Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
15
4
online
1
fulltext
other
تأثیرات سن و جنسیت بر حافظۀ آیندهنگر ِزمانمحور
Gender And Age Differences in Time-Based Prospective Memory
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>هدف:</strong> هدف این مطالعه، بررسی اثر سن و جنس بر حافظۀ آینده ­نگر زمان­محور (<span dir="LTR">TBPM</span>) است.<br>
<strong>روش:</strong> با استفاده از روش پس ­رویدادی و نمونه ­گیری هدفمند، ۱۰۰ شرکت­ کننده که ۵۰ نفر آنها ۶۵ ساله به بالا (۲۵ زن و ۲۵ مرد) با مدرک تحصیلی دیپلم و کارشناسی بودند و سازمان بازنشستگان تهران آنها را معرفی کرده بود و ۵۰ دانشجوی کارشناسی دانشگاه خوارزمی تهران (۲۵ دختر و ۲۵ پسر) انتخاب شدند. برای ارزیابی حافظۀ آینده ­نگر زمان­ محور از نرم ­افزار <span dir="LTR"> DMDX</span>استفاده شد. آزمودنی­ ها برای انجام تکالیف <span dir="LTR">PM</span> می­ بایست در هر پنج دقیقه هم­زمان با پاسخ­گویی به سؤالات چند­گزینه ­ای اطلاعات عمومی، یکی از دو کلید یک یا دو را کلیک کنند. داده ­ها به وسیلۀ واریانس دوراهه<em> (</em><span dir="LTR">ANOVA</span> دوراهه) تجزیه و تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته­ ها:</strong> مردان و جوانان بهتر از زنان و سالمندان تکالیف را انجام دادند و بین سن و جنسیت در زمینۀ انجام تکالیف <span dir="LTR">PM</span> تعامل معناداری وجود داشت (مردان با افزایش سن کاهش بیشتری در عملکرد تکالیف <span dir="LTR">PM</span> نشان دادند). خطای <span dir="LTR">PM</span> زنان و همچنین خطای <span dir="LTR">RM</span> سالمندان نسبت به جوانان بیشتر بود.<br>
<strong>نتیجه­ گیری:</strong> عملکرد لوب فرونتال و لوب تمپورال، هوش­بهر و به خصوص سرعت پردازش تأثیر بسزایی بر حافظۀ آینده­ نگر زمان­ محور دارد. این عملکردها کاملاً متأثر از سن هستند. حافظۀ فعال، درک سازمانی و سرعت پردازش مردان بهتر از زنان بود که این مسئله می­تواند تفاوت­های جنسیتی را در عملکرد حافظۀ آینده­ نگر زمان­ محور تبیین کند.<br>
<b> </b></span></span></div>
<strong>Introduction:</strong> The goal of this study was to identify gender and age differences in Time-Based Prospective Memory (TBPM).<br>
<strong>Method:</strong> With ex-post facto method, one hundred participants were selected. Fifty participants were over 65 years old (25 males and 25 females) having BA degree and fifty participants were graduate students (25 males and 25 females). The DMDX software was employed to evaluate TBPM. The prospective memory (PM) task of this experiment required participants to click one of two buttons at 5-min intervals while responding to multiple-choice general information questions.<br>
<strong>Result:</strong> Male and younger subjects outperformed the females and old adults during the PM tasks, respectively. A significant interaction between age and gender in PM tasks was noted as male participants demonstrated a poorer performance in PM tasks by age. Females committed more PM errors. Similarly in this group, older subjects had more PM errors.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Gender and age variables appear to have significant effect on TBPM function. This might be possibly originated from or directly attributed to other cognition functions. Frontal and temporal lobe functions, IQ and especially the processing speed are expected to have tremendous effects on TBPM. Meanwhile, these functions are significantly influenced by aging. The marginally better working memory, perceptual organization factor and processing speed in men vs. women may partly explain gender differences in TBPM. Further studies are required to investigate the above notion in real-life setting
حافظۀ آینده نگر زمان محور (TBPM), سن, جنسیت
Time-Based Prospective Memory (TBPM), Aging, Gender.
37
42
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-194&slc_lang=other&sid=1
Negisa
Bashkar
نگیسا
بش کار
majid.bahrainian@gmail.com
10031947532846003195
10031947532846003195
No
MA of Psychology Student, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
Mahmood
Irvani
محمود
ایروانی
10031947532846003196
10031947532846003196
No
Professor Associate in Psychology, Tehran University,Tehran,Iran.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران
Mansour
Beyrami
منصور
بیرامی
10031947532846003197
10031947532846003197
No
Professor Associate in Psychology, Tabriz University,Tehran, Iran.
دانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه تبریز، دکتری روان شناسی
Abdolmajid
Bahrainian
عبدالمجید
بحرینیان
majid.bahrainian@gmail.com
10031947532846003198
10031947532846003198
Yes
Professor Associate in Psychology, Shahid Beheshti Medicine University,Tehran, Iran.
دانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتری روان شناسی
Ahmad
Sohrabi
احمد
سهرابی
10031947532846003199
10031947532846003199
No
Professor Assistant in Cognitive Science, Kurdistan University, Kurdistan , Iran.
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه کردستان، دکتری علوم شناختی
Morad
Rasouli
مراد
رسولی آزاد
10031947532846003200
10031947532846003200
No
Azad PhD candidate of Clinical Psychology, Shahid Beheshti Medicine University,Tehran,Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
Foad
Saed moucheshi
فواد
ساعد موچشی
10031947532846003201
10031947532846003201
No
PhD candidate of Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه تبریز