Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
22
1
online
1
fulltext
fa
تاثیر مواجه با محرک مبهم در ظرفیت حافظه کاری و سرعت واکنش در مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه
The impact of ambiguous stimuli on working memory capacity and reaction time in patients with post-traumatic stress disorder
روان شناسی شناختی
پژوهشي اصیل
Research
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اختلال استرس پس از سانحه با مشکلات شناختی و هیجانی متعددی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">همراه </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">است. نتایج مطالعات فراتحلیلی حاکی است که حافظه کاری و سرعت پردازش دو مولفه مجزا با اندازه اثر بالا در بررسی نواقص شناختی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اختلال </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">می باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی سرعت پردازش و ظرفیت حافظه کاری هیجانی در افراد مبتلا به </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اختلال استرس پس از سانحه </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بود که هر دو با استفاده از تکلیف ظرفیت حافظه کاری مورد بررسی قرار گرفته تا تصویر کامل­تری از مشکلات شناختی این اختلال بدست دهد. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">روش­ کار:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> در این مطالعه 20 فرد مبتلا به </span></span><a name="_Hlk17638695"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اختلال استرس پس از سانحه </span></span></a><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ناشی از تصادف، 15 شرکت­کننده درگیر در تصادفات جاده­ای بدون علائم این اختلال</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و 15 نفر فردی که در طول عمر خود با تصادف شدید رانندگی مواجه نشده بودند به صورت در دسترس انتخاب و پس از انجام مصاحبه تشخیصی مورد ارزیابی حافظه و سرعت پردازش قرار گرفتند. در این مطالعه از مصاحبه ساختار یافته بر اساس </span></span><span dir="LTR">DSM-5</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، <span style="color:black;">مقیاس تجدید نظر شده تاثیر رویداد، پرسشنامه </span></span>علائم روان­پزشکی</span><span dir="LTR">Hopkins </span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> برای ارزیابی نشانه‏های افسردگی و تکلیف ظرفیت حافظه کاری دیداری برای ارزیابی ظرفیت حافظه کاری و سرعت پردازش استفاده شد. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته‏ها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازه‏گیری‏های مکرر نشان داد که سرعت واکنش افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در تمام موقعیت‏های تکلیف ظرفیت حافظه کاری به صورت معنادار آهسته‏تر از گروه </span></span><span dir="LTR">Non-PTSD</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> بود. علاوه بر این همبستگی منفی معنادار میان علائم مرتبط با بیش تحریک­پذیری، اجتناب و سرعت واکنش پاسخ‏های صحیح در کوشش‏های دارای تصاویر تصادف مشاهده شد. همچنین همبستگی مثبت معنادار میان علائم مرتبط با افکار مزاحم و سرعت واکنش پاسخ‏های صحیح در کوشش‏های داری تصاویر مبهم (مغشوش) بدست آمد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه‏گیری:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> بر اساس نتایج بدست آمده به نظر می­رسد که مواجه با تصاویر مبهم (مغشوش) با افزایش افکار مزاحم منجر به کاهش کارآمدی شناختی در مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">می­گردد که نیاز به بررسی بیشتر در مطالعات آینده دارد.</span></span>
<strong>Introduction:</strong> People with post-traumatic stress disorder suffer from different cognitive and emotional problems. Meta-analyses studies investigating PTSD cognitive functions have been revealed that working memory and speed processing are two vital components that can explain PTSD’s cognitive dysfunctions. This study aims to investigate emotional working memory capacity and speed of processing via an emotional working memory capacity task.<br>
<strong>Methods:</strong> A total number of 50 participants (20 PTSD, 15 Non-PTSD, 15 healthy control) from road traffic accident recruited via social media advertisements. All participants screened based on SCID and then invited for the working memory and speed processing assessment session. In this study, The Impact of Event Scale-Revised, Hopkins Symptom Checklist, and emotional working memory capacity task has been used.<br>
<strong>Results:</strong> Mixed ANOVA repeated measure has revealed that speed processing in the PTSD group is significantly lower than the Non-PTSD group. Also person correlation has revealed that in the PTSD group reaction time in the adequate correct response trials with trauma-related distractors has a negative correlation with avoidance and hyperarousal symptoms and also there is a significant negative correlation between reaction time in the correct responses in trials with white noise distractor and intrusion-related symptoms in PTSD group.<br>
<strong>Conclusion:</strong> It seems that exposure with vague distractors (white noise) can result from more intrusion and less cognitive efficacy, requiring more investigation in future studies.<br>
<span dir="RTL"></span>
اختلال استرس پس از سانحه, حافظه کاری, سرعت پردازش
Post-traumatic stress disorder, Working memory capacity, Speed processing
49
60
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-655-1&slc_lang=fa&sid=1
Vida
Mirabolfathi
ویدا
میرابوالفتحی
100319475328460010268
100319475328460010268
No
. PhD Student in Cognitive Psychology, Cognitive Psychology Department, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
Alireza
Moradi
علیرضا
مرادی
Moradi@khu.ac.ir
100319475328460010269
100319475328460010269
Yes
Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Mohammad Hasan
Choobin
محمدحسن
چوبین
100319475328460010270
100319475328460010270
No
MSc in Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Nazanin
Derakshan
نازنین
درخشان
100319475328460010271
100319475328460010271
No
Professor of Experimental Psychology, Department of Psychology, Birkbeck University of London, London, United Kingdom
استاد روانشناسی تجربی، گروه روانشناسی، دانشگاه برکبک لندن، لندن، انگلستان