Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
21
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مهارتهای شناختیاجتماعی بر روابط مثبت با دیگران و سازگاری دانشآموزان
Effect of cognitive social skills training on positive relationships with others and adjustment of students
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b titr;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روان­شناسان و متخصصان علوم رفتاری همواره سعی داشتهاند با توسعه برنامه­های آموزشی گوناگون، سطح سازگاری افراد را در گروه­های سنی مختلف افزایش دهند. بر ­این­ اساس، مرور نتایج مطالعات در حوزه شناختی</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اجتماعی، نشان می­دهد که بخش قابلملاحظهای از کنشوری نامناسب نوجوانان، به نقص در خزانه مهارتی آنها مربوط می­شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت­های شناختی</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اجتماعی بر روابط مثبت با دیگران و سازگاری نوجوانان انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="background:white;"><span style="font-family:b titr;"><span style="font-size:12.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> در این </span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش نیمه<span style="color:black;">­آزمایشی با طرح پیش­آزمون</span></span></span></span><span style="background:white;"><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span></span></span><span style="background:white;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پس­آزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری</span></span></span></span> <span style="background:white;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دو ماهه</span></span></span></span><span style="background:white;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، از جامعه آماری 148 نفری دانشآموز</span></span></span></span><span style="background:white;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ان</span></span></span></span><span style="background:white;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> دختر پایه هشتم، 58 دانش­آموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروه­ها جایگزین شدند. دانشآموزان دو گروه، در مرحله پیش­آزمون و پس آزمون به مقیاس روابط مثبت با دیگران و مقیاس سازگاری، پاسخ دادند. برای دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 10 هفته و هر هفته حدود 2 ساعت، برنامه </span></span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش مهارت­های شناختی</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اجتماعی </span></span><span style="background:white;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ارائه گردید. نتایج با آزمون­های تحلیل کواریانس تک­ متغیری و چند متغیری و با استفاده از نرم افزار </span></span></span></span><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">SPSS-18</span></span></span><span style="background:white;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تحلیل شدند.</span></span></span></span><br>
<strong><span style="background:white;"><span style="font-family:b titr;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ها:</span></span></span></strong> <span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری برای تعیین اثر گروه بر سازگاری دانشآموزان در مرحله پس­­آزمون و پیگیری </span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">معنادار بود </span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(05/0</span></span></span><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:times new roman,serif;">P<</span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">). </span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">همچنین، نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری برای تعیین اثر گروه بر میزان روابط مثبت با دیگران در مرحله پس­آزمون و پیگیری نیز معنادار بود </span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(05/0</span></span></span><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:times new roman,serif;">P<</span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">. از طرفی یافته</span></span></span><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها نشان دادند که اثر مداخله بر متغیرها در مرحله</span></span></span> <span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پیگیری ثابت بوده است.</span></span></span><br>
<strong><span style="background:white;"><span style="font-family:b titr;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­گیری:</span></span></span></strong><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج نشان داد که</span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> برنامه آموزش مهارتهای شناختی</span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اجتماعی</span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> از طریق بازسازی شناختی، اصلاح اسنادهای علّی و تحریفهای شناختی</span></span></span> <span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و همچنین پربارسازی مهارت­های رابطه بینفردی </span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در تقویت خزانه مهارتی فراگیران به طور تجربی مؤثر بود.</span></span></span><br>
</div>
<strong>Introduction:</strong> Psychologists and behavioral science experts have always tried to increase the level of adjustment of individuals in different age groups by various developing educational programs. Therefore, the review of the results of studies in the field of social cognition illustrates that a significant part of the cognitive social maltreatment of adolescents is related to the deficiency of their skill treasury. Hence, the purpose of this study was to examine the effectiveness of cognitive social skills training in positive relationships with others and adjustment of adolescents.<br>
<strong>Methods:</strong> In this quesi-experimental research with pretest-posttest nonequivalent-group design with two month follow-up, a population of 148 female students of the 8th grade, 58 students were selected by convenience sampling method and then divided into two groups. All the participants in the two groups responded to the scale of the positive relationship with others and Student Adjustment before and after the experiment. The students of the experimental group received cognitive social skills training for 10 weeks, (2 hours per week). Finally, the obtained results were analyzed by univariate and multivariate covariance analysis using SPSS software.<br>
<strong>Results:</strong> The results of the multivariate covariance analysis for determining the effect of the group on student's adjustment was significant in the post-test and follow up (P<0.05). As well as the results of univariate covariance analysis to determine the effect of the group on the level of positive relationships with others in the post-test and follow up was statistically significant (P<0.05). Also, the findings indicated that the intervention effect on the variables in the follow up stage was invariant.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results of this study indicated that the cognitive social skills training program was experimentally effective in cognitive restructuring, cognitive impairment and causal bias, as well as the enhancement of interpersonal skills in enhancing the skills of the students.<br>
<br>
مهارتهای رابطه بین فردی, سازگاری, مهارتهای شناختی_اجتماعی, کفایت اجتماعی
Interpersonal relationship skills, Adjustment, Social cognition skills, Social competence
105
119
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-40&slc_lang=fa&sid=1
Leila
Kabiri
لیلا
کبیری
l.kabiri.2525@gmail.com
10031947532846008064
10031947532846008064
No
. MA in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Omid
Shokri
امید
شکری
10031947532846008065
10031947532846008065
Yes
Assistant Professor in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Hossein
Pourshahriar
حسین
پورشهریار
10031947532846008066
10031947532846008066
No
. Assistant Professor in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران