@article{ author = {Daemi, Hamidreza and MoghimiBarforoosh, Fatemeh}, title = {Normalization of The Creativity Test}, abstract ={Objective: To normalize the Abedi Creativity Test (CT) in high schools of the schooling region No. 6 of  Tehran .  Method: CT was administered to students from 36 high schools randomly selected over the schooling region No. 6 of  Tehran . A total of8l9 students were selected, 410 male and 409 female students. The instrument was examined for the internal consistency, and testretest reliability. The Torrance Test of Creative Thinking (TTCT) was used as the criterion for concurrent validity of the CT.  Results: Test-retest reliability coefficients of the CT subscales for fluency, 0.023; elaboration, 0.444; originality, 0.614; and flexibility, 0.595 were obtained. The internal consistency coefficient for the CT ranged from 0.48 to 0.68 (mean 0.59). The low internal consistency of some subscales may be due to the small number of items and the heterogeneous nature of the questions. The correlation coefficients between the subscales of the TTCT and the CT for fluency, 0.468; elaboration, -0.195; originality, 0.424; and flexibility, 0.361 (mean 0.265) were obtained. This low-level relation could be due to intrinsic problems in administering and scoring the TTCT, or it could be an indication of the major differences between the constructs measured by two instruments, or a combination of both of these factors. Comparisons of the means for boys and girls showed there was no significant difference in fluency, originality, and flexibility subscales between boys and girls, but there was a significant difference in elaboration between two groups: girls were higher than boys in elaboration subscale.  Conclusion: The required time for TTCT administration and scoring limits its application to large scale assessments of creativity. The CT requires less time for administration and scoring, and hence can be an alternative to the TTCT; provided that its concurrent validity is improved, it could be used for group administration.}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {1-8}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {هنجاریابی آزمون خلاقیت}, abstract_fa ={هدف: هدف تحقیق حاضر، هنجاریابی آزمون خلاقیت عابدی (CT) در دبیرستان‌های منطقه شش تهران بود. روش: این مطالعه هنجاریابی با استفاده از آزمون خلاقیت عابدی روی دانش‌آموزان ۳۶ دبیرستان که به صورت تصادفی از منطقه شش تهران انتخاب شده بودند، اجرا گردید. از تعداد کل دانش‌آموزان، ۸۱۹ نفر انتخاب شدند که از این تعداد ۴۱۰ نفر پسر و ۴۰۹ نفر دختر بودند. ابزار پژوهش از نظر همخوانی درونی و پایایی آزمون – بازآزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. از آزمون تفکر خلاق تورنس (TTCT) به عنوان شاخص روایی همزمان برای آزمون خلاقیت عابدی استفاده شد. یافته‌ها: ضریب پایایی آزمون – بازآزمون خرده‌آزمون‌های (CT) در مقوله سیالی ۰/۰۲۳، بسط ۰/۴۴۴،‌ ابتکار ۰/۶۱۴ و انعطاف‌پذیری ۰/۵۹۵ به دست آمد. ضریب همسانی درونی برای (CT)از ۰/۴۸ تا ۰/۶۸ (میانگین ۰/۵۹۵) درجه‌بندی شد. پایین بودن همسانی درونی برخی خرده‌آزمون‌ها ممکن است به دلیل تعداد کم پرسش‌ها و ماهیت ناهمگن سؤال‌ها باشد. ضریب همبستگی بین خرده آزمون‌های (CT) و (TTCT) برای سیالی ۰/۴۶۸، بسط ۰/۱۹۵-، ابتکار ۰/۴۲۴ و انعطاف‌پذیری ۰/۳۶۱ (میانگین ۰/۲۶۵) به دست آمد. این رابطه سطح پایین، حاکی از مسائل اجرایی درونی و نمره‌گذاری (TTCT) روی یک گروه آزمودنی‌ها و یا نشانه‌ای از تفاوت‌های اصلی ساختارهایی است که به وسیله دو ابزار اندازه‌گیری می‌شود و یا ترکیب هر دو عامل می‌باشد. در مقایسه میانگین گروه دختران و پسران در مقولات سیالی،‌ ابتکار و انعطاف‌پذیری تفاوت معنادار نبود، اما در مقوله بسط تفاوت میانگین معنادار بود و گروه دختران (نسبت به پسران) از نظر بسط در سطح بالاتری قرار داشتند. نتیجه‌گیری: زمان مورد نیاز برای اجرا و نمره‌گذاری (TTCT)،  کاربرد گسترده آن را برای سنجش خلاقیت محدود می‌کند. آزمون (CT) به دلیل آنکه اجرا و نمره‌گذاری آن به زمان کمتری نیاز دارد، جانشینی برای (TTCT) است و چنانچه روایی و پایایی آن افزایش یابد، می‌تواند برای اجرای گروهی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-75-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-75-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {ModarresGhoravi, Morteza and Atefvahid, Mohammad Kazem and Tabatabaei, Mahmoud and Birashk, Behrooz}, title = {The Effects of Induced Positive Affect on the Level of Positive Affect and Cognitive Functions: Testing the Dopamine Neuropsychological Theory}, abstract ={Objective: Based on the current theories of the relation between cognition and affect and the contemporary positive psychology movements, the present research assessed the effectiveness of induced positive affect on the level of positive affect and on high- versus low- dopamine-sensitive cognitive tasks (DSCTs versus LDSTs). Method: In a controlled experiment, the subjects who' were 30 students of psychology at Ferdowsi University, Mashhad, were selected through sequential sampling and were randomly divided into two groups (experimental and control) of 15 individuals. The subjects in the experimental group were given an unanticipated smallgift, and were tested for the level of positive affect and cognitive function with high (Stroop and similarities) and low (associative and visual memory) dopamine sensitive tasks. Results: The results showed that inducing positive affect significantly increased the level of positive affect and facilitated DSCTs (except the Stroop test I, automatic attention) better thanLDSTs. Conclusion: The findings of the study support the dopamine neuropsychological theory regarding the effects of positiveaffect on cognitive functions. The results also have some theoretical and practical implications in clarifying the interaction between cognition and affect, and the role of positive affect in improving cognitive functioning and problem solving skills in social relations. Comparing the effectiveness of different methods of inducing positive affect, and measuring the impact on a wider range of cognitive functions in different populations in future studies would endorse the theories on effects of mood on cognition.}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {9-16}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {تأثیر القای عاطفه مثبت بر میزان عاطفه مثبت و کارکردهای شناختی: آزمون نظریه عصب-روانشناختی دوپامین}, abstract_fa ={هدف: این پژوهش، براساس مباحث و نظریه‌های مربوط به رابطه بین شناخت و عاطفه و نیز اهمیت جنبش روانشناختی مثبت‌نگر در قرن حاضر، به بررسی اثر بخشی یکی از روش‌های القای عاطفه مثبت بر میزان عاطفه مثبت و کارکردهای شناختی با حساسیت بالا و پایین به دوپامین پرداخته است. روش: در این مطالعه آزمایشی کنترل شده، آزمودنی‌های پژوهش شامل یک نمونه ۳۰ نفری از دانشجویان روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری آزمایشی و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش با روش هدیه دادن به صورت پیش‌بینی نشده، در معرض القای عاطفه مثبت قرار گرفت. بعد از آن، میزان عاطفه مثبت و کارکردهای شناختی آنان سنجیده شد. تکلیف با حساسیت بالا به دوپامین، شامل آزمون استروپ و تکلیف شباهت‌ها بود و تکالیف غیر حساس، از تکلیف حافظه تداعی و دیداری تشکیل می‌شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان دادند که القای عاطفه مثبت، به افزایش معنی‌دار عاطفه مثبت و نیز تسهیل بیشتر عملکرد کارکردهای شناختی با حساسیت بالا به دوپامین به جز آزمون استروپ I (توجه اتوماتیک) نسبت به کارکردهای با حساسیت پایین منجر می‌شود. نتیجه‌گیری: بخش عمده‌ای از یافته‌های پژوهش حاضر، از نظریه عصب‌ روانشناختی دوپامین در توجیه اثرات عاطفه مثبت بر کارکردهای شناختی حمایت می‌کند. به علاوه یافته‌های این پژوهش درباره سبک تعامل شناختی و عاطفی و نیز نقش عاطفه مثبت در بهبود تفکر و حل مسأله روابط اجتماعی، تلویحات نظری و کاربردی ارائه می‌کند. مقایسه اثربخشی روش‌های گوناگون القای عاطفه و سنجش تأثیر آن بر طیف وسیعتر کارکردهای شناختی در جمعیت‌های مختلف و لحاظ آن در پژوهش‌های بعدی، نظریه‌های مربوط به تأثیر عاطفه بر شناخت را تقویت می‌کند.  }, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-76-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-76-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {Ekhtiar, Hamed and Behzadi, Ariyan and Jannati, Ali and mokri, Azarakhsh}, title = {Frequency of Losing or The Sum Lost: Which One Makes Us More Negative?}, abstract ={Objective: In recent years, determining the extent to which the factors such as the amount of reward or punishment, their frequency, delay in delivery, and the odds of reward or punishment can affect riskful decision making have been a subject of interest 0 the cognitive science researchers. The present study assessed the effect of the amount and frequency of win/lose on subjects.  Method: For this cross-sectional/analytical study, first, 110 male first-grade high school students were assessed using the simplified Persian version of the Iowa Gabling task, in 2 separate groups.  Results: Findings from both steps of the task showed the subjects preferred cards Band D (losing less frequently, larger sums) (in the original having average choices of30. 10 and 31. 90 out of 100 choices for each person) to cards A and C (losing more frequently, smaller sums) (original test average choices of 18.14 and 19.86);in a way that the total score, which indicates the subject's inclination toward advantageous cards (D and C) as compared to disadvantageous cards (A and B), was reduced to 3.5. This also held true for the average selection time from the deck; the subjects used the Band D decks faster than the A and C decks.  Conclusion: The findings of this study showed the superiority of the frequency of losing over the sums lost; that is, the studied subjects did not discriminate between the cards that lost different sums at similar frequencies, but with the cards that lost similar sums at different frequencies (low, high) they were' significantly inclined to less frequently losing cards. This finding is different from other studies, implying different strategies in riskful decision making.}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {17-27}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {دفعات باخت و مقادیر آن: کدام‌ یک تأثیر منفی بیشتری بر ما می‌گذارد؟}, abstract_fa ={هدف: در سال‌های اخیر، تعیین میزان تأثیرگذاری هر یک از عوامل اندازه پاداش یا گزند، دفعات آنها، میزان تأخیر ارائه آنها و احتمال بروز پاداش یا گزند، در تصمیم‌گیری مخاطره‌آمیز مورد توجه پژوهشگران علوم‌شناختی قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مقادیر و دفعات برد و باخت بر آزمودنی‌ها انجام شد. روش‌: در این مطالعه مقطعی- تحلیلی، ۱۱۰ دانش‌آموز پسر سال اول دبیرستان، در مرحله اول به وسیله نسخه فارسی ساده شده آزمون قمار دانشگاه آیووا در دو گروه مجزا مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: بررسی نتایج هر دو مرحله آزمون، نشانگر جهت‌گیری بیشتر افراد به سمت کارت‌های B و D (دفعات باخت کم، با مقادیر بالا) (با میانگین انتخاب‌های ۳۰/۱۰ و ۳۱/۹۰ در آزمون اصلی از ۱۰۰ انتخاب هر فرد) در مقایسه با کارت‌های A و C (دفعات باخت زیاد، با مقادیر کم) (با میانگین‌ انتخاب‌های ۱۸/۱۴ و ۱۹/۸۶) بود، به طوری که نمره اصلی آزمون که نشانگر میزان جهت‌گیری به سمت کارت‌های سودبخش (C ‌و D) در مقایسه با کارت‌های ضررده (A و B) می‌باشد، تا حد ۳/۵ کاهش یافت. این مطلب در مورد میانگین زمان انتخاب از دسته کارت‌ها نیز صادق بود، بدین ترتیب که افراد از کارت‌های B و D (در مقایسه با کارت‌های A و C) با سرعت بیشتری انتخاب کردند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشانگر اهمیت بیشتر دفعات باخت نسبت به مقادیر آن بود، به این معنی که افراد مورد مطالعه، بین کارت‌هایی که دفعات یکسانی از باخت با مقادیر متفاوت داشتند، تفاوت معنی‌داری قائل نشدند، اما در بین کارت‌هایی که مقادیر یکسانی از باخت با دفعات متفاوت (کم و زیاد) داشتند به طور معنی‌دار به سمت دفعات باخت کمتر سوق پیدا کردند. این مطلب با نتایج مطالعات دیگر متفاوت و بیانگر استراتژی‌های متفاوت در تصمیم‌گیری مخاطره‌آمیز است.}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-86-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-86-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {AbdiHosseinabad, Ahmad and Heydari, Parviz and sahebgharani, Mousa and Zarindast, Mohammadrez}, title = {The Analgesic Effect of Carbamazepine in The Formalin Test}, abstract ={Objective: This study aimed to evaluate the effect of parazosin (alpha-l adrenergic receptor antagonist), yohimbine (alpha-2 adrenergic receptor antagonist), bicuculline (GABAA receptor antagonist), CGP35348 (GABAB receptor antagonist), and lidocaine (calcium channel blocker) on the analgesic effect of carbamazepine on white NMRI-mice, in the both phases of the formalin test.  Method: In this interventional experiment, the analgesic effects of carbamzepine, prazosin, yohimbine, bicuculline, CGP35348, and lidocaine were tested by performing an intraperitoneal injections during the formalin test. Also the effect of the mentioned drugs on the analgesic effect of carbamazepine was assessed. The formalin test was used as a model of chronic pain, in which formalin 0.5% was infused into the plantar surface of the mouse foot as the painful stimulus animal's response was observed. Data at minutes 0-5 were considered as measures of acute pain, data at minutes 5-16 were considered as the chronic pain.  Results: Different doses of intraperitoneal injections of carbamazepine (3, 5,7, 15,30 mg/kg), lidocaine (5, 10,20 mg/kg), prazosin (0.125, 0.25, 0.5 mg/kg), yohembine (0.25, 0.5 mg/kg), bicuculline (1, 3, 5 mg/kg), and CGP35348 (100, 200 mg/kg) showed analgesic effects in the both phases of the formalin test. The analgesic effect of carbamazepine was not influenced by injection of other medications except lidocaine. Simultaneous administration of lidocaine augmented the analgesic effect of carbamazepine in the first phase of the formalin test but not the second. It should be mentioned that the administration of bicuculline (0.75 mg/kg) was associated with induction of hyperalgesia in the second phase, probably by blocking a group of GABA receptors and thus inducing pain.  Conclusion: With regard to the effect of lidocaine on carbamazepine in the acute phase it is suggested that at least a part of the analgesic effect of the carbamazepine is related to a sodium channel mechanisms.}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {28-36}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {اثر ضد درد کاربامازپین در آزمون فرمالین}, abstract_fa ={هدف: هدف این تحقیق، بررسی تأثیر پرازوسین (آنتاگونیست گیرنده‌های a۱ آدرنرژیک)، یوهمبین (آنتاگونیست گیرنده‌های a۲ آدرنرژیک)، بیکوکولین (آنتاگونیست گیرنده‌های GABAA)، CGP۳۵۳۴۸ (آنتاگونیست گیرنده‌های GABAB) و لیدوکائین (مسدد کانال سدیم) بر خاصیت ضد درد کاربامازپین در هر دو فاز آزمون فرمالین، در موش کوچک سفید آزمایشگاهی نژاد NMRI بود. روش: در این مطالعه تجربی – مداخله‌ای اثر ضد درد کاربامازپین، پرازوسین، یوهمبین،‌ بیکوکولین، CGP۳۵۳۴۸ و لیدوکائین با تزریق داخل صفاقی این داروها در آزمون فرمالین مورد ارزیابی قرار گرفت. به علاوه، تأثیر داروهای فوق‌ بر اثر ضد درد کاربامازپین نیز بررسی گردید. از آزمون فرمالین به عنوان یک مدل درد مزمن استفاده شد. در این مدل، فرمالین ۰/۵ درصد به عنوان یک ماده محرک دردزا به کف پای موش سوری تزریق ‌گردید و به رفتار حیوان در قبال تزریق فرمالین داده شد. داده‌های مربوط به دقایق صفر تا پنج به عنوان معیارهای اندازه‌گیری درد حاد و دقایق ۱۵ تا ۶۰ به عنوان معیار اندازه‌گیری درد مزمن در نظر گرفته ‌شدند. یافته‌ها: تزریق داخل صفاقی مقادیر متفاوت کاربامازپین (۳، ۵، ۷، ۱۵ و ۳۰ mg/kg)، لیدوکائین (۵، ۱۰ و ۲۰ mg/kg)، پرازوسین (۰/۱۲۵ و ، ۵/۰ mg/kg)، یوهمبین (۰/۲۵، ۰/۵ و ۱ mg/kg)، بیکوکولین (۱، ۳ و ۵ mg/kg) و CGP۳۵۳۴۸ (۱۰۰ و ۲۰۰ mg/kg) در هر دو فاز آزمون فرمالین اثرات ضد درد داشت. هیچ یک از این داروها به استثنای لیدوکائین، تأثیری بر پاسخ ضد درد کاربامازپین نداشت. تجویز همزمان لیدوکائین اثر ضددرد  کاربامازپین در فاز اول آزمون فرمالین را تقویت کرد، اما بر فاز دوم تأثیری نداشت. البته ذکر این نکته لازم است که تجویز بیکوکولین (۷۵/۰ mg/kg) به بروز هیپرآلژزیا در فاز دوم آزمون فرمالین منجر گردید، که احتمالاً به علت انسداد گروهی از گیرنده‌های GABAA و در نتیجه القای درد می‌باشد. نتیجه‌گیری: با توجه به اثر لیدوکایین بر کاربامازپین در فاز حاد، می‌توان نتیجه گرفت که دست کم بخشی از اثرات ضد درد کاربامازپین در فاز اول با ساز و کار کانال‌های سدیمی مرتبط می‌باشد.}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-87-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-87-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {zarindast, MohammadReza and RazaviMovahed, Samira and Rezayof, Amaneh and Haerirouhani, Ali and ZatAli, Hengameh}, title = {Role of Gabaa Receptors of CA1 Regions of Hippocamp in The Acquisition and - Expression of Morphine - Induced Conditioned Place Preference}, abstract ={Objective: Hippocamp is a major reward-based learning center. Considering broad distribution of GABAA receptors in CA1 region of dorsal hippocamp, one can guess that they might play a role in reward-based learning. In the present study, the effects of bilateral intra-hippocampal injections of either GABAA receptor agonist or antagonist on the acquisition and- expression of morphine- induced conditioned place preference were evaluated in vitro on male Wistar rats.  Method: In this interventional in vitro experiment, adult male Wistar rats weighing 200-240 grams were used. All of the study animals were bilaterally cannulated in their CA1 regions of dorsal Hippocamp by a stereotaxic machine. After a recovery period, they all underwent conditioning training and induced "conditioned place preferene" (CPP). The method used for CPP included a 5-day course with the following three separate phases: 1- preconditioning phase; 2- conditioning phase; and 3- testing or reward - expression phase.  Results: Subcutaneous injection of different doses of morphine in a frequency - based method induced a conditioned place preference (CPP). Injection of mosimol as a GABAA receptor agonist in CA1 regions could significantly suppress morphine - induced CPP. Bilateral injections of different doses of bicoculine into the CA1regions of hippocamp, together with an ineffective dose of morphine resulted in the induction of a significant CPP. Mosimol or bicoculine alone did not have any effect on place conditioning. Our findings also disclosed that the induced reaction by bilateral injection ofmosimol into the CA1 regions could be reversed if pre-treated with bicoculin. On the other hand, bilateral injections of mosimol into the CA1 regions could be reversed if pre-treated with bicoculin. On the other hand, bilateral injections of mosimol or bicoculing into the CA1 regions significantly reduced - expression of morphin - induced CPP; however, it did not affect movement activities in the test phase.  Conclusion: Results of the present study revealed that GABAA receptors of the CA1 region of hippocampe play an important role in the acquisition and expression of morphine- induced conditioned place preference.  }, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {37-48}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {نقش گیرنده‌های GABAA نواحی CA1 هیپوکامپ در اکتساب و بیان ترجیح مکان شرطی شده ناشی از مرفین}, abstract_fa ={هدف: هیپوکامپ از مراکز اصلی یادگیری وابسته به پاداش است و با در نظر گرفتن توزیع وسیع گیرنده‌های GABAA در ناحیه CA۱ هیپوکامپ پشتی، احتمال می‌رود این گیرنده‌ها در یادگیری وابسته به پاداش نقش داشته باشند. در مطالعه حاضر، اثرات تزریق دو طرفه درون هیپوکامپی آگونیست یا آنتاگونیست گیرنده‌های GABAA بر اکتساب و بیان ترجیح مکان شرطی شده ناشی از مرفین، در موش‌های بزرگ آزمایشگاهی نر نژاد ویستار مورد بررسی قرار گرفته است. روش: در این مطالعه تجربی- مداخله‌ای، از موش‌های بزرگ آزمایشگاهی  نر بالغ، نژاد ویستار، با وزن تقریبی ۲۰۰ تا ۲۴۰ گرم استفاده شد. کلیه حیوانات با دستگاه استرئوتاکس در نواحی CA۱ هیپوکامپ پشتی به صورت دوطرفه کانول‌گذاری و پس از طی دوره بهبود، وارد آموزش‌های شرطی‌سازی و القای «ترجیح مکان شرطی‌شده» (CPP) شدند. روش مورد استفاده برای (CPP) شامل یک دوره پنج روزه با سه مرحله‌ مجزای زیر بود: ۱- مرحله پیش شرطی‌سازی؛ ۲- مرحله شرطی سازی؛ ۳- مرحله آزمون یا بیان پاداش. یافته‌ها: تزریق زیر جلدی مقادیر مختلف مرفین در یک روش وابسته به تعداد، ترجیح یک مکان شرطی شده (CCP) را القا نمود. تزریق موسیمول، به عنوان آگونیست گیرنده GABAA داخل CA۱، توانست (CCP) القا شده به وسیله مرفین را به طور معنی‌دار مهار کند. تزریق دوطرفه مقادیر مختلف بیکوکولین داخل نواحی CA۱ هیپوکامپ، همراه با یک مقدار بی‌اثر مرفین سبب القای معنی‌دار (CCP)  گردید. موسیمول یا بیکوکولین به تنهایی بر شرطی‌سازی مکانی اثری نداشتند. همچنین نتایج نشان دادند که واکنش القا شده به وسیله تزریق دو طرفه موسیمول به CA۱، با پیش‌تیمار به وسیله بیکوکولین برگشت‌پذیر است. از سوی دیگر، تزریق دو طرفه موسیمول یا بیکوکولین داخل CA۱، بیان (CCP) مرفین را به طور معنی‌دار کاهش داد،‌ در حالی که بر فعالیت حرکتی در مرحله آزمون اثری نداشت. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان دادند که گیرنده‌های GABAA نواحی CA۱ هیپوکامپ، در اکتساب و بیان ترجیح مکان شرطی شده ناشی از مرفین نقش مهمی به عهده دارند.}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-88-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-88-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {Alizadeh, Hamid and Zahedipour, Mehdi}, title = {Executive Functions in Children With and Without Developmental Coordination Disorder}, abstract ={Objective: the present study evaluated the executive functions of organization, decision making planning, and inhibition in children with developmental coordination disorder (DCD).  Method: For this cross- sectional/analytical study, 60 primary school students were recruited by random sampling into 2 groups: 30 children with DCD (based on DSM-IV criteria), with mean age of 8.2 years; 30 normal children with the mean age of 8.5 years. Data were collected using Basic Motor Ability Tests and Coolidge Personality and Neuropsychological Inventory, and the Ravon Test of Intelligence. Data were analyzed using t-test.  Results: Children with DCD differ from the normal children in executive functions of organization and decision making; however there was no significant difference in their function of inhibition from normal.  Conclusion: In regard with these findings, the following strategies are suggested to overcome the executive function deficits: emphasizing the individual work after school; using organizational tools like the alarm clock, calendar, and computer; emphasizing learning thinking and problem solving skills; prescribing psychostimulants.}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {49-56}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر کارکردهای اجرایی شامل سازمان‌دهی، تصمیم‌گیری- برنامه‌ریزی و بازداری را در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بررسی می‌کند. روش: در این پژوهش مقطعی – تحلیلی، ۶۰ دانش‌آموز مقطع ابتدایی در دو گروه ۳۰ نفره با اختلال هماهنگی رشدی (بر اساس DSM-IV) و میانگین سنی ۲/۸  سال و گروه عادی با میانگین سنی ۵/۸ سال بر اساس نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و مقایسه شدند. برای به دست آوردن داده‌ها، از آزمون‌های توانایی حرکتی پایه، آزمون عصبی روان شناختی و شخصیتی کولیج و همین‌طور آزمون هوش ماتریس‌های رنگی ریون استفاده شد. داده‌ها با آزمون t مستقل تحلیل شدند. یافته‌ها: این کودکان در کارکردهای اجرایی سازمان‌دهی و تصمیم‌گیری- برنامه‌ریزی با گروه عادی تفاوت داشتند، ولی در زمینه کارکرد بازداری هیچ تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های فوق می‌توان برای کاهش نارسایی کارکردهای اجرایی، راهبردهای زیر را پیشنهاد نمود: تأکید بر کار شخصی و اضافی خارج از مدرسه؛ استفاده از ابزارهای برنامه‌ریزی مثل ساعت، تقویم و رایانه؛ تأکید بر آموزش مهارت‌های تفکر و حل مسئله؛ و استفاده از داروهای محرک روانی.}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-91-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-91-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {AtariMoghadam, Jafar and Shaabani, Amir and Panaghi, Leili}, title = {The Frequency of Mood Disorders in Patients With Multiple Sclerosis}, abstract ={Objective: To determine the life time frequency of mood disorders in patients with multiple sclerosis.  Methods: 85 patients with multiple sclerosis (45 females and 40 males) aged 18-65 years, were selected through convenience sampling and were evaluated using the semi- structured clinical interview (SCID) based on the DSM-IV criteria. Data analysis was done with the chisquare and Mann- Whitney tests.  Results: The life time frequency of mood disorders was 34.5% in psatients with multiple sclerosis; 15.6 of which had depressive disorder NOS; 8.2% had bipolar I disorder; 5.9% had major depressive disorder; 2.4% had bipolar disorder NOS; 1.2% had dysthymic mood disorder; 1.2% bipolar IT disorder.  Conclusion: The collective frequency of mood disorders in individuals with multiple sclerosis is considerable with bipolar mood disorders contributing more that expected. Since most of the these disorders can be successfully treated, clinicians should beware of and be sensitive to the timely diagnosis, treatment and follow-up of the psychiatric disorders in patients with MS.}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {57-62}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {فراوانی اختلالات خلقی یک قطبی و دو قطبی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس}, abstract_fa ={هدف: هدف این مطالعه تعیین فراوانی مادام‌العمر اختلالات خلقی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس(MS) بود. روش: ۸۵ (۴۵ زن و ۴۰ مرد) بیمار ۶۵-۱۸ ساله مبتلا به MS، به روش نمونه‌گیری ساده تصادفی انتخاب و با استفاده از مصاحبه بالینی نیمه ساختار یافته، بر اساس ملاک‌های DSM-IV ارزیابی شدند. برای تحلیل داده‌ها به تناسب، از آزمون‌های آماری خی دو و من‌- ویتنی استفاده شد. یافته‌ها: فراوانی مادام‌العمر اختلالات خلقی در بیماران مبتلا به MS، ۳۴/۵ درصد بود که از این میزان، ۱۵/۶ درصد به اختلال افسردگی طبقه‌بندی نشده، ۸/۲ درصد به اختلال دوقطبی نوع اول، ۵/۹ درصد به اختلال افسردگی عمده، ۲/۴ درصد به اختلال دوقطبی طبقه‌بندی نشده، ۱/۲ درصد به اختلال دیس‌تایمیک و ۱/۲ درصد به اختلال دوقطبی نوع دوم مبتلا بودند. نتیجه‌گیری: مجموع فراوانی اختلالات خلقی در مبتلایان به مولتیپل اسکلروزیس  قابل توجه و سهم اختلالات دوقطبی بیش از انتظار است. از آنجا که بسیاری از این اختلالات  قابل درمان می‌باشند، پزشکان می‌باید در تشخیص، درمان و پیگیری به موقع اختلالات روانپزشکی بیماران MS از آگاهی و حساسیت کافی برخوردار باشند.  }, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-92-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-92-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {Ghanaei, Ziba and Farahani, Mohammadnaghi and Abdelahi, Mohammadhossein and Shokri, Omi}, title = {The Effect of Cognitive Exhaustion and Emotional Intelligence on Cognitive Problem Solving}, abstract ={Objective: This experiment was designed and administered to study the effect of cognitive exhaustion and emotional intelligence on cognitive problem sloving performance.  Method: In this controlled trial, 120 male and female students who scored between one standard deviation above and below the mean emotional intelligence on the Trait Meta Mood Scale (TMMS) were selected from 408 examinees, and were randomly assigned to 8 groups of 15 participants. The experiment consisted of two phases: In the first phase, participants in the control and experimental groups were exposed to controllable and uncontrollable discriminative tasks. In the second phase, for comparison, the groups were exposed to problem solving tests. Data analysis was done using the three-way ANOVA test.  Results: Performances of the subjects with different emotional intelligence were not similar. That is, the higher the emotional intelligence, the better performance on problem solving tasks. There was no difference between boys and girls regarding their level of emotional intelligence. Problem- solving in female subjects was more influenced by cognitive exhaustion (compared to males). The problem - solving ability in the subjects with cognitive exhaustion was not a function of their level of emotional intelligence.  Conclusion: Considering the findings, it seems necessary to focus on the role of variables of cognitive exhaustion and emotional intelligence in the studies of individuals' performance in solving cognitive problems.}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {63-74}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {اثر خستگی شناختی و هوش هیجانی بر حل مسایل شناختی}, abstract_fa ={هدف : برای بررسی اثر خستگی شناختی و هوش هیجانی بر حل مسائل شناختی، این پژوهش طراحی و اجرا شد. روش: در این پژوهش مداخله‌ای کنترل شده، ابتدا بر اساس مقیاس حالت فراخلقی (TMMS)، از میان ۴۰۸ دانشجو، ۱۲۰ دانشجوی دختر و پسر دارای هوش هیجانی یک انحراف استاندارد بالاتر و پائین‌تر از میانگین انتخاب و به طور تصادفی در هشت گروه ۱۵ نفره جایگزین شدند. آزمایش دارای دو مرحله بود. در مرحله اول بسته به موقعیت، آزمودنی‌ها در گروه‌های شاهد و آزمایش با مسایل تشخیصی قابل کنترل و غیرقابل کنترل رو به رو شدند و در مرحله دوم، برای مقایسه، گروه‌ها در موقعیت آزمون قرار گرفتند. در نهایت، داده‌ها به وسیله تحلیل واریانس سه راهه تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: عملکرد افراد دارای سطوح هوش هیجانی مختلف، یکسان نبود. به عبارتی، هوش هیجانی بالا نمایانگر عملکرد بهتر در حل مسئله بود و از نظر سطوح هوش هیجانی، بین دختران و پسران تفاوتی دیده نشد. عملکرد حل مسئله دختران (نسبت به پسران) بیشتر تحت تأثیر خستگی شناختی بود. قدرت حل مسئله افرادی که خستگی شناختی را تجربه می‌کردند، تابعی از سطح هوش هیجانی آنها نبود. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های بالا، برای مطالعه عملکرد افراد در موقعیت حل مسئله، تمرکز بر نقش متغیرهای هوش هیجانی و خستگی شناختی ضروری به نظر می‌رسد.  }, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-93-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-93-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {pourmohseni, fereshteh and Vafaie, Maryam and AzadFalah, Parviz}, title = {The Assessment of The Effect of Computer Games on The Ability of Mental Rotation in Adolescents}, abstract ={Objective: The increasing popularity of computer games among children and aodlescents has prompted researchers to study the cognitive, emotional and behavioral effects of these games on their users. The objective of the present research was to assess the effect of computer games on the ability of mental rotation. Mental rotation is a special ability by means of which an individual can visualize the final appearance of a two- or three- dimensional object, after it is rotated to a certain degree around an axis.  Method: In this interventional study which was carried out on 162 secondary school students (aged 12-13 years), a researched- designed questionnaire was distributed by means of which the degree of acquaintance of the sample group with the computer game "Tetris' was determined. Then 60 subjects were randomly selected from the group and were divided into four study and control groups, each comprising 15 subjects. First, all four groups simultaneously took a pre-test mental rotation test. Next, two groups of examinees, one comprising boys and the other comprising girls, played "Tetris' during six 30- minute sessions. Immediately after the training, all four groups took a post-test. The obtained information was analyzed by means of dependent and non dependent t-tests.  Results: The results showed that the ability of mental rotation was not significantly different of mental rotation increased in the adolescents, and the girls achieved higher scores than boys.  Conclusion: Models of environmental, social and biological phenomena conclude that spatial abilities in general and mental rotation in particular are more flexible in girls and women in comparison with boys and men.}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {75-84}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر توانایی چرخش ذهنی نوجوانان}, abstract_fa ={هدف: گسترش روز افزون محبوبیت بازی‌های رایانه‌ای در میان کودکان و نوجوانان، محققان را بر آن داشته است تا به مطالعه تأثیرات شناختی، عاطفی و رفتاری این بازی‌ها بر استفاده‌کنندگان بپردازند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر توانایی چرخش ذهنی می‌باشد. چرخش ذهنی نوعی توانایی فضایی است که در آن شخص باید مجسم کند که اگر یک شکل دو یا سه بعدی، به اندازه معینی حول یک محور بچرخد، پس از چرخش چگونه ظاهر خواهد شد. روش: در این مطالعه مداخله‌ای روانشناختی در میان ۱۶۲ دانش‌آموز کلاس اول و دوم راهنمایی (۱۳-۱۲ ساله) یک پرسشنامه محقق ساخته توزیع و از طریق پرسشنامه، میزان آشنایی گروه نمونه با بازی رایانه‌ای «تتریس» کنترل گردید. سپس از میان آنها ۶۰ نفر به طور تصادفی انتخاب و به چهار گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا، هر چهار گروه به طور همزمان در موقعیت پیش آزمون به آزمون چرخش تصویری پاسخ دادند. پس از آن دو گروه آزمایشی دختر و پسر در طول چهار هفته و در شش جلسه ۳۰ دقیقه‌ای به بازی «تتریس» پرداختند و بلافاصله بعد از آموزش هر چهار گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده به وسیله آزمون t مستقل و t وابسته تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که توانایی چرخش‌ ذهنی پسران و دختران در پیش آزمون تفاوت معناداری نداشت، اما پس از اجرای کاربندی آزمایشی، توانایی چرخشی ذهنی نوجوانان در پس‌آزمون افزایش یافت و این افزایش نمرات در دختران بیشتر از پسران بود. نتیجه‌گیری: الگوهای عوامل محیطی، اجتماعی و زیستی به این نتیجه‌گیری منجر می‌شوند که توانایی فضایی و به ویژه چرخش ذهنی دختران و زنان، ‌در مقایسه با پسران و مردان از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است.}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-94-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-94-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {Fakour, Yusef and Mohammadi, mohammadreza and MahmoudiGharaei, Javad and Karimi, Mehdi and Azar, Mahyar}, title = {The Effect of Psychological Debriefing and Behavioral Group Interventions on Symptoms of Posttraumatic Stress Disorder in Survivors of Bam Earthquake}, abstract ={Objective: Psychological debriefing has been used to prevent symptoms of posttraumatic stress disorder (PTSD) from different traumatic events. Cognitive-behavioral therapy has been effective in treatment of PTSD, too. This study was carried out to evaluate the efficacy of a combination of psychological debriefing and cognitive-behavioral group therapy.  Method: In a before-after trial (field study), 174 survivors of Barn earthquake with PTSD symptoms who did not require pharmacological treatment for PTSD or other psychiatric disorders were enrolled. They attended one session of psychological debriefing and three sessions of group cognitive-behavioral therapy. PTSD symptoms were assessed by CAPS before, immediately after and 3 months following the intervention. The results were analyzed using paired t-test and repeat ANOVA before and after the intervention.  Results: Of 174 subjects, 50 dropped out for migration or personal preferences. Following the intervention, the frequency of PTSD symptoms changed markedly in the short run; however, the severity of symptoms was statistically meaningful in the short run (immediately after the intervention). The change in the mean avoidance symptoms was statistically significant, but the intervention had no effect on re-experience (long term) and hyper arousal (short- and long term).  Conclusion: Interventions including a session of psychological debriefing and three sessions of group cognitive-behavioral therapy may be effective in reducing some PTSD symptoms (like avoidance) after the earthquake, but has no effects on hyper arousal symptoms.}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {85-92}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {اثر بازگویی روانشناختی و مداخلات رفتاری گروهی بر نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه در بازماندگان زلزله بم}, abstract_fa ={مقدمه: بازگویی روانشناختی روشی است که در پیشگیری از بروز نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه در آسیب‌های مختلف به کار رفته است. درمان‌های شناختی – رفتاری نیز در درمان این اختلال مؤثر بوده‌اند. به منظور ارزیابی اثر بازگویی روانشناختی همزمان با گروه‌درمانی با روش‌های شناختی- رفتاری، این مطالعه انجام شد. روش‌: در یک مطالعه مداخله‌ای (کارآزمایی عرصه‌ای) از نوع قبل – بعد، ۱۷۴ نفر از بازماندگان زلزله بم که نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه را داشتند و به دلیل شدت اختلال و یا همزمانی سایر اختلالات روانپزشکی، نیازمند درمان دارویی نبودند، تحت درمان گروهی (شامل یک جلسه بازگویی روانشناختی و سه جلسه درمان شناختی– رفتاری) قرار گرفتند. نشانه‌های اختلال با مقیاس CAPS بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله ارزیابی شد و نتایج از طریق آزمون‌های t جفتی و تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر قبل و بعد از مداخله مقایسه شدند. یافته‌ها: از ۱۷۴ فرد مورد مطالعه، ۵۰ نفر به دلیل مهاجرت و یا تمایل شخصی از مطالعه خارج شدند. پس از انجام مداخلات، تغییر فراوانی نشانه‌های اختلال در یک دوره سه ماهه معنی‌دار بود، ولی اثر آن بر شدت نشانه‌ها از نظر آماری فقط در کوتاه مدت (بلافاصله پس از مداخله) معنی‌دار بود. تغییر میانگین نشانه‌های اجتنابی از نظر آماری معنی‌دار بود و این مداخلات بر نشانه‌های تجربه مجدد واقعه (در درازمدت) و نشانه‌های برانگیختگی (در کوتاه مدت و دراز مدت) اثری نداشتند. نتیجه‌گیری: انجام مداخلات درمانی شامل یک جلسه بازگویی روانشناختی و سه جلسه درمان شناختی – رفتاری گروهی ممکن است باعث کاهش برخی نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه زلزله (از جمله نشانه‌های اجتنابی) شود، ولی بر نشانه‌های برانگیختگی اختلال اثری ندارد.}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-95-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-95-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {Raeesi, Fatemeh and HashemiSheykhShaabani, Esmaeil and Fatehizadeh, Maryam}, title = {The Relationship Between Educational Self - Handicapping and Mastery, Performance Focus and Performance Avoidance in Students, Parents, and Classroom}, abstract ={Objective: This research investigated several questions and hypotheses, the most important of which was: the relationship between learning aims (of students, families, teachers and classroom) and self-handicapping.  Method: The target population of this cross-sectional/analytical survey was all students at first to third high school grades in  Isfahan . The sample consisted of 190 girl and boy students, randomly chosen from 20 schools over 5 city quarters. The research instruments were the adjusted learning models scales.  Results: The final results of this research indicated that the variables of student mastery, student performance avoidance, classroom mastery, and classroom performance avoidance had a meaningful relationship with self-handicatpping in boys. In girls, it was shown that student mastery, classroom performance, and parents mastery were asociated with self- handicapping. Also, it was indicated that boys use self- handicapping strategies significantly more than girls do.  Conclusion: It is suggested that the system of education be inclined towards relying on the students' progress with qualifications and their level of mastery in the study subjects rather than class rankings and scores; and focus on students' progress and reward their learning improvement and curiosity.}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {93-101}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {رابطه خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان با اهداف تسلط، عملکرد‌گرا و عملکردگریز دانش‌آموز،والدین، معلم و کلاس}, abstract_fa ={هدف: در این پژوهش، سؤال‌ها و فرضیه‌هایی مطرح شده است که مهمترین آنها عبارت است از بررسی رابطه بین اهداف یادگیری (دانش‌آموز، خانواده، معلم و کلاس) با خود ناتوان‌سازی. روش: در این پژوهش مقطعی – تحلیلی، جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان پایه اول تا سوم دوره متوسطه شهر اصفهان تشکیل دادند. حجم نمونه پژوهش ۱۹۰ دانش‌آموز دختر و پسر بود  که از ۲۰ مدرسه شهر اصفهان به شیوه تصادفی مرحله‌ای، از بین دانش‌آموزان پنج ناحیه شهر انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفته شده، مجموعه مقیاس‌های الگوهای یادگیری سازگار بود. یافته‌ها: نتایج نهایی پژوهش حاکی از آن بود که متغیرهای اهداف تبحری دانش‌آموز، اهداف عملکرد گریزی دانش‌آموز، اهداف تبحری کلاس، اهداف عملکرد گریزی کلاس و به طور جداگانه رابطه معنی‌داری با خود ناتوان‌سازی پسران دارند. سایر نتایج نیز نشان داد که در گروه دانش‌آموزان دختر اهداف تبحری دانش‌آموز،‌ اهداف عملکرد کلاس و اهداف تبحری والدین به طور مجزا، رابطه معنی‌داری با خود ناتوان‌سازی دارند. ضمناً، نتایج پژوهش حاکی از آن بود که پسران به طور معنی‌داری بیشتر از دختران از راهبردهای خودناتوان‌سازی استفاده می‌کنند. نتیجه‌گیری: بهتر است نظام آموزشی به گونه‌ای تغییر یابد که اساس ارزشیابی آن میزان رشد صلاحیت‌ها و تسلط افراد بر موضوع یادگیری باشد و نه رتبه و نمره، و نیز بر فرآیند پیشرفت دانش‌آموزان و در نظر گرفتن پاداش برای رشد میزان یادگیری و کنجکاوی آنها تمرکز شود.  }, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-96-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-96-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {Farhoodian, Ali}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {102-102}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {بررسی سوبستراهای عصبی هوش هیجانی و هوش اجتماعی}, abstract_fa ={فرضیه نشانگرهای جسمی حاکی از آن است که نقص در علامت‌دهی هیجانی (وضعیت سوماتیک) به ضعف قضاوت در تصمیم‌گیری، خصوصاً در حیطه‌های شخصی و اجتماعی، منتهی می‌شود. مشابه این فرضیه، مفهوم کلی هوش هیجانی است که مجموعه‌ای از توانایی‌ها، صلاحیت‌ها و مهارت‌های هیجانی و اجتماعی می‌باشد که افراد را قادر می‌سازد با نیازهای روزانه‌شان هماهنگ شوند و در زندگی شخصی و اجتماعی‌شان مؤثرتر عمل کنند. آسیب در کورتکس ونترومدیال (VM) پره‌فرونتال بیماران، به نشانگرهای جسمی مختل و نیز ضعف‌ در تصمیم‌گیری منتهی می‌شود که این به خصوص در انتخاب‌های زیان‌آور آنها در زندگی‌ شخصی و نیز روش برقراری ارتباط با دیگران، نمود پیدا می‌کند. گستره این اختلالات شامل کاهش توانایی‌های فرد در خودآگاهی و بیان خود،‌ عملکرد بین فردی، کنترل عواطف، انعطاف در هماهنگی با وقایع آنی و تصمیم‌گیری و حل مشکلات شخصی و بین فردی می‌باشد. علاوه بر این، آسیب‌های آمیگدال یا کورتکس‌های اینسولار۱، خصوصاً در طرف راست مغز، فعال‌سازی وضعیت جسمی و تصمیم‌گیری را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این مسأله پیشنهاد می‌کند که (VM)، آمیگدال و نواحی اینسولار، قسمت‌هایی از سیستم عصبی هستند که در فعال‌سازی وضعیت جسمی و تصمیم‌گیری دخالت دارند. فرض شده است که اختلال شدید این بیماران در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با زندگی‌‌ و ناتوانی آنها در هماهنگ شدن مؤثر با نیازهای محیطی و اجتماعی می‌تواند نشانگر سطوح غیرطبیعی هوش هیجانی و اجتماعی آنها باشد. برای آزمون این فرضیه، ۱۲ بیمار مبتلا به آسیب‌های دو طرفه موضعی کورتکس ونترومدیال یا با آسیب‌های یک طرفه راست آمیگدال یا کورتکس‌های اینسولار راست با آزمون  ۲EQI آزموده شدند. این آزمون یک مقیاس اندازه‌گیری استاندارد است که جنبه‌های متفاوت هوش هیجانی و اجتماعی را می‌آزماید. علاوه بر آن، این بیماران با آزمون‌های دیگری که قدرت تصمیم‌گیری (قدرت خطر کردن) و عملکرد اجتماعی مانند تغییرات شخصیتی و سایکوپاتولوژی را می‌سنجیدند، آزموده شدند و ادراک و حافظه آنها با آزمون‌های نوروسایکولوژیکی هوش شناختی، عملکرد اجرایی، ارزیابی گردید. نتایج نشان دادند که فقط بیماران آسیب دیده در جریان نشانگرهای جسمی، به طور معنادار، هوش هیجانی پایین، ضعف در تصمیم‌گیری و اختلالاتی در عملکرد اجتماعی نشان می‌دهند،‌ اگرچه هوش‌شناختی (IQ)طبیعی داشته و فاقد سایکوپاتولوژی باشند. یافته‌ها نشانگر آن هستند که هوش هیجانی و اجتماعی با هوش شناختی تفاوت دارد. به نظر می‌رسد که سیستم‌های عصبی درگیر در فعال‌سازی وضعیت جسمی و تصمیم‌گیری مستقل از سیستم عصبی درگیر در هوش شناختی، با اجزاء حساس جریان عصبی (که در رابطه با هوش هیجانی و اجتماعی نقش دارند)، همپوشانی دارند. نتیجه اینکه یک فرد برای موفق بودن و درست عمل کردن در زندگی حرفه‌ای و شخصی، بیشتر نیازمند آن است که بیشتر از بهره هوشی، توانایی در تصمیم‌گیری با منشأ هوش هیجانی و اجتماعی داشته باشد.                                                                1- Insular             2- Emotional Quotient Inventor}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-97-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-97-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {Sadeghi, m}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {103-104}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {اختلال عملکرد اجرایی در اوتیسم}, abstract_fa ={عملکرد اجرایی، به مجموعه ای از عملکردها، مانند برنامه ریزی، حافظه کاری، کنترل تکانه ها، مهار و انعطاف پذیری تفکر و نیز شروع یک کار و نظارت بر آن اطلاق می شود. اختلال عملکردهای اجرایی در بیمارانی دیده می شود که دچار آسیب لوب فرونتال هستند. این اختلال در طیف اختلالات عصبی ناشی از اختلالات تکامل اعصاب که احتمالا در ایجاد نقایص مادرزادی لوب فرونتال نقش دارند نیز دیده شده است. این اختلالات شامل (ADHD(، اختلال وسواسی– جبری، سندرم تورت، فنیل کتونوریا، اسکیزوفرنیا و طیف اختلالات اوتیسم می باشند. باید یادآور شد که اختلال عملکرد اجرایی می تواند در سایر آسیب ها (غیر از آسیب های نواحی لوب فرونتال) نیز رخ دهد.}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-98-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-98-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {Farhoodian, Ali}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {105-106}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {پیش‌بینی استرس حاصل از یک تروما با استفاده از هوش هیجانی}, abstract_fa ={مواجهه با یک تروما، تجربه ای مخاطره آمیز در زندگی است که باعث می شود فرد ترس، وحشت یا درماندگی را تجربه کند. طیف نشانه های آن شامل تجربه دوباره واقعه، اجتناب و کرختی عاطفی، و انگیختگی بیش از حد می باشد. وجود این علایم در زندگی یک فرد، زندگی را برای وی به نوعی مبارزه تبدیل می کند که هر فرد به روش خودش با آن دست و پنجه نرم می کند. مطالعات پیشین نشان داده اند که عواملی وجود دارند که نشان می دهند آیا یک فرد با تجربه یک حادثه، تروماتیزه می شود یا خیر. این عوامل شامل تجارب وابسته به تروما (نزدیکی به واقعه، ترس از مرگ یا ضایعه، منتظر واقعه بودن و…)، و نیز عوامل شخصیتی (نوروتیسیزم و هوش) هستند.   G M T Detect languageAfrikaansAlbanianArabicArmenianAzerbaijaniBasqueBelarusianBengaliBosnianBulgarianCatalanCebuanoChichewaChinese (Simplified)Chinese (Traditional)CroatianCzechDanishDutchEnglishEsperantoEstonianFilipinoFinnishFrenchGalicianGeorgianGermanGreekGujaratiHaitian CreoleHausaHebrewHindiHmongHungarianIcelandicIgboIndonesianIrishItalianJapaneseJavaneseKannadaKazakhKhmerKoreanLaoLatinLatvianLithuanianMacedonianMalagasyMalayMalayalamMalteseMaoriMarathiMongolianMyanmar (Burmese)NepaliNorwegianPersianPolishPortuguesePunjabiRomanianRussianSerbianSesothoSinhalaSlovakSlovenianSomaliSpanishSundaneseSwahiliSwedishTajikTamilTeluguThaiTurkishUkrainianUrduUzbekVietnameseWelshYiddishYorubaZulu AfrikaansAlbanianArabicArmenianAzerbaijaniBasqueBelarusianBengaliBosnianBulgarianCatalanCebuanoChichewaChinese (Simplified)Chinese (Traditional)CroatianCzechDanishDutchEnglishEsperantoEstonianFilipinoFinnishFrenchGalicianGeorgianGermanGreekGujaratiHaitian CreoleHausaHebrewHindiHmongHungarianIcelandicIgboIndonesianIrishItalianJapaneseJavaneseKannadaKazakhKhmerKoreanLaoLatinLatvianLithuanianMacedonianMalagasyMalayMalayalamMalteseMaoriMarathiMongolianMyanmar (Burmese)NepaliNorwegianPersianPolishPortuguesePunjabiRomanianRussianSerbianSesothoSinhalaSlovakSlovenianSomaliSpanishSundaneseSwahiliSwedishTajikTamilTeluguThaiTurkishUkrainianUrduUzbekVietnameseWelshYiddishYorubaZulu Text-to-speech function is limited to 200 characters Options : History : Feedback : Donate Close}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-99-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-99-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {Farhoodian, Ali}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {107-107}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {درمان شناختی – رفتاری زود هنگام، برای کاهش نشانه‌های استرس ناشی از تروما (پس از یک جراحت جسمی)}, abstract_fa ={تلاش‌های فراوانی شده است تا از پیشرفت اختلال استرس پس از تروما (PTSD) و دیگر اختلالات روانپزشکی جلوگیری شود. برای نمونه می‌توان به مداخلات روانپزشکی زود هنگام بعد از وقوع تروما اشاره کرد. بررسی مطالعات گذشته نشان داده است که انجام یک جلسه روان‌درمانی شناختی - رفتاری (CBT) شامل رهاسازی فرد از تجربه تروما با مداخله‌ نکردن هیچ‌گونه تفاوتی ندارد. مداخلات زودهنگام روانپزشکی، با رویکردهای شناختی – رفتاری نتایج زودرس مثبتی داشته‌اند. با استناد به این گفته و اثرات مواجهه با واقعه و بازسازی شناختی افراد، می‌توان روشی را ابداع کرد: این روش شامل چهار جلسه (CBT) زود هنگام، بعد از وقوع تروماست. برای آزمون این رویکرد، ۱۵۲ نفر از افرادی که تصادف کرده و در بخش فوریت‌های پزشکی یکی از بیمارستان‌های شهر لندن بستری شده بودند، انتخاب شدند. مداخله درمانی این افراد شامل چهار جلسه یک ساعته، ۵ تا ۱۰ هفته بعد از تصادف بود. در طول هر جلسه درمان افراد تشویق شدند تا واقعه را با جزئیات آن، یعنی افکار، احساسات، نگرش‌ها، بوها، مزه‌ها، صداها، عواطف و عکس‌العمل‌ها تعریف کنند. صدای افراد ضبط و در همان جلسه برای فرد پخش ‌گردید. پس از آن، درمانگر شناخت‌های تحریف شده فرد (مثلاً احساس مسئولیت در قبال وقوع آن حادثه) را مورد بحث و بررسی قرار ‌داد.}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-101-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-101-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {Sadeghi, M}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {108-108}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {افسردگی و اسکلروز مولتیپل: راه بالقوه شناخت بیولوژی اختلال افسردگی عمده}, abstract_fa ={تاکنون انواعی از اختلالات طبی شناخته شده‌اند که می‌توانند با علایم و نشانگان افسردگی تظاهر یابند. افسردگی نیز می‌تواند جریان یک بیماری را تغییر دهد. برای مثال، افسردگی عامل ایجاد کننده بیماری‌های ایسکمیک قلبی است و می‌تواند بر پیش‌آگهی بیماری انفارکتوس میوکارد اثر بگذارد. انواع اختلالات اندوکرین، به ویژه بیماری تیروئید، مخصوصاً هیپوتیروئیدیسم و بیماری‌های محور هیپوتالاموس– هیپوفیز– آدرنال با طیف وسیعی از علایم روانپزشکی و به طور اختصاصی‌تر با افسردگی ارتباط دارند. این یافته‌ها فرصتی فراهم آورده است تا از بیماری‌های طبی برای شناخت پاتوفیزیولوژی اختلال افسردگی استفاده شود. ارتباط اسکلروز مولتیپل (MS) با اختلال یا علایم افسردگی، فرصت دیگری فراهم کرده است که نباید نادیده گرفته شود.}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-102-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-102-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} } @article{ author = {Sharifi, V}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {3}, pages = {109-110}, publisher = {Institute for Cognitive Sciences Studies}, title_fa = {آشنایی با برنامه‌ها و نهادهای ارزیابی پژوهش- 2}, abstract_fa ={از شماره پیشین معرفی برنامه‌ها و نهادهای ارزیابی پژوهش در کشورهای مختلف را آغاز و در اولین شماره، به یک برنامه ملی ارزیابی کیفیت پژوهش در انگلستان اشاره کردیم. در این شماره یک نظام ارزیابی پژوهش در ایتالیا را معرفی می‌کنیم. کمیته ارزیابی پژوهش (Comitato di Indirizzo per la Valutazione della Ricerca) یا (CIVR) نهادی است وابسته به «وزارت آموزش، دانشگاه‌ها و تحقیق» ایتالیا که هر سه سال یک بار، نهادهای پژوهشی (مانند دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی) و نیز پروژه‌های تحقیقاتی خاص این کشور را ارزیابی می‌کند. هدف از این ارزیابی، شناسایی نقاط قوت و ضعف پژوهش در کشور، ارائه راهنمایی برای تعیین سیاستگزاری پژوهش و به ویژه سرمایه‌گذاری مستند است. روش‌شناسی این ارزیابی هم کمّی است و هم کیفی و شامل (Peer review)، ارزیابی بر اساس ملاک‌ها و شاخص‌های معین، ارزیابی درونی و (benchmarking(‌ (مقایسه فعالیت‌های جاری با فعالیت برتر و نمونه در یک حوزه) است.}, keywords_fa = {}, url = {http://icssjournal.ir/article-1-103-en.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-103-en.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Science}, issn = {1561-4174}, eissn = {2783-073x}, year = {2004} }