OTHERS_CITABLE افزایش حساسیت به مرفین و یادگیری وابسته به حالت القا شده توسط مرفین در این مطالعه، آثار مرفین بر افزایش حساسیت به اختلال تشکیل حافظه القاء شده و به‌ خاطرآوری وابسته به حالت (state-dependent retrieval) در یک روش اجتنابی غیرفعال آموخته شده، در موش سوری بررسی شده است. مصرف پیش از آموزش مرفین (mg/kg ) وابسته به دوز،  قادر است یادگیری یک نوبته روش اجتنابی غیرفعال (Passive Avoidance Learning) را مهار کند. مصرف پیش از آزمون مرفین (mg/kg )، باعث القای به‌ خاطر‌آوری وابسته به حالت می‌گردد. اثر مهاری مرفین (mg/kg ) بر تشکیل حافظه، به طور معنی دار، به وسیله مصرف پیش از آموزش نالوکسان ( mg/kg)، قبل از مرفین پیش از آموزش، مهار می گردد. مصرف پیش از آزمون نالوکسان وابسته به دوز، بازگشت القا شده به وسیله مرفین (mg/kg ) را مهار کرد. فراموشی القا شده به وسیله مرفین، پیش از آموزش، به طور معنی داری در موش‌های حساس شده به مرفین که سه روز مرفین (mg/kg) دریافت کرده بودند، مهار گردید. افزایش حساسیت به مرفین، بر حافظه وابسته به حالت مرفین تاثیری نداشت. تزریق نالوکسان، دقیقه قبل از مرفین و به مدت سه روز، مهار فراموشی القا ‌شده به وسیله مرفین را در موش‌های حساس شده به مرفین به طور معنی دار متوقف کرد. این نتایج پیشنهاد می‌کند که افزایش حساسیت به مرفین،‌ اختلال تشکیل حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد،‌ اما بر تسهیل به خاطرآوری القا‌ شده به وسیله مرفین بی‌تاثیر است.   http://icssjournal.ir/article-1-570-fa.pdf 2002-09-23 1 11 The Effects of Morphine Sensitization on Morphine-State-Dependent Learning In the present study, the effects of morphine sensitization on morphine-induced impairment of memory formation and the state-dependent retrieval of a passive avoidance task learned under morphine influence have been investigated in mice. Pre-training administration of morphine (0.5, 2.5 and 5mg/kg) dose dependently suppressed the learning of one-trial passive avoidance task. Pre-test administration of morphine (0.5, 2.5 and 5 mg/kg) induced state-dependent retrieval of the memory acquired under pretrainign morphine influence. The inhibitory effect of morphine (5 mg/kg) on memory formation was significantly antagonized by pretreatment administation of naloxone (0.025, 0.5 and 1 mg/kg) before .the pre-training morphine. The pre-test administration of naloxone dose dependently inhibited the restoration induced by morphine (5 mg/kg). Amnesia induced by pre-training morphine significantly was inhibited in morphine-sensitized mice, which had previously received once daily injections of morphine (20 and 30 mg/kg, s.c.) for 3 days. Morphine sensitization did not affect on morphine state-dependent memory of passive avoidance. The inhibition of morphine-induced amnesia in morphine-sensitized mice was suppressed by one daily injections of naloxone (0.5, 1 and 2 mg/kg) 30 min prior to s.c. injections of morphine (20 mg/kg/day × 3 days). These results suggest that morphine sensitization affect the impairment of memory formation, but not the facilitation of retrieval induced by morphine. http://icssjournal.ir/article-1-570-en.pdf 2002-09-23 1 11 Mohammad Reza Zarindast 1 AUTHOR Ameneh Rezayof 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی انواع حافظه در دانش‌آموزان دختر حافظ قرآن و غیر حافظ قرآن پژوهش حاضر با هدف بررسی انواع حافظه (رویدادی و معنایی) در دانش آموزان دختر حافظ قرآن و غیر حافظ قرآن انجام شده است. در این مطالعه، در چهارچوب طرحی نیمه آزمایشی ۶۰ نفر حافظ قرآن، ۶۰ نفر مبتدی و ۶۰ نفر غیر حافظ قرآن در سه پایه تحصیلی (دبستان، راهنمایی و دبیرستان) از هر پایه ۲۰ نفر، به طور تصادفی، در پژوهش شرکت داده شدند. روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و ابزار آزمایش جهت بررسی حافظه رویدادی (episodic memory) شامل تکالیف رمز گردانی کلامی و عملی، تکالیف یادآوری آزاد و یادآوری سرنخی بود. در بررسی حافظه معنایی (semantic memory) از آزمون سیالی کلمات (حروف الفبایی و مقوله‌های معنایی) استفاده گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، حافظان قرآن نه تنها در حافظه معنایی بلکه در حافظه رویدادی نیز از دو گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند، اما چنین تفاوتی در انواع حافظه رویدادی و معنایی بین مبتدیان و غیر حافظان قرآن مشاهده نشد. این نتایج در انواع نمره‌گذاری جملات کامل، اسامی و افعال به طور جداگانه و نمره گذاری به روش سخت و آسان به دست آمد. همچنین نتایج حاکی از آن است که با افزایش پایه‌ تحصیلی، عملکرد حافظان قرآن در انواع تکالیف حافظه رویدادی و حافظه معنایی افزایش می‌یابد، لذا مهارت در حفظ قرآن، حافظه اطلاعات غیر قرآنی را نیز افزایش می‌دهد و این مهارت با افزایش سن تأثیر بیشتری بر حافظه می‌گذارد. http://icssjournal.ir/article-1-571-fa.pdf 2002-09-23 11 25 حافظ قرآن دانش‌آموزان دختر حافظ قرآن حافظه غیر حافظ قرآن حافظ قرآن و غیر حافظ دختر حافظ قرآن و غیر دانش‌آموزان اطلاعات حافظه Episodic and Semantic Memories Among Quran Reciters The present research studied two types of memory states (episodic and semantic) in female Quran reciters and non - Quran reciters. This study included 180 Quran reciters, beginner and non-Quran reciters among female students in 3 educational grades: primary, secondary and high school. There were 60 subjects in each group and 20 subjects in each grade. fu episodic memory task; subjects learned sentences either verbally or by action. Then, subjects retrieved the sentences in free recall and cued recall tests. In semantic memory tasks, subjects were given two types of tests: letter frequency and category frequency. The main hypothesis were: 1) fu episodic memory, there is no difference between Quran reciter and non- Quran reciter students. 2) fu semantic memory, Quran reciter students perform better than beginner and nonQuran reciter students. The results showed that Quran reciter students had a better memory performance in both episodic and semantic tasks compared to other students. This finding was obtained in different types of scoring: sentences/verb and noun; strict and lenient. Superior memory for Quran learners increased by age (grade). These findings indicated that skill for learning Quran enhances memory for non-Quran information and this effect becomes more prominent by increasing of age. http://icssjournal.ir/article-1-571-en.pdf 2002-09-23 11 25 Kobra Nosrati 1 AUTHOR Reza Karami Nouri 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE نقش کلمه در شکل‌گیری «ذهن فرمانبردار»: پدیده تلقین  «ذهن فرمانبردار» پدیده‌ای است که در موقعیت و شرایط خاصی امکان وقوع پیدا می‌کند. پژوهش حاضر کوشید تا درون‌مایه یکی از شیوه‌های  «شفابخش» رایج در جامعه ایران برای درمان مشکلات روانشناختی و سازوکار زیرساز این شیوه را که مبتنی بر تلقین و ایجاد ذهن فرمانبردار است، کاوش و نقد کند.  مواد مورد آزمون در این پژوهش، دو نوار صدا از بود که به‌طور تصادفی از میان نوارهای صدای جلسات مختلف این‌گونه «شفابخشی‌ها» انتخاب شد. کلمات دو نوارتوسط دو ارزیاب مقوله‌بندی و ارزیابی شد. یافته‌های کیفی و توصیفی نشان می‌دهد که فراوانی کلماتی که در ذهن همگان با هیجان‌های خوشایند، نظیر لذت، پیوند خورده (یا شرطی شده) است، به‌طور چشمگیری بالا است. در چهارچوب این پژوهش درباره برخی از عوامل اثرگذارنده بر فرآیند «تلقین» و  مقایسه آن با «تمرین» بحث خواهد شد. http://icssjournal.ir/article-1-572-fa.pdf 2002-09-23 27 35 تلقین درمان ارزیاب فرد شفابخش میان نوارهای صدای جلسات نوار صدا ذهن فرمانبردار The Role of "Word" in the Development of "Submissive Mind" "Submissive mind", as a phenomenon, can be "wheeled-in" under certain circumstances. The present paper tried to detect and criticize the contents of one of the healing methods, popularly used to .seemingly cure psychological problems, and its underlying mechanism which is mostly suggestion to form submissive mind. The total words of two randomly selected audiotapes of the different heeling sessions, as subject material, were examined and categorized by two independent psychologists. The qualitative and descriptive findings revealed that the frequencies of the suggestive words, that are associated (conditioned) with pleasure and joy, were prominently high. The factors involved in suggestion and suggestibility will be discussed and compared with "exercise" which is the main factor involved in scientific therapeutic methods. http://icssjournal.ir/article-1-572-en.pdf 2002-09-23 27 35 Hossein Kaviani 1 AUTHOR Mehrangiz Pournaseh 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE چکیده سازی چند نوشتاری زبان فارسی امروزه، به دلیل افزایش حجم اطلاعات درباره موضوعات مختلف، سامانه‌های استخراج اطلاعات از اهمیت خاصی برخوردارند، اما از آن مهمتر سامانه‌ای است که بتواند چکیده یا خلاصه‌ای از مجموعه اطلاعات بازیابی شده را به کاربر ارائه دهد. این مقاله، رهیافتی در زمینه تولید خلاصه از چندین نوشتار ارائه می‌کند، به طوری که بتوان با استفاده از اطلاعات چند مقاله یا متن و استخراج نکات مهم آن و برقراری ارتباط بین آنها، به یک چکیده واحد از میان آنها رسید و آن را در اختیار استفاده کننده قرار داد. یک سامانه خلاصه ساز چند نوشتاری، متفاوت از خلاصه ساز تک نوشتاری است و این تفاوت به عواملی از قبیل فشردگی، سرعت، عدم تکرار، خوانایی و مرتبط بودن جملات خلاصه تولیدی با یکدیگر مربوط است. هدف این مقاله ارائه الگو برای ایجاد چنین سامانه‌ای می‌باشد. http://icssjournal.ir/article-1-573-fa.pdf 2002-09-23 35 41 اطلاعات چکیده نوشتار سامانه زبان فارسی نوشتاری زبان فارسی تولید سامانه تولید چکیده چندنوشتاری استفاده از اطلاعات تکرار اطلاعات در چکیده‌های چندنوشتاری Multi-Document Persian Text Summarization With increasing production of information in many fields, Information Retrieval Systems gain much importance. But the more important systems are the summarizers that can make a single summary from all documents retrieved. Because a user can read a summary that is full of information of retrieved texts is much more easier than all of that texts so these summarizers are so important. This paper offers an approach for producing such summary from multidocument that retrieve. A multi-document summarizing system is different from a single document and this difference is for some points like compression, speed, anti redundancy and cohesion of the summary. http://icssjournal.ir/article-1-573-en.pdf 2002-09-23 35 41 Amir Shahab Shahabi 1 AUTHOR Mohammad Reza Kangavari 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی در دانش‌آموزان: نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی هدف این پژوهش، بررسی دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی دانش آموزان دوره راهنمایی، با توجه به سطوح مختلف تحصیلی و جنسیت بوده است. دانش فراشناختی شامل آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، هدف و ماهیت تکلیف  و راهبردهای مورد نیاز برای کاربرد آنها در برخورد با تکالیف مختلف است. منظور از حل مسأله ریاضی نیز حل مسایل غیر معمول است؛ یعنی مسایلی که اطلاعات صورت مسأله برای حل آن کفایت نمی‌کند و حل آن به فعالیت‌های ذهنی سطوح بالا نیازمند است. نمونه مورد مطالعه شامل دانش آموز ( پسر دختر) کلاس دوم راهنمایی شهر شیراز بود. اطلاعات از طریق دو پرسشنامه دانش فراشناختی‏، حل مساله ریاضی و معدل کل پایان سال دانش آموزان جمع‌آوری شد. تحلیل نتایج نشان داد که دختران و پسران در استفاده از دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی تفاوت ‌معناداری ندارند، ولی هنگامی که تاثیر متغیرهای فوق با توجه به عملکرد تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفت، نتایج متفاوتی حاصل شد. مقایسه عملکرد تحصیلی گروه‌های قوی، متوسط و ضعیف در دانش فراشناختی و حل مسأله ریاضی حاکی از تفاوت معنادار گروه‌های قوی و ضعیف بود. بر اساس نتایج پژوهش، زمانی که جنسیت مورد توجه قرار می‌گیرد، میان گروه‌های مختلف تحصیلی با توجه به متغیرهای مورد مطالعه، تفاوت قابل ملاحظه‌ای مشاهده می‌شود. http://icssjournal.ir/article-1-574-fa.pdf 2002-09-23 42 49 دانش فراشناختی فراشناختی و حل مساله ریاضی دانش فراشناختی و حل مساله حل مساله ریاضی دانش حل مساله ریاضی تفاوت حل مساله ریاضی تفاوت معنی‌داری زمینه حل مساله ریاضی تفاوت دانش‌آموزان اطلاعات Metacognitive Knowledge and Mathematical Problem Solving: The Role of Gender and Performance Achievement The aim of this study was comparing students' metacognitive knowledge and mathematical problem solving with regard to their performance achievement and gender. Mathematical problem solving in this study was mathematical non routine problem solving. Non-routine problem is a problem that given information isnt enough for its solving. Solving these kind of problems need higher cognitive activities. The sample contained 119 subject (60 boys and 59 girls) in second grade middle school in Shiraz. Data came from a metacognitive knowledge test, and a mathematical problem solving test. Data analysis showed that there wasn't significance diffrence between girls and boys in metacognitive knowledge and mathematical problem solving. But there was significant diffrence between performance achievement of low achieving and high achieving groups of students. http://icssjournal.ir/article-1-574-en.pdf 2002-09-23 42 49 Masoume Samadi 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE شادمانی و عوامل مؤثر بر آن شادمانی و نشاط به عنوان یکی از مهمترین نیازهای روانی بشر، به دلیل تأثیرات عمده‌ای که بر شکل‌گیری شخصیت آدمی و در یک کلام مجموعه زندگی انسان دارد، همیشه ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. از مهمترین نکاتی که در این زمینه مطرح است، چگونگی حصول شادمانی، تقویت آن و عوامل تأثیر گذار بر دستیابی به این نیاز حیاتی است. شخصیت، عزت نفس، اعتقادات مذهبی، سرمایه اجتماعی، فعالیت‌های اوقات فراغت و … از جمله عواملی هستند که پژوهش‌ها نشان می‌دهد بر این پدیده تأثیر بسزائی دارند. در این مقاله، عوامل فوق بررسی و برخی پژوهش‌های انجام شده در مورد هر یک از عوامل ارائه شده است. http://icssjournal.ir/article-1-575-fa.pdf 2002-09-23 50 58 شادی شادمانی فعالیت‌های اوقات فراغت شادمانی و عوامل مؤثر اجتماعی شخصیت سرمایه اجتماعی عزت‌نفس برونگرایی Happiness and its Effecting FactorsHappiness has always been considered as an important human need. Research shows that happiness has had a major effects on personality and life system. In this regard, a question which is raised is that "what are effecting factors on happiness"? Research shows that many factors such as "self-esteem", "personality", "leisure", "social capital" and... affect happiness. In this paper these factors are discussed and some research findings regarding every factor are analyzed. Happiness has always been considered as an important human need. Research shows that happiness has had a major effects on personality and life system. In this regard, a question which is raised is that "what are effecting factors on happiness"? Research shows that many factors such as "self-esteem", "personality", "leisure", "social capital" and... affect happiness. In this paper these factors are discussed and some research findings regarding every factor are analyzed. http://icssjournal.ir/article-1-575-en.pdf 2002-09-23 50 58 Ebrahim Mirshah Jafari 1 AUTHOR Mohammad Reza Abedi 2 AUTHOR Hedayatolah Drikvandi 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE زبان‌شناسی شناختی و استعاره زبان‌شناسی شناختی، رویکردی است که به زبان به عنوان وسیله‌ای برای کشف ساختار نظام‌شناختی انسان می‌نگرد. این رویکرد که در سه دهه اخیر در زبان‌شناسی مورد توجه روز افزون قرار گرفته است، زبان را نمودی از نظام تصوری ذهن می‌داند. زبان‌شناسان شناختی معتقدند استعاره پدیده‌ای شناختی است و آنچه در زبان ظاهر می‌شود تنها نمود این پدیده شناختی است. از نظر زبان‌شناسانِ شناختی، استعاره به هرگونه فهم و بیان تصورات انتزاعی در قالب تصورات ملموس‌تر اطلاق می‌شود. در این مقاله سعی شده است تا شناخت مختصری از زبان‌شناسی شناختی و نقش مهم استعاره در این رویکرد به دست آید. http://icssjournal.ir/article-1-576-fa.pdf 2002-09-23 59 64 Cognitive Linguistics and Metaphors Cognitive linguistics is an approach which regards language as a means to discover the cognitive structure of human mind. This approach which has been increasingly established in linguistic departments in the last two decades considers language as a manifestation of the conceptual structure of mind. Cognitive linguists believe that metaphor is a cognitive phenomenon and what surfaces in language is just the manifestation of this cognitive processing. From this perspective, metaphor gains a new definition in terms of which any understanding and speaking about abstract concepts is mediated through concrete ones. In this article, the writers are to introduce the above mentioned approach and the way metaphor is accounted for within this framework. http://icssjournal.ir/article-1-576-en.pdf 2002-09-23 59 64 Arsalan Golfam 1 AUTHOR Fatemeh Yousefi rad 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تبیین و ارزیابی دیدگاه سازنده‌گرایی هدف این مقاله معرفی و ارزیابی یکی از جدیدترین دیدگاه‌های یادگیری به نام سازنده‌گرایی (constructivism) است. اگر چه سازنده گرایی در سال‌های اخیر شهرت زیادی کسب کرده است، اما ایده این نظریه جدید نیست. جنبه‌هایی از این دیدگاه را می‌توان در کارهای ارسطو، افلاطون و سقراط یافت. فلاسفه جدیدتر مثل جان لاک‏، کانت و پستالوزی نیز نظریاتی ارائه نموده‌اند که در شکل‌گیری این دیدگاه مؤثر بوده است.  پیاژه نقش اساسی‌تری در پی‌ریزی مبانی این دیدگاه نقش اساسی‌تری داشته است،‌ تا این حد که به عنوان پدر سازنده‌گرایی شناخته شده و مبنایی را برای سازنده گرایی مدرن فراهم ساخته است. در عین حال برونر و ویگوتسکی نیز دارای نظریات قابل توجهی در این خصوص می‌باشند. از زمانی که ارنست فون گلاسرزفیلد‏‌، سازنده‌گرایی  افراطی را در یازدهمین کنفرانس بین المللی روان شناسی آموزش ریاضیات ارائه کرد، این  دیدگاه شهرت بین‌المللی یافت. در این مقاله تلاش شده است دیدگاه مذکور تبیین گردد و مورد ارزیابی قرار گیرد. http://icssjournal.ir/article-1-577-fa.pdf 2002-09-23 65 73 سازنده‌گرایی ویگوتسکی دیدگاه نظریه دانش پیاژه معلمان جدیدترین دیدگاه‌های یادگیری کودک دانش‌آموزان Constructivism: an Introduction and Evaluation The aim of this paper is to introduce and evaluate constructivism. Despite the recent interest in the concept, the idea is not new. Some aspects of it could be observed in the works by Plato and Aristotle. More recent philosophers, such as John Locke, Kant, and Pestalozzi have developed theories that were influential in the development of the theory. However, Piaget is regarded as the father of modern constructivism. With the introduction of "radical constructivism", by Ernest Glasersfield, the idea became widespread. http://icssjournal.ir/article-1-577-en.pdf 2002-09-23 65 73 Ali Akbar Sheikhi fini 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE درک جملات موسیقی و کلام در متون علمی تناقض در مورد موسیقی و زبان زیاد به چشم می‌خورد. از یک سو مطالعات موردی - شاهد بر روی بیماران با آسیب مغزی که توانایی استفاده از زبان و موسیقی را از دست داده‌اند نشان داده است که مناطق مربوط به زبان و موسیقی در مغز کاملا جدا و مستقل از یکدیگرند. از سوی دیگر مطالعاتی وجود دارند که با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاربردی  (fMRI) به بررسی عملکرد مغز سالم پرداخته‌اند. این تحقیقات بر خلاف یافته‌های نوروسایکولوژیک حاکی از آن هستند که مناطق مشترک زیادی در مغز کسانی که در حال تحلیل و درک زبان یا موسیقی هستند فعال می‌باشد. برای رفع این تضاد پژوهشگران به بررسی دقیق فرایند درک اصوات و شنوایی پرداخته‌اند و هر روز بیش از پیش در می‌یابند که عقیده وجود مراکز مستقل زبان و موسیقی برای توجیه اینگونه ارتباطات پیچیده بسیار خام و ابتدایی است. هر یک از این دو پدیده وابسته به فعالیت شبکه‌ای از مراکز در مغز هستند و همپوشانی نسبی بین شبکه درک زبان و شبکه درک موسیقی وجود دارد. رابرت زاتور (Robert Zatoore) روانشناس و دانشمند عصب شناسی شناختی در انستیتوی عصب‌شناسی مونترال دانشگاه مک گیل معتقد است که موسیقی و زبان هر یک حوزه‌ای بسیار پیچیده با فرایندهای شناختی فراوان دارند. http://icssjournal.ir/article-1-578-fa.pdf 2002-09-23 74 76 موسیقی مغز کلام زبان درک جملات موسیقی و کلام درک اطلاعات زبان و موسیقی حال تحلیل و درک زبان تحلیل موسیقی در نیمکرهء راست Making sense of chords and conversations.Monitor On Psychology http://icssjournal.ir/article-1-578-en.pdf 2002-09-23 74 76 Etienne Benson 1 AUTHOR Behnoush Dashti 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE نظریه ذهن در اسکیزوفرنی از منظر اول شخص و سوم شخص مدل های عصبی – روان‌شناختی نشان داده‌اند که بعضی از علایم بالینی در اسکیزوفرنی می‌توانند بیانگر اختلال خاص در توانایی بیان دقیق وضعیت ذهنی بیماران باشند. این تغییر بیمارگونه از آگاهی از خود، می‌تواند به صورت اختلال در توانایی بازنمایی وضعیت روانی خود بیمار یا دیگران باشد، که این توانایی به عنوان «نظریه ذهن» شناخته شده است. به علاوه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در تشخیص و ارزیابی خود یا مشخصات غیر خودی از افکار خود ناتوانند. این قابلیت ارزیابی که ادرا‌ک‌های با منشا خود را از ادراک‌هایی با منشا بیرونی از هم جدا می‌کند، می‌تواند به عنوان معیار تشخیص تصویرسازی از درک طبیعی باشد. اگر این قابلیت ارزیابی مختل شود ادراک‌هایی که منشا درونی دارند بصورت ادراک خارجی تجربه می‌شوند. http://icssjournal.ir/article-1-579-fa.pdf 2002-09-23 78 78 بیماران بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی توانایی بازنمایی وضعیت روانی نظریه ذهن در اسکیزو فرنی بیمار هذیانی مبتلا به اسکیزوفرنی منظر اول‌شخص و سوم‌شخص هذیان اختلال اختلال خاص در توانایی بیان 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE عوامل بالینی و عصب – روانشناختی در دانشجویان مصرف کننده سیگار برای سنجش عصب روانشناختی از تست‌های Trail Making TestṣMaze Task PorteusṣDesign Fluency TestṣGo Task Go/NoṣObject Alternation Test ،و برای‌ بررسی خصوصیات شخصیتی و بالینی از آزمون‌های Neuropsychiatric Interview Mini International ،پرسشنامهء تشخیص شخصیت‌۱،پرسشنامهء افسردگی Beck ، مقیاس اضطراب اجتماعی Liebowitz ۲، پرسشنامهء وسواسی اجباری‌۳،مقیاس علائم‌ فعلی‌۴،پرسشنامهء سه‌بعدی شخصیت‌۵، Questionnaire I-۷ ،پرسشنامهء شخصیت‌ اسکیزوتایپال‌۶،مقیاس عقائد جادویی‌۷،مقیاس‌ شخصیت لوب فرونتال‌۸و چک‌لیست سیستم‌ لیمبیک‌۱۰استفاده شده است. نتایج این مطالعات نشان نداد که افراد سیگاری‌ به طور کلی آسیب شناختی روانی بیشتری از افراد غیر سیگاری داشته باشند،البته میزان سوء مصرف الکل،وابستگی به الکل و سوء مصرف‌ مواد غیر الکلی در افراد سیگاری بیشتر بود. آزمون‌های عصب روانشناختی‌ نشان دادند که افراد سیگاری اختلال‌ عملکرد در تست‌های عملکرد اجرائی، توجه،مهار پاسخ و توانایی کلی شناختی‌ ندارند،ولی میزان پرفعالیتی-تکانشگری‌ بودن و نوجویی (novelly seeking) آنها بیش از افراد غیر سیگاری بود. عملکرد افراد سیگاری در تست‌ Object Alternation Test نیز بیش از افراد غیر سیگاری مختل بود که این اختلال‌ نیز با عملکرد مختل اوربیتوفرونتال همراهی‌ دارد. http://icssjournal.ir/article-1-580-fa.pdf 2002-09-23 79 80 سیگار مصرف دانشجویان مصرف‌کننده سیگار مصرف سیگار سوء مصرف مواد شخصیت اوربیتوفرونتال افراد غیر سیگاری عوامل بالینی و عصب مصرف مواد غیر الکلی 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE شواهد عصب – روانشناختی برای وجود ابعاد اسکیزوتایپی: کاربردهای آن در خلاقیت و روان آسیب‌شناسی از قرن‌ها پیش ارتباط خلاقیت با بیماری روانی مطرح و درباره آن بحث فراوانی بوده است. شرح زندگی‌نامه برخی موسیقی‌دانان مشهور، فلاسفه، دانشمندان، نویسندگان و شعرا، مقاطع زمانی از پسیکوز یا خودکشی را نشان می‌دهد. به علاوه مطالعات روان‌شناسی نشان داده که افراد بسیار خلاق بیش از افرادی که خلاقیت کمتری دارند، روان آسیب‌شناسی دارند. http://icssjournal.ir/article-1-581-fa.pdf 2002-09-23 81 82 Neuropsychological evidence for dimensional schizotypy: Implication for creativity and psychopathology. http://icssjournal.ir/article-1-581-en.pdf 2002-09-23 81 82 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE دو مغز، یک ساعت پس از قطع کورپوس کالوزوم و بقیه اتصالات مغز پیشین (forebrain)‌ (عملی که گاه برای بیماران مبتلا به صرع مقاوم انجام می‌پذیرد) اطلاعات بینایی که به یک نیمه میدان بینایی عرضه می‌شود، محدود به همان قشر نیمکره‌ای که اطلاعات را دریافت نموده است، می‌ماند. در صورتی که دستی که توسط همان نیمکره کنترل می‌شود بخواهد پاسخ دهد، قطع کورپوس کالوزوم هیچ تغییری در عملکرد ایجاد نمی‌کند. بر عکس وقتی بیمار بخواهد با دست مقابل پاسخ دهد ممکن است نتواند این کار را انجام دهد یا بسیار آهسته انجام دهد.   http://icssjournal.ir/article-1-582-fa.pdf 2002-09-23 83 84 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE یادی از جفری گری پروفسور جفری گری سخنران مدعو نخستین کنفرانس بین المللی علوم شناختی بود که حضورش با استقبال دانشجویان و اساتید ایرانی روبه رو شد. او را بسیاری از روان شناسان ایرانی، به ویژه کسانی که در انگلستان تحصیل کرده‌اند، می شناسند. همسر او ایرانی بود و نام فرزندانش نیز. هرچند زیاد فارسی حرف نمی زد ولی می توانست بفهمد که حدودا  چه می گوییم و این ها را همه باید ناشی از ازدواج با همسر ایرانی اش دانست - چیزی که  او را در رفتار و رویه، شبیه ایرانی ها کرده بود. http://icssjournal.ir/article-1-583-fa.pdf 2002-09-23 85 86 1 AUTHOR