@article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {1-7}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {آناتومی کارکردی تصویرسازی ذهنی حاصل از اسامی ذات: یک مطالعه FMRI}, abstract_fa ={یک‌ موضوع اساسی همچنان حل نشده باقی مانده است:آیا تصویرسازی ذهنی از ساز و کارهای عصبی(سطح پایین) که‌ جهت ادراک بینایی از دنیای پیرامون مورد نیاز هستند، مشترکا استفاده می‌کند؟به عبارت دیگر آیا منطقه اولیه‌ بینایی یا V۱ نقشی در تصویرسازی ذهنی دارد یا خیر؟ بر خلاف بسیاری از پژوهشگران که منکر فعال شدن این منطقه در هنگام‌ تصویرسازی ذهنی هستند، بعضی پژوهشگران نشان داده‌اند که V۱ هنگام ساختن تصاویرذهنی بینایی به شدت فعال می‌شود. هدف ما از این کار این بود که ببینیم آیا افزایش‌ زمان(داشتن فرصت بیشتر برای رسیدن به تفکیک بالاتر) منجر به فعالیت بیشتر PVA می‌شود یا خیر؟ پیش از این‌ دانشمندان علوم اعصاب این چالش را مطرح ساخته‌اند که‌ شاید هنگام تصویرسازی ذهنی این جزئیات یک تصویر است که موجب فعال شدن V۱ می‌شود. در طول آزمون،با استفاده از ms ۳۰۰-TR ،۸۰ حجم که هر یک شامل ۱۶ برش شکل ۱-نگاره‌های آماری پارامتریک‌ (SPM) کانون‌های اختلاف معنی‌دار در جریان‌ خون منطقه‌ای مغز به هنگام تصویرسازی ذهنی در قطعه ذات با ارائه یک کلمه در هر ۳ ثانیه و قطعه‌ ذات با ارائه یک کلمه در هر ۲ ثانیه‌ (B)ṣ(MI۳-MI۲) کانون‌های افزایش‌ معنی‌دار در جریان خون منطقه‌ای مغز در قطعات‌ ذات نسبت به قطعات معنی در داخل محدوده‌ مناطقی از مغز که اختلاف معنی‌داری بین قطعات‌ ذات و شرایط استراحت داشتند.}, keywords_fa = {تصویرسازی ذهنی, اسامی ذات, شنود غیر فعال اسامی معنی, تصویرسازی ذهنی از اسامی ذات, بینایی, fMRI, آناتومی کارکردی تصویرسازی ذهنی, مغز}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-664-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-664-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {8-15}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {مکانیسم (های) آدرنوسپتوری در اختلال حافظه ناشی از ایمی پرامین در موش های صحرایی نر}, abstract_fa ={مکانیسم(های)آدرنوسپتوری در اختلال حافظه ناشی از ایمی‌پرامین در موش‌های صحرایی نر در این مطالعه در باره اثرات تزریق درون هیپوکامپی عوامل آدرنوسپتوری،روی‌ اختلال حافظه ناشی از ایمی‌پرامین در موش‌های صحرایی (rat) تحقیق شده است. همچنین داده شده است که ایمی‌پرامین سه حلقه‌ای، فرآیند اکتساب و یا استحکام حافظهء موش‌های صحرایی (rats) را در تست شنای تقویت شده، یا به خاطرآوری را در موش‌های سوری در تست زمینه باز تخریب می‌کند. به‌ جانوران سالین نرمال یا دوزهای مختلف ایمی پرامین به صورت درون‌ هیپوکامپی تزریق شد و تأخیر به خاطر آوری،۲۴ ساعت بعد از جلسه آموزش‌ تست شد. آدرنوسپتور روی اختلال به خاطرآوری‌ حافظه ناشی از ایمی پرامین در شکل ۲ اثرات آگونیست و آنتاگونیست?a- آدرنوسپتور روی پاسخ ایمی‌پرامین نشان داده شده است. آنالیز بیشتر نشان می‌دهد که‌ مقادیر پایین فنیل‌افرین (۰/۰۰۵ṣ۰/۰۱۵ mg/rat) تأخیرهای به‌ شکل ۴-اثر فنیل‌افرین در حضور یا عدم حضور پرازوسین روی به‌ خاطر آوری،موش‌های صحرایی،سالین (۰. آنالیز واریانس یک طرفه‌ نشان می‌دهد که کلونیدین، بر خلاف یوهمبین ṣp حافظه را کاهش می‌دهد. همچنین در این مطالعه نشان داده شده است که داروهای ضد افسردگی سه‌ حلقه‌ای روی سیستم‌های سروتونرژیک و نورآدرنرژیک موجود در هیپوکامپ که تصور می‌شود مسئول افسردگی هستند،اثر دارد شکل ۶-اثر کلونیدین یا یوهمبین روی تأخیرهای به خاطرآوری در موش‌های صحرایی نشان دهندهء تفاوت معنی‌دار با گروه‌ کنترل(سالین) شکل ۷-اثر کلونیدین در حضور یا عدم حضور یوهمبین روی به‌ خاطر آوری. ظاهرا پرازوسین یا مقدار پایین‌تر فنیل‌افرین اختلال حافظه ناشی از ایمی‌پرامین را کاهش می‌دهد، اما تزریق هم زمان هر یک از داروها با ضدافسردگی،تداخل‌ معنی‌داری را نشان نداد.}, keywords_fa = {اختلال حافظه ناشی از ایمی, آدرنوسپتور, حافظه ناشی از ایمی پرامین, حافظه, اختلال حافظه ناشی از ایمی‌پرامین, ایمی‌پرامین, ایمی, کلونیدین, ایمی پرامین در موش, تزریق}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-665-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-665-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {16-27}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {رابطه بین دانش فراشناختی و حل مسأله}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {دانش فراشناختی, حل مسأله, دانش, دانش فراشناختی و حل مسأله, اطلاعات, دانش شخص, تکلیف, دانش فراشناختی حل مسأله, توانایی حل مسأله, پرسشنامه دانش فراشناختی}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-666-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-666-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {28-39}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {پرسشنامه مصاحبه ای دانش فراشناختی حل مسأله: آماده سازی، اجرای مقدماتی و بررسی شاخص های روان سنجی}, abstract_fa ={"برای بررسی این سؤال که آیا بین دانش فراشناختی‌ گروه‌های دارای توانایی متفاوت(دانش آموزان ناموفق در حل‌ مسأله‌های کلامی و دانش آموزان قوی و ضعیف در حل مساله‌ آونگ)تفاوت وجود دارد از نتایج مطالعه کریمی و سالاری فر می‌توان استفاده کرد. نتایج حاکی از آن است که«پرسشنامه»که به‌ منظور سنجش دانش فراشناختی حل مسأله دانش آموزان ایرانی‌ طراحی شده است،از شاخص‌های روان شناختی مناسبی برخوردار است: ۱- پرسشنامه مصاحبه‌ای دارای روایی صوری و محتوایی است. در ادامه،یافته‌های فوق با توجه به نتایج تحقیقات مشابه‌ بررسی می‌شود: الف)در مورد یافته‌های مربوط به روایی همگرا،هیچ‌ پژوهشی در دست نیست؛با وجود این این یافته،با توجه به‌ چارچوب نظری و مفهوم سازی‌های ارائه شده از سازه دانش‌ فراشناختی و طبقات آن(به ویژه نظریه فلاول)،قابل تبیین است. ج)یافته‌های تحقیقات مشابه در باره متفاوت بودن عملکرد گروه‌های توانایی،با یافته‌های این پژوهش هماهنگ است: سونسن طی تحقیقی عملکرد حل مسأله‌ دانش‌آموزانی را که با استفاده از پرسشنامه مصاحبه‌ای دانش‌ فراشناختی حل مسأله،به دو گروه فراشناخت بالا و پایین‌ تقسیم شده بودند مقایسه کرد و نشان داد که گروه‌ فراشناخت بالا،در مقایسه با گروه فراشناخت پایین،عملکرد بهتری در تکالیف حل مسأله داشت و از توانایی تولید فرضیه‌ و آزمون راه حل‌های جانشین برخوردار بود. سونسن در دو مطالعه نیز از روش فوق برای بررسی همسانی درونی پرسشنامه‌ مصاحبه‌ای دانش فراشناختی استفاده کرد و ضرایب زیر را به‌ دست آورد: (a@۰/۸۷) و (r@۰/۹۵) با توجه به نتایج می‌توان گفت پرسشنامه مصاحبه‌ای دانش‌ فراشناختی،روا و پایاست و ابزار مناسبی برای سنجش دانش‌ فراشناختی حل مسأله به شمار می‌رود و در تحقیقات مربوط به‌ این موضوع،قابل استفاده است.}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-667-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-667-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {40-45}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {کاوش کیفی در «نوواژگان» رایج در میان نوجوانان: کاربرد آنها برای تسهیل ارتباط و پردازش هیجانی}, abstract_fa ={نتایج این پژوهش چهار احتمال را نشان داد:۱) استفاده نوجوانان‌ از واژگان خود ساخته به عنوان یک قلمرو حفاظتی؛۲)استفاده از این گونه واژه‌ها به عنوان‌ ابزاری برای سرپیچی از نسل پیشین؛۳) واژه‌ها و اصطلاحات نوجوانان،نشانه‌ای از نگرشی جدید؛۴)و نیز نشانه گسست نسلی. همچنین نتایج حاکی از فرآیند سه مرحله‌ای‌ رفتار مشاوران در واکنش به این پدیده(واژگان جدید)است:۱)مقاومت؛۲)تلاش برای‌ عادی بینی؛۳)استفاده بهینه از این واژه‌ها برای تسهیل ارتباط و پردازش هیجانی در طول‌ مشاوره با نوجوانان. نتیجه گیری و بحث این پژوهش کیفی بر آن بود تا تصویر روشنی از علت استفاده‌ نوجوانان از نوواژگان و امکان استفاده از آنها برای تسهیل‌ ارتباط و پردازش هیجانی ارائه دهد. » برآیند بحث این تحقیق با هدف بررسی کیفی/توصیفی اصطلاحات و واژگان مورد استفاده نوجوانان،واکنش بزرگسالان و کاربرد بهینه آن برای تسهیل ارتباط و پردازش هیجانی انجام شد. نتایج‌ گویای چند احتمال است:۱)کاربرد واژگان و اصطلاحات خود ساخته به وسیله نوجوانان شاید تأمین کننده قلمرو و حریم‌ قرار دادی است تا فرد احساس امنیت بیشتری کند؛۲)فرد از این‌ اصطلاحات و واژگان به عنوان ابزاری برای سرپیچی از نسل‌ گذشته و حتی وادار کردن آنها به پیروی از خود استفاده می‌کند؛ ۳)نوواژگان نشانه نگرش جدید نوجوان است و او از بیان آنها با استفاده از واژه‌های معمولی عاجز است؛۴)نوواژگان نشانه‌ گسست نسلی است،گسستی که می‌تواند بازتاب دوگانگی‌ ارزش‌ها باشد. همچنین نتایج نشان داد که مشاوران مدارس در واکنش به‌ این پدیده،از سه مرحله عبور می‌کنند:۱)مقاومت؛۲)عادی‌بینی‌ نوواژگان و۳)استفاده بهینه از آنها برای تسهیل ارتباط در حیطه‌ کار مشاوره.}, keywords_fa = {نوجوانان, نوواژگان, تسهیل ارتباط و پردازش هیجانی, اطلاعات, مشاوران, نوواژگان نشانه نگرش جدید نوجوان, نسل, کاربرد, گروه‌های متمرکز, واژه‌ها و اصطلاحات}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-668-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-668-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {46-52}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش روش حل مسئله در کاهش علائم کمبود توجه/ بیش فعالی}, abstract_fa ={با توجه به ارزیابی معلمان و والدین در پرسشنامه مرضی کودک‌ (CSI-4) و ملاک‌های تشخیصی چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات‌ روانی (DSM-IV) ،28 دانش‌آموز پسر پایه پنجم که اختلال کمبود توجه/بیش فعالی،در آنها تشخیص داده شده بود،به طور تصادفی،انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و گواه‌ قرار گرفتند. مداخلات درمانی روانپزشکی و روان شناختی مختلف‌ همچون دارو درمانی،مشاوره،آموزش والدین و تکنیک‌های‌ اصلاح رفتار برای درمان کودکان دارای اختلال کمبود توجه/بیش فعالی انجام گرفته است. با وجو اینکه تحقیقات مربوط به بررسی تأثیر آموزش روش‌ حل مسئله بر کاهش علائم اختلال کمبود توجه/بیش فعالی بسیار اندک است،نتایج مفیدی از پژوهشهایی که در ارتباط با اثر بخشی‌ این روش انجام شده،به دست آمده است. میزان تأثیر روش آموزش حل مسئله در کاهش شدت علائم کمبود توجه بر اساس ارزیابی معلم در مرحله بعد از درمان 42/0 و در مرحله‌ پیگیری 02/0 می‌باشد. شکل 2-میانگین نمرات اختلال کمبود توجه در دو گروه آزمایش و گواه‌ بر اساس ارزیابی معلم(نمودار الف)و والد(نمودار ب) شکل 3-میانگین نمرات اختلال بیش فعالی در دو گروه آزمایش و گواه بر اساس ارزیابی معلم(نمودار الف)و والد(نمودار ب) بحث و نتیجه‌گیری نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روش حل مسئله تأثیر معنی‌داری بر کاهش شدت مجموع علائم اختلال کمبود توجه/ بیش‌فعالی کودکان مبتلا به این اختلال داشته است.}, keywords_fa = { اختلال کمبود توجه, علائم اختلال کمبود توجه, کاهش علائم اختلال کمبود توجه, آموزش روش حل مسئله, نمرات شدت علائم کمبود توجه, شدت علائم اختلال کمبود توجه, اختلال, کاهش علائم کمبود توجه, بیش‌فعالی, اثربخشی آموزش روش حل مسئله}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-669-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-669-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {53-62}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {آیا اختلالات روانی در زنان شایع تر است؟}, abstract_fa ={نتایج نشان داد که گروهی از دانشجویان که تصور می‌کردند کودک دختربچه است،بیشتر از جدول ۳-توزیع فراوانی و درصد شیوع اختلال روانی در افراد ۱۵ سال و بالاتر(مورد مطالعه در چند استان کشور بر اساس پرسشنامه‌ سلامت عمومی (GHQ-۲۸) به تفکیک جنس در سال ۱۳۷۸) به نقل از:نوربالا و همکاران(۱۳۸۰) واژه‌هایی نظیر«آرام و منفعل»برای توصیف او استفاده کرده‌ بودند؛ضمنا جنسیت دانشجویان نیز در پاسخ‌هایی که می‌دادند مؤثر بود(کوندرای و کوندرای،۱۹۷۶). سؤالی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که اولین‌ مبتلایان توصیف شدهء بیماریهایی نظیر اسکیزوفرنی و افسردگی‌ مرد بوده‌اند یا زن؟آیا برای توصیف ملاک‌های بیماری‌های‌ مختلف از جمله اختلالات خلقی،شخصیتی و سایر اختلالات، هیچ توجهی به جنسیت فرد مبتلا شده است؟و آیا اصلا نیازی‌ هست کهبرای تعیین ملاک‌های تشخیصی یک بیماری،جنسیت‌ نیز به عنوان عامل تأثیرگذار در نظر گرفته شود؟ آنچه قطعی به نظر می‌رسد،وجود تفاوتهای جنسی مهم در برخی از اختلالات روانپزشکی از جمله اختلال افسردگی اساسی، اختلالات اضطرابی،اختلالات شبه‌جسمی (somatoform) و اختلالات تجزیه‌ای (dissociative) است. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا تفاوتهای اپیدمیولوژیک در زنان و مردان به علت‌ اختلاف در پسیکوپاتولوژی آنهاست و یا نتیجهء اشتباه و سوگیری‌ در ارائهء تعریف،گذاشتن تشخیص و نحوهء ارزیابی در تحقیقات‌ می‌باشد؟ برای مثال،آیا نسبت بالاتر اختلال شخصیت نمایشی‌ (histrionic) و اختلال شخصیت وابسته (dependent) در زنان،اختلالی واقعی و ناشی از پسیکوپاتولوژی متفاوت بین‌ دو جنس است؟ و یا چون خصوصیات این دو اختلال‌ شخصیت تا حدی شبیه صفات کلیشه‌ای زنانه است،در زنها بیشتر تشخیص گذاشته می‌شود؟و آیا اگر ملاک‌های‌ تشخیصی در این اختلالات مطابق با جنسیت تنظیم شود، نتایج اپیدمیولوژیک متفاوت نخواهد بود؟و کدام یک به‌ واقعیت نزدیک‌تر است؟در هر حال روندی که در حال‌ پیشرفت است،توجه به عواملی نظیر فرهنگ،نژاد و جنسیت در سیستم‌های تشخیص‌گذاری اختلالات‌ روانپزشکی از جمله سیستم طبقه‌بندی DSM است.}, keywords_fa = {اختلال, افسردگی, زنان, شیوع, اختلالات روانی, جنسی, جنسیت, مردان, اختلالات روانی در زنان, شیوع اختلالات روانی}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-670-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-670-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {63-63}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {ضمیمه: زن و مرد: تفاوت در شناخت}, abstract_fa ={ضمیمه زن و مرد:تفاوت در شناخت بسیار گفته شده که مردان در ریاضیات و تجسم فضایی و زنان در توانایی‌های کلامی بهتر عمل می‌کنند. متاآنالیز این مزیت را دارد که اندازهء اثر(در این مورد،تفاوت دو جنس در توانایی شناختی) را مشخص می‌کند و واجد دقت در استخراج شواهد،عینیت و تکرارپذیری است. جدول زیر که بر اساس داده‌های چند متاآنالیز تنظیم شده،اندازهء اثر تفاوت بین زن و مرد در چند توانایی شناختی را نشان می‌دهد. در این‌ جدول در برابر هر توانایی،رقمی آمده که نشانگر اندازهء اثر است. چنان که می‌بینید،مردان در توانایی‌های فضایی و زنان در اکثر توانایی‌های‌ کلامی بهتر عمل کرده‌اند؛اما اندازهء اثر در اکثر موارد کوچک است(کمتر از 5/0)و تنها آزمایهء چرخش(گردش)ذهنی در بین‌ توانایی‌های فضایی است که اندازهء اثری متوسط تا بزرگ دارد و تفاوت قابل توجهی را نشان می‌دهد. (*)بر اساس دو متاآنالیز،دو اندازهء اثر برای هریک از توانایی‌های‌ فضایی ذکر شده است. }, keywords_fa = {زن, مرد, متاآنالیز, ضمیمه, اندازهء اثر, تفاوت‌های شناختی زن و مرد, نشان دهندهء عملکرد, پایهء تحقیقات متعددی استوار, جمع‌آوری تحقیقات و تلفیق نتایج, ریاضیات و تجسم فضایی}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-671-en.html}, eprint = {}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {64-86}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {قشر پره فرونتال، اختلالات تصمیم گیری و آزمون های ارزیابی کننده}, abstract_fa ={ اختلالات تصمیم گیری، هسته بسیاری از اختلالات روانپزشکی و شخصیتی است. در فرایند تصمیم گیری که یک پردازش شناختی به حساب می آید. مفاهیمی مانند کنترل تکانه، ریسک پذیری، دوری از گزند، وابستگی به پاداش، کیفیت انتخاب ها، نوجویی و... دخیل می باشند. در سال های اخیر گروه های مختلفی از دانشمندان علوم اعصاب سعی نموده اند آزمون هایی طراحی نمایند که به وسیله آنها بتوان این فرایند عالی شناختی را بررسی نمود. از معتبرترین این آزمون ها می توان به آزمون قمار (gambling task) یا GT اشاره کرد. این آزمون که در سال ۱۹۹۴ معرفی شده است. تاکنون برای ارزیابی اختلالات شناختی ناشی از ضایعات مختلف مغزی و بررسی مشکلات شناختی گروه های مختلف معتادان، قماربازان حرفه ای و مبتلایان به اختلالات وسواسی جبری، اسکیزوفرنیا، اختلالات خلقی، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، اختلالات هذیانی و... به کار رفته و نتایج جالبی نیز حاصل شده است.  مولفان این مقاله، نسخه جدیدی از این آزمون طراحی نموده اند که با امکاناتی فراتر از نسخه های قبلی، ارزیابی بهتر این فرایند را فراهم می آورد. استفاده از این نسخه و نسخه های قدیمی تر آزمون GT و بررسی نتایج آن در میان جامعه ایرانی نشانگر نوعی تفاوت فرهنگی در جامعه ماست (حساسیت به دفعات باخت نه میزان آن) که بررسی این تفاوت حایز اهمیت می باشد.  برای ارزیابی جنبه های دیگر اختلالات تصمیم گیری، آزمونهای دیگری نیز ابداع شده اند که از آن میان می توان به آزمون تصمیم گیری راجرز (Task Rogers;#۳۹;;#۳۹; Decision Making)، آزمون فرایند کاهش اهمیت معوق (Delayed Discounting Procedure، DDP)، آزمون چینش معوق نامتناسب با نمونه (Delayed Nonmatching to Sample، DNMS) و آزمون Gehring اشاره نمود. نتایج بسیاری از این آزمون ها نمایانگر عملکرد نواحی مغزی خاص، به ویژه بخش میانی تحتانی (Ventromedial) قشر پره فرونتال مغز، در فرایند تصمیم گیری می باشد. }, keywords_fa = {قشر پره فرونتال, آزمون, اختلالات, ارزیابی, آزمون GT, تصمیم‌گیری, ضایعات, باخت, عملکرد قشر پره فرونتال, اختلالات تصمیم‌گیری}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-672-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-672-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {87-88}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {گزیده: خطوط کف دست و نوک انگشتان در اسکیزوفرنی}, abstract_fa ={خطوط کف دست و نوک انگشتان در اسکیزوفرنی طی ۷۰ سال گذشته درماتو گلیفیک‌ (خطوط کف دست‌ها،پاها و انگشتان)در شرایط مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌ است. اگرچه اسکیزوفرنی بیمارییی است که‌ اکثرا در اوایل بزرگسالی بروز می‌نماید، شواهد نشان می‌دهد که مبتلایان از نظر رشد و تکاملی دوره جنینی و نوزادی با افراد عادی تفاوت دارند. از مجموع خطوط نوک انگشتان، به‌ دست می‌آید. در اقراد عادی مجموع خطوط نوک‌ انگشتان راست قدری بیش از مجموع‌ خطوط نوک انگشتان چپ است. نتایج این مطالعه نشان داد که مجموع‌ خطوط بین a-b در کف دو دست بیماران‌ مبتلایان به اسکیزوفرنی(۱/۱۶-+۰/۷۸)به‌ طور معنی‌دار کمتر از خطوط کف دست‌ افراد سالم(۷/۱۴+-۶/۸۲)است. مقالات متعدد نیز حکایت از مشابه بودن الگوی خطوط پوستی،به ویژه نوک انگشتان،در بیماران و افراد عادی جامعه دارند. شمارش خطوط نوک هر انگشت از طریق محاسبهء تعداد خطهای اپیدرمی بین دو سر خطهای سیاه ترسیم شده به دست می‌آید.}, keywords_fa = {کف دست و نوک انگشتان, خطوط کف دست, مجموع خطوط نوک انگشتان, شمارش مجموع خطوط نوک انگشتان, مجموع خطوط نوک انگشتان بیماران, مجموع خطوط نوک انگشتان راست, مجموع خطوط نوک انگشتان چپ, خطوط کف دست افراد سالم, نوک انگشتان در اسکیزو فرنی, بیماران}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-673-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-673-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {89-90}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {علم مجاب سازی}, abstract_fa ={اما میزان دریافت حمایت‌هایی مانند بودجهء تحقیقاتی،سفرهای رایگان و فرصت‌های شغلی برای محققانی که بر بی‌خطری این داروها تأکید داشتند به ۱۰۰ درصد می‌رسید!رابطهء دوطرفه فقط شامل‌ هدیه دادن و حمایت مالی نیست،بلکه‌ تخفیف را نیز در برمی‌گیرد. آنها از گروهی از افراد عادی درخواستکمک نسبتا بزرگی‌ کردند(مانند همراهی کردن با تعدادی از نوجوانان زندانی در یک سفر گردشی)که‌ فقط ۱۷ درصد به آن پاسخ مثبت دادند. در آزمایش معروف میلگرام‌ (Milgram) و همکاران،زمانی که فقط یک‌ نفر(از محققان)به مدت ۶۰ ثانیه به آسمان خیره‌ می‌شد(بدون آنکه به چیزی خاصی نگاه کند)۴ درصد عابران به وی می‌پیوستند، اما وقتی تعداد این افراد ۵ نفر شد،تعداد عابرانی که به آنها پیوستند به ۱۸ درصد رسید و زمانی که ۱۵ نفر به آسمان خیره می‌شدند،۴۰ درصد عابران به آنها می‌پیوستند!تأیید اجتماعی در مورد بسیاری از مشکلات عمومی جامعه هم اهمیت دارد.}, keywords_fa = {فروش, علم مجاب سازی, عابرانی, ثبات, نوجوانان, شیوع, خوشایندی, افراد عادی درخواست کمک, شرکت‌های داروسازی حمایت‌هایی دریافت, روش}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-674-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-674-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {91-92}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {تفاوت های جنسی و آسیب پذیری در برابر استرس های اجتماعی}, abstract_fa ={در این مقاله،آلفونسو تروئیسی‌ برای تبیین روابط بین استرس‌های‌ اجتماعی و بیماری‌های روانی و نیز منشأ تفاوت جنسی آسیب‌پذیری در برابر این‌ استرس،بر پایهء تفکر تکاملی یک‌ چارچوی نظری ارائه می‌کند. بر اساس نظریهء انتخاب جنسی، تفاوت‌های روانشناختی و اجتماعی جنسی‌ برخاسته از مسائل انطباقی مختلفی است که‌ دو جنس در تاریخ تکامل انسان تجربه‌ کرده‌اند و این منجر به تفاوت در اولویت‌بندی اهداف توسط مردان و زنان و بالطبع واکنش به استرسورهای اجتماعی‌ متفاوت می‌گردد. به‌ همین دلیل نیز ساز و کارهای هیجانی تنظیم‌ کنندهء خلق مادر شکل گرفته‌اند تا به شرایطی که‌ در محیط نیاکانی با احتمال ضعیف بقای فرزند مرتبط بوده است حساسیت نشان دهند. برای مثال آسیب‌پذیری بیشتر مردان در برابر استرس‌های مرتبط با موفقیت اجتماعی به معنای نفی نیاز آنان به روابط اجتماعی نزدیک و دلبستگی‌های نیست و همین طور اثر استرس‌زای رخدادهای سوء بین فردی،نفی کنندهء آسیب‌پذیری زنان در مقابل ناکامی‌های شغلی نیست.}, keywords_fa = { استرس‌های, جنسی, آسیب‌پذیری, اجتماعی, استرس‌های اجتماعی, زنان, استرس‌های اجتماعی و بیماری‌های روانی, روانی, مادر, هیجانی}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-675-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-675-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {93-94}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {مدل های حیوانی اضطراب و افسردگی: تفاوت دو جنس در چیست؟}, abstract_fa ={در جوندگان، بسیاری از رفتارهای غیر تولیدمثلی که نشان‌ دهندهء تمایز جنسی است،خود را به‌ صورت تفاوت در کمیت تظاهر رفتاری‌ نشان می‌دهد و چنین نیست که یک رفتار خاص در یک جنس دیده شود و در جنس‌ دیگر دیده نشود. بنا بر این جنس‌ مذکر نسبت به جنس مؤنث از نظر نظام‌های‌ رویکرد رفتاری شامل احساس‌جویی‌ (sensation seeking) ،نوخواهی (neophilia) ، رفتارهای کاوشی،خطرکردن،جسارت، حساسیت به پاداش،رفتار تکانشی و رفتارهای‌ مربوط به رقابت بین جنسی شامل خشم،دفاع از قلمرو و جلب نظر جفت،فعالیت بیشتری دارد. نتیجه اینکه سیستم‌ رفتاری حیوانات برای سازگاری با شرایط پراسترس و خطرناک بر اساس مسئلهء انتخاب‌ جنسی است که در دو جنس مؤنث و مذکر تفاوت دارد. چون موش‌های نر در محیطهای اجتماعی رقابت زیادی برای انتخاب جفت دارند،پس در این محیطها استرس بیشتری به آنها وارد می‌شود،اما موش‌های ماده چنین رقابتی ندارند و بیشتر سرمایه‌گذاری خود را صرف پرورش فرزندان می‌کنند.}, keywords_fa = {جنس, اضطراب و افسردگی, مدل‌های حیوانی اضطراب و افسردگی, موش‌های نر, استرس, رفتار, جنس مذکر, حیوانی اضطراب, قفس, هورمون‌های جنسی}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-676-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-676-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {95-96}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {اوتیسم و مغز مردانه}, abstract_fa ={"اوتیسم و مغز مردانه شواهد مطالعاتی قابل توجهی در دست است که نشان می‌دهد دو جنس‌ در برخی حوزه‌های روان‌شناختی، متفاوت عمل می‌کنند. به عقیدهء بارن کوهن،زنان در هم‌حسی برتر هستند اما مردان در«تحلیل‌ سیستمی»که توصیف‌کنندهء یک‌ توانایی استقرایی است و وظیفه‌اش‌ تحلیل متغیرهای یک سیستم و تعیین‌ قواعد آن است،بهتر از زنان عمل‌ می‌کنند. با توجه به درجات مختلف این دو بعد در افراد می‌توان حالات زیر را در نظر گرفت: ۱-افرادی که نسبت به تحلیل سیستمی (S) ،هم‌حسی (E) قوی‌تری‌ دارند. ۲- افرادی که تحلیل سیستمی‌ قوی‌تری(نسبت به هم‌حسی)دارند،که این گروه را می‌توان واجد مغزی مردانه دانست. اما چه شواهدی برای هم‌حسی برتر زنان وجود دارد؟دختران حتی از یک‌ سالگی به چهره‌های غمگین و پریشان‌ واکنش بیشتری نشان می‌دهند و در سه‌ سالگی بهتر از پسران می‌توانند مقاصد و افکار دیگران را دریابند(توانایی نظریهء ذهن).}, keywords_fa = { اوتیسم, مغز, مردان, تحلیل سیستمی, بارن کوهن, توانایی برتر تحلیل سیستمی, سایمن بارن کوهن با توجه, جنس, توانایی, زنان}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-677-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-677-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {97-98}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {تفاوت جنسی در پاسخ استرس: طرد اجتماعی در برابر تلاش برای موفقیت}, abstract_fa ={تفاوت جنسی در پاسخ به استرس:طرد اجتماعی در برابر تلاش برای موفقیت یکی از با ثبات‌ترین یافته‌های‌ اپیدمیولوژیک در مورد افسردگی،شیوع‌ بیشتر آن در زنان است. فرضیهء آنان این‌ بود که برای مردان،استرس‌های مرتبط با تلاش برای موفقیت (achievement) (مانند مشکلات تحصیلی)و برای زنان‌ استرس‌های مرتبط با طرد اجتماعی‌ (social rejection) بیشتر تأثیرگذار است. روش آنان به این ترتیب بود که ۵۰ داوطلب سالم(۲۴ مرد و ۲۶ زن با میانگین‌ سنی ۱/۱۹ سال) انتخاب کردند و آنها را پس از یک جلسهء استراحت و خوگیری به‌ شرایط آزمایش،به صورت تصادفی در دو وضعیت استرس‌زای مرتبط با تلاش برای‌ موفقیت و مرتبط با طرد اجتماعی قرار دادند. نتایج این‌ مطالعه نشان داد که تفاوتی در گزارش عواطف‌ مثبت و منفی بین دو جنس در وضعیت‌ها استرس‌زا تفاوت ندارد،اما میزان پاسخ کورتیزول در دو جنس،بسته به نوع استرس متفاوت است؛مردان در وضعیت استرس‌زای مرتبط با تلاش برای موفقیت و زنان در وضعیت استرس‌زای مرتبط با طرد،پاسخ کورتیزول بیشتری نشان دادند.}, keywords_fa = {استرس, تفاوت جنسی در پاسخ استرس, طرد اجتماعی در برابر تلاش, افسردگی, موفقیت, زنان, تفاوت, زنان استرس‌های مرتبط با طرد, وضعیت استرس‌زای مرتبط, آزمایش}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-678-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-678-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {99-100}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {معرفی کتاب: انواع تفکر}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-679-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-679-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {101-101}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {معرفی کتاب: دانش و روشهای کاربردی رفتار درمانی شناختی}, abstract_fa ={معرفی کتاب جلد دوم کتاب«دانش و روش‌های کاربردی رفتار درمانی شناختی»به بازار عرضه شد. این کتاب با ۳۸۰ صفحه و شمارندگان ۲۵۰۰ نسخه به وسیله مؤسسه مطالعات‌ علوم شناختی انتشار یافته است. Clark Christopher Therapy Cogniitive Behaviour Oxford University Press,۱۹۹۷ ترجمهء دکتر حسین کاویانی معرفی کتاب کتاب«مصاحبه و آزمون‌های روانی»را مؤسسه مطالعات علوم شناختی چاپ و منتشر کرده است. این کتاب در دو بخش سامان یافته است؛بخش اول مروری‌ دارد بر چگونگی ارزشیابی بالینی بیماران روانی که خواننده را با متون و روش‌های‌ مصاحبه بالینی و پرسش‌های ردیاب آشنا می‌سازد و بخش دوم مجموعه آزمون‌ها و مقیاس‌هایی است که در بخش اول به آنها اشاره شده است و می‌تواند در کار بالینی چاره‌ساز باشد.}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-680-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-680-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {3}, pages = {102-102}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {معرفی کتاب: مصاحبه و آزمون های روانی}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-681-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-681-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2001} }