Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
16
1
online
1
fulltext
other
بررسی نقش صفات شخصیتی (وظیفهشناسی، سازگاری و هیجانخواهی) در رفتارهای پرخطر
Evaluating the Role of Personality Traits (Consciousness, Agreeableness and Sensation Seeking) in Risky Behaviors
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;"><strong>هدف</strong>: با توجه به پیامدهای نامطلوب رفتارهای پرخطر و کم ­توجهی به شناسایی عوامل همبستۀ آن ،هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش صفات شخصیتی وظیفه ­شناسی، سازگاری و هیجانخواهی در رفتارهای پرخطر بود<span dir="LTR">.</span><br>
<strong>روش­</strong><strong><span dir="LTR">:</span></strong><span dir="LTR"> 120 </span>نفر (70 پسر) از شرکتکنندگان به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به وسیلۀ فرم کوتاه پرسش­نامۀ پنج عامل بزرگ شخصیت <span dir="LTR">)</span><span dir="LTR">BFI</span><span dir="LTR">(</span>، فرم پنجم مقیاس هیجانخواهی زاکرمن و پرسش­نامۀ رفتارهای پرخطر ارزیابی شدند<span dir="LTR">.</span><br>
<strong>یافته­</strong> <strong>ها</strong><strong><span dir="LTR">:</span></strong> نتایج پژوهش نشان داد که بین هیجانخواهی و رفتارهای پرخطر رابطۀ مثبت معنادار و بین سازگاری و وظیفهشناسی و رفتارهای پرخطر <span style="color: black;">رابطۀ منفی معنادار وجود دارد. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که ابعاد شخصیتی سازگاری و وظیفه­ شناسی پیش­بینیکنندۀ معنادار رفتارهای پرخطر هستند و از بین ابعاد هیجان ­خواهی، مؤلفه­</span> <span style="color: black;">های بازداریزدایی و تجربه ­جویی رفتارهای پرخطر</span> <span style="color: black;">را پیش­بینی میکنند. علاوه براین، میانگین نمرات پسران در مؤلفه­</span> <span style="color: black;">های ماجراجویی، تجربه</span><span dir="LTR"><span style="color: black;">­</span></span><span style="color: black;"> جویی و حساسیت به یک­نواختی هیجانخواهی و رفتارهای پرخطر بیشتر از دختران بود</span><span dir="LTR"><span style="color: black;">. </span></span><br>
<strong>نتیجهگیری</strong><strong><span dir="LTR">:</span></strong> با توجه به نقش عوامل شخصیتی درگرایش افراد به رفتاهای پرخطر، میتوان ازنتایج این پژوهش درراستای پیشبینی و پیشگیری از این نوع رفتارها و مداخلات لازم بهره برد<span dir="LTR">.</span></span></span><br>
<strong>Introduction</strong>: Despite the fact that risky behaviors lead to undesirable outcomes, the recognition of related correlate factors has received less attention. The aim of the present study was to assess the role of consciousness, agreeableness, and sensation-seeking personality traits in risky behaviors.<br>
<strong>Method:</strong> The NEO-Five Factor Inventory (NEO-FFI), Zuckerman’s Sensation-Seeking Scale-V(SSS-V) and High-Risk Behaviors Measure were administrated to 120 (70 males) volunteer participants from Elm-o-Sanat and Art universities.<br>
<strong>Results: </strong>Sensation-seeking was positively correlated with high-risk behaviors, whereas agreeableness and conscientiousness were negatively correlated with the same. The step-wise regression analysis revealed that the personality dimensions of compatibility and dutifulness were significant predicators of high-risk behaviors. On the other hand, from the dimensions of sensation-seeking, components such as disinhibition and experience-seeking predicted the high-risk behaviors. Furthermore, the mean of boys' scores in risk taking, experience seeking, border seeking and sensitivity to high-risk behaviors was higher than that of girls.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Given the role which personality factors play in the tendency towards high risk behaviors, our results may be appropriately applied in prediction and prevention of the behaviors and to decide upon required interventions
ا: رفتارهای پرخطر, هیجان خواهی, سازگاری, وظیفه شناسی
High-Risk Behaviors, Sensation-Seeking, Agreeableness, Conscientiousness
1
10
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-197&slc_lang=other&sid=1
Behzad
Salmani
بهزاد
سلمانی
b.salmani1365@yahoo.com
10031947532846003924
10031947532846003924
Yes
Department of Clinical Psychology, Psychology & Educational Sciences Faculty, Kharazmi University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Jaafar
Hasani
جعفر
حسنی
10031947532846003925
10031947532846003925
No
Department of Clinical Psychology, Psychology & Educational Sciences Faculty, Kharazmi University, Tehran, Iran.
استاد یار روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Elmira
Arianna Kia
المیرا
آریانا کیا
10031947532846003926
10031947532846003926
No
Department of Clinical Psychology, Psychology & Educational Sciences Faculty, Kharazmi University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی؛ گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.