Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
18
2
online
1
fulltext
other
مقایسه و بررسی پرتاب آزاد بسکتبال دانش آموزان پسر همسوی و دگرسوی از نظر دست و چشم برتر
the Assessment and Comparison of Free Throw Basketball in Male School Students and Hand-eye Dominance
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>هدف</strong>: هدف از این پژوهش مقایسه میزان دقت پرتاب آزاد بسکتبال دانش آموزان پسر همسو و دگرسو از نظر چشم و دست می باشد.<br>
<strong>روش:</strong> تعداد ۶۰ نفر شرکت کننده از دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه اداره آموزش و پرورش ناحیه شش مشهد که داوطلب و واجد شرایط انتخاب و با توجه به همسویی و دگرسویی به دو گروه طبقه بندی شدند. تکلیف مورد نظر دقت پرتاب آزاد بسکتبال از نقطه پنالتی یا شوت یک دست بود. شرکت کنندگان پس از آموزش طی ۵ روز متوالی در هرروز ۳۰ پرتاب انجام دادند و پس از آن ۱۰ پرتاب دیگر به عنوان امتیاز دقت پرتاب آزاد در نظر گرفته شد.<br>
<strong> یافته ها</strong>: نتایج نهایی نشان داد بین عملکرد پرتاب دو گروه همسو و دگرسو اختلاف معناداری وجود دارد (۲۴/۸۲۱= <span dir="LTR">F</span> و ۰/۵۰=p)<span dir="LTR">.</span><br>
<strong>نتیجه گیری</strong>: با شناخت ویژگی ها و خصوصیات افراد، می توان فعالیت های مورد نظر را بر اساس تفاوت های فردی ورزشکار طراحی کرد که منجر به تسریع دررشد و تعالی ورزشکاران می شود.</span></span>
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>Objective:</strong> The aim of our study was to compare the accuracy of free-throw in basketball among Hand-Eye coordinated and uncoordinated students.<br>
<strong>Method</strong>: 60 students of 3<sup>rd</sup> grade in high school were selected in Mashhad, Iran. Subjects were classified based on whether they had hand-eye coordination. The task was the accuracy of basketball free-throw from penalty era using one hand. All participants received ongoing training for 5 days, with 30 throws and after that did the task 10 times for the accuracy of their throwing.<br>
<strong>Results:</strong> The analysis revealed a significant difference between hand-eye coordinate and uncoordinated subjects (<em>p</em>=0.005, <em>F</em>=24.82).<br>
<strong>Conclusion:</strong> By understanding the individual characteristics and features, athletic training can be designed based on the individual differences leading to accelerated progress in the acquired athletic skills.</span></span>
دست برتری, چشم برتری, پرسشنامه دست برتری چاپمن, دست و چشم دگرسو و همسو
Hand-eye Dominance, Handedness, Hand-eye Coordination
86
94
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-478&slc_lang=other&sid=1
Abbas
Golnejad
عباس
گل نژاد
10031947532846004443
10031947532846004443
Yes
Psychology of Exceptional Children, Social Welfare Centre of Applied Science in Khorasan Razavi, Khorasan Razavi, Iran.
مرکز آموزش علمی کاربردی بهزیستی خراسان رضوی، خراسان رضوی، ایران.
Ali
Ghanaee
علی
غنایی
abasgolnejad@yahoo.com
10031947532846004444
10031947532846004444
No
Ferdowsi university Mashad, ,Mashad, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
Zhaleh
Feyzi
ژاله
فیضی
10031947532846004445
10031947532846004445
No
clinical health psychology, Kharazmi university,Tehran, Tehran. Iran.
روانشناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی تهران( تربیت معلم سابق)، تهران، ایران.