Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1389
7
1
gregorian
2010
10
1
12
3
online
1
fulltext
fa
نقش استفاده از طرحوارههای جنبشی در حل مسألهی قیاسی
The Role of Using Kinesthetic Schemas in Analogical Problem Solving
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">هدف</span></strong>: <span style="font-family:tahoma,sans-serif;">هدف این پژوهش، بررسی تأثیر نحوۀ پردازش مسألۀ منبع بر تشکیل طرح­وارۀ راه حل و انتقال آن به مسألۀ آماج در یک موقعیت حل مسألۀ قیاسی بود.<br>
<strong>روش</strong>: بر اساس یک طرح آزمایشی «پس آزمون چند گروهی»،۹۰ دانشجوی پسر مقطع کارشناسی دانشگاه زنجان در سه گروه آزمایشی کلامی، نقاشی و نمایش، ابتدا <em>داستان ژنرال و دیکتاتور</em> را مطالعه کرده و سپس به روش گروه خود آن را بازآفرینی کردند. در مرحلۀ بعد، هر سه گروه در مورد حل <em>مسألۀ اشعه و تومور</em>، که طرح­وارۀ مورد نیاز برای حل آن در داستان اولیه نهفته بود، اقدام کردند.<br>
<strong>یافته­ ها</strong>: نتایج حاکی از آن است که قبل از اشاره به تشابه ساختاری <em>داستان ژنرال</em> و <em>مسألۀ اشعه</em>، آزمودنی­هایی که داستان را به صورت نمایشی بازآفرینی کرده بودند، در حل مسألۀ آماج موفق­تر از آزمودنی­هایی عمل کردند که داستان را صرفاً به صورت کلامی یا تصویری بازنمایی کرده بودند، این در حالی است که از نظر کیفیت یادآوری <em>داستان ژنرال</em> بین سه گروه کلامی محض، نقاشی و نمایش تفاوتی دیده نشد یا حتا از نظر کمیت این تفاوت به ضرر گروه نمایش بود.<br>
<strong>نتیجه­ گیری:</strong> از آنجا که حل موفقیت­ آمیز مسألۀ آماج، در این آزمایش، مستلزم به­کارگیری یک طرح­وارۀ جنبشی بود و چون احتمال تشکیل چنین طرحوارهای هنگام انجام دادن رفتارهای حرکتی (نمایش) بیش از سایر حالات است، آزمودنی­های گروه نمایش در حل این مسأله موفق­تر از سایر گروه­ها عمل کردند. در مجموع، نتایج حاکی از آن است که برای انتقال موفقیت­آمیز اصول از منبع به آماج، صرف غنی بودن طرح­واره­های تشکیل شده، هنگام ادراک منبع، کافی نیست، بلکه برای حل مسألۀ آماج طرح­وارۀ تشکیل شده باید با طرح­وارۀ مورد نیاز هم­جنس باشد. </span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong>Objective</strong>: The aim of the present study was to investigate the effect of the kind of source problem processing on construction and transfer of the solution schema to the target problem in an analogical problem – solving situation.<br>
<strong>Method: </strong>For this purpose, using an experimental “post-test multiple group” a sample of 90 male undergraduate students of Zanjan University were first divided into three groups: verbal, theatrical, and painting. The participants all read the story of “General and Dictator” and recreated the story through their specific methods. Subsequently the members of the three groups attempted to solve the problem of the ray and the tumor, whose necessary schema was embedded in the primary story.<br>
<strong>Results: </strong>Results show that prior to indicating a structural similarity between the story of the general and the ray problem, the participants who had acted out the story, were more successful in solving the problem in comparison with participants who had recreated the story verbally or through drawing. This is despite the lack of difference between the three groups with regard to the quality of recalling the story of the general, and the fact that the quantitative difference was even worse in the acting group. <br>
<strong>Conclusion: </strong>Since the successful solving of the target problem in this study, required a kinesthetic schema, and as the possibility of forming these schemas is higher during executing active behavior (acting) in comparison with other situations, the participants in the acting group performed better than their counterparts in other groups. In general, results indicate that for a successful transfer of principles from resource to target, the richness of the formed schemas is not sufficient. To solve the target problem, the formed schema should be of the same source with the required schema.</span></div>
حل مساله قیاسی, ادراک, طرحواره جنسی, بازنمایی
Analogical Problem Solving, Perception, Kinesthetic Schema, Representation
59
72
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-102&slc_lang=fa&sid=1
Javad
Salehi
جواد
صالحی
jv-salehi@yahoo.com
10031947532846002879
10031947532846002879
Yes
Psychology Dept., Zanjan University, Zanjan, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
Noorollah
Mohammadi
نوراله
محمدی
10031947532846002880
10031947532846002880
No
Psychology Dept., Shiraz University, Shiraz, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
Amir
Onagh
امیر
اونق
10031947532846002881
10031947532846002881
No
BA in Psychology
کارشناس روانشناسی