Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
18
2
online
1
fulltext
other
اثر فعالیت های پروژه ی طیف بر هوش های چندگانه ی کودکان پیش دبستانی دارای اختلال یادگیری عصب روان شناختی تحولی
The Effectiveness of Spectrum Project Activities on Multiple Intelligence in Preschool Children with Neuropsychological/Developemental Learning Disabilities
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span dir="RTL">هدف:</span> </strong><span dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف مطالعه­ ی اثر فعالیت ­های پروژه­ی طیف بر ارتقای هوش ­های چندگانه<strong>­­</strong>ی کودکان پیش ­دبستانی مبتلا به اختلال یادگیری عصب روان­شناختی تحولی انجام شد.</span><br>
<strong><span dir="RTL">روش:</span></strong><span dir="RTL"> طرح تحقیق از نوع آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و مراحل پیش­آزمون و پس ­آزمون بود. برای اجرای پژوهش،۵۶ کودک دارای اختلال یادگیری عصب- روان­شناختی از جامعه ی کودکان پیش ­دبستانی شهر اصفهان به شیوه ­­ی نمونه­ گیری تصادفی چندمرحله ­ای و براساس نمره ­ی برش ۵۷ در مقیاس کارکردهای اجرایی برای کودکان پیش ­دبستانی انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه­ آزمایش و کنترل جای داده شدند. فعالیت­ های پروژه­ی طیف که شامل هفت نوع فعالیت بود، برای گروه آزمایش طی ۱۲ هفته اجرا شد. ابزارهای پژوهش چک ­لیست هوش ­های چندگانه­ ی گاردنر و نسخه ­ی والدین مقیاس کارکردهای اجرایی کودکان پیش ­دبستانی بود.</span><br>
<strong><span dir="RTL">یافته ­ها:</span></strong><span dir="RTL"> داده­ ها با روش­ های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که فعالیت ­های پروژه­ی طیف بر ارتقای هوش­ های چندگانه ­ی کودکان دارای اختلال یادگیری عصب روان­شناختی اثربخش بوده است.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong></span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"> توصیه می­شود تا برای ارتقای هوش چندگانه، فعالیت­ های پروژه­ی طیف به والدین و مربیان کودکان پیش ­دبستانی، به ویژه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، آموزش داده شود.</span></span></span></span></span>
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>Objective:</strong> The present study examined the effectiveness of spectrum project activities to promote multiple intelligences in preschool children with Neuropsychological/ Developmental Learning Disabilities.<br>
<strong>Method:</strong> The study was conducted on experimental and control groups through pretest and posttest stages. A total of 56 children with Neuropsychological/ Developmental Learning Disabilities in Isfahan preschool centers were selected based on the multi-stage random sampling method and the cut-off point 57 in Executive Skills Scale For Preschool Children-Parent version. Subsequently, the enrolled subjects were randomly assigned to experimental and control groups. The spectrum project activities comprising seven types of activities was conducted for the experimental group during 12 weeks (two session per week). The Checklist of Gardner's multiple intelligences and Executive Skills Scale For Preschool children- Parent Version (ESS-P) were used. Data analysis was performed using of descriptive and inferential statistical methods (Multivariate analysis of covariance).<br>
<strong>Results:</strong> Results suggested a significant effect of spectrum project activities on promoting multiple intelligences of children with Neuropsychological/Developmental Learning Disabilities (p<0.05).<br>
<strong>Conclusion: </strong>The spectrum project activities is suggested to be taught to teachers and parents of preschoolers, especially children with Neuropsychological/Developmental Learning Disabilities.</span></span>
پروژه ی طیف, هوش های چندگانه, اختلال یادگیری عصب- روان شناختی تحولی
Project Spectrum, Multiple Intelligences, Neuropsychological/Developmental Learning Disabilities
77
85
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-476&slc_lang=other&sid=1
AliAkbar
Ebrahimi
علی اکبر
ابراهیمی
ab1387ebrahimi@gmail.com
10031947532846004437
10031947532846004437
Yes
Educational Science and Psychology Faculty, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
Ahmad
Abedi
احمد
عابدی
10031947532846004438
10031947532846004438
No
Psychology of Children with Speciasl Needs.Educational Science and Psychology Faculty,University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
Salar
Faramarzi
سالار
فرامرزی
10031947532846004439
10031947532846004439
No
Psychology of Children with Speciasl Needs.Educational Science and Psychology Faculty,University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
Ahmad
Yarmohamadian
احمد
یارمحمدیان
10031947532846004440
10031947532846004440
No
Psychology of Children with Speciasl Needs.Educational Science and Psychology Faculty,University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.