Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
21
3
online
1
fulltext
fa
اثر تمرینات حرکتی متوالی بر رشد زبانی کودکان 4 تا 8 سال ناشنوا با کاشت حلزون
The effect of motor sequential training on language development in 4-to 8-year-old deaf children with cochlear implants
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<strong><span style="font-family:b titr;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> یادگیری توالی یک بخش ضروری در رشد زبان است و کودکانی که در اجرای تکالیف توالی حرکتی مشکل دارند از نظر مهارت زبانی نیز ضعیفتر هستند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر یک دوره تمرینات حرکتی متوالی بر رشد زبانی کودکان 4 تا 8 سال ناشنوا با کاشت حلزون بود. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b titr;"><span style="font-size:12.0pt;">روش کار:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون و گروه کنترل بود. شرکت کنندگان در این پژوهش 22 کودک (13 پسر و 9 دختر) با محدود سنی 8-4 سال بودند که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 12 هفته تمرینات متوالی تکواندو را انجام دادند. از آزمونهای آگاهی واج شناسی و خواندن و نارساخوانی (نما) به ترتیب جهت سنجش آگاهی واج شناسی و عملکرد خواندن استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b titr;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ها:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> یافتهها نشان داد، پس از 12 هفته تمرینات متوالی تکواندو نمرات آگاهی واج شناسی و عملکرد خواندن کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بهبود یافته است (05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">P<</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">). </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b titr;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­گیری:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> با توجه به نتایج این مطالعه، به نظر می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">رسد ارتباط قوی میان سیستم</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های زبانی و حرکتی وجود داشته باشد و تمرینات متوالی تکواندو ممکن است یک روش تمرینی مفید برای کمک به رشد زبانی کودکان ناشنوا با کاشت حلزون باشد. </span></span><br>
<strong>Introduction:</strong> Sequential learning is an inseparable part of language development. Children who have difficulty to perform sequential motor tasks are poorer in the language skills as well. Therefore, the present study aimed to investigate the effect of sequential motor training on language development of children with the cochlear implant.<br>
<br>
<strong>Methods:</strong> This study was quasi-experimental kind with pretest-posttest design, in which 22 children (9 girls and 13 boys) aged 4 to 8 years who were randomly selected and assigned into two groups of experimental and control. The experimental group underwent a twelve-week sequential motor training of taekwondo. Phonological awareness, reading and dyslexia tests (NEMA) were used to collect data on phonological awareness and reading performance, respectively. The data were analyzed using analysis of covariance.<br>
<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that, after the twelve weeks of taekwondo training, the experimental group significantly outperformed the control group in phonological awareness and reading performance.<br>
<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the obtained results, there seems to be a strong relationship between language and motor systems, and sequential motor training, in the case of taekwondo training, which can be an effective exercise method to improve language skills of children with the cochlear implant<br>
تمرینات متوالی حرکتی, رشد زبان, کاشت حلزون, تکواندو
Motor sequential training, Language development, Cochlear implant, Taekwondo
42
51
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-32&slc_lang=fa&sid=1
Akram
Yadollahi Deh Cheshmeh
اکرم
یداللهی دهچشمه
10031947532846008040
10031947532846008040
No
MS of Physical Education, Department of Physical Education, Islamic Azad University of Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran
کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
Maryam
Nezakat-Alhosseini
مریم
نزاکت الحسینی
mnezakat2003@yahoo.com
10031947532846008041
10031947532846008041
No
Associate Professor of Motor Behavior, Department of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Marzieh
Nezakat-Alhossaini
مرضیه
نزاکت الحسینی
10031947532846008042
10031947532846008042
Yes
Assistant Professor of Department of English Language, School of Management and Medical Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران