Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
13
1
online
1
fulltext
fa
رابطۀ باورهای معرف تشناختی و تصورات دانشجویان از یادگیری با رویکردهای سطحی و عمقی یادگیری
Relationship between Epistemological Beliefs and Conceptions of Learning in Students with Surface- and Deep-Learning Approaches
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><span style="font-size:12px;"><strong>هدف</strong>: هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین باورهای معرف تشناختی )دانش ساده/ قطعی و یادگیری سریع/ ثابت( و تصورات دانشجویان از یادگیری)کسب، فهم و یادآوری اطلاعات، تغییر شخصی، فرایند نابسته به زمان و مکان، رشد شایستگی اجتماعی( و همچنین تعیین سهم هر یک از آنها در پیش بینی رو کیردهای عمقی و سطحی دانشجویان است.<br>
<strong>روش</strong>: در این پژوهش، ۲۴۰ نفر(۱۴۲ دختر و ۹۸ پسر)از دانشجویان گرو ههای علوم انسانی و علوم پا ۀی دانشگاه پیام نور (مرکز تبریز) با روش نمونه گیری چند مرحله ای، به طور تصادفی، انتخاب شدند و پرسشنام ههای معرف تشناختی(EQ) رویکردها و مهارتهای مطالعه(ASSIS) و همچنین پرسشنامۀ تصورات از یادگیری(COLI)برای آنها اجرا شد. داده ها با استفاده از رو شهای آماری آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانۀ استاندارد یا همزمان تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته ها</strong>: نتایج نشان دادند که تغ ییر شخصی و رشد شایستگی اجتماعی پیش بینی کننده های معناداری برای رویکرد عمقی یادگیری هستند. از بین این دو، متغیر تصور از یادگیری)به عنوان تغییر شخصی( در مقایسه با رشد شایستگی اجتماعی ارزش بتای بیشتری داشت. در مدل پیش بینی رویکرد سطحی یادگیری، دو متغیر باور معرفت شناختی یادگیری سریع/ ثابت و تصور از یادگیری، به عنوان فهم و یادآوری اطلاعات، از لحاظ آماری معنادار بودند. در این مدل، باور معرفت شناختی یادگیری سریع/ ثابت در مقایسه با فهم و یادآوری اطلاعات ارزش بتای بیشتری داشت.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong>Objective</strong>: The purpose of conducting this research was to investigate the relationship between epistemological beliefs (simple/absolute knowledge and fast/fixed learning) and students’ conceptions of learning (learning as: gaining information, understanding and remembering, personal change, a process not bound by time or place, the development of social competence), and identifying the relative contribution of each of them in predicting surface and deep learning approaches by students.<br>
<strong>Method</strong>: For this, 240 students from humanities and basic science of Tabriz Payame Noor University students (142 females and 98 males) were randomly selected using multiple-stage sampling, and completed the Epistemology Questionnaire (EQ), Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST) and the Conceptions of Learning Inventory (COLI). Data were analyzed using Pearson’s correlation test and standard or simultaneous multiple regression analysis.<br>
<strong>Results</strong>: Results indicated that personal change and development of social competence were the meaningful predicting factors of deep learning approached. Compared to the development of social competence, personal change had higher beta value. In the prediction of surface-learning approaches, epistemological beliefs of fast/ fixed learning and understanding and remembering conceptions of learning were statistically meaningful. Compared to fast/fixed learning epistemological beliefs, understanding and remembering conceptions of learning had higher beta value.</span></div>
تصورات دانشجویان از یادگیری, باورهای معرفت شناختی, رویکردهای عمقی یادگیری, رویکردهای سطحی یادگیری, دانشجویان
Epistemological Beliefs, Conceptions Of Learning, Learning Approaches, Surface-Learning Approach, Deep-Learning Approach, Students
1
14
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-290&slc_lang=fa&sid=1
Akbar
Rezaei
اکبر
رضایی
akbar528@yahoo.com
10031947532846002822
10031947532846002822
Yes
Assistant Professor, Tabriz Payam-e-Nour University, Tabriz, Iran.
استادیار دانشگاه پیام نور (مرکز تبریز)، تبریز، ایران.