Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1382
10
1
gregorian
2004
1
1
5
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر سبکهای گرفتن قلم بر میزان خوانایی، دقت و سرعت نوشتاری دانشآموزان ابتدایی
Dysfunctional Beliefs and Thought-Control Strategies in Patients With Non-Clinical Obsessive-Compulsive Disorder
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>هدف:</strong> این مطالعه با هدف بررسی تأثیر سبکهای گرفتن قلم بر خوانایی، دقت و سرعت نوشتاری دانشآموزان پایه دوم ابتدایی انجام شد.<br>
<strong>روش:</strong> در یک مطالعه مقطعی، از جامعه مورد مطالعه، 120 دانشآموز پسر پایه دوم ابتدایی شهر تهران، پس از بررسی برتری طرفی و پیشرفت تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند. این دانشآموزان بر اساس سبک گرفتن قلم، در سه گروهِ سبک گرفتن قلم با سه انگشت پویا <span dir="LTR">(a)</span>، سبک گرفتن قلم با چهار انگشت <span dir="LTR">(b)</span> و سایر سبکهای گرفتن قلم <span dir="LTR">(c)</span> طبقهبندی شدند. سپس با استفاده از چک لیست میزان خوانایی دست خط، آزمون هماهنگی بینایی <span dir="LTR">–</span> حرکتی بیری <span dir="LTR">(VMI)</span>، ویگوریمتر و زمان سنج، به ترتیب، میزان خوانایی خط، دقت نوشتاری، قدرت گرفتن دست و سرعت نوشتاری دانشآموزان ارزیابی گردید. دادهها از طریق روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.<br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که سبکهای مختلف گرفتن قلم، بر میزان خوانایی خط و سرعت نوشتاری سه گروه تأثیر نداشته، اما بر میزان دقت نوشتاری و قدرت گرفتن دست دانشآموزان مؤثر بوده است.<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> عملکرد دانشآموزان دارای سبک گرفتن قلم با سه انگشت پویا، در دقت نوشتاری و قدرت گرفتن دست نسبت به دو گروه دیگر بهتر بود، اما عملکرد دانشآموزان هر سه گروه، در میزان خوانایی خط و سرعت نوشتن یکسان بود.</span></span></p>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective: </strong>To investigate the dysfunctional beliefs and thought-control strategies used by the individuals with non-clinical obsessive-compulsive disorder (i.e. no history of seeking medical care for their obsessive-compulsive disorder (QCD)) in comparison with normal individuals.<br>
<strong>Method: </strong>The participants in this cross-sectional study were 30 people diagnosed with QCD based on DSM-IV criteria, and 30 normal people. All the participants were tested with the Dysfunctional Attitude Scale (DAS) and the Thought Control Questionnaire (TCQ).<br>
<strong>Results:</strong> In all sub-scales of the DAS (except for the Effecting sub-scale) as well as in the total score, the non-clinical QCD participants scored significantly higher than the control group. In other words, the QCD group had more dysfunctional attitudes than the control group. Also, the results on thought-control strategies showed that the QCD people used punishment, worry, re-assessment and social control more.<br>
<strong>Conclusion: </strong>These findings imply that the individuals with non-clinical QCD may use irrational thoughts and non adaptive strategies, when faced with obsessive thoughts and actions.<br>
</div>
57
63
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-277&slc_lang=fa&sid=1
Reza
Samadi Kolli
رضا
صمدی کلی
Rezasamadikolli@yahoo.com
10031947532846004098
10031947532846004098
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
Kambiz
Poushaneh
کامبیز
پوشنه
10031947532846004099
10031947532846004099
No
دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد تهران، تهران، ایران.