@article{ author = {Firouzabadi, Abbas and Shareh, Hossei}, title = {Effectiveness of Detached Mindfulness Techniques in Treating a Case of Obsessive Compulsive Disorder}, abstract ={Objective: The objective of this study was to introduce and explore the effectiveness of detached mindfulness techniques in the treatment of a particular case of obsessive compulsive disorder. Methods: In a single-subject experimental trial of A-B type, the detached mindfulness techniques were carried out on a subject with obsessive compulsive disorder. The subject was assessed at both stage A (base line) and stage B (last session) by Yale- Brown Obsessive Compulsive Scale (Y-BOCS), Thought Control Questionnaire (TCQ), Metacognitions Questionnaire (MCQ), Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21) and General Self Efficacy Scale (GSES). In addition, the subject completed Y-BOCS and DASS-21 in the fourth session and after the end of treatment sessions, as well as the follow-up session. Results: The subject’s Y-BOCS score decreased from 36 in stage A to 12 in the last stage, and 10 in the follow-up stage. There was a significant reduction of scores in the punishment and worry subscales of TCQ. Other findings include score reduction in subscales of MCQ, depression, anxiety and stress and score increase in GSES. Conclusion: The detached mindfulness techniques were effective in the treatment of obsessive compulsive disorder.}, Keywords = {Detached mindfulness, Metacognition, Obsessive Compulsive Disorder}, volume = {11}, Number = {2}, pages = {1-7}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {اثربخشی تکنیک‌های ذهن‌آگاهی انفصالی در درمان یک مورد اختلال وسواسی - اجباری}, abstract_fa ={هدف: هدف پژوهش حاضر، معرفی و بررسی اثربخشی تکنیک‌های ذهن‌آگاهی انفصالی در کاهش علایم وسواسی یک مورد خاص اختلال وسواسی - اجباری است. روش: در یک بررسی تک‌آزمودنی از نوع طرح A-B، اثر تکنیک‌های ذهن‌آگاهی انفصالی بر یک مورد اختلال وسواسی - اجباری بررسی شد. آزمودنی در مرحله A (خط پایه) و مرحله B (جلسه آخر درمان)، مقیاس وسواسی - اجباری ییل- براون، پرسشنامه کنترل فکر، پرسشنامه فراشناخت، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر را تکمیل کرد. در جلسه چهارم و سه ماه پس از پایان جلسات درمانی، یعنی در مرحله پی‌گیری نیز مقیاس ییل - براون و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس را تکمیل نمود. یافته‌ها: در مقیاس ییل- براون، نمره آزمودنی از ۳۶ در مرحله خط پایه به ۱۲ در جلسه هشتم و ۱۰ در مرحله پی‌گیری تقلیل یافت. در مقیاس کنترل فکر، نمره آزمودنی در زیر‌مقیاس‌های تنبیه و نگرانی کاهش معنادار نشان داد. نتایج دیگر، شامل کاهش نمره در زیرمقیاس‌های پرسشنامه فراشناخت، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و افزایش نمره در مقیاس خودکارآمدی عمومی بود. نتیجه‌گیری:تکنیک­های ذهن‌آگاهی انفصالی در درمان اختلال وسواسی- اجباری مؤثرند.}, keywords_fa = {ذهن آگاهی انفصالی, فراشناخت, اختلال وسواسی - اجباری}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-32-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-32-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2009} } @article{ author = {Asadollahpoor, Amin and Shariat, Vahid and Alirezaie, Narges and BasharDanesh, Ziba and Birashk, Behrooz and Tehranidoost, Mehdi and Jalili, Behrooz and Hejazi, Elahe and HakimShooshtari, Mitra and Shirazi, Elham and Ashayeri, Hasan and MajdTeymouri, Mohammad Vali and MajdRezaie, Mohammad Reza and Zenali, Karen and Karimifar, Saie}, title = {Age Rating of Computer Games From a Psychological Perspective: A Delfi Study}, abstract ={Objective: The computer game industry has the highest growth rate in entertainment industries. Children and adolescents spend a lot of time playing these games and are influenced by them. However, no system has yet been developed for rating these games in Iran. Therefore, the aim of the present study was to design an age-based rating of computer games considering Iranian and Islamic culture.  Method: The study was performed using Delphi method. We contacted 17 distinguished psychiatrists and psychologists in the field of child development; and 8 of them accepted to participate in the study. They completed a 187 item questionnaire on the content of computer games and appropriate ages for those contents, which were gathered and analyzed in two stages.  Results: In the second stage, the ratings became more congruent. The ratings of the second stage were added up and a final rating was considered for each of the items, which are presented in a table in the article.  Conclusion: There was much less disagreement among specialists in subjects related to sex, gambling, alcoholic beverages and substance use, and violence. These are the fields which have been more extensively studied; therefore, their corresponding guidelines could be recommended with higher certainty. However, specialists had more disagreement in items related to discrimination, insulting, and values; and more quantitative and qualitative studies are necessary to further investigate these issues.}, Keywords = {Computer Games, Age Rating, Psychology, Delphi Method}, volume = {11}, Number = {2}, pages = {8-18}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای از دیدگاه روان‌شناختی: مطالعه‌ای به روش دلفی}, abstract_fa ={هدف: در میان صنایع مرتبط با وسایل سرگرم‌کننده، صنعت بازی‌های رایانه‌ای پرشتاب‌ترین روند رشد را داشته است. کودکان و نوجوانان زمان بسیاری را صرف این بازی‌ها می‌کنند و از آنها تأثیر می‌پذیرند. در ایران تاکنون نظامی برای رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای فراهم نشده است. هدف پژوهش حاضر طر احی نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای، متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است. روش: این مطالعه به روش دلفی انجام شد. بدین منظور با ۱۷ نفر از روان‌پزشکان و روان‌شناسان برجسته، که در زمینه «رشد» و «کودک» کار کرده بودند، تماس برقرار شد که هشت نفرشان پذیرفتند در این پژوهش مشارکت کنند. نظرات این افراد با استفاده از یک پرسشنامه ۱۸۷ گویه‌ای درباره محتوای بالقوه آسیب‌رسان بازی‌های رایانه‌ای (شامل خشونت، مسایل جنسی، قمار، مشروبات الکلی یا مواد مخدر، تبعیض، ناسزا و ارزش‌ها) جمع‌آوری شد. متخصصان می‌بایست در مواجهه با هر گویه، با انتخاب یکی از گزینه‌های ۳، ۷، ۱۲، ۱۵، ۱۸ و ۲۵ سال، سن مناسب برای هر محتوا یا ممنوع بودن برای همه سنین را مشخص می‌کردند. سپس میانگین گزینه‌های منتخب متخصصان، همراه با نظر پرسشگر به وی برگشت داده و از وی خواسته می‌شد تا با در نظر گرفتن نمرات مجدداً نظر بدهد. یافته‌ها: میانگین نمرات در مرحله دوم تغییر نکرد، ولی انحراف معیار آن کاهش یافت که به معنی همگراتر شدن نظرات است. نتیجه‌گیری: مطالعه نشان می‌دهد که در زمینه‌هایی مانند مسایل جنسی، قمار، مشروبات الکلی یا مواد مخدر، و خشونت اختلاف نظر متخصصان بسیار کمتر و در نتیجه با اطمینان بیشتری می‌تواند استفاده از آن را توصیه نمود؛ اما اختلاف نظر متخصصان در زمینه تبعیض، ناسزا و ارزش‌ها زیاد است که این خود انجام پژوهش‌های کمی و کیفی بیشتری را ضروری می‌سازد.}, keywords_fa = {بازیهای رایانه‌ای, رده‌بندی سنی, روانشناسی, روش دلفی}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-33-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-33-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2009} } @article{ author = {Nikdel, Fariborz and KormiNoori, Reza and Arabzadeh, Mehdi}, title = {The Effect of Memory Self-efficacy on Episodic and Semantic Memory}, abstract ={Objective: The aim of the present research is to analyze the role of memory self-efficacy on the function of episodic and semantic memory among male and female students. Method: A sample comprising 16 female and 16 male psychology undergraduate students from Tarbyat Moalem University was selected using cluster sampling from among six groups of psychology, educational technology, curriculum planning, counseling and guidance, educational basis, and educational administration. Episodic memory was examined using test of recalling high and low frequency words as well as famous and non-famous images. Semantic memory was evaluated using mobility and classification vocabulary tests. A 2 X 2 factor design (two genders and two self-efficacy levels) was used. Results: ANOVA results showed a significant difference in episodic memory between students’ high and low self-efficacy. In other words, higher memory self-efficacy leads to a better function of episodic memory. There is no significant difference in semantic memory between students with high and low self-efficacy. Conclusion: The interaction of gender and self-efficacy factors had no significant effects on the function of semantic and episodic memory.}, Keywords = {Memory Self-Efficacy, Episodic Memory, Eemantic Memory}, volume = {11}, Number = {2}, pages = {19-26}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {بررسی نقش خودکارآمدی حافظه بر عملکرد حافظه رویدادی و معنایی}, abstract_fa ={هدف: در پژوهش حاضر، نقش خودکارآمدی حافظه در عملکرد حافظه رویدادی و معنایی دانشجویان دختر و پسر بررسی شده است. روش: بدین منظور، از بین شش گروه روان‌شناسی، تکنولوژی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، راهنمایی و مشاوره، بنیادهای آموزش و پرورش، و گروه مدیریت آموزشی، نمونه‌ای شامل 16  دختر و 16 پسر دانشجوی مقطع کارشناسی از دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تربیت معلم به روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش از دو آزمون یادآوری کلمات پربسامد و کم بسامد، و تصاویر مشهور و غیرمشهور برای حافظه رویدادی؛ و از دو آزمون مقوله‌های طبقاتی و سیالی واژگان برای حافظه معنایی استفاده شد. طرح عاملی 2×2 استفاده شد (دو جنس و دو سطح کارآمدی) نتیجه: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت حافظه رویدادی در دانشجویان دارای سطح خودکارآمدی زیاد و کم حافظه، معنادار است. به عبارت دیگر، سطح بالاتر خودکارآمدی حافظه به عملکرد بهتر حافظه رویدادی منجر می‌شود. در حافظه معنایی دانشجویان دارای سطح خودکارآمدی زیاد و کم حافظه، تفاوت معنادار مشاهده نشد. کنش متقابل عوامل جنسیت و سطح خودکارآمدی حافظه بر عملکرد حافظه رویدادی و معنایی اثر معناداری نداشت}, keywords_fa = {خودکارآمدی حافظه, حافظه رویدادی, حافظه معنایی}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-35-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-35-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2009} } @article{ author = {Piri, Morteza and Zarrindast, Mohammad Reza and Oryan, Shahrbanoo}, title = {Effects of cannabinoidergic system of CA1 area of dorsal hippocampus on the memory of nicotine sensitized rats}, abstract ={Objective: In the present study, the effects of double route administration of canabinoid agonists and antagonists of dorsal hippocampus (CA1) was investigated on the memory of nicotine-sensitized rats. Method: Passive avoidance task with Step-through model was used to evaluate memory in wistar rats, which was assessed 24 hours after training. Results: Intracranial administration of WIN55, 212-2 (0.3 , 0.6 μg/rat) and CB1 receptor antagonist, AM251 (30 , 60 ng/rat, intra–CA1)on training day, led to memory impairment in rats. Intracranial administration of AM251 two minutes before the intracranial injection of WIN55, 212-2 (0.3 μg/rat) could not alter memory impairment induced by WIN55, 212-2(0.3 μg/rat). The memory destructive effect of WIN55, 212-2(0.3 μg/rat) and AM251 (60 ng/rat) subsequent to five day administration of different doses of nicotine (0.2, 0.4 and 0.6 mg/ kg) ten days before the injection of WIM55, 212-2 or AM251, disappeared completely. Conclusion: Dorsal Hippocampus has a crucial role in cannabinoid induced amnesia. Five day administration of nicotine could possibly lead to sensitizataion of nicotine receptors and therefore effect the amnesia induced by canabinoid drugs.}, Keywords = {Cannabinoids, Nicotine, Dorsal Hippocampus, Sensitization, Passive Avoidance Learning}, volume = {11}, Number = {2}, pages = {27-37}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {اثر سیستم کانابینوییدی ناحیه CA 1 هیپوکامپ پشتی بر حافظه موشهای صحرایی حساس شده با نیکوتین}, abstract_fa ={هدف: بررسی اثر تزریق دوطرفه آگونیست و آنتاگونیست گیرنده‌های کانابینوییدی در هیپوکامپ پشتی (۱CA) بر حافظه موش‌های صحرایی حساس شده با نیکوتین. روش: در این پِژوهش برای بررسی حافظه موش‌های صحرایی نژاد ویستار از روش اجتنابی مهاری (غیرفعال) با مدل Step-through و حافظه حیوان ۲۴ ساعت بعد از آموزش بررسی شد. یافته‌ها: تزریق درون‌مغزی آگونیست گیرنده‌های کانابینوییدی ۲-۲۱۲، ۵۵WIN (µg/rat ۰/۶، ۰/۳) و آنتاگونیست اختصاصی گیرنده ۱CB، ۲۵۱AM (ng/rat ۹۰، ۶۰، ۳۰) در روز آموزش به تخریب حافظه حیوانات منجر شد. تزریق درون‌مغزی ۲۵۱AM، دو دقیقه قبل از تزریق درون‌مغزی ۲-۲۱۲، ۵۵WIN (µg/rat ۰/۳) اثری بر روی تخریب حافظه ناشی از ۲-۲۱۲، ۵۵WIN (µg/rat ۰/۳) نداشت. اثر تخریبی ۲-۲۱۲، ۵۵WIN (µg/rat ۰/۳) و ۲۵۱AM (ng/rat ۶۰) مقادیر مختلف نیکوتین (mg/kg, S.C ۰/۶ و ۰/۴، ۰/۲)، ۱۰ روز قبل از تزریق ۲-۲۱۲، ۵۵WIN یا ۲۵۱AM  کاملاً از بین رفت. نتیجه‌گیری: هیپوکامپ پشتی نقش مهمی در فراموشی ناشی از کانابینوییدها داشته، تزریق پنج‌روزه نیکوتین ممکن است به حساسیت گیرنده نیکوتینی منجر شده، از این طریق در فراموشی ناشی از داروهای کانابینوییدی اثر گذارد. }, keywords_fa = {کانابینوییدها, هیپوکامپ پشتی, حساسیت‌زایی, نیکوتین, یادگیری اجتنابی- مهاری, موش صحرایی}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-36-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-36-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2009} } @article{ author = {Zeinab, Shayeghian and Vafae, Maryam}, title = {The Evaluation of Psychometric Properties of Eating Disorder Beliefs Questionnaire (EDBQ)}, abstract ={Objective: The aim of the present study was to evaluate the psychometric properties of Eating Disorder Beliefs Questionnaire (EDBQ) (Cooper et al. 1997). Method: The sample consisted of 18 classes (403 high school girls) which were selected through cluster random sampling from among public high schools in the City of Tehran. All participants responded to Persian version of the EDBQ and the Young Schema Questionnaire-Short Form (YSQSF). Results: The validity of the questionnaire was investigated using convergent and discriminative validity and exploratory factor analysis. Results from factor analysis of the EDBQ using Varimax rotation method, yielded 4 factors labeled: 1- Negative Self Beliefs; 2- Other Acceptance; 3- Self Acceptance; and 4- Overeating Control, which explained more than 46.26% of the total variance. EDBQ inter-factor correlations ranged from 0.31 to 0.84 (p<0.01). Convergent validity was assessed by computing a correlation coefficient between EDBQ and YSQ-SF total scores, which was 0.48 (p<0.01). The reliability of EBDQ was calculated using Alpha Cronbach and split-half method which was 0.89 and 0.72 respectively. Conclusion: Conclusion: The findings of this study, it could be stated that EDBQ can be used as a reliable instrument for evaluating eating disorder beliefs in the Iranian population.}, Keywords = {Psychometric Properties, Validity, Reliability, Eating Disorder Beliefs Questionnaire (EDBQ)}, volume = {11}, Number = {2}, pages = {38-46}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {بررسی شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه باورهای اختلال خوردن}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر به منظور ارزیابی ویژگی­های روان­سنجی و هنجاریابی پرسشنامۀ باورهای اختلال خوردن کوپر و همکارانش (۱۹۹۷) انجام شد. روش: نمونه آماری این پژوهش دانش­آموزان سال دوم دبیرستان ۱۸ کلاس (۴۰۳ نفر) بودند که از میان دبیرستان‌های دولتی دخترانۀ شهر تهران، به شیوۀ خوشه­ای مرحله­ای انتخاب شده بودند. تمام آزمودنی­ها به نسخه فارسی پرسشنامۀ باورهای اختلال خوردن و نسخه کوتاه پرسشنامۀ طرح‌واره­ها یا باورهای ناسازگار هسته­ای یانگ (۱۹۹۸) پاسخ دادند. یافته ­ها: روایی این پرسشنامه به وسیله شاخص­های روایی همگرا و همزمان، و تحلیل عاملی بررسی شد. نتایج تحلیل عوامل با استفاده از روش­های مؤلفه­های اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که این پرسشنامه از چهار عامل خودباوری‌های منفی، کنترل پرخوری، خودپذیری و پذیرش به وسیله دیگران تشکیل شده است. این عوامل بیش از ۴۶/۲۶ درصد واریانس کل را تبیین می­کنند. روایی همگرای این پرسشنامه با محاسبه ضریب همبستگی زیرمقیاس­های این پرسشنامه با یکدیگر و با کل پرسشنامه تأیید شد که این ضرایب بین ۰/۳۱ تا ۰/۸۴ متغیر و معنادار بودند (P>۰/۰۱). روایی همزمان نیز با به کارگیری مقیاس باورهای ناسازگار اولیه برآورد شد که ضریب همبستگی میان این دو پرسشنامه ۰/۴۸ بود (P>۰/۰۱). اعتبار پرسشنامۀ باورهای اختلال خوردن با روش‌های آلفای کرونباخ و روش دونیمه‌سازی تحلیل شد که به ترتیب ضرایب ۰/۸۹و ۰/۷۲ به دست آمد. نتیجه­ گیری: با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش، می­توان گفت آزمون باورهای اختلال خوردن به طور کلی می­تواند ابزاری معتبر در ارزیابی باورهای اختلال خوردن در جمعیت ایرانی باشد.}, keywords_fa = {شاخص های روان سنجی, اعتبار, روایی و پرسشنامه باورهای اختلال خوردن}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-37-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-37-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2009} } @article{ author = {KeyvanlooShahrestanaki, Abbas and Dolatshahi, Behrooz and PoorShahbaz, Abbas}, title = {Comparison of Teasdale’s “Schematic Mental Model” and Bower’s “Association Network Theory” in the Explanation of Depressive Thinking}, abstract ={Objective: The purpose of this study was to compare Teasdale’s “Schematic Mental Model” and Bower’s “Association Network Theory” in explanation of depressive thinking. Method: 60 students were selected based on the inclusion criteria and were randomly divided into three groups. By playing movies negative and positive emotions were induced in the first and second groups respectively. The third group was the control group in which no emotion was induced. Subjects were examined using Sentence Completion Task and Dysfunctional Attitude Scale (DAS)- Perfectionism and Approval seeking subtests, both before and after emotion induction. Results: Findings indicated that negative (depressive) mood replaced dysfunctional schematic mental models in which individuals consider their self-worth to be dependent upon success/failure or approval/disapproval. Conclusion: Depression could be better explained by schematic mental model (Teasdale’s theory) rather than increased accessibility of negative memories and schemas (Bower’s theory)}, Keywords = {Schematic Mental Model, Association Network Theory, Depression}, volume = {11}, Number = {2}, pages = {47-54}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {مقایسه‌ی مدل ذهنی طرح‌واره‌ای تیزدل و مدل شبکۀ تداعی باور در تبیین تفکر افسردگی‌زا}, abstract_fa ={هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ مدل ذهنی طرح­واره­ای تیزدل و مدل شبکۀ تداعی باور در تبیین تفکر افسردگی‌زاست. روش: در این مطالعه، ۶۰ نفر از دانشجویان، بر اساس ملاک‌های پژوهش انتخاب وبه طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. با استفاده از نمایش فیلم، به گروه اول خلق منفی و به گروه دوم خلق مثبت القا شد. به گروه سوم، گروه شاهد، خلقی القا نشد. آزمودنی­ها پیش از القای خلق و پس از القای آن، با استفاده از آزمون تکمیل جملات ناتمام، مقیاس نگرش­های ناکارآمد، زیرمقیاس کمال­گر­ایی و تأییدخواهی ارزیابی شدند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که خلق افسرده، مدل­های ذهنی طرح­واره­ای ناکارآمدی را جایگزین می‌کند که در آن فرد ارزش خود را وابسته به موفقیت/ شکست یا تأیید/ عدم تأیید می‌داند. نتیجه‌گیری: افسردگی را بر اساس جایگزینی مد­ل­های ذهنی طرح­واره­ای (دیدگاه تیزدل) بهتر از افزایش دسترس‌پذیری به خاطرات و سازه‌های منفی (نظریۀ باور) می­توان تبیین کرد.}, keywords_fa = {مدل ذهنی طرح‌واره‌ای, مدل شبکۀ تداعی, افسردگی}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-38-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-38-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2009} } @article{ author = {Afkhamebrahimi, Azizeh and Zare, Maryam and Birashk, Behrouz}, title = {The Effect of Music Therapy on Reducing Agitation in Patientswith Alzheimer’s Disease in Shahryar City Nursing Home}, abstract ={Objective: One of the most important challenges in present-day societies is the growing number of patients with Alzheimer’s disease and the related problems afflicted upon the patients, their families, and organizations providing health services. Agitation is one of the behavioral problems present in Alzheimer’s. To overcome these behavioral problems, many pharmaceutical and non-pharmaceutical remedies have been provided, among which music therapy appears to be one of the most effective and least harmful. methods: Therefore, the aim of the present study was to examine the effect of music therapy on reducing agitation in patients with Alzheimer’s, and to determine the best interventional method from among the four methods of individual listening to preferred music, group listening to preferred music, group listening to non-preferred music, and group singing of preferred music. For this purpose, 26 subjects were selected by convenience sampling from among subjects introduced by the Behzisti Organization of Shahryar, and using DSM-IV and MMSE. The subjects were then randomly allocated to control (10 individuals) and experimental (16 individuals, with 4 subjects in each subgroup) groups. Results: The intervention was carried out using a semiexperimental pretest-posttest study; and independent and dependent t-test was used to analyze data obtained from Cohen-Mansfield agitation inventory. Different types of the aforementioned music therapies were administered to the subjects for one month, 5 days a week and 30-45 minutes per day with the following results: all types of music therapy were effective in reducing agitation in patients with Alzheimer’s disease.}, Keywords = {Music Therapy, Alzheimer’s Disease, Cohen-Mansfield Agitation Inventory, DSM-IV, MMSE}, volume = {11}, Number = {2}, pages = {55-62}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {بررسی اثر موسیقی درمانی بر کاهش بی‌قراری در مبتلایان به آلزایمر ساکن در خانه‌های سالمندان شهرستان شهریار}, abstract_fa ={هدف: هدف مطالعۀ حاضر، بررسی اثر موسیقی‌درمانی بر کاهش بی‌قراری بیماران آلزایمری و تعیین بهترین روش مداخله از بین چهار روش گوش دادن انفرادی به موسیقی مرجح، گوش دادن گروهی به موسیقی مرجح، گوش دادن گروهی به موسیقی غیرمرجح و آواز خواندن گروهی موسیقی مرجح است. روش: برای انجام این پژوهش، از میان موارد معرفی‌شده از طرف سازمان بهزیستی شهریار، ۲۶ آزمودنی با استفاده از ملاک‌های تشخیصی DSM-IV و آزمون MMSE به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در هر یک از گروه‌های شاهد (۱۰ نفر) و آزمایشی (۱۶ نفر و در هر یک از زیرگروه­‌ها چهار نفر) قرار گرفتند. مداخله به‌صورت طرح نیمه‌تجربی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد انجام شد و برای تحلیل نتایج پرسشنامه بی‌قراری کوهن-منسفیلد (که مراقبان پر کرده بودند)، آزمون t مستقل و وابسته به کار رفت. آزمودنی‌ها به مدت یک ماه، هفته‌ای پنج روز و هر روز ۳۰ تا ۴۵ دقیقه تحت انواع روش‌های موسیقی‌درمانی یاد شده قرار گرفتند. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از تأثیر انواع موسیقی‌درمانی بر کاهش بی‌قراری بیماران آلزایمری بود.}, keywords_fa = {موسیقی‌‌درمانی, دمانس,‌ آلزایمر, بی‌قراری}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-39-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-39-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2009} } @article{ author = {SameSiahkalroodi, Laleh and Alizadeh, Hamid and Kooshesh, Mohammadrez}, title = {The Impact of Visual Perception Skills Training on Reading Performance in Students with Dyslexia}, abstract ={Objective: The aim of this study is to determine the effectiveness of training visual perception skills on improving reading abilities, including comprehension and word recognition in texts among students with dyslexia. Method: The present research is a semi-experimental study and the research plan is of unequal control group type. Diagnostic Tests of Reading and Andre Rey Test were administered to two groups of 30 third grade primary school students with dyslexia who were selected from primary schools using multi-step cluster sampling. Data analysis was carried out using independent t-test to assess the difference in the means of the two groups (experimental and control) in posttest. Results: The findings indicated a significant difference in the pretest and posttest scores of the experimental and control groups (p=0.05). The dyslexic students who received visual perception training after pretest, achieved higher scores in posttest. In other words, these findings led an improvement in reading in dyslexic students. Conclusion: Results indicate that training visual perception skills could enhance reading performance in students with dyslexia. Also, reinforcing visual perception skills could improve comprehension and word recognition in texts in students with dyslexia. Training visual skills can improve reading performance and therefore, lead to significant improvement in reading ability and comprehension in students with dyslexia. Therefore, it can be concluded that training visual skills is an appropriate educational method for all students with dyslexia who have problems in visual perception.}, Keywords = {Visual Conception, Dyslexia, Word Recognition, Comprehension}, volume = {11}, Number = {2}, pages = {63-72}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {تأثیر آموزش مهارت‌های ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن در دانش‌آموزان نارساخوان}, abstract_fa ={هدف: هدف این مطالعه، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان است که شامل درک متن و بازشناسی لغت در متن میشود. روش:‌ پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی و طرح تحقیق نیز طرح گروه شاهد نابرابر است که با انجام آزمونهای خواندن متن و تصاویر پیچیده در دو گروه ۳۰ نفره از دانش آموزان نارساخوان کلاس سوم دبستان که با نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از میان مدارس ابتدایی انتخاب شده بودند، انجام شد. برای تحلیل داده ها از آزمون t در نمونه‌های مستقل و برای بررسی اختلاف میانگین های دو گروه (آزمایش و شاهد) از بازآزمایی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایش و شاهد تفاوت معناداری نشان داد (P<۰/۰۵)؛ به این صورت که نمرات دانش¬آموزان نارساخوانی که بعد از پیش آزمون آموزش مهارت¬های ادراک بینایی قرار بودند، در پس آزمون بیشتر بود. به عبارت دیگر، آموزش مهارت های ادراک بینایی موجب بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان شد. نتایج همچنین نشان می‌دهند که آموزش مهارت های ادراک بینایی عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان را بهبود می بخشد. ضمن این که تقویت مهارت های ادراک بینایی می‌تواند توانایی دانش آموزان نارساخوان را در درک مطلب و بازشناسی لغت در متن افزایش دهد. نتیجه‌‌گیری:‌ چون آموزش مهارت های ادراک بینایی عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان را بهبود می بخشد و به تبع آن در توانایی خواندن و درک مطلب آنها پیشرفت قابل‌ملاحظه ای پدید می آورد، روش مناسبی است برای آموزش همۀ دانش آموزان نارساخوانی که در زمینۀ ادراک بینایی مشکل دارند.}, keywords_fa = { ادراک بینایی, نارساخوانی, بازشناسی لغت, درک مطلب}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-40-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-40-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2009} }