OTHERS_CITABLE
تکانشگری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در بیماران مبتلا به اختلالات دو قطبی و افسردگی اساسی
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تکانشگری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی و اختلال افسردگی اساسی بود.
روش: در این پژوهش از بین مراجعه کنندگان به بیمارستان امام حسین، به روش نمونه گیری در دسترس، 50 بیمار که شامل 25 بیمار دوقطبی (11 زن و 14 مرد) و 25 بیمار افسرده (15 زن و 10 مرد) بود انتخاب شدند . گروه کنترل را 25 شرکت کنندۀ بهنجار (13 زن و 12 مرد) تشکیل می دادند که از نظر متغیرهای جمعیت شناختی همانند سن، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل با گروه بیماران همتاسازی شده بودند. برای جمع آوری داده ها، از دو پرسشنامۀ نظم جویی شناختی هیجان -فرم کوتاه (CERQ-short) و تکانشگری بارت (BIS-11) استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان دادند که میانگین نمرات بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی و افسردگی اساسی در هر سه بعد شناختی/ توجّهی، حرکتی و بیبرنامگی تکانشگری بیشتر از گروه کنترل سالم است، در حالی که بین دو گروه بیمار در این ابعاد تفاوت معنادار وجود ندارد. در راهبردهای ناسازگارانۀ تنظیم شناختی ملامت خویش، نشخوارگری و فاجعه سازی نمرات دو گروه بیمار بیشتر از گروه کنترل بود. در راهبرد ملامت دیگران و پذیرش، بین سه گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد، اما در راهبردهای سازگارانۀ تمرکز مجدد بر برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاهگیری و تمرکز مجدد مثبت، تفاوت معناداری مشاهده شد.
نتیجه گیری: این یافته ها بر اهمیت نقش تکانشگری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در اختلال دوقطبی و اختلال افسردگی اساسی تأکید دارند.
http://icssjournal.ir/article-1-225-fa.pdf
2014-06-23
1
10
: تکانش گری
راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
اختلال دوقطبی
اختلال افسردگی اساسی
Impulsivity And Cognitive Emotion Regulation Strategies In Patients With Bipolar- And Major Depressive Disorders
Introduction: The aim of the present study was to examine the impulsivity and cognitive emotion regulation strategies among patients with bipolar- and major depressive disorders.
Method: This investigation recruited 50 patients including 25 patients with bipolar disorder (11 females, and 14 males) and 25 patients with major depression (15 females, and 10 males), who presented to Imam Hossein Psychiatric Center, using the convenience sampling method. Our control group comprised 25 healthy participants (13 females, and 12 males) matched for age, education and marital status to patients group. To collect data, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-short) and Barratt Impulsiveness Scale (BIS-11), were administered.
Results: Our findings showed a higher score in both patient groups than the healthy controls with regard to attentional/cognitive impulsivity, motor impulsivity and non-planning. Meanwhile, there were no significant differences in such indices between the two patient groups. In addition, both patient groups scored higher than healthy controls in maladaptive cognitive emotion regulation strategies including self-blame, rumination and catastrophizing. Whereas, there were no significant differences in other-blaming and acceptance strategies among the three groups. In adaptive emotion regulation strategies of refocus-on-planning, positive reappraisal, putting into Perspective and positive refocusing there were significant differences amongst the three groups.
Conclusion: These findings reemphasize on the importance of the role of the impulsivity and cognitive emotion regulation strategies in bipolar- and major depressive disorders
http://icssjournal.ir/article-1-225-en.pdf
2014-06-23
1
10
Impulsivity
Cognitive Emotion Regulation Strategies
Bipolar disorder
Major Depressive Disorder.
Elmira
Arianakia
Elmira.Ariana@gmail.com
1
MSc, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.
AUTHOR
Jafar
Hasani
2
PhD, Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تأثیر سطح پردازش (عمقی و سطحی) بر میزان یادآوری، بازشناسی و حافظه کاذب در دانشجویان با رشته های تحصیلی مختلف
هدف: تحقیقات نشان دادهاند که سطح پردازش میتواند بر میزان یادآوری، بازشناسی و حافظه کاذب تأثیرات متفاوتی داشته باشد، بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین تأثیر سطح پردازش بر میزان یادآوری، بازشناسی و حافظه کاذب در دانشجویان با رشتههای تحصیلی مختلف است.
روش: پژوهش حاضر از نوع طرح های آزمایشی مقدماتی (پیش آزمایشی) و طرح پس آزمون برای یک گروه است و مدل آماری پژوهش تحلیل واریانس عاملی است، که اثر نوع تکلیف به عنوان عامل درون گروهی و اثر نوع رشته و نوع رویکرد به مطالعه به عنوان عوامل بین گروهی وارد تحلیل آماری شدند. برای انجام پژوهش 100 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های روانشناسی، حقوق، برق و کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از : 1- ابزار بررسی حافظۀ کاذب ( الگوی DRM)، که میزان حافظۀ کاذب، یادآوری و بازشناسی افراد را اندازه گیری میکرد. 2- پرسشنامه تجدیدنظر شده دو عاملی فرایند مطالعه (F 2R-SPQ-) بود که رویکرد مطالعه افراد را می سنجید (بیگز، کمبر و لانگ 2001). دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته بررسی شد.
یافتهها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که میزان یادآوری و بازشناسی افراد در تکالیف سطحی بیشتر از تکالیف عمقی بود اما میزان حافظه کاذب افراد در تکالیف عمقی بیشتر از سطحی بود. همچنین نتایج تحلیل واریانس آمیخته بیانگر آن بود که در یادآوری اثر بین گروهی رشته تحصیلی معنادار بود و در حافظه کاذب اثر رویکرد افراد به مطالعه معنادار بود، به طوری که افرادی که رویکرد عمقی به مطالعه داشتند، میزان حافظه کاذب بیشتری داشتند.
نتیجه گیری: میتوان اینگونه نتیجه گرفت که هم نوع تکالیف که شامل تکالیف عمقی و سطحی می باشد و هم رویکرد خود افراد به مطالعه که شامل رویکرد عمقی و سطحی میباشد میتوانند میزان یادآوری، بازشناسی و حافظه کاذب را تحت تأثیر قرار دهند.
http://icssjournal.ir/article-1-226-fa.pdf
2014-06-23
11
23
سطح پردازش
عمقی و سطحی
حافظه کاذب
یادآوری
بازشناسی
The Effect of Levels-of-proessing (Deep and Surface) on Recall, Recognition and False Memory in Students of Different Academic Fields
ntroduction: Studies have shown that the levels-of-pocessing may differentially affect recall, recognition and false memory. This study was mainly designed to investigate the effect of levels-of-processing on recall, recognition and false memory in students of different academic fields.
Method: The current study was a pilot experimental research of pre- and post-test design carried out in a single study group. With regard to the statistical analysis, factor analysis variance was employed to assess the effect of task type within groups as well as the effect of field type and study approach between groups. Through convenience sampling method, this study enrolled 100 bachelor and master students of psychology, law, electrical engineering and computer at Shahid Beheshti University. The assessment tools which were used in this study included: 1- the utility of false memory (DRM Paradigm), measuring the rate of false memory, recall and recognition of individuals, and 2- the revised two-factor study process questionnaire (R-SPQ-2 F) developed byBiggs, Kember& Leung،2001.Type text or a website address or translate a document.CancelExample usage of "":automatically translated by Google Data was analyzed using mixed analysis of variance.
Results: Our analysis revealed that the rate of recall and recognition was higher in surface- as compared to deep task. Meanwhile, the rate of individuals’ false memory was higher in deep- as compared to the surface task. In addition, mixed analysis of variance demonstrated that in between group effect recall, the field was a significant determinant whereas the individuals’ approach to the study was the significant factor affecting false memory. Therefore, the individuals’ deep approach to study resulted in higher rate of false memory.
Conclusion: Both task types including deep and surface tasks and the individuals approach to the study (deep and surface approaches) is shown to potentially affect recall, recognition, and false memory.
http://icssjournal.ir/article-1-226-en.pdf
2014-06-23
11
23
Levels-of-Processing
Deep and Surface
False Memory
Recall
Recognition.
Saman
Kamari
1
MA in Educational Psychology, Shahid Beheshti University,Tehran,Iran.
AUTHOR
Fathabadi
Jalil
Fathabadi51@gmail.com
2
Associate Professor, Shahid Beheshti University,Tehran,Iran.
AUTHOR
Vahid
Nejati
3
Assistant Profesor, Shahid Beheshti University,Tehran,Iran.
AUTHOR
Mahmmod
Heidary
4
Assistant Profesor, Shahid Beheshti University,Tehran,Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی و مقایسۀ آگاهی نحوی در کودکان فارسیزبان طبیعی و خوانشپریش
هدف: یکی از زمینههای مورد توجه در علم میانرشتهای روانشناسی زبان، مقایسۀ تواناییهای زبانی کودکان طبیعی و کودکانی است که در برخی جنبههای زبانی مانند خواندن با دشواری مواجه اند. پارهای از پژوهشها نشان میدهند که کودکان خوانشپریش علاوه بر نقص در پردازش واجشناختی در آزمونهای نحوی، بهویژه ساختارهای پیچیدۀ نحوی، ضعیفتر از کودکان طبیعی عمل میکنند. هدف این مقاله، بررسی و مقایسۀ آگاهی نحوی کودکان طبیعی و خوانشپریش پایههای دوم و سوم ابتدایی در زبان فارسی است.
روش: بدین منظور 20 دانشآموز خوانشپریش و 40 دانشآموز طبیعی دختر پایۀ دوم و سوم ابتدایی از طریق آزمون آگاهی نحوی که شامل دو زیرآزمون قضاوت دستوری و تصحیح جملات بود ارزیابی شدند. در زیرآزمونهای مذکور توانایی قضاوت دستوری و تصحیح جملات ساده و موصولی از نوع فاعل-فاعل بررسی شد. شاخصهای نحوی مورد مطالعه در این جملات عبارت بودند از مطابقت فعل و فاعل به لحاظ ’شخص‘، ’شمار‘ و ’شخص و شمار‘.
یافته ها: بررسی و تحلیل دادهها نشان داد که کودکان خوانشپریش در کل آزمون آگاهی نحوی و هر یک از زیرآزمونهای آن ضعیفتر از کودکان طبیعی عمل می کنند و میزان خطاهای آنها بیشتر است. تحلیل آماری آزمون تی مستقل حاکی از آن بود که تفاوت عملکرد کودکان خوانش پریش و کودکان طبیعی در کل آزمون نحوی کاملاً معنادار است. از سوی دیگر، مقایسۀ دادهها به لحاظ رشدی نیز نشان دهندۀ آن بود که عملکرد کودکان پایۀ سوم ابتدایی هر دو گروه هم در کل آزمون و هم در هریک از زیرآزمونها بهتر از عملکرد کودکان پایۀ دوم ابتدایی است.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کودکان خوانشپریش فارسی زبان نیاز دارند علاوه بر آگاهی واجشناختی در زمینۀ آگاهی نحوی نیز تقویت شوند.
http://icssjournal.ir/article-1-227-fa.pdf
2017-11-16
24
36
آگاهی نحوی
کودک خوانشپریش
کودک طبیعی
قضاوت دستوری
تصحیح جملات
The Comparison Of Syntactic Awareness In Normal And Dyslexic Persian- Speaking Children
Introduction: The comparison of verbal abilities in normal and dyslexic children is one of the most important issues in the interdisciplinary field of psycholinguistics. Evidence shows that dyslexic children not only have poor phonological processing, but also show compromised performance in complex syntactic processing tests as compared with normal children. This study aims to investigate and compare the syntactic awareness of normal and dyslexic Persian-speaking elementary school students.
Method: Subjects were 60 elementary school second and third graders (mean age of 8.6 years), including 40 normal and 20 dyslexic children, who were evaluated by syntactic awareness test which included two subtests i.e. grammaticality judgment test and a sentence correction test. Two types of syntactic structures were evaluated including simple sentences and complex sentences with relative clauses. The complex sentences were of subject-subject type. The children were assessed to recognize the grammatical category of subject-verb agreement based on “person”, “number” or both “person and number” in the sentences. Results were described and analyzed using the descriptive and inferential statistical methods.
Results: Our analysis revealed a lower performance in dyslexic children compared to normal subjects both in the whole test and in each subtest. Dyslexic children made more mistakes. Based on the independent t test, there was a significant difference between normal and dyslexic children with regard to their performance. On the other hand, third graders had better performance compared to second graders in both groups.
Conclusion: Current findings propose that further to phonological awareness, the syntactic ability of Persian-speaking dyslexic children needs to be improved.
http://icssjournal.ir/article-1-227-en.pdf
2017-11-16
24
36
Syntactic Awareness
Dyslexic Child
Normal Child
Grammaticality Judgment
Sentence
Shima
Nabifar
sh_nabifar@yahoo.com
1
PhD in linguistics, Allameh Tabtabaee University, Tehran, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسۀ توجه انتخابی و حافظۀ کاری افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی و افسرده با افراد بهنجار( از دیدگاه نوروپسیکولوژی)
هدف: مقایسۀ مؤلفه های شناختی افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، خلقی و بهنجار رویکرد جدیدی است که نتایج آن میتواند در خدمت روشهای درمانی قرار گیرد. هدف این پژوهش بررسی مقایسۀ توجه انتخابی و حافظۀ کاری افراد افسرده، مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی و بهنجار است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسهای است که با شیوۀ غربالگری 820 دانشجوی دختر دراین پژوهش شرکت داده شدند. با استفاده از پرسشنامه های افسردگی بک و وسواس مادزلی، دانشجویانی که در افسردگی نمرۀ متوسط (21 تا30) و در وسواس نمرۀ بیشتر از نقطۀ برش گرفته بودند انتخاب و سپس از میان افراد واجد شرایط 27 نفر از گروه افسرده و 27 نفر از گروه وسواس به صورت تصادفی انتخاب شدند. 27 دانشجوی عادی نیز که در مرحلۀ غربالگری مشکلی نشان ندادند در مطالعه شرکت کردند. برای مقایسۀ مؤلفه های شناختی افراد سه گروه آزمونهای نورپسیکولوژیک استروپ و حافظۀ کاری به کار رفت. اطلاعات به دست آمده به وسیلۀ تحلیل واریانس یکراهه تحلیل شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که توجه انتخابی سه گروه افسرده، وسواس و بهنجار تفاوت معنادار ندارد، اما حافظۀ کاری افراد سه گروه تفاوت معنادار دارد و افراد افسرده در تمامی زیرمقیاسه ای آزمون حافظۀ کاری ضعیفتر از افراد بهنجار هستند.
نتیجه گیری: به نظر میرسد که مشکل اصلی بیماران مبتلا به افسردگی، آسیب های حافظۀ کاری آنان باشد که بر اثرعواملی چون افزایش پیچیدگی تکلیف، گنجایش محدود حافظه، کاهش انگیزش و کندی روانی-حرکتی ،که خود از عوامل محدودکنندۀ کارکرد شناختی افراد افسرده نیز به شمار میروند، به وجود می آید.
http://icssjournal.ir/article-1-241-fa.pdf
2014-07-17
37
47
توجه انتخابی
حافظۀ کاری
افسردگی
وسواس فکری – عملی
The Comparison of Selective Attention and Working Memory in People Suffering From Obsessive-Compulsive Disorder and Depression with Normal Individuals; a Neuropsychology Perspective
Introduction: The comparison of cognitive components of anxiety- and mood disorders with those of normative psychological values is considered a new approach by which findings may contribute to more optimized treatment. The aim of the current study was to compare the selective attention and working memory capacity of depressed and obsessive-compulsive patients with that of normal subjects.
Method: In this descriptive, causal comparative study we used the screening method to enroll 820 female students. Using the Maudsley Obsessive Compulsive Questionnaire and Beck Depression Inventory, students with depression or obsessive-compulsive who acquired an average score of 30-21 points higher than the cut-off score, were selected. Among the eligible patients, 27 were randomly selected from each group. The 27 normal students who were enrolled in the screening program, did not show any problem. Cognitive components of the Stroop color-word test and working memory were isolated and results were compared between groups. Data were analyzed using the one-way analysis of variance (ANOVA).
Results: According to our data, the three groups, showed no significantly difference with respect to selective attention. However, working memory was shown to be significantly different across groups. Inasmuch as depressed individuals in all subscales and the working memory test measures showed a weaker performance than normal individuals.
Conclusion: working memory impairment appears to be one of the most encountered problems amongst depressed patients. This deficiency is influenced by factors such as increasing task complexity, limited memory capacity, reduced motivation, psycho-motor retardation, which are typically considered as limiting factors in cognitive functioning of depressed people
http://icssjournal.ir/article-1-241-en.pdf
2014-07-17
37
47
Selective Attention
Working Memory
Depression
Obsessive Compulsive Disorder
Azita
Ahmadi Bejagh
ahmadi.psy.g@gmail.com
1
MA In general psychology, Sari branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
AUTHOR
Babolla
Bakhshipoor
2
Payamnoor Assistant Professor, Department Psychology and Counseling, Payamnoor University, Sari, Iran.
AUTHOR
Hojat
Saeedinezhad
3
MA In Clinical Psychology, Etemad Counseling Center, Sari.
AUTHOR
Sudabeh
Ahmadi Bejagh
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
آنالیز پی: توزیع و خنثی شدن سرنخهای صوتی-شناختی در واژگان زبان فارسی معیار
هدف: سرنخهای صوتی-شناختی نقش مؤثری در شکلگیری ساختار زبان دارند. میزان تمایزدهندگی این سرنخها در سیگنال صوتی باعث میشود تا بتوان از زبان به عنوان یک ابزار ارتباطی به نحو مؤثری استفاده کرد.
روش: در این مقاله با استفاده از آنالیز پی میزان نقشآفرینی ویژگیهای واجی شامل شیوۀ تولید، محل تولید و واکداری در بافتهای پیشواکه C1، پیشهمخوانیC2 و جایگاه پایانی C3 در هجای C1VC2C3 بررسی شده است.
نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که میزان تمایزدهندگی این ویژگیها در محیط پیشواکه بیشتر از محیط پیشهمخوان بوده و در جایگاه پایانی کمی بیشتر از جایگاه پیشهمخوانی است. همچنین این مطالعه حاکی از آن است که میزان تمایز ویژگی شیوۀ تولید از محل تولید و واکداری در زبان فارسی بیشتر است، به طوری که در محیط پیشهمخوان تقریبا هیچگاه ویژگی واکداری تمایز ایجاد نمیکند. نتایج این مطالعه کاملا بر نظریه های جواز ادراکی و توزیع تقابل منطبق است.
http://icssjournal.ir/article-1-247-fa.pdf
2014-06-23
48
56
سرنخهای صوتی-شناختی
آنالیز پی
جواز ادراکی
توزیع مشخصههای تقابلدهنده
زبان فارسی
P-Analysis: Dispersion and Neutralization of Acoustic Cognitive Cues in
http://icssjournal.ir/article-1-247-en.pdf
2014-06-23
48
56
Cognitive Acoustic Cues
P-Trac Procedure
Licensing By Cue
Dispersion of Contrasting Features
Persian.
Afshin
Rahimi
1
MSc student in Computational Linguistics, Sharif University of Technology, Tehran,Iran.
AUTHOR
Bahram
Vazirnezhad
bahram@sharif.edu
2
Assistant Professor, Division for Computational Linguistics, Speech and Language Processing Laboratory, Language and Linguistics Center, Sharif University of Technology Tehran,Iran.
AUTHOR
Moharram
Eslami
3
Associate Professor, Linguistics Department, Zanjan University, Zanjan,Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بازشناسی حالات هیجانی چهره در ابعاد شخصیتی برونگردی / روانرنجورخویی: نقش تعدیل کنندۀحافظۀ کاری
هدف: درک و بازشناسی هیجانهای دیگران یک عامل مهم در ارتباطات اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر مقایسۀتوانایی بازشناسی حالات هیجانی چهره در ابعاد شخصیتی برونگردی/ روان رنجورخویی با توجه به نقش تعدیل کنندۀ حافظۀ کاری است.
روش: ابتدا 728 نفر از دانشجویان پسر و دختر دانشگاه زنجان نسخۀ تجدید نظر شدۀ پرسشنامۀ شخصیت آیزنکE (EPQ-R)را تکمیل کرده و سپس براساس نمرات انتهایی توزیع در دو بعد شخصیتی برون
گرایی و روان رنجورخویی، چهار گروه برونگرای باثبات، درونگرای باثبات، درونگرای روانرنجورخو و برونگرای روانرنجورخو (هرگروه 30 نفر) انتخاب شدند. آزمودنیهای چهار گروه، پس از همتاسازی براساس متغیرهای سن، جنس و سطح تحصیلات به وسیلۀ آزمون حافظۀ کاری n_back و تصاویر هیجانی چهره ارزیابی شدند. نتایج با استفاده از تحلیل واریانس مختلط، رگرسیون چندگانه و تحلیل کواریانس تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که افراد برونگرای باثبات عملکرد بهتر و افراد درونگرای روان رنجورخوعملکرد ضعیفتری دارند. تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که ظرفیت حافظۀ کاری پیشبینی کنندۀ معنادار توانایی بازشناسی هیجانهای چهرهای است. علاوه براین، نتایج تحلیل کواریانس بینگروهی یک طرفه نشان داد که پس از کنترل ظرفیت حافظۀ کاری، توانایی بازشناسی چهرهای هیجان چهار گروه شخصیتی هیچ تفاوت معناداری ندارد.
نتیجه گیری: ابعاد شخصیتی و فرایندهای مبتنی بر حافظۀ کاری در پردازش اطلاعات هیجانی نقش محوری دارند.
http://icssjournal.ir/article-1-248-fa.pdf
2014-06-26
57
68
بازشناسی هیجان
هیجان چهره
برون گرایی / روان رنجورخویی
حافظۀ کاری
Recognition of the Facial Emotional States in Extraversion / Neuroticism Personality Dimentions: The Modulatory Role of Working Memory
Introduction: Recognition of the emotional states of others is considered an important factor in social communication. The goal of the curent research was to compare the ability to recognize facial emotional states in extraversion and neuroticism personality dimentions with regard to the modulatory role of working memory.
Method: 728 male and female students of Zanjan University were enrolled and completed the revised version of Eysenck Personality Questionnaire (EPQ-R). Based on the final distribution of scores on the two dimensions of Extraversion and Neuroticism, 4 groups including stable extrovert, introvert stable, introvert and extrovert neuroticism (each comprising 30 subjects) were isolated. All subjects assigned to the above four groups were matched for age, sex and education level. To assess the workind memory, n-back test and images for emotional faces were administered to each subject. Results were analyzed using the mixed analysis of variance, multiple regression and analysis of covariance.
Results: Findings demonstrated a favorable performance in stable extroverts and a poor performance in introvert neurotic subjects. Regression analysis revealed that working memory capacity is a significant predictor of the ability to recognize facial emotion. In addition, one-way between-groups analysis of covariance showed that under the controlled effect the working memory capacity, there was no significant difference between the four groups in terms of the ability to recognize facial emotional states.
Conclusion: Dimensions of personality and working memory-related processes play a central role in emotional information processing
http://icssjournal.ir/article-1-248-en.pdf
2014-06-26
57
68
Recognition Of Emotion
Facial Emotion
Extraversion / Neuroticism
Working Memory.
Aida
Fathi
Aida.fathi68@yahoo.com
1
MA in General Psychology, Department of General Psychology, University of Zanjan, Zanjan, Iran.
AUTHOR
Tahereh
Elahi
2
Assistant Professor of General Psychology, Department of General Psychology, University of Zanjan, Zanjan, Iran.
AUTHOR
Jafar
Hasani
3
Assistant Professor of Clinical Psychology and Nurupsykvlvzhy, Department of Clinical Psychology, University of Kharazmi, Tehran, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
هنجاریابی مقیاس سنجش حافظۀ کاری کودکان پنج تا 11 سالۀ شهر ایلام
هدف: مقیاس سنجش حافظۀ کاری (WMRS)، یک مقیاس سنجش رفتاری است که برای کمک به مربیان به منظور تشخیص آسان کودکان مبتلا به نقایص حافظۀ کاری ساخته شده است. این حافظه یک سازۀ نظری است که در روانشناسی شناختی و اخیراً علوم شناختی برای اشاره به نظام یا مکانسیمهای زیربنایی حفظ و نگهداری اطلاعات مربوط به تکلیف در حین عملکرد تکالیف شناختی به کار میرود. در پژوهش پیشِ رو این مقیاس برای کودکان پنج تا11 سالۀ شهر ایلام هنجاریابی شده است.
روش: ابزار این پژوهش مقیاس سنجش حافظۀ کاری است که 20 گویه و هر گویه چهار گزینه دارد و به آن نمرهای از صفر تا سه تعلق میگیرد. جامعۀ آماری پژوهش تمام کودکان پنج تا 11 سالۀ شهر ایلام بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 320 نفر آنها به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای محاسبۀ پایایی آزمون از روش همسانی درونی و آلفای کرونباخ و برای روایی آزمون از دو روش همبستگی نمرات مقیاس سنجش حافظۀ وکسلر و نمرات خواندن و ریاضی آزمودنی ها با مقیاس حافظۀکاری استفاده شد. برای محاسبه، روشهای آمار توصیفی و استنباطی به کار رفت. دادهها با نسخۀ 16 نرم افزار SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج بین گویههای مقیاس و نمرۀ کل حافظۀ کاری رابطۀ معناداری به دست داد. رابطۀ بین گویه های مقیاس نیز معنادار بود. ضریب پایایی آلفای کرونباخ مقیاس 77 /0و ضریب همبستگی بین دو نیمۀ مقیاس80 /0بود. کلیۀ ضرایب همبستگی در سطح 0/001معنادار بودند. نتایج حاکی از وجود رابطۀ معنادار بین نمرات دروس خواندن و ریاضی افراد ونمرۀ حافظۀ کاری در سطح0/001 بود. نتیجۀ دیگر این پژوهش نشان داد که بین گویه های مقیاس سنجش حافظۀ کاری و نمرۀ کل مقیاس و مقیاس سنجش حافظۀ وکسلر رابطۀ منفی معناداری وجود دارد(0/001>P). نتایج نمراتT و رتبۀ درصدی نیز ارائه شده است.
نتیجه گیری: مقیاس سنجش حافظۀ کاری ابزاری مفید برای تشخیص کودکان مبتلا به نارسایی و آسیبهای حافظۀ کاری است. با شناسایی این آسیبها و اتخاذ تدابیر آموزشی و فعالیت های کلاسی خاص میتوان تواناییهای حافظۀ کاری کودکان را بهبود بخشید.
http://icssjournal.ir/article-1-249-fa.pdf
2014-06-23
69
76
حافظۀ کاری
هنجاریابی
کودکان
ایلام
Standardizing the Working-Memory Rating Scale (WMRS) Among 5-11 Year-Old Children in the City of Ilam
Introduction: The working-memory rating scale (WMRS) is a behavioral rating scale developed for educators to facilitate easy identification of children with working memory deficits. Working memory is the theoretical construct used in cognitive psychology and recently cognitive neuroscience to refer to the system or mechanism underlying the maintenance of task-related information during the performance of a cognitive task. The current research attempted to standardize this scale in 5-11year old children.
Methods: WMRS was the instrument used in our study. This tool comprised 20 items, each on a four-point scale, ranging from zero to 3. Random clustered sampling method was used to enroll 320 children (5-11 year old) across the city of Ilam. Internal consistency and Cronbach's alpha were used to assess the reliability of the scale, and correlation coefficients of Wechsler memory scale, math and reading subjects with working memory scale were computed for validation of the scale. Descriptive and inference statistical methods were used and data were analyzed using SPSS version 16.
Results: Our findings showed a significant relationship between the scale items and the total score. Likewise, the correlations among items were significant. All correlation coefficients were significant at the level of 0.001. Cronbach’s alpha reliability coefficient and split–scale reliability were 0.77 and 0.88, respectively. Our results suggested a significant positive correlation between math/reading subjects scores and working memory scale scores (P<0.001). Further findings revealed a significant relationship between scale items and the total score with Wechsler memory scale (P<0.001). The T score and percentile values were also presented.
Conclusion: working memory rating scale is a useful tool to diagnose children suffering from working memory deficiencies. Working memory dysfunctions may efficiently be rectified where specific trainings and classroom activities are prescribed
http://icssjournal.ir/article-1-249-en.pdf
2014-06-23
69
76
Working memory
Standardization
WMRS
Children
Ilam .
Jahansha
Mohammadzadeh
jahansham252@gmail.com
1
Associate Professor of Psychology, Ilam university,Ilam,Iran.
AUTHOR
Shahram
Mamy
2
Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Ilam Islamic Azad University, Science and Research branch,Ilam,Iran.
AUTHOR
Negar
Faryadian
3
MA student of Clinical Psychology, Ilam Science and Research branch, Islamic Azad University branch, Ilam, Iran
AUTHOR
Hamidreza
Oreyzy
4
Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, University of Isfahan
AUTHOR