Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
20
1
online
1
fulltext
fa
بررسی اندیشه مرتبه بالاتر از دیدگاه پیتر کاروترز
A Study of Peter Carruthers’s View, “Dispositionalist Higher-Order Thought Theory”
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">مقدمه:</span></strong><br>
<span style="font-family:tahoma,sans-serif;">تبیین طبیعت آگاهی یکی از مهمترین و پیچیدهترین مباحث فلسفی است. آگاهی چیست؟ چطور ذهن آگاه با بدن ارتباط دارد؟ آیا میتوان آگاهی را از حیث فعالیت مغزی تبیین کرد؟ چطور میتوانیم احساس بوی یک گل رز یا یک تجربه بصری آگاهانه را تبیین کنیم؟ پرسشی که باید هر نظریه مقبولی در آگاهی به آن پاسخ دهد آن است که: چه چیزی یک حالت ذهنی را یک حالت ذهنی آگاهانه میکند؟ به عبارت دیگر چه چیزی یک حالت ذهنی ناآگاهانه را به یک حالت آگاهانه تبدیل میکند؟ برخی از فلاسفه تلاش کردهاند که پاسخ این پرسش را با آگاهی مرتبه بالاتر بدهند. اما آیا این پاسخها کافی است؟ </span><br>
<strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">روش:</span></strong><br>
<span style="font-family:tahoma,sans-serif;">روش مطالعه و پژوهش در این مقاله، فرآیند گام به گام جمعآوری اطلاعات از منابع دست اول در موضوع مقاله است و به عبارت دیگر روش کتابخانهای است.</span><br>
<strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">یافتهها:</span></strong><br>
<span style="font-family:tahoma,sans-serif;">انواع گوناگونی از نظریه مرتبه بالاتر وجود دارد که بستگی به آن دارند که چطور بازنمایی مرتبه بالاتر توصیف شود. به طور کلی ایده در نظریات آگاهی مرتبه بالاتر این است که آنچه یک حالت ذهنی را آگاهانه میکند آن است که آن حالت متعلق نوعی بازنمایی مرتبه بالاتر باشد. برای مثال میل من برای نوشتن یک مقاله خوب! وقتی آگاهانه میشود که من از آن میل «مطلع» شوم. هر نظریهای که برای تبیین آگاهی از لحاظ حالات مرتبه دوم تلاش کند، نظریه مرتبه دوم آگاهی دانسته میشود. در این مقاله عمدتا به دیدگاه پیتر کاروترز که به «اندیشه مرتبه بالاتر بالقوه» معروف است، پرداختهایم</span>.<br>
<strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">نتیجهگیری:</span></strong><br>
<span style="font-family:tahoma,sans-serif;">بنظر میآید که این دیدگاه با مشکلات مهمی دست به گریبان است و پاسخ به آنها مطابق همه دیدگاههای بازنمایی (مرتبه اول یا دوم) بسیار دشوار. حتی با مبنای کاروترز هم که مدعی بود حالات ذهنی آگاهانه محتوای التفاتی دوتایی کسب میکنند نیز نمیتوان پاسخ آنها را داد</span></span></div>
<div><div style="text-align: justify;"></div>
<hr align="left" size="1" width="33%" ><div id="ftn1" style="text-align: justify;"></div></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><strong>Introduction:</strong><br>
Explaining the nature of consciousness is one of the most important and perplexing areas in philosophy. What is consciousness? How is the conscious mind related to the body? Can consciousness be explained in terms of brain activity? How can we explain the sensation of the smelling of a rose or a conscious visual experience? One question that should be answered by any plausible theory of consciousness is: What makes a mental state a conscious mental state? Some Philosophers have attempted to understand consciousness in terms of some kind of higher-order awareness. But the question is whether these efforts are sufficient or even correct?<br>
<strong>Method:</strong><br>
In this paper I have used the library method which involves the step-by-step process used to gather information found in primary sources.<br>
<strong>Results:</strong><br>
There are a number of different kinds of higher-order theory, depending on how one characterizes the HOR-state in question. In general, the idea that what makes a mental state conscious is that it is the object of some kind of higher-order representation (HOR). So, for example, my desire to write a good article becomes conscious when I become “aware” of the desire. Any theory which attempts to explain consciousness in terms of higher-order states is known as a higher-order (HO) theory of consciousness. In this article, Peter Carruthers’s View, “Dispositionalist Higher- Order Thought Theory”, is discussed.<br>
<strong>Conclusion:</strong><br>
It seems that the Carruthers’s view faces serious problems and answering them on the basis of all representational views (first or second order) is very difficult. This is also the case with Carruthers’s view that claims conscious mental states gain dual intentional content</span></div>
آگاهی, آگاهی مرتبه بالاتر, آگاهی پدیداری, آگاهی کارکردی
Consciousness, higher order conscious, phenomenal conscious, functional conscious
1
18
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-686&slc_lang=fa&sid=1
Mohamad
Sadatmansouri
محمد
سادات منصوری
mansouri_m@iricss.org
10031947532846006779
10031947532846006779
Yes
Ph.D. student of philosophy of mind, Institute for Cognitive Science Studies
دکترای فلسفه ذهن پژوهشکده علوم شناختی