Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
15
3
online
1
fulltext
other
نسبت طرحواره در عصبشناسی شناختی با طرح واره کانتی
The Neurocognitive and Kantian Schemas’ Trade Off
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>هدف: </strong>طرح­واره کانتی را غیرمتجسد و مبنایی برای عقل محض توصیف میکنند، درحالیکه مفاهیم و طرح­وارهها در انگاره متجسد ذهن در علوم شناختی، حاصل فعالیت عصبی مغز هستند. بر این اساس، کانت در همان سنت متافیزیکی مورد انتقاد علوم شناختی قرارمیگیرد. از سوی دیگر، در برخی مطالعات عصبشناختی تناظری میان انگاره شناختی کانت با یافتههای عصبشناختی برقرار میشود؛ مثلاً، ذاتی بودن بستر عصبیِ بخشی از ادراک مکان با مکان پیشینی کانت مقایسه شده است. اما مسئله مورد مناقشه، چگونگی پیشینی بودن ادراک مکان بر بستری عصبی است که در تجربه تحقق مییابد. در مقاله حاضر سعی بر آن است که نشان دهیم در انگاره شناختی کانت، به دلیل خصلت دوگانه طرح­واره، میان عقل محض و تجربه نسبتی برقرار میشود که قابل تعمیم به انگاره عصبشناسی شناختی و اختلاف میان توصیفهای خردگرا و تجربهگرا از طرح­واره تصویری است.<br>
<strong>روش: </strong>روش بررسی در مقاله حاضر استدلال مبتنی بر نتایج بررسیهای تجربی و آزمایشگاهی است که از منابع معتبر گزارش میشود.<br>
<strong>یافتهها:</strong> با بازتوصیف «شهود پیشینی» زمان و مکان به صورت «ادراک ضمنی، خودکار و ضروری»، میتوان تناظر انگاره شناختی کانت و انگاره عصبشناختی را تأیید کرد. با تمایزی که میان طرح­واره و طرح­واره تصویری پیشنهاد میشود، طرح­واره در تناظر با «مفهوم متعلق شناسایی» و «طرح­واره تصویری» در تناظر با «مقولات محض فاهمه» قرار میگیرند.<br>
<strong>نتیجهگیری: </strong>بحث حاضر «عقل متجسد» در انگاره عصبشناسی شناختی را در کنار «عقل محض» کانت قرار میدهد.</span></span></div>
<strong>Introduction:</strong> the Kantian schema is described as being disembodied and a basis for pure reason, while in the embodied model of mind in Cognitive Science schemas are the results of neural activities in the brain; however, some neurocognitive studies propose a correspondence between some parts of the Kantian model of cognition and some recent neurocognitive findings; e.g. the innateness of neural strata contributing partial perceptions of space is compared to the Kantian a priori space; but how perceptions nested in the neural strata, hence empirical, could be a priori?<br>
<strong>Method: </strong>this treatise tries to elaborate on the notion that the dual character of schema in the Kantian model of cognition, which maintains a relation between the pure reason and experience, could be applicable to the neurocognitive model of cognition and the rational and empirical views on image-schemas. The present paper is developed through an inductive method which is based on the empirical and experimental results reported from authenticated sources.<br>
<strong>Results:</strong> by redescribing the Kantian “a priori intuition” of space and time as “implicit, automatic, and necessary” perceptions of space and time, a correspondence between the Kantian and the neurocognitive models of cognition could be confirmed<span dir="RTL">.</span> Based on the distinction proposed between “schemas” of objects and primitive “image schemas” grounding abstract reason, schemas could correspond to the Kantian “concepts of objects” and image schemas to the Kantian “categories”.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The present discussion puts the neurocognitive model of “embodied reason” in line with the Kantian “pure reason”<span dir="RTL">.</span> <div></div>
طرح واره کانتی, عقل متجسد, عصبشناسی شناختی, مفهوم, زمان, مکان
Kantian Schema, Neurocognitive Schema, Embodied Reason, Concept, Space, Time.
52
72
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-169&slc_lang=other&sid=1
Mehdi
Safaie-Qalati
مهدی
صفایی قلاتی
akord@modares.ac.ir
10031947532846003804
10031947532846003804
No
Associate Prof. Department of English Teaching and Translation, Chabahar Maritime University (CMU), Tehran,Iran.
استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه علوم دریایی و دریانوردی چابهار
Aliye K. Z.
Kambuziya
عالیه
کرد زعفرانلو کامبوزیا
10031947532846003805
10031947532846003805
Yes
Associate Prof. Department of Linguistics, Tehran, Iran.
دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
Ferdows
Aqagolzade
فردوس
آقاگلزاده
akord@modares.ac.ir
10031947532846003806
10031947532846003806
No
Associate Prof. Department of Linguistics, (TMU).
دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
Arsalan
Golfam
ارسلان
گلفام
10031947532846003807
10031947532846003807
No
Associate Prof. Department of Linguistics, (TMU).
دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
Hayat
Ameri
حیات
عامری
10031947532846003808
10031947532846003808
No
Assistant Prof. Department of linguistics, (TMU).
استادیار گروه زبانشناسی/مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس