@article{ author = {Jafari, Zahra and Aghamollaei1, Maryam and Toufan, Reyhaneh and Esmaili1, Mahdiyeh and Rahimzadeh, Shadi and AsadMalayeri, Saee}, title = {Effects of Handedness and Gender on Auditory Attention in Bergen Dichotic Listening}, abstract ={Objective: The effects of handedness and sex were studied by Bergen Dichotic listening test that measures both divided and selective attentions. Method: Persian version of the Bergen dichotic listening test was used to evaluate non-forced attention, attention to right and attention to left ears on 75 young adults including 54 right-handed and 21 left handed individuals with normal hearing in age range of 18 to 30 years old. Results: Right ear advantage (REA) with mean score of 78.4% and 94.7% in the two conditions of non-forced attention and attention to the right ear, and left ear advantage (LEA) with mean score of 81.3% in attention to the left ear were obtained. Sex had no effect on the results, but significant difference was found between right and left hand people in non-forced attention and attention to the right (p<0.029). Conclusion:Top-down processing of brain cortex in selective attention modulated bottom-up processing in divided attention task by change of right ear advantage. Our results showed the application of Bergen dichotic listening test to evaluate auditory attention, language laterality and handedness.}, Keywords = {Dichotic Listening, Divided Attention, Selective Attention, Right Ear Advantage, Top-Down Processing, Sex, Handedness}, volume = {14}, Number = {1}, pages = {1-10}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {تأثیر برتری دستی و جنسیت بر توجه شنوایی در آزمون شنوایی دایکوتیک برگن}, abstract_fa ={هدف: در این مطالعه از آزمون شنوایی دایکوتیک برگن که در آن دو توجه تقسیم شده و انتخابی شنوایی مورد بررسی قرار می گیرد، برای مطالعه تاثیر برتری طرفی، برتری دستی و جنسیت بر توجه شنوایی استفاده شد. روش: نسخه فارسی آزمون شنوایی دایکوتیک برگن در سه وضعیت عدم اعمال توجه، توجه به راست و توجه به چپ برای ۷۵ بزرگسال جوان (۵۴ راست دست و ۲۱ چپ دست) از دو جنس با شنوایی هنجار در دامنه سنی ۱۸ تا ۳۰ اجرا شد. یافته ها: ندر دو وضعیت عدم اعمال توجه و توجه به راست، میانگین برتری امتیازهای گوش راست  (REA)به ترتیب ۷۸/۷ و ۹۴/۷ درصد و در وضعیت توجه به چپ، برتری امتیاز گوش چپ ۸۱/۳ درصد بود. جنسیت بر نتایج آزمون تاثیر نداشت، اما تفاوت افراد راست دست و چپ دست در دو وضعیت عدم اعمال توجه و توجه به راست معنادار بود(P<۰/۰۲۹) . نتیجه گیری: در تمرین توجه تقسیم شده، توجه انتخابی و پردازش بالا به پایین قشر مغز بر جریان پردازش پایین به بالا به صورت تغییر برتری گوش راست تاثیر داشت. نتایج کارآیی آزمون شنوایی دایکوتیک برگن در بررسی توجه شنوایی، برتری طرفی زبان و برتری دستی را تایید کرد.}, keywords_fa = {شنوایی دایکوتیک, توجه تقسیم شده, توجه انتخابی, برتری گوش راست, پردازش بالا به پایین, جنسیت, برتری دستی}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-421-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-421-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2012} } @article{ author = {Tehrani-Doost, Mehdi and Mohammadzadeh, Azar and KhorramiBanaraki, Anahit}, title = {Correlation between Theory of Mind (Intentionality) and Language in Normal Children}, abstract ={Objective: Theory of mind (ToM) has been described as the ability to understand others' mental states. One of the main aspects of ToM is intentionality. The aim of this study is to investigate relation between ToM (intentionality) and language ability using Movement Shapes Paradigm. Method: Sixty boys of ages 7 to 9 without any mental disorders, based on interviews with their parents, participated in this study. All participants were assessed using the modified version of Movement Shapes Paradigm. Children's descriptions were rated according to their accuracy of answers, types of applying descriptions, and lengths of phrases. Verbal and language abilities were measured by verbal subtests of the Wechsler Intelligence Scale for Children (WACIS-R). Finally, statistical analysis was conducted using correlation coefficient, R Spearman. Results: : Data analysis showed that there were weak relations between ToM and language ability (P=0.05). Correlations between intentionality score, answer accuracy, and length of answers from ToM tasks and total verbal IQ were r=0.21, r=0.16, and r=-0.1, respectively. Conclusion: Based on these findings, it can be concluded that ToM as measured by Movement Shapes Paradigm is weakly related to language ability.}, Keywords = {Theory of Mind, Intentionality, Language, Verbal Ability, Movement Shape Paradigm}, volume = {14}, Number = {1}, pages = {11-18}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {ارتباط بین نظریه ذهن (قصدمندی) و زبان در کودکان نرمال با استفاده از پارادیم اشکال متحرک}, abstract_fa ={هدف: نظریه ذهن به عنوان توانایی فهم حالات ذهنی دیگران تعریف می شود. یکی از حوزه های اصلی نظریه ذهن قصدمندی است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین نظریه ذهن (قصدمندی) و توانایی زبانی با استفاده از پارادایم اشکال متحرک می باشد. روش: شصت کودک ۷ تا ۹ ساله بدون سابقه بیماری روان پزشکی بر اساس مصاحبه با والدین آن ها در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان به وسیله پارادایم اشکال متحرک مورد بررسی قرار گرفتند سپس پاسخهای آنها ثبت و بر اساس سطوح و درستی توصیفات و طول عبارات نمره گذاری شدند. توانایی کلامی آنها نیز با استفاده از خرده مقیاس های کلامی آزمون هوش وکسلر بررسی شد و در نهایت آنالیزهای آماری به وسیله روش ضریب همبستگی R اسپیرمن انجام شد. یافته ها: آنالیزهای آماری نشان داد که ارتباط معنادار ضعیفی بین نظریه ذهن و توانایی زبانی بدست آمده است. ارتباط بین نمرات قصدمندی، درستی پاسخ ها و طول عبارات از تکالیف نظریه ذهن و نمره کل هوش به ترتیب r=۰/۲۱،r=۰/۱۶ و r=۰/۱ بوده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که نظریه ذهنی که بوسیله پارادایم اشکال متحرک مورد بررسی قرار می گیرد با توانایی زبانی ارتباط شعیفی دارد.}, keywords_fa = {نظریه ذهن, قصدمندی, زبان, توانایی کلامی, پارادایم اشکال متحرک}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-424-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-424-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2012} } @article{ author = {Zabihzadeh, Abbas and Nejati, Vahid and Maleki, Gheysar and Radfar, Farhad and Darvishi, Masoume}, title = {The Study of Relationship between Mind Reading Ability and Big Five Factors of Personality}, abstract ={Objective: Mind reading is a social cognitive ability of brain. The purpose of present study was to study the relationship between mind reading and big five factors of personality. Method: In this cross-sectional study, 220 (104 male and 116 female) student of Tehran and Shahid Beheshti universities were selected by convenient sampling. Baron-cohen’s Reading the Mind in the Eyes Test and short form of NEO questionnaire (NEO-FFI) were used as the research tools. Data were analyzed through Spearman correlation and multiple regressions. Results: The results of Pearson correlation showes that mind reading is positively correlated with agreeableness and negatively correlated with neuroticisms (P<0.001). The results of multiple regressions indicates predictive role of agreeableness and neuroticisms factors in mind reading ability of participants. Conclusion: Results of this study suggests that propensity or motivation to attend to the mental state of others may be related to agreeableness and neuroticisms as a two trait of personality.}, Keywords = {Big Five Factors of Personality, Mind Reading, Theory of Mind}, volume = {14}, Number = {1}, pages = {19-30}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {بررسی رابطه ی بین توانایی ذهن خوانی و پنج عامل بزرگ شخصیّت}, abstract_fa ={هدف: ذهن خوانی یکی از توانایی های شناخت اجتماعی مغز است. هدف از مطالعه حاضر یررسی رابطه ذهن خوانی و پنج عامل بزرگ شخصیت بود. روش: در یک مطالعه مقطعی، ۲۲۰ نفر (۱۰۴ مرد و ۱۱۶ زن) از دانشجویان دانشگاه تهران و شهید بهشتی با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان شرکت کنندگان پژوهش انتخاب شدند. از آزمون ذهن خوانی از روی تصویر چشم بارون کوهن(RMET) و فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی NEO برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل داده ها نیز از آزمون همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان می دهد رابطه ذهن خوانی با عامل موافقت پذیری مثبت و رابطه ذهن خوانی با روان رنجورخویی منفی و معنادار است(P<۰/۰۰۱) . تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر نقش پیش بینی کنندگی عامل های شخصیتی فوق با توانایی ذهن خوانی شرکت کنندگان است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر می توان گفت آمادگی یا انگیزش در جهت ادراک حالات ذهنی دیگران می تواند با دو عامل شخصیتی موافقت پذیری و روان رنجورخویی در ارتباط باشد.}, keywords_fa = {پنج عامل بزرگ شخصیّت, ذهن خوانی, تئوری ذهن}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-426-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-426-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2012} } @article{ author = {Nejati, Vahid and SharifAskari, Narges}, title = {Evaluation of Different Dimensions of Attentional Functions of Opium Abusers with Short- or Long-Term Abstinent Periods}, abstract ={Objective: Substance abusers have deficit in attention. Primacy and recency of drug abuse and attentional deficit have always been open to discussion. One way of evaluating this subject is to evaluate abusers with long- and short-term abstinent. The purpose of the present study was to compare attentional functions of addict with short-term and longterm abstinent. Method: In this cross-sectional study, 60 opium abusers in their abstinent periods participated from one NGO. They were divided into two groups of short-term (less than 6 months) and long-term (above 6 months) abstinent, and were compared through the Stroop, the Continuous Performance, and the Shifting Attention tests. Data were analyzed through Independent T Test with SPSS Software (version 17). Results: The reaction time of the third stage of the Stroop Test was significantly higher among the long-term than the short-term abstinent group (P<0.05). Long-term abstinent group had higher performance in sustaining attention (P<0.05) and shifting attention (P<0.05). There were no differences in preservation error in both groups (p>0.05). Conclusion: Based on these findings, we conclude that duration of abstinent is effective in attentional functions, and remediation of cognitive functions does occur after abstinent.}, Keywords = {Addiction, Attentional Functions, Abstinent Period}, volume = {14}, Number = {1}, pages = {31-40}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {بررسی ابعاد مختلف کارکردهای توجهی مصرف کنندگان اوپیوم با دوره کوتاه یا بلند پرهیز از مواد}, abstract_fa ={هدف: افراد مصرف کننده اوپیوم نقص در کارکردهای توجهی دارند. تقدم و تاخر نقصان توجهی و مصرف مواد همواره مورد بحث بوده است و یک راه بررسی این موضوع مطالعه افراد با دوره های کوتاه و بلند پرهیز است. هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای توجهی مردان معتاد با پرهیز کوتاه و بلندمدت است. روش: در این مطالعه مقطعی مقایسه ای ۶۰ نفر از افراد با سابقه اعتیاد عضو یک سازمان مردم نهاد معتادان در دو گروه با پرهیز کوتاه مدت (کمتر از ۶ ماه) و بلندمدت (بیش از ۶ ماه) با آزمون های سنجش توجه انتخابی (آزمون استروپ)، توجه انتقالی (آزمون انتقال توجه) و توجه پایدار (آزمون عملکرد مداوم) مورد مقایسه قرار گرفتند. داده ها به وسیله آزمون تی مستقل توسط نرم افزار اس پی اس اس ویرایش ۱۷ مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: در آزمون استروپ تفاوت دو گروه در زمان واکنش مرحله سوم معنی دار بود (P<۰/۰۵). در آزمون عملکرد مداوم میانگین زمان واکنش بین دو گروه تفاوت معنی دار داشت (P<۰/۰۵) ولی خطای ارتکاب و خطای حذف تفاوت معنی داری در دو گروه نداشت (P>۰/۰۵). در آزمون انتقال توجه میانگین زمان در دو گروه تفاوت معنی دار داشت (P<۰/۰۵) ولی خطای درجاماندگی تفاوت معنی دار نداشت. (P>۰/۰۵) در کلیه موارد معنی دار زمان پاسخ افراد با پرهیز بلندمدت کمتر بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر هر چه دوره پرهیز مواد طولانی تر باشد، عملکردهای توجهی بهتر است و ترمیم عملکردهای شناختی پس از پرهیز مواد اتفاق می افتد.}, keywords_fa = {ا عتیاد, کارکردهای توجهی, دوره پرهیز}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-449-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-449-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2012} } @article{ author = {Yarmohammadian, Ahmad and Asli-Azad, Moslem}, title = {Effects of Metacognition Training on the Improvement of Mathematical Function in Children with Mathematic Learning Disability}, abstract ={Objective: The aim of this study was to investigate effects of metacognition training on the improvement of mathematical function in primary school students with mathematic learning disability. Method: The statistical population of the study was third-grade students of a primary school in Isfahan. To conduct the research, 30 students with mathematic learning disability were selected through random multi-stage clustered sampling. The sample was divided randomly into two groups (15 students in the experimental group and 15 students in the control group). Interventions of metacognition training were administered on the experimental group. The instruments of the research included Wechsler (4) Children’s Intelligence Scale, the Mathematic Disability Diagnosis Test and Mathematics Function Test. The data were analyzed through covariance analysis method. Results: The results indicated that metacognition training affected mathematical function of children with mathematic learning disability. Conclusion: The findings supported the notion that metacognition training could be employed in teaching mathematics to students. As other studies concluded, too, the educational system should try to utilize metacognition training in primary schools in order to improve students’ learning ability.}, Keywords = {Mathematic Learning Disability, Metacognition, Mathematical Function, Primary School Students}, volume = {14}, Number = {1}, pages = {41-52}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {اثربخشی آموزش فراشناخت بر بهبود عملکرد ریاضی کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام گرفته است. روش: جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ بود. به منظور انجام این پژوهش، ۳۰ دانش آموز با ناتوانی یادگیری ریاضی به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیش آزمون - پس آزمون به گروه های آزمایشی و کنترل گمارده شدند (۱۵ دانش آموز در گروه آزمایشی و ۱۵ دانش آموز در گروه کنترل). مداخلات مربوط به آزمون فراشناخت بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده عبارت از مقیاس هوش کودکان وکسلر ۴، آزمون تشخیص حساب نارسایی و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: داده ها با مجذور فی بررسی شد. نتایج نشان داد که افراد چپ دست و راست دست از نظر شروع شمارش با دست چپ یا دست راست و جهت شمارش تفاوت دارند. بیشتر افراد راست دست با دست راست و بیشتر افراد چپ دست با دست چپ شمارش را شروع می کنند، اما در مورد الگوی شمارش متقارن و مداوم تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. نتیجه گیری: در حقیقت از یافته های این پژوهش نتیجه گرفته می شود که می توان از فراشناخت در آموزش ریاضی به دانش آموزان بهره برد. چنانکه نتایج تحقیقات مختلف بیانگر این موضوع است که نظام آموزشی نیز باید به فعال کردن هر چه بیشتر فراشناخت در دانش آموزان، برای یادگیری بهتر اهتمام ورزد.}, keywords_fa = {ناتوانی یادگیری ریاضی, فراشناخت, عملکرد ریاضی, دانش آموزان ابتدایی}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-451-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-451-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2012} } @article{ author = {BarzegarBafrooee, Kazem and Sahdipoor, Esmail}, title = {Modeling of Relationships between Epistemological Beliefs, Academic Self-Efficacy, Metacognitive Self- Regulation, and Deep-Processing Strategy with High School Students’ Academic Performance}, abstract ={Objective: : The main purpose of this research was planning and fitting the structural model of the relationships between epistemological beliefs, academic self-efficacy, metacognitive self-regulation and deep-processing variables with high school students’ academic performance. Method: : For this purpose, a sample of 400 students was used to determine the validity and reliability of the instruments in the primary stage. To test the hypothesis in the main stage of the research, the sample included 700 high school students, who were randomly selected using multiple-stage sampling. For assessing research variables, scales, and questionnaires, such as Bayless’s Epistemological Beliefs Questionnaire (EBQ), academic self- efficacy and self regulation subscales (derived from MSLQ) and deep-processing strategy subscale (derived from SPQ) were used. Data were analyzed using Structural Equations Analysis. Results: The findings provided a robust support for the hypothesized structural relationships. In general, the results indicated that epistemological beliefs could directly and indirectly affect students’ academic performance with the mediating effects of academic self-efficacy and metacognitive selfregulation strategy. Conclusion: The findings demonstrated that students' enhanced epistemological beliefs could improve their academic self-efficacy, self-regulation strategy and, subsequently, academic performance.}, Keywords = {Epistemological Beliefs, Self Efficacy, Self-Regulation, Deep Processing, Academic Performance}, volume = {14}, Number = {1}, pages = {53-66}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {مدل یابی روابط بین باورهای معرفت شناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم‌دهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان}, abstract_fa ={هدف: هدف اصلی این پژوهش، طراحی و برازش مدلی ساختاری از روابط بین متغیرهای باورهای معرفت شناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم دهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی بود. روش: بدین منظور، در مرحله مقدماتی به منظور تعیین روایی و پایایی ابزارها نمونه ای متشکل از 400 نفر، و در مرحله اصلی به منظور آزمون فرضیه ها نمونه ای شامل 700 نفر دانش آموز دبیرستانی به روش نمونه گیری چندمرحله ای، به طور تصادفی، انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه باورهای معرفت شناختی بایلس، خرده مقیاس های خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم دهی فراشناختی (اقتباس شده ازMSLQ ) و راهبرد پردازش عمیق (اقتباس شده از SPQ) استفاده شد. داده ها با روش «تحلیل معادله های ساختاری» تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش حمایت خوبی برای روابط ساختاری مفروض فراهم کردند. در کل، نتایج نشان دادند که باورهای معرفت شناختی علاوه بر تاثیر مستقیم، می توانند به واسطه خودکارآمدی تحصیلی و راهبرد خودنظم دهی فراشناختی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر غیرمستقیم داشته باشند. نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهد که ارتقاء باورهای معرفت شناختی دانش آموزان می تواند خودکارآمدی، راهبرد خودنظم دهی و متعاقبا عملکرد تحصیلی آنان را بهبود دهد.}, keywords_fa = {باورهای معرفت شناختی, خودکارآمدی تحصیلی, خودنظم دهی, پردازش عمیق, عملکرد تحصیلی}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-460-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-460-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2012} } @article{ author = {Hasanati, Fatemeh and Jalalipur, Maryam and Latifi, Mahmood and Gudarz, Majid and Saleh, Majid and Dabiri, Sepideh}, title = {Study of Phonological Awareness Skills among Farsi Monolingual and Farsi-Arabic Bilingual Students in the Second Grade in Ahvaz}, abstract ={Objective: Bilingualism is a positive phenomenon that can result in students’ development and promote the fulfillment of their potentials. However, bilingualism may cause educational problems in literacy. The mounting evidence of a relationship between phonological awareness and literacy is impressive and raises the central question of the present study – i.e., is development of phonological awareness among monolingual and bilingual students equal? Method: Fifty (25 girls, 25 boys) monolingual (Farsi-speaking) and 50 (25 girls, 25 boys) bilingual (Farsi-Arabic-speaking) students of the second grade primary school in Ahvaz participated in this study. They were selected randomly in multi-stages. Sampling was analytical cross-sectional in the first trimester of 201011- academic year. For the purpose of this study, we used phonological awareness test (Soleymani-Dastjerdi). The data were analyzed by Mann-Whitney U Test of SPSS software. Results: The findings indicated that the differences of mean scores between monolingual and bilingual students in identifying words with same final phoneme, fractionated phoneme, naming and deleting initial phoneme, deleting middle phoneme, and naming and deleting final phoneme were significant (p≤0.05). Conclusion: The findings showed that phonological awareness among monolingual students was better than among bilingual students in Ahvaz. These results could be significant for to educational policymakers and require them paying more attention to the education of bilingual students.}, Keywords = {Phonological Awareness, Monolingual Students, Bilingual Students}, volume = {14}, Number = {1}, pages = {67-74}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {بررسی مهارت های آگاهی واجی دانش آموزان تک زبانه فارسی زبان و دو زبانه فارسی عرب زبان پایه دوم دبستان شهر اهواز}, abstract_fa ={هدف: دو زبانگی به خودی خود پدیده ای مثبت است که می تواند موجب پرورش و افزایش توانایی های بالقوه کودک شود. دو زبانگی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در یادگیری خواندن و نوشتن شود. شواهد دال بر این است که ارتباطی موثر و اساسی بین آگاهی واج شناسی و سواد وجود دارد. بنابراین در این مطالعه این سوال اساسی مطرح می شود که آیا رشد آگاهی واجشناختی دانش آموزان دو زبانه و تک زبانه یکسان است یا خیر؟ روش: جامعه مورد مطالعه در این پژوهش ۵۰ دانش آموز دو زبانه پایه دوم دبستان (۲۵ دختر و ۲۵ پسر) و ۵۰ دانش آموز تک زبانه پایه دوم دبستان (۲۵ دختر و ۲۵ پسر) می باشد که به صورت تصادفی چند مرحله ای از مدارس شهر اهواز انتخاب شدند. نمونه گیری به صورت مقطعی در سه ماهه اول سال تحصیلی ۹۰-۸۹ انجام شد. جهت انجام این مطالعه، از بخش آگاهی واجی آزمون آگاهی واج شناختی سلیمانی - دستجردی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS با روش Mann-Whitney U انجام شد. یافته ها: مقایسه مهارت های آگاهی واجی نشان می دهد که میانگین نمره دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه پایه دوم دبستان در مهارت تشخیص کلمات دارای واج پایانی یکسان، تقطیع واجی، نامیدن و حذف واج آغازین، حذف واج میانی، نامیدن و حذف واج پایانی و کل تکالیف بررسی شده تفاوت معناداری دارد (P<۰/۰۵) نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که مهارت آگاهی واج شناختی در دانش آموزان تک زبانه بالاتر از دانش آموزان دو زبانه شهر اهواز می باشد. این نتایج جهت آگاهی و توجه هر چه بیشتر مسوولین امر آموزش و پرورش نسبت به مساله دو زبانگی مفید می باشد.}, keywords_fa = {آگاهی واجشناختی, دانش آموزان تک زبانه, دانش آموزان دوزبانه}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-461-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-461-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2012} } @article{ author = {Nejat, Pegah and Hatami, Jav}, title = {Implicit Association Test (IAT): Between-Constructs Comparison and Subjects’ Responding Strategies}, abstract ={Objective: Implicit Association Test or IAT is a test used in the field of social cognition to implicitly assess identity, attitude and stereotype. The aim of this study was to examine the construct validity of this test from two specific aspects – i.e., between-constructs differentiation of IAT’s polarity strengths, and response strategies used by subjects. Method: 229 undergraduate students responded to three IATs assessing gender identity, major identity and gender-major stereotype. Participants were subsequently interviewed on how they responded to the IATs. Repeated measures ANOVAs using IAT type as a within-subjects factor were run to compare IATs in mean reaction time and polarity strength. In addition, the method of Generalized Estimating Equations was used to predict IAT’s polarity strength, using reaction time as a within-subjects covariate. Subjects’ responses in the interviews were used as the basis for categorizing response strategies. Results: The polarity strength, as well as the mean reaction time belonging to the stereotype IAT was smaller compared to those of identity IATs. On the between-constructs scale, IATs’ strength polarity was not independent of their reaction time. In the section dedicated to strategies, approximately half of the subjects mentioned specific cognitive-affective strategies. Strategies were categorized to visual, articulatory and memory-based. Memory-based strategies were further divided into three categories. Conclusion: The current study does not confirm the validity of IAT in differentiating cognitive constructs of stereotype and identity, because the observed difference in the polarity strength of these constructs was not independent of a subject’s overall speed of responding. The fact that nearly half of the subjects used specific cognitive strategies stipulates attention and can have implications for IAT’s claim to assess the strength of implicit associations. Furthermore, the study of the strategies suggests that Baddely’s model of working memory (2001) can serve as an appropriate model to explain the strategies employed by subjects for responding to IAT.}, Keywords = {Implicit Association Test (IAT), Cognitive Strategies, Reaction Time, Polarity Strength}, volume = {14}, Number = {1}, pages = {75-87}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {بررسی آزمون تداعی ضمنی (IAT): مقایسه بین سازه ای و راهبردهای پاسخ دهی آزمودنی ها}, abstract_fa ={هدف: آزمون تداعی ضمنی یا به اختصار ”IAT” (گرینوالد و همکاران، 1998) آزمونی است که از آن در حوزه شناخت اجتماعی برای سنجش غیرمستقیم (ضمنی) سازه های هویت، نگرش و تصور قالبی استفاده می شود. هدف این مطالعه، بررسی اعتبار سازه این آزمون از دو جنبه خاص، اول تمایز بین سازه ای شدت قطبیت آزمون های تداعی ضمنی و دیگری راهبردهای پاسخ دهی آزمودنی هاست. روش: 229 دانشجوی کارشناسی به سه آزمون تداعی ضمنی سنجنده سازه های هویت جنسی، هویت گروه رشته ای و تصور قالبی جنسیت - رشته پاسخ دادند و سپس در مورد نحوه پاسخ دهی شان به این آزمون ها با آنها مصاحبه شد. آزمون تحلیل واریانس اندازه مکرر با عامل درون آزمودنی نوع آزمون برای مقایسه آزمون های تداعی ضمنی از نظر زمان واکنش و شدت قطبیت اجرا شد. از روش معادلات تخمین زننده تعمیم یافته و بهره گیری از متغیر همگام زمان واکنش برای پیش بینی شدت قطبیت آزمون استفاده شد. پاسخ های آزمودنی ها در مصاحبه، مبنای دسته بندی راهبردهای پاسخ دهی قرار گرفت. یافته ها: شدت قطبیت آزمون تصور قالبی و نیز میانگین زمان واکنش آن کوچک تر از آزمون های هویتی بود. در مقیاس بین سازه ای، شدت قطبیت آزمون های تداعی ضمنی مستقل از زمان واکنش آنها نبود. در بخش راهبردها، حدود نیمی از افراد راهبردهای شناختی - عاطفی مشخصی بیان کردند. راهبردها به سه دسته کلی دیداری، بیانی و حافظه ای و راهبردهای حافظه ای خود به سه دسته دیگر تقسیم شدند. نتیجه گیری: پژوهش حاضر اعتبار آزمون تداعی ضمنی در تمیز شدت قطبیت سازه های شناختی تصور قالبی و هویت را از یکدیگر تایید نمی کند، چون تفاوت مشاهده شده در قطبیت این سازه ها مستقل از سرعت کلی آزمودنی در پاسخ دهی نبود. استفاده حدود نیمی از افراد از راه کارهای شناختی مشخص تامل برانگیز است و می تواند پیامدهایی برای ادعای این آزمون در سنجش قدرت ارتباط ضمنی داشته باشد. مطالعه راهبردها همچنین نشان داد مدل حافظه کاری بدلی (2001) می تواند مدل مناسبی برای تبیین راهبردهای آزمودنی ها برای پاسخ به این آزمون باشد.}, keywords_fa = {آزمون تداعی ضمنی (IAT), راهبردهای شناختی, زمان واکنش, شدت قطبیت}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-462-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-462-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2012} }