش (تی .سی .آی ـ 125) و هنجاریابی آن در جمعیت جوان ایرانی صورت گرفت. پس از ترجمه، انطباق محتوایی و وارسی فرهنگی، آزمون مزبور در یک نمونه از آزمودنی های جوان تهرانی و شیرازی اجرا گردید. نتایج نشان داد که فرم فارسی پرسشنامه تی .سی .آی ـ 125 می تواند ابعاد چهارگانه سرشت و ابعاد سه گانه منش (مبتنی بر نظر کلونینجر) را در جمعیت جوان ایرانی مورد سنجش قرار دهد. ضریب همبستگی برای نمرات آزمون ـ بازآزمون، نشانگر پایایی قابل توجه این پرسشنامه است. این مطالعه نشان داد که پرسشنامه سرشت و منش را می توان را با اعمال محدودیت هایی، در جامعه ایرانی به کار گرفت. ضمنا درباره محدودیت های روش شناختی این تحقیق و نکات کاربردی آن بحث خواهد شد. http://icssjournal.ir/article-1-636-fa.pdf 2000-09-22 18 24 پرسشنامه سرشت و منش کلونینجر پرسشنامه سرشت و منش هنجاریابی پرسشنامه سرشت و منش انطباق و هنجاریابی پرسشنامه سرشت کلونینجر انطباق پرسشنامه سرشت و منش سن A Preliminary Study to Standardize The Temperament and Character Inventory(Tci-125) in Persian Speakers This study aimed to prepare the ground to tailor TCI-125 for Iranian young population. A sample of students from Tehran and Shiraz universities completed the TCI-125. The results showed that the Persian version of this questionnaire is reliable to be used to assess the four temperament and three character dimensions. The limitations of the findings are discussed. http://icssjournal.ir/article-1-636-en.pdf 2000-09-22 18 24 Hossein Kaviani 1 AUTHOR Hossein Haghshenas 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تداوم بهبود کارکردهای شناختی در مصدومان مغزی: معرفی یک مورد صدمات ناشی از ضربات مغزی از موضوعات مطرح در حوزه وسیع علوم عصبی - رفتاری می باشد که در سطوح مختلف نظری، درمانی و بازتوانی، توجه پژوهشگران را به خود جلب نموده است. نویسندگان مقاله فعلی، در گزارش قبلی، نوجوان سیزده ساله ای را شرح داده اند که پس از گذشت دو سال از ضربه مغزی شدید و طی فرایند بازتوانی، بهبود قابل توجهی در زمینه های شناختی و عمدتا حرکتی یافته است. در این گزارش ادامه سیر بهبود نامبرده، خصوصا در ابعاد شناختی مورد بررسی قرار می گیرد. آنچه در این مقاله خواهد آمد، گزارشی تفصیلی از سیر بهبود بیمار از جنبه های شناختی، در فاصله سالهای 1375 تا 1377 می باشد. نامبرده در طی این سال ها، تحت درمان های جامع روان شناختی و توانبخشی با رویکرد شناختی قرار داشته است. بر اساس مطالب زیر و با توجه به ارتقای ضریب هوشی و بهبود مهارت های ارتباطی، به نظر می رسد که بهبود بیمار همچنان ادامه داشته است. http://icssjournal.ir/article-1-637-fa.pdf 2000-09-22 25 28 بازتوانی بهبود کارکردهای شناختی در مصدومان مصدومان مغزی بهبود بیمار از جنبه‌های شناختی Improvement of Cognitive Functioning In Brain Injured Patients: A Case Report Improvement of cognitive functioning in brain injured patients is related to the age of injury, premorbid intellectual status and effectiveness of rehabilitative and supportive measures. Most of the improvement occurs during the first two years after trauma. The authors had previously reported the cognitive profile of a 13 year-old boy suffering severe brain damage. In this report the continuation of his cognitive improvement documented by a battery of neuropsychological tests following extensive rehabilitation and training is discussed. http://icssjournal.ir/article-1-637-en.pdf 2000-09-22 25 28 Javad Alaghbandrad 1 AUTHOR Seyed Kamaledin Kharazi 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE درمان اختلال بیش فعالی کم توجهی ADHD با رویکرد شناختی رفتاری اختلال بیش فعالی کم توجهی (Attention Deficit-Hyperactivity Disorder) یا به اختصار ADHD بیماری شایعی است که بروز آن در مدارس ابتدایی بین ۲ تا ۲۰ درصد می باشد. مبتلایان، در بخش هایی از مغز که با توجه و تمرکز و تنظیم فعالیت های حرکتی مرتبط است، دچار نقص های جزیی اما مشکل زا هستند. مشکل اصلی مبتلایان، ناتوانی در تنظیم رفتار است که موجب بروز مشکلات عدیده در منزل، مدرسه و در ارتباط با همسالان می گردد. این اختلال در زمینه های اقتصادی، شغلی و شخصیتی آثار منفی قابل توجهی بر فرد و اجتماع می گذارد. برای درمان ADHD باید از ترکیب روش های دارویی و غیر دارویی بهره جست. رویکردهای شناختی رفتاری که آموزش والدین و آموزگاران را در بر می گیرد، بخش مهمی از درمان را تشکیل می دهد. این روش ها که شامل آموزش برای شناخت صحیح بیماری و آموزش روش های شناختی ـ رفتاری برای یاری و مدیریت این کودکان است، اثر بسزایی در افزایش کارایی آنها داشته است. با استفاده از مطالعات قبلی و توجه به عوامل فرهنگی از سال ۱۳۷۷، برنامه جامعی توسط بخش فوق تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان بیمارستان روزبه تدوین و اجرا شده است که در مقاله حاضر اصول درمان شناختی ـ رفتاری مزبور ذکر می گردد. بررسی اولیه درمان مزبور، موفقیت آن را تایید نموده است. http://icssjournal.ir/article-1-638-fa.pdf 2000-09-22 29 34 کودکان ADHD رفتار والدین درمان اختلال بیش‌فعالی کم‌توجهی مدرسه کودکان ADHD Cognitive-Behavior Therapy in Attention Deficit Hyperactivity Disorder Attention Deficit - Hyperactivity Disorder (ADHD) is a common disorder. Reports on the incidence of ADHD is about 2 to 20 percent of elementary school children. Affected children suffer minimal – but problematic - brain damages in parts of CNS relating attention, concentration and motor behaviors. Inability to organizing behavior – as their principal deficit - causes numerous problems at home, school and in relationship with peers. ADHD has significant adverse effects on economic areas, occupational areas and personality formation of patient and on the society as well. A combination of pharmacotherapeutic and psychotherapeutic interventions are essential for treatment. Cognitive behavior therapy including psychoeducation of parents and teachers make an important part of therapy. Communicating proper knowledge about the disease and the cognitive behavior methods for supporting affected children hassignificant effect in promoting global functioning. Considering previous studies and cross cultural issues, a comprehensive therapeutic program is represented and discussed. http://icssjournal.ir/article-1-638-en.pdf 2000-09-22 29 34 Elham Shirazi 1 AUTHOR Javad Alaghbandrad 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تقلید و شناخت در میمون ها علوم شناختی بعد از چند دهه کناره گیری نسبی از مساله شناخت حیوانات مجددا به این مقوله علاقه نشان داده است. طی ۲ دهه اخیر مقالات عدیده ای درباره شناخت در سایر جانداران به ویژه نخستی ها به چاپ رسیده است. این مقالات حکایت از آن دارند که به غیر از نخستی های عالی تر، سایر جانداران از تقلید به معنی اخص کلمه عاجزند. اما نخستی ها تا حدی قادر به درک قصدمندی و تقلید رفتار دیگران بوده و در آنها یادگیری اجتماعی و نوعی فرهنگ ساده وجود دارد. با این حال شواهد علمی درباره احتمال وجود تئوری ذهن، توانایی انجام نیرنگ و فریب آگاهانه و انتساب حالات ذهنی به دیگران از جمله هم نوعان متناقض، مبهم و ناکافی هستند. این مقاله به جمع بندی شواهد معاصر می پردازد. http://icssjournal.ir/article-1-639-fa.pdf 2000-09-22 35 46 تقلید میمون شامپانزه‌ها رفتار کودک جانداران ذهن تئوری ذهن شناخت شواهد Imitation and Cognition in Primates During the recent two decades animal cognition especially the study of higher cognitive functions in primates has turned to a center of debate for psychologists, anthropologists, philosophers and clinicians. Apparently the animals even the apes are not proficient imitators but features of imitation, social learning and a kind of primitive culture is met in higher apes. Considering the theory of the memes, capability of social animals in learning from con specifics is a breakthrough in cognitive development. Also debates on whether apes possess "theory of mind" is still heated. Interestingly some human mental disorders including autism is also the focus of similar attention. It seems that studying higher cortical functioning in primates may pave the way for understanding the underlying of mental disorders in men and clarifying issues as consciousness, representations and the mind. http://icssjournal.ir/article-1-639-en.pdf 2000-09-22 35 46 Azarkhsh Mokri 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE شکل گیری هذیان؛ مروری بر ادبیات در دهه گذشته نظریه پردازی و پژوهش درباره هذیان و تلاش برای پیشنهاد سازوکارهای شکل گیری آن، رشد چشمگیری داشته است. در این مقاله، نخست به دشواری ها در تعریف و تبیین مشخصات هذیان اشاره می شود، و سپس نظریه های مطرح زیر عنوان های ادراک نابهنجار، نقص در نظریه ذهن، نقص در استدلال، نظریه اسناد اجتماعی، مدل های عصب- روان شناختی و شبکه عصبی توضیح داده، و شواهد له و علیه هر یک بیان می شوند. با مرور این نظریه ها، به نظر نمی رسد که هنوز بتوان با سازوکاری یگانه، هذیان های مختلف را در بیماری های مختلف تبیین کرد، و نیاز به ارایه مدل های تلفیقی بسیار محسوس است. با این حال، پژوهش هذیان می تواند آگاهی ما را از این پدیده شاخص افزایش دهد و کاربردهای زیادی نیز در تشخیص و درمان بیماری ها داشته باشد. http://icssjournal.ir/article-1-640-fa.pdf 2000-09-22 47 57 هذیان بیماران شکل‌گیری عصبی ادراک نابهنجار بیماران اسکیزوفرنیک Delusion Formation: A Literature Review The last decade, has seen a growing interest in formulating theories to explain delusion formation, and a large body of research has been designed to test those theories. In this article, first, difficulties in defining and elucidating the characteristics of delusions are addressed, then the theories are reviewed under the following headings; theory of mind deficits, abnormal perception, disordered reasoning, social attribution theory, and neuropsychological and neural network models; controversies about each are also reported. Still, it seems that we are far from explaining different types of delusions in different types of disorders by a single mechanism; and testable integrating models are needed. However, research on delusions can increase our understanding about this cardinal symptom of psychosis, and can provide many implications for diagnosis and treatment of psychiatric disorders. http://icssjournal.ir/article-1-640-en.pdf 2000-09-22 47 57 Vandad Sharifi 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE شناخت اجتماعی و مغز آدمی مطالعات انجام شده‌ روی انسان‌ها و سایر نخستی‌ها حاکی از آن است که چندین ساختار مغزی در هدایت‌ رفتارهای اجتماعی در انسان‌ها دخالت دارد:آمیگدال،ناحیه شکمی داخلی کورتکس پیشانی‌ و کورتکس‌های مرتبط با نواحی بدنی حسی نیمکره راست از جمله این ساختارها هستند. یک‌ مطالعهء تصویربرداری کارکردی که فعالیت مغز را با انجام آزمایه‌های تئوری ذهن بین آزمودنی‌های اوتیستیک معمولی و با کارکرد خوب‌ مورد مقایسه قرار داده است،نتیجه گرفت که بخش هایی از کورتکس میانی پیشانی چپ در استدلال در مورد حالات روانی دیگران سهم‌ عمده ای دارد. در مورد کورتکس‌های بدنی-حسی نیمکرهء راست،علاوه بر حجم وسیعی از ادبیات تحقیق مبتنی بر سهم این مناطق در پردازش کلی هیجانات،اخیرا مطالعه ای نشان‌ داده است که آسیب به این منطقه،توانایی نسبت دادن حالات روانی(از قبیل باورهای نادرست)به افراد دیگر را،دچار اشکال می‌نماید(مرجع o ). علاوه بر کورتکس‌های ونترومدیال پیشانی و آمیگدال،که‌ می‌توانند پاسخ‌های هیجانی به محرکهای اجتماعی را ایجاد کنند، شواهدی برای ساختار مهم دیگری در دست است که مستقیما با توانایی ما برای بازنمایی دیگران ارتباط دارد. به طور طبیعی،در یک موقعیت متعارف هیجانی در زندگی واقعی،هر سه ساختار فوق به طور موازی عمل می‌کنند: آمیگدال،باتوجه به جنبه هایی از پاسخ که معرف ماهیت‌ تهدیدآمیز موقعیت است و یا با اختصاص منابع پردازشی به‌ محرک‌های بالقوه مهم اما مبهم،یک سوگیری‌ سریع و خودکار ایجاد می‌نماید؛کورتکس ونترومدیال‌ فرونتال عناصری از موقعیت را که مشابه آن در گذشته تجربه شده‌ است،تداعی می‌نماید و حالت هیجانی معادل را فعال می‌سازد؛و کورتکس‌های مرتبط با کورتکس بدنی حس هنگامی وارد عمل‌ می‌شوند که بازنمایی حالت بدنی همراه با رفتار اجتماعی یا هیجانی،مورد نیاز است. http://icssjournal.ir/article-1-641-fa.pdf 2000-09-22 58 73 آمیگدال اطلاعات مغز کورتکس شناخت اجتماعی بازنمایی کورتکس ونترومدیال پیشانی 1 AUTHOR 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE گزیده ها: ذهنی سازی، اسکیزوتایپی و اسکیزوفرنی فرضیهء مطالعه این بود که اگر نقص‌ اولیه باشد،گروهی از افراد بهنجار که درجهء اسکیزوتایپی بالایی دارند،نسبت به گروهی‌ که درجهء پایین دارند،در ذهنی‌سازی‌ ضعیف‌تر عمل می‌کنند و در صورتی که‌ نقص ثانویه به انزوای اجتماعی باشد،تفاوتی‌ بین این دو گروه مشهود نخواهد بود. اما طبق نظر طرفداران اردوگاه‌ شبیه‌سازی، ما از نظریه برای‌ ذهنی‌سازی استفاده نمی‌کنیم،بلکه فرد در تصور،خود را با افراد دیگر شبیه‌سازی‌ می‌کند(یعنی خود را جای آنها می‌گذارد)و سپس دست به فکر یا پیش‌بینی می‌زند. بر اساس این فرضیه،نقص ذهنی‌سازی ناشی از این است که اطلاعات نامناسب و مهم(از نظر شناختی)فرد را به دام می‌اندازد و وی‌ نمی‌تواند آنها را باز دارد و خود را رها سازد. به عبارت دیگر،از دیدگاه‌ آنان مدولی شناختی وجود دارد که مسئول‌ استنباط و بازنمایی وضعیت‌های ذهنی و رابطهء بازنمایانهء بین وضعیت ذهنی و واقعیت‌ است که ممکن است به طریقی دچار اشکال‌ و در افرادی که درجات بالاتر اسکیزوتایپی‌ را دارا هستند،به صورت نقص در ذهنی‌سازی مشاهده شود. http://icssjournal.ir/article-1-642-fa.pdf 2000-09-22 74 76 اسکیزوتایپی ذهنی‌سازی استنباط باورهای غلط شخصیت‌های داستان اسکیزوتایپی و اسکیزوفرنی روانپزشکی بیماران اسکیزوفرنیک نقص ذهنی‌سازی 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مهار خشم با روش شناختی- رفتاری در کودکان دبستانی (بررسی نتایج درمان) مهار خشم با روش شناختی-رفتاری در کودکان دبستانی‌ (بررسی نتایج درمان) الهام شیرازی‌ مشکلات ناشی از خشم مانند رفتارهای‌ مقابله ای (oppositional)،خشونت،ناکامی‌ و پرخاشگری‌های فیزیکی و لفظی از دلایل‌ عمده ارجاع کودکان به مراکز مشاوره و درمان بوده است. در این تحقیق،۱۰ جلسه گروه درمانی‌ شامل سه مرحله شناخت هیجان‌ها،افزایش‌ مهارت‌های شناختی و تمرین‌های نمایشی‌ برای مهار خشم تشکیل و نتایج آن با گروه‌ کنترل که تنها بازی‌های تفریحی انجام‌ می‌دادند،مقایسه شد. کودکان گروه درمان در مقایسه با گروه‌ کنترل کمتر خشمگین و دچار عواقب ناشی‌ از خشم شده بودند و کوشش بیشتری برای‌ مهار بیان خشم می‌کردند. کلا کودکان به الگوبرداری و تمرین رفتارهای‌ مناسب بیشتر علاقه داشتند،در انجام دادن‌ تکالیف همکاری نمی‌کردند،برخی به‌ بررسی دلایل بروز خشم و تفکر مرحله به‌ مرحله،علاقه بیشتری نشان می‌دادند و برخی‌ به ارزیابی برانگیختگی خشم و آرام بخشی‌ تمایل بیشتری داشتند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که‌ مداخلات شناختی-رفتاری بر مهار بیان‌ خشم و آموزش راه‌های مناسب بیان خشم به‌ کودکان موثر بودند؛اما بر احساس خشم‌ اثری نداشتند. http://icssjournal.ir/article-1-643-fa.pdf 2000-09-22 77 78 مهار خشم کودکان بررسی نتایج درمان بیان خشم پرخاشگری شناخت تمرین روش‌های مهار خشم 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE فشار روانی عملکرد قشر پره فرونتال را مختل می سازد تغییرات نوروشیمیایی که‌ بر اثر فشار روانی(stress)در قشر پره فرونتال(Prefrontal)رخ می‌دهد، این ناحیه را از مسیر خارج و کودک را در هدایت رفتارهایش ناتوان می‌سازد. تحقیقات حیوانی اخیر حاکی از آن است‌ که فشار روانی می‌تواند عملکرد قشر پره فرونتال را دچار آسیب نماید. مکانیسم‌های فعال نوروشیمیایی که طی‌ فشار روانی قشر پره فرونتال را خارج از مسیر نگاه‌ می‌دارد،در روند تکاملی ارزش حیاتی دارد و باعث می‌شود نواحی تحت قشری و قشری خلفی، برای تنظیم رفتار در طی فشار روانی، مکانیسم‌های سریع‌تر غریزی را فعال نماید. البته‌ این گونه عملکردهای مغزی در جامعه انسانی که‌ به قشر پره فرونتال برای تنظیم رفتارهای مناسب‌ نیاز دارد،غیر تطابقی است(مثلا در کلاس درس‌ رفتارها باید شدیدا مهار شده باشد). دیدگاه‌های جدید نوروبیولوژیک نشان‌ می‌دهد که عوامل خارجی(مانند فشار روانی)،عوامل داخلی(مانند تغییرات‌ ژنتیک)،عدم تحریک و تحریک شدید گیرنده‌های کاتکول آمینی می‌تواند با تغییر چرخهء قشر پره فرونتال،موجب بروز مشکلات رفتاری در کودکان گردد. http://icssjournal.ir/article-1-644-fa.pdf 2000-09-22 79 80 فشار روانی عملکرد قشر پره قشر پره فرونتال عملکرد قشر پره فرونتال فشار روانی قشر پره فرونتال فشار روانی کودکان نقایص قشر پره فرونتال تغییر چرخهء قشر پره فرونتال مانع آزادی کاتکول آمین حافظه 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE معرفی کتاب: داش و روش های کاربردی رفتار درمانی شناختی بخش اول شامل پنج فصل است که به‌ موضوعات فراگیر نظری نظیر رشد و تحول(تکامل)درمان شناختی-رفتاری،پیوند دو سویه دانش و روش،چگونگی ارتباط شناخت و عاطفه و ارزشیابی و فراگیر شدن‌ درمان‌های شناختی-رفتاری می‌پردازد و بخش دوم به اختلال‌های خاص نظیر اختلال‌ آسیمگی،اجتماع هراسی،اختلال وسواس فکری-عملی،اختلال‌های خوردن،مسائل‌ جنسی،افسردگی،اقدام به خودکشی،خود بیمار انگاری،بیماری‌های قلبی-عروقی،سینه‌ درد غیر معمول،خستگی مزمن و مسئله گشایی در مراقبت‌های اولیه نظر دارد معرفی کتاب کتاب«ماشین مم»توسط سوزان بلک مور،روان شناس انگلیسی،تالیف گردیده است. اگر دارا بودن این رفتار در مقایسه با نداشتن آن یک مزیت انطباقی باشد؛یعنی باعث بقا گردد،می‌توانند مانند ژن‌ها عمل کند و تمامی قوانین تکامل درباره آنها نیز صادق‌ باشد. نباید فراموش کرد که همانند ژن‌های خودخواه،مم‌ها نیز خودخوا هستند و تلاش(اگر اصطلاح درستی باشد،زیرا تلاشی در کار نیست و صرفا یک فرایند است)نه در جهت حفظ ناقلان خود(موجوداتی که‌ آن رفتار را انجام می‌دهند)؛بلکه صرفا بقای خود است. به بیان بلک مور فرهنگ‌ها، زبان،سنت‌ها و باورها همگی مم هستند و از آنجا که راه تکثیر مم‌ها یادگیری اجتماعی یا تقلید است،این مسئله در علم رفتار جایگاه برجسته ای‌ می‌یابد. مم‌ها به سان ویروس از یک مغز به مغز دیگر حرکت می‌کنند و مانند آنها که می‌توانند مخرب یا مفید واقع شوند(ولی در هر حال هدف‌ آنها تکثیر خود است)زیاد می‌شوند. تلاش نویسنده برآن است که یافته‌های دهه‌های‌ اخیر روان‌شناسی شناختی و اجتماعی را به نوعی به حوزه عمل نزدیک و از آن برای تقویت‌ قدرت تحلل ماموران امنیتی و اطلاعاتی استفاده کند. از آنجا که روند کلی کتاب تاکید بر خطاهای شناختی و آموزش اجتناب از آنهاست،این‌ فصل نیز از این قاعده مستثنی نیست. http://icssjournal.ir/article-1-645-fa.pdf 2000-09-22 81 81 اطلاعات رفتار عوامل تکثیر یابنده روان‌شناسی مور مم‌ها درمان شناختی رفتار درمانی شناختی 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE معرفی کتاب: ماشین مم http://icssjournal.ir/article-1-646-fa.pdf 2000-09-22 82 82 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE معرفی کتاب: روانشناسی تحلیل اطلاعات http://icssjournal.ir/article-1-647-fa.pdf 2000-09-22 84 85 روانشناسی تحلیل اطلاعات روانشناسی اجتماعی 1 AUTHOR
معرفی کتاب: روانشناسی در سازمان ها http://icssjournal.ir/article-1-649-fa.pdf 2000-09-22 86 87 1 AUTHOR
CASE_STUDY اخبار: اولین همایش بین المللی روانپزشکی کودک و نوجوان اولین همایش بین المللی روانپزشکی کودک و نوجوان‌ 10-7 اردیبهشت 1381 بخش روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه علوم پزشکی تهران‌ با همکاری مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور،موسسه مطالعات علوم‌ شناختی،انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اقدام به برگزاری اولین همایش روانپزشکی کودک و نوجوان از تاریخ هفتم لغایت دهم اردیبهشت 1381 نموده است. محل برگزاری:دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی‌. http://icssjournal.ir/article-1-650-fa.pdf 2000-09-22 88 88 همایش بین‌المللی روانپزشکی کودک دانشگاه علوم پزشکی تهران کودک و نوجوان همایش روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه علوم بهزیستی کودک و نوجوان
CASE_STUDY تاسیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران "تاسیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران باتوجه به گسترش روزافزون اطلاعات و دانش علمی در خصوص‌ مسائل مربوط به روانپزشکی کودک و نوجوان و جوان‌گرایی جمعیت‌ کشور ما ضرورت پرداختن هر چه بیشتر به مسائل بهداشت روانی این اقشار احساس می‌شود. خوشبختانه با تلاشی گسترده این مجوز کسب و در تاریخ‌ ۳/۸/۸۰ با حضور روانپزشکان کودک و نمایندگان وزارت بهداشت‌ انتخابات مربوط به هیئت مدیره انجام و افراد ذیل برگزیده شدند: آقای دکتر مهدی بینا،رئیس انجمن‌ آقای دکتر جواد علاقبندراد،نایب رئیس‌ خانم دکتر کتایون خوشابی،دبیر آقای دکتر مهرداد محمدیان،خزانه دار آقای دکتر محمدرضا محمدی عضو آقای دکتر بهروز جلیلی عضو علی البدل‌ خانم دکتر زهرا شهریور عضو علی البدل‌ خانم دکتر الهام شیرازی بازرس اصلی‌ خانم دکتر نسرین امیری بازرس علی البدل‌ انجمن دارای کمیته‌های آموزش و پژوهش،روابط عمومی و اداری-مالی می‌باشد. اهداف انجمن شامل موارد زیر می‌باشند: -برگزاری دوره‌های آموزشی،بازآموزی برای روانپزشکان و پزشکان عمومی‌ -برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان بهداشت روانی و رشته‌های مرتبط. http://icssjournal.ir/article-1-651-fa.pdf 2000-09-22 89 90 تاسیس انجمن روانپزشکی کودک انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان کودک و نوجوان ایران