Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1391
7
1
gregorian
2012
10
1
14
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر بافت مفهومی سئوال ها بر عملکرد حافظۀ روزمره در آزمون های بازشناسی و یادآوری
The Study of Context Effect in Recall and Recognition Tests on Everyday Students' Memory Performance
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong>هدف</strong>: پژوهش تأثیر بافت مفهومی سئوال ها بر عملکرد حافظۀ روزمرۀ دانشجویان در آزمون های بازشناسی و یادآوری را بررسی کرده است.<br>
<strong>روش</strong>: ۱۲۸ دانشجوی رشته های کارشناسی حقوق، رایانه، مشاوره و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب و به صورت تصادفی ساده به چهار گروه منتسب شدند. گروه ها از نظر آزمون حافظۀ بالینی وکسلر تفاوتی نداشتند. ابزار تحقیق متنی آموزشی دربارۀ فیزیک کوانتوم بود. با طراحی جدول دو بعدی آزمون و به تناسب گروه های چهارگانه، چهار نوع سوال)بازشناسی با بافت درونی، بازشناسی با بافت بیرونی، یادآوری با بافت درونی و یادآوری با بافت بیرونی از محتوای آموزشی استخراج و از طرح عاملی ۲×۲ (دو آزمون بازشناسی و یادآوری و دو بافت درونی و بیرونی) نیز استفاده شد.<br>
<strong>یافته ها</strong>: تحلیل واریانس نمره های حافظه نشان داد که تعامل بافت سئوال و نوع آزمون بر عملکرد حافظه معنادار است، ولی هیچ یک از دو عامل نوع آزمون و نوع بافت به تنهایی اثر معناداری ندارند.<br>
<strong>نتیجه گیری</strong>: در آزمون های یادآوری، سئوال های دارای بافت بیرونی و در آزمون های بازشناسی، سئوال های دارای بافت درونی نتایج بیش تری داشتند.</span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><span style="font-size:12px;"><strong>Objective</strong>: This research examines the role of memory test (recall & recognition) and context of the content on everyday students' memory performance.<br>
<strong>Method</strong>: Using random clustered sampling 128 students in boukan payame noor university, in law, computer, consulting and education subjects, were divided to 4 groups, completely randomly sampling. There is no significant difference in Wechsler's clinical memory test. Everyday memory was examined using educational content about quantum physics. 4 groups of questions were extracted using table of specification. A 2×2 factor design (two recall & recognition and two internal & external context of the content.<br>
<strong>Results</strong>: ANOVA results showed significance interaction between test type and context on the everyday memory performance(P<0.05& f=4.226) and no significance effect of test type and context factors. In other words internal conceptual context of the content leads to a better function of everyday memory.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Research conclusion emphasized the internal conceptual context of content in recognition tests and external context of the content in recall tests, in order to more students' achievement.</span></span></div>
بازشناسی, یادآوری, بافت , اثر نوع آزمون ,حافظۀ روزمره
Recognition- Recall- Context- Test Effect-Everyday Memory
41
50
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-472&slc_lang=fa&sid=1
Osman
achak
عثمان
آچاک
achak@phd.pnu.ac.ir
10031947532846003025
10031947532846003025
Yes
in distance education of Payame noor University, Tehran, Iran.
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
Hossein
Zare
حسین
زارع
10031947532846003026
10031947532846003026
No
Faculty of Payame noor University PH.D in cognitive psychology, Tehran, Iran.
هیات علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
Mohammadreza
sarmady
محمدرضا
سرمدی
10031947532846003027
10031947532846003027
No
Faculty of Payame noor University PH.D in history and philosophy of education, Tehran, Iran.
هیات علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
Mehran
farajollahi
مهران
فرج اللهی
10031947532846003028
10031947532846003028
No
Faculty of Payame noor University PH.D in curriculum, Tehran, Iran.
هیات علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.