Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1393
10
1
gregorian
2015
1
1
16
4
online
1
fulltext
other
تأثیر استفاده از استعاره در متن بر درک مطلب و یادآوری اطلاعات در دانشآموزان سال سوم دبیرستان
Effects of Using Text Metaphors on Comprehension and Recall among High-School Students
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span dir="RTL">هدف</span></strong><span dir="RTL">:</span> <span dir="RTL">بر اساس نظریه­ های شناختی استعاره، استفاده از استعاره می­ تواند بر درک و به یادسپاری اطلاعات سازمان­دهی نشده مؤثر باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از استعاره در متن بر درک مطلب و یادآوری دانش آموزان سال سوم دبیرستانی است.<br>
<strong>روش</strong>: در این پژوهش، ۴۰ دانش­آموز سال سوم دبیرستانی در شهرستان لاهیجان شرکت کردند. آنها به روش نمونه­ گیری خوشه­ای انتخاب شدند و در دو گروه کنترل</span> <span dir="RTL">(۲۰ نفر) و آزمایش (۲۰ نفر) قرار گرفتند. یک گروه متن استعاری و گروه دیگر متن تحت­ اللفظی تقریباً ۵۰۰ کلمه ­ای را مطالعه کرد. بلافاصله پس از خواندن متون، دانش­ آموزان برای بررسی درک مطلب و یادآوری به دو پرسش­نامه پاسخ دادند.<br>
<strong>یافته­ ها</strong>: نتایج آزمون </span>t<span dir="RTL"> برای آزمون درک مطلب نشان داد که بین نمرات درک مطلب گروه آزمایش (دانشآموزانی که متن استعاری را مطالعه کرده بودند) و گروه کنترل (دانش­ آموزانی که متن دارای معنای تحت­ الفظی را خوانده بودند) تفاوت معناداری وجود دارد. طبق نتایج آزمون دوم، بین نمرات یادآوری دانش­ آموزان دو گروه یاد شده تفاوت معناداری مشاهده نشد.<br>
<strong>نتیجه گیری</strong>: برای معرفی کامل­تر مفاهیم انتزاعی و درک روابط غیرعینی استفاده از ساختار استعاری مناسب تأثیرگذار است.</span></div>
<strong>Introduction</strong>: Based on the contemporary cognitive theories, using metaphors help learners to effectively comprehend new disorganized information. The aim of this study was to investigate the effects of using metaphors on comprehension and recall among high-school students.<br>
<strong>Methods</strong>: A total of 40 high-school students participated in the study. Participants were 40 senior students from Lahijan, selected through cluster sampling. They were divided into control and experimental groups. Each group studied metaphorical or literal texts of approximately 500 words. Instantly after reading, participants took comprehension and recalling tests.<br>
<strong>Results</strong>: Data were analyzed using T-test. Results demonstrated that students who studied metaphorical text, significantly earned higher comprehension scores than those who went through a literal text. However, the results of recalling scores did not show any significant difference between the metaphorical and literal study group.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Using appropriate metaphoric structure seems to be an effective method to introduce abstract concepts and grasp invisible relationships.
استعاره, درک مطلب, یادآوری
Metaphor, Comprehension, Recalling
53
59
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-241&slc_lang=other&sid=1
Maysam
Rabiei Pour Salimi
میثم
ربیعی پور سلیمی
maysamrps@yahoo.com
10031947532846004194
10031947532846004194
Yes
M.A in Educational Psychology, Department of psychology and education, Allameh Tabatabai University,Tehran,Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Fariborz
Dortaj
فریبرز
درتاج
10031947532846004195
10031947532846004195
No
Associate Professor of Educational Psychology, Department of psychology and education Allameh Tabatabai University,Tehran,Iran.
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران