OTHERS_CITABLE مقایسه فراشناخت ها در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا اختلال اضطرابی و گروه کنترل غیر بیمار هدف: پژوهش حاضر به بررسی این فرضیه پرداخته است که فراشناخت ها یکی از عوامل آسیب پذیری در اختلالات روانشناختی هستند. به نظر می رسد که بیماران دچار اسکیزوفرنیا و بیماران دچار اختلال اضطرابی، در مقایسه با گروه غیربیمار، در مقیاس های نقایص فراشناخت نمرات بالاتری کسب می کنند.  روش: پژوهش حاضر یک مطالعه تحلیلی- مقایسه ای بود که به صورت مقطعی انجام شد. دو گروه بیماران شرکت کننده در این مطالعه از بین بیماران بستری در مرکز روانپزشکی، و مراجعه کنندگان به کلینیک روانپزشکی و روان درمانی انتخاب شده، که به وسیله روانپزشکان و روانشناسان بالینی بر اساس ملاک های (DSM-IV-TR( تشخیص اسکیزوفرنیا (n=۳۲) و اختلالات اضطرابی (فوبی اجتماعی (n=۲۶) و وسواس فکری- عملی ((n=۲۸) دریافت کرده بودند. به منظور افزایش اعتبار تشخیص ها، با این بیماران بر اساس (DSM-IV( مصاحبه تشخیصی شد و سپس همراه با گروه غیربیمار (n=۳۰) به وسیله پرسشنامه فراشناخت ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: بیماران دچار اسکیزوفرنیا در مقایسه با سایر گروه ها، سطوح بالاتری از باورهای فراشناختی ناسازگارانه را نشان دادند. گروه بیماران دچار اختلال اضطرابی در مقایسه با گروه بیماران اسکیزوفرنیا نمرات پایین تر و در مقایسه با گروه غیربیمار نمرات بالاتری گرفتند. همچنین، گروه غیربیمار در مقایسه با گروه بیماران، باورهای فراشناختی سالم تر و سازگارانه تری نشان داد. نتیجه گیری: باورهای فراشناختی از عوامل آسیب پذیری معمول در طیف اختلالات روانشناختی، به ویژه اختلالات روانپریشی هستند. http://icssjournal.ir/article-1-418-fa.pdf 2008-06-21 1 8 فراشناخت اسکیزوفرنیا وسواس فکری- عملی فوبی اجتماعی A Comparison of Metacognition in Patients With Schizophrenia, Anxiety Disorder, and Non-Patient Control Objective: This study tested the hypothesis which holds that metacognitions are a general vulnerability factor for psychological disorders. It was predicted that patients with schizophrenia and patient with anxiety disorder would score higher than non-patients on measures of metacognition. Method: This research is an analytical study and was carried out using a cross sectional method. The two groups of patients participating in this study were selected from among patients admitted to psychiatric hospitals, and who were diagnosed with schizophrenia (n=32) and anxiety disorder (26 with social phobia, 28 with obsessive compulsive disorder), by psychiatrists and psychologists according to DSM-IV- TR criteria. To increase the validity of diagnoses, clinical interviews were carried out for the patients based on DSM-IV criteria. Then both the patient and non-patient (n=30) groups were evaluated using the metacognition questionnaire.  Results: The results showed that patients with schizophrenia exhibit higher levels of dysfunctional metacognitive beliefs than the other groups. The group of patients with anxiety disorder scored lower than the patients with schizophrenia and higher than the non-patient group. Also, the non-patient group exhibited healthier and more functional metacognitive beliefs than the patient groups. Conclusion: Metacognitive beliefs are general vulnerability factors for psychological disorders in general and psychoses in particular. http://icssjournal.ir/article-1-418-en.pdf 2008-06-21 1 8 Metacognition Schizophrenia Obsession Compulsion Social Phobia Rahim Yousefi r.yousefi2@mail.sbu.ac.ir 1 AUTHOR Hamid Jangi Aghdam 2 AUTHOR Majid Seyvanizadeh 3 AUTHOR Elham Adhamian 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی دانش و نگرش گروهی از ارامنه تهران در مورد اعتیاد و مصرف مواد هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی دانش و نگرش جمعی از ارامنه ساکن تهران در مورد اعتیاد و مواد مخدر است. روش: این مطالعه در بهار ۱۳۸۶ در ۴۷ نفر از شهروندان ارمنی ساکن شهر تهران که در کارگاه آموزش پیش گیری از اعتیاد شرکت کرده بودند، انجام شد. به تمام اقلیت های مسیحی ساکن تهران در مورد حضور در کارگاه به شکلی نظام مند اطلاع رسانی شد. یافته ها: شرکت کنندگان، ناامیدی، مشکلات روان شناختی، دسترسی به مواد و معاشرت با افراد معتاد را عوامل مهم در شروع مصرف دانستند و اکثر آنها وسوسه زیاد، فقدان حمایت کافی خانواده و تداوم ارتباط با مصرف کنندگان را مهم ترین عوامل عود در افراد درمان شده ذکر کردند، و از پی گیری درمان و مشاوره با مراکز بازتوانی به عنوان مهم ترین عوامل جلوگیری کننده از عود در معتادان درمان شده نام بردند. اکثر شرکت کنندگان در مورد مواد موجود و نیز خطرات ناشی از آن در جامعه اطلاعات قابل قبولی داشتند. نتیجه گیری: با توجه به میزان شیوع اعتیاد در میان اقلیت های دینی، ضروری به نظر می رسد که روان شناسان و مشاوران مدارس با توجه به ویژگی های فرهنگی این گروه، در طول دوره تحصیل نوجوانان شان در مورد اعتیاد و مواد مخدر به آنان آموزش بدهند تا از همان زمان دانش بیشتر و نگرش صحیح تری نسبت به آن پیدا کنند. http://icssjournal.ir/article-1-419-fa.pdf 2008-06-21 9 20 اقلیت اعتیاد مواد ارامنه نگرش دانش A Survey on The Knowledge and Attitude of A Group of Christian Minorities in Tehran Toward Addiction and Substance Abuse Objective: The aim of this study is the assessment of knowledge and attitude of a group of Armenians residing in Tehran, toward addiction and illicit drugs.  Method: The study was carried out on 47 Armenian participants selected from an addiction prevention workshop in May 2007 in Tehran. All Christians living in Tehran were systematically informed about the workshop.  Results: Hopelessness, psychological problems, availability of drugs and relationship with drug users were considered by the participants to be major factors for the initiation of drug abuse. The majority believed craving, lack of sufficient family support, and an ongoing relationships with drug abusers to be the most important factors involved in relapse. They also regarded treatment follow-ups and counseling with rehab centers as the most important factors in the prevention of relapse in treated drug abusers. Most participants had adequate knowledge about the available drugs and their hazardous effects on the society.  Conclusion: Regarding the prevalence of drug addiction in religious minorities, psychologists and school counselors ought to teach the adolescent students of those communities, the ways to deal with addiction and illicit drugs, so as to provide them with higher knowledge and more correct attitude towards addiction and drugs. http://icssjournal.ir/article-1-419-en.pdf 2008-06-21 9 20 Minority Christion Addiction Substance Drug Knowledge Attitude Kap Study Ali Farhoodian farhoudian@uswr.ac.ir 1 AUTHOR Jalal Sadr Alsadat 2 AUTHOR Fahimeh Mohammadi 3 AUTHOR Ani Mannoukian 4 AUTHOR Fatemeh Jafari 5 AUTHOR Mandana Sadeghi 6 AUTHOR Mohammadali Shahraki 7 AUTHOR Hosein Firoozabadi 8 AUTHOR
OTHERS_CITABLE پرسشنامه های صفات اسکیزوتایپی و شخصیت آیزنک: همگرایی و واگرایی دو دیدگاه روان پریشی هدف: مطالعات بالینی و روان سنجی شخصیت نشان داده اند که برخلاف طبقه بندی مقوله ای اختلالات روانی، در ویژگی های مرضی شخصیت بین نشانه شناسی بیماران روان پریش و افراد غیر روانپریش در ابعاد مختلف یک پیوستار رفتاری وجود دارد. در ارزیابی صفات روان  پریشی دو رویکرد عمده وجود دارد که در پرسشنامه ها انعکاس یافته اند. پرسشنامه صفات اسکیزوتایپی نماینده دیدگاه بالینی و پرسشنامه شخصیت آیزنک نماینده دیدگاه روان سنجی در سنجش ویژگی های روان پریشی شخصیت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه پرسشنامه صفات اسکیزوتایپی و پرسشنامه شخصیت آیزنک بر اساس صفات روان پریشی و با در نظر گرفتن خصوصیات روان سنجی ایرانی این پرسشنامه ها است. روش: این پژوهش که در یک بررسی زمینه یابی و پس رویدادی انجام شد، از نوع توصیفی– مقطعی است. نمونه ای به حجم ۳۰۴ نفر ( ۱۶۴ زن و ۱۴۰ مرد) از دانشکده های مختلف دانشگاه های شیراز و علامه طباطبایی انتخاب شدند و با ابزارهای تحقیق مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها با استفاده از روش رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها: روان نژندی گرایی در مقایسه با روان پریشی گرایی، ویژگی های روان پریشی را بهتر پیش بینی می کند. رابطه میان مقیاس های شخصیت اسکیزوتایپی و شخصیت مرزی، و نیز عوامل آنها با مقیاس روان نژندی گرایی پرسشنامه شخصیت آیزنک، قوی تر از رابطه آنها با مقیاس روان پریشی گرایی آیزنک است. نتیجه گیری: این یافته با نتایج تحقیقات قبلی همسوست و همانطور که تحقیقات قبلی نشان داده اند، خصلت اسکیزوتایپی و مرزی بیشتر به روان نژندی گرایی مربوط است تا روان پریشی گرایی، چرا که نشانه های اختصاصی روان پریشی در این بیماران قابل مشاهده نیست. از طرفی چون مقیاس روان پریشی گرایی آیزنک بیشتر رفتار ضد اجتماعی را اندازه می گیرد، لذا همبستگی پایین با این مقیاس قابل انتظار است.   http://icssjournal.ir/article-1-420-fa.pdf 2008-06-21 21 28 شخصیت اسکیزوتایپی مرزی روان نژندی گرایی روان پریشی گرایی پرسشنامه صفات اسکیزوتایپی پرسشنامه شخصیت آیزنک Schizotypal Trait Questionnaire (STQ) Versus Eysenck Personality Questionnaire (EPQ): Divergence and Convergence Between Two Perspectives In Psychosis Objective: Clinical and psychometric studies of personality have shown that in contrast to categorical classification of mental disorders, in pathological characteristics of personality, there is a behavioral continuity between the symptomatology of psychotic patients and non psychotic individuals in different dimensions. There are two major approaches for the evaluation of psychotic characteristics, which are reflected in questionnaires. The Schizotypal Trait Questionnaire (STQ) represents the clinical perspective, while Eysenck Personality Questionnaire (EPQ) represents the psychometric perspective in the evaluation of psychotic characteristics in personality. The aim of the present study is to compare these two instruments on the basis of psychotic characteristics, with regard to the Iranian psychometric characteristics of these questionnaires.  Method: The current research which was carried out in an ex-post facto research context, is a descriptive cross-sectional study. A group of 304 normal participants (164 females and 140 males) from different schools of Shiraz and Allameh Tabatabaie Universities took part in this research. Data were analyzed using multivariate regression analysis.  Results: Neuroticism is a better predictor of psychotic characteristics than psychoticism. The relation between schyzotypal and borderline personality scales and their factors with the neuroticism scale of Eysenck Personality Questionnaire, is stronger than their relation with the psychoticism scale. Conclusions: These findings are in line with previous research results which have shown that schizotypal and borderline traits are more related to N rather than P scale of EPQ; because typical symptoms of psychosis are not observed in these patients. In addition, since the P scale of EPQ is more indicative of antisocial behavior, a low correlation with this scale was predictable. http://icssjournal.ir/article-1-420-en.pdf 2008-06-21 21 28 Personality Schizotypy Borderline Neuroticism Psychoticism Schizotypal Trait Questionnaire Eysenck Personality Questionnaire Ali Mohammadizadeh ali.mohammadzadeh@gmail.com 1 AUTHOR Ahmad Borjali 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE هنجاریابی معاینه مختصر وضعیت شناختی سالمندان شهر تهران (1385) هدف: یکی از روش های متداول تشخیص دمانس، به عنوان پیش شرطی برای آزمایش و بررسی بیشتر، ارزیابی عملکرد فرد در یک آزمون شناختی مختصر است. به این آزمون ها معمولا ابزار غربالگری اطلاق می شود. «معاینه مختصر وضعیت شناختی» متداول ترین ابزار غربالگری اختلال شناختی در سطح جهان است که به زبان های مختلف ترجمه و در فرهنگ های مختلف استاندارد شده است. مطالعه مقطعی حاضر به منظور تعیین ویژگی های روان سنجی معاینه مختصر وضعیت شناختی و تهیه جدول هنجاری آن در سالمندان شهر تهران، در دو مرحله انجام شد. روش: در مرحله اول، آزمون در ۱۰۱ آزمودنی با متوسط سن (۷۶/۳±۶/۶) دارای تشخیص دمانس (بر مبنای معیارهای(DSM-IV) و مقیاس تباهی همه جانبه) و ۱۰۴ همتای سالم با حداقل چهار کلاس سواد اجرا شد. در مرحله دوم، آزمون در ۳۷۰ سالمند ساکن جامعه اجرا و نتایج در سه گروه سنی و تحصیلی، در هر دو جنس تنظیم شد. یافته‌ها: آزمون از روایی رضایت بخش برخوردار بود =۰/۷۸)a) و در نقطه برش ۲۱ حساسیت ۹۰ درصد و ویژگی ۸۴ درصد به دست آمد. همبستگی نمرات با سن و سطح تحصیلات در سطح ۰/۰۵ معنادار بود. نتیجه گیری: ویژگی های روان سنجی این آزمون برای استفاده در شهر تهران مناسب بود، اما نتایج آن باید با توجه به هنجارهای سنی و تحصیلی تفسیر گردد. http://icssjournal.ir/article-1-422-fa.pdf 2008-06-21 29 37 معاینه مختصر وضعیت شناختی دمانس غربالگری روایی ایران Validation of Mini- Mental State Examination (MMSE) in The Elderly Population of Tehran Objective: Evaluation of mental functioning of individuals by a brief cognitive test before referring them for more detailed examination is a common practice in the diagnosis of dementia. Such tests are usually referred to as "screening tools". Mini-Mental State Examination (MMSE) is the most widely used screening tool of dementia which has been translated and standardized in many languages and cultures. The present cross-sectional study aimed to evaluate the psychometric properties of MMSE and to provide its normative values in the elderly population of Tehran, and was implemented in two phases.  Method: In phase 1, the MMSE scores of 101 patients with dementia (Mean age=76.3±6.6) diagnosed according to the dementia definition of 4th edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) and staged by Global Deterioration Scale (GDS) was compared with the scores of 104 cognitively intact elderly individuals (Mean age=71.5, SD= ±7.5), all with at least 4 years of formal education. In phase 2, MMSE was implemented on 370 community dwelling elderly individuals, and the results were categorized in two age and educational groups in both sexes.  Results: Findings showed a satisfactory reliability and validity (0=0.78) of MMSE; and in the cut point of 21 it showed 90% sensitivity and 84% specificity. There was significant correlation between MMSE scores and the age and educational level of the controls (p=0.0001).  Conclusion: MMSE is a valid and reliable test for using as a screening tool in the elderly population of Tehran. However, data must be interpreted regarding age and educational norms. http://icssjournal.ir/article-1-422-en.pdf 2008-06-21 29 37 Mini-Mental State Examination Dementia Screening Validaty Iran Mahshid Foroughan 1 AUTHOR Zahra Jafari 2 AUTHOR Peimaneh Shirin Bayan 3 AUTHOR Ziya Ghaem Magham Farahani 4 AUTHOR Mehdi Rahgozar 5 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه کارکردهای اجرایی و توجه در کودکان پیش دبستانی دچار ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی / تحولی با کودکان عادی هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه کارکردهای اجرایی و توجه در کودکان دچار ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و کودکان عادی پیش دبستانی شهر اصفهان است. به منظور انجام این پژوهش، ۲۰ کودک ۶-۴ سال با ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و ۲۰ کودک ۶-۴ سال عادی (بدون ناتوانی یادگیری) از میان جامعه کودکان پیش از دبستان شهر اصفهان، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و عملکرد آنها در آزمون کارکردهای اجرایی و توجه مقایسه شد. روش: روش این پژوهش علی– مقایسه ای بود. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: آزمون عصب روان شناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان پیش از دبستان وکسلر، پرسشنامه کانرز والدین و فهرست وارسی نشانه های ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی کودکان پیش از دبستان. یافته ها: یافته ها نشان داد که تفاوت کارکردهای اجرایی و توجه کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و کودکان عادی (بدون ناتوانی یادگیری) معنادار است. نتیجه گیری: کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی پیش از دبستان در کارکردهای اجرایی و توجه دارای نواقص جدی هستند. http://icssjournal.ir/article-1-423-fa.pdf 2008-06-21 38 48 کارکردهای اجرایی و توجه ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی تحولی آزمون عصب روان شناختی نپسی Comparison of Executive Functions/Attention of Children With Neuropsychological/Developmental Learning Disabilities and Normal Children in Preschool Stage Objective: The aim of this study was to investigate and compare executive functions/attention of children with neuropsychological/developmental learning disabilities and normal children in the city of Isfahan. For this purpose, 20 four to six year old children with neuropsychological/developmental learning disabilities and 20 four to six year old normal children (with no neuropsychological disabilities) were selected using multistage random cluster sampling from among preschooler children in Isfahan, and their functions were compared using executive/attention test.  Method: The method of study was causal comparative. The instruments of this research consisted of neuropsychological test of NEPSY, Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI) and the checklist of neuropsychological/developmental learning disabilities for preschool aged children.  Results: There was a significant difference between the executive functions/attention performance of preschool young children with neuropsychological/developmental learning disabilities and normal young children.  Conclusion: Preschool children with neuropsychological/developmental learning disabilities have serious problems in their executive/attention functions. http://icssjournal.ir/article-1-423-en.pdf 2008-06-21 38 48 Executive Functions Neuropsychological Developmental Learning Disabilities Nepsy Test Ahmad Abedi abedi@isfedu.org 1 AUTHOR Mokhtar Malek pour 2 AUTHOR Hosein Molavi 3 AUTHOR Hamidreza Oreizy 4 AUTHOR Sholeh Amiri 5 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تحول سیالی واژگان کلامی و مقوله ای در کودکان دو زبانه ترک- فارس و کرد- فارس هدف: این پژوهش به منظور بررسی چگونگی تحول روانی واژگان کلامی و مقوله ای کودکان دو زبانه (ترک- فارس و کرد- فارس) انجام شد. روش: در این پژوهش که جزو مطالعات بنیادی است، هزار دانش آموز دبستانی دو زبانه ترک- فارس و کرد- فارس به شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبتی، از میان دانش آموزان دبستانی دو شهر تبریز و سنندج انتخاب شدند. این دانش آموزان در دو آزمون نشانه ادراکی (حروف اولیه) و نشانه های مفهومی (مقوله های معنایی) شرکت کردند. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که تعداد واژگان فارسی در طول پایه های تحصیلی اول تا پنجم دبستان هر دو شهر روند افزایشی و صعودی دارد، و این روند در آزمون نشانه های مقوله ای منظم تر از آزمون نشانه های ادراکی است. دانش آموزان ترک- فارس و کرد- فارس در هیچ یک از سال های دبستان تفاوت معناداری نشان ندادند، ولی الگوی تغییرات و تحولات تعداد واژگان آنها در آزمون مقوله ای در طول دوره ابتدایی متفاوت است. همچنین در مجموع در هر دو آزمون، دانش آموزان پسر نسبت به دانش آموزان دختر عملکرد بهتری از خود نشان دادند. در نشانه های ادراکی نیز دانش آموزان تبریزی بیش از دانش آموزان سنندجی واژه فارسی تولید کردند. نتیجه گیری: الگوی تحول تعداد واژگان دانش آموزان دو زبانه ترک- فارس و کرد- فارس را می توان در آزمون نشانه های مقوله ای متفاوت از هم در نظر گرفت، ولی در الگوی تحول تعداد واژگان آزمون نشانه های ادراکی چنین تفاوتی مشاهده نشد. http://icssjournal.ir/article-1-429-fa.pdf 2008-06-21 49 60 دو زبانگی توانایی شناختی سیالی واژگان A Study of Development of Persian Word Fluency in Bilingual Children in Tabriz and Sanandaj Objective: The present study was carried out to examine the development of word and context fluency in bilingual children (Turkish-Persian and Kurdish-Persian).  Method: In this study, which was a basic type examination, 1000 bilingual Kurdish-Persian and Turkish- Persian primary schoolchildren were selected from among schoolchildren of the cities of Sanandaj and Tabriz, using relative level sampling. The subjects participated in one perceptual cue task (initial letters) and one conceptual cue task (categories).  Results: The findings showed that the number of Persian words had had an increasing trend from grades 1 to 5 in both cities, with a more regular increase for category cues than for perceptual cues (initial letters). Kurdish-Persian and Turkish-Persian students did not show any significant difference in different grades. However, the patterns of change and development of the number of words in category tests were different. Also, boys showed a better performance than girls in both tests in general. In addition, students from Tabriz generated more words than students from Sanandaj in perceptual cues.  Discussion: The developmental pattern of the number of words in bilingual Turkish-Persian and Kurdish-Persian students is different in tests of category cues; however, such a difference is not present in tests of perceptual cues. http://icssjournal.ir/article-1-429-en.pdf 2008-06-21 49 60 Word Fluency Bilingual Childern Category Cue Letter Cue Reza Karami Nouri 1 AUTHOR Alireza Moradi moradi90@yahoo.com 2 AUTHOR Saeed Akbari Zardkhaneh 3 AUTHOR Alireza Gholami 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE رفتارهای شبه اضطرابی ایجادشده با هیستامین در موش های صحرایی حساس شده به مورفین هدف: در پژوهش حاضر، اثر تزریق درون هیپوکامپی هیستامین به صورت دو طرفه بر رفتارهای شبه اضطرابی در موش های صحرایی حساس شده به مورفین بررسی شد. روش: ابتدا با تزریق مورفین به مدت سه روز و سپس دوره پنج روزه بدون دارو حساسیت ایجاد شد، و سپس با استفاده از ماز به علاوه ای شکل (+) حیوانات آزمایش شدند. یافته ها: تزریق درون هیپوکامپی هیستامین درصد زمان طی شده در بازوی باز و تعداد ورود به بازوی باز را کاهش داد، اما بر فعالیت حرکتی تاثیری نداشت که این اثر اضطراب زایی هیستامین را نشان می دهد. اما تزریق هیستامین در حیوان حساس شده به مورفین، در مقایسه با گروه هایی که سالین دریافت کرده بودند، درصد زمان طی شده در بازوی باز و تعداد ورود به بازوی باز را افزایش داد که نشان دهنده کاهش اضطراب حیوان حساس شده است. نتیجه گیری: تزریق دو طرفه هیستامین در ناحیه هیپوکامپ شکمی، اثر اضطراب زایی بر جای می گذارد که این اضطراب ناشی از تزریق هیستامین در موش های حساس شده با مورفین کاهش می یابد. نالوکسان آثار مورفین را بر اضطراب زدایی آنتاگونیزه می کند. http://icssjournal.ir/article-1-430-fa.pdf 2008-06-21 61 68 هیستامین نالوکسان مورفین حساسیت اضطراب موش صحرایی Anxiety-Related Behaviors Induced by Histamine in Morphine Sensitized Rats Objective: In the present study, the effect of bilateral intrahippocampal administration of histamine on anxiety-related behavior in rats was investigated.  Method: The rats were first sensitized through 3 days of morphine administration and a 5 day drug-free period. The animals were then examined in a plus shaped maze.  Results: Intra-VHC bilateral administration of histamine decreased %OAT (Open Arm Times) and %OAE(Open Arm Entries) but not locomotor activity, thus showing an anxiogenic response. However, the administration of histamine to morphine-sensitized rats increased OAT and OAE in comparison with saline administered groups, which is indicative of a decrease in anxiety in the sensitized animals.  Conclusion: Bilateral administration of histamine in ventral hippocampus induces an anxiogenic effect, which decreases in morphine sensitized rats Naloxane antagonizes the effects of morphine on anxiety. http://icssjournal.ir/article-1-430-en.pdf 2008-06-21 61 68 Sensitization Histamine Morphine Naloxane Anxiety Plus-Maz Test Rat Parvin Khodarehmi khodarahmiparvin@yahoo.com 1 AUTHOR Shahrbanoo Oryan 2 AUTHOR Amaneh Razayof 3 AUTHOR Mohammadreza Zarindast 4 AUTHOR