Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
21
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی اصلاح سوگیری توجه بر سوگیری توجه، سوگیری پیش توجه و وسوسه در معتادان در حال ترک
The effectiveness of attentional bias modification on attentional bias, pre-attentional bias and craving in abstinent addicts
روان شناسی شناختی
مروری
<div dir="RTL"><a name="OLE_LINK12"></a><a name="OLE_LINK11"><strong><span style="font-family:b titr;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></strong></a> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">سالهاست که بر نقش سوگیری توجه در اختلالات مرتبط با اعتیاد از جمله نقش آن در وسوسه و لغزش تأکید میشود. در پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی اصلاح سوگیری توجه بر سوگیری توجه، سوگیری پیشتوجه و وسوسه در معتادان در حال ترک پرداخته</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> شد. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b titr;"><span style="font-size:12.0pt;">روش کار:</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">سه گروه (اصلاح سوگیری توجه، اصلاح سوگیری توجه به همراه تقویت و تنبیه و کنترل) در سه مرحله زمانی (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری) از</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">لحاظ میزان سوگیری توجه، سوگیری پیش توجه و وسوسه مورد سنجش قرار</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> گرفتند. بین پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل مداخلهای خنثی دریافت کرد، در حالی </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">که گروه اصلاح سوگیری توجه با روش اصلاح سوگیری متداول مورد مداخله قرار گرفت و گروه دیگر از طریق اصلاح سوگیری توجه با تقویت و تنبیه مورد دستکاری قرار گرفت. برای سنجش سوگیری توجه،</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">سوگیری پیش توجه و همچنین مداخلات صورت گرفته از آزمون دات پروب و برای سنجش وسوسه از مقیاس کوتاه وسوسه مواد استفاده گردید. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b titr;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها حاکی از آن بود که هر سه گروه در متغیرهای سوگیری توجه در پسآزمون و پیگیری، سوگیری پیش توجه در پسآزمون و وسوسه در پسآزمون با یکدیگر تفاوت معناداری داشتند. در متغیر سوگیری پیش توجه در مرحله پیگیری گروه کنترل نمرات سوگیری پیش توجه بالاتری از هر دو گروه دیگر کسب نمود. همچنین در متغیر وسوسه در مرحله پیگیری گروه اصلاح سوگیری به همراه تقویت و تنبیه از هر دو گروه دیگر نمرات وسوسه کمتری را کسب نمود.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b titr;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">به نظر میرسد افزودن تقویت و تنبیه به مداخله کلاسیک اصلاح سوگیری توجه میتواند به بهبود اثربخشی این مداخله بینجامد. همچنین مداخلات مبتنی بر اصلاح سوگیری توجه، مداخلهای کارآمد هستند. </span></span></div>
<strong>Introduction:</strong> For many years, it has been emphasized on the role of attentional bias in addiction-related disorders, including its role in craving and relapse. This reseasrch aimed to investigate, the effectiveness of attentional bias modification on attention bias, pre-attentional bias and craving in abstinent addicts.<br>
<strong>Methods</strong>: Three groups (control, attentional bias modification and attentional bias modification with reinforcement and punishment) in three phases (pre-test, post-test, and follow up) assessed in attentional bias, pre-attentional bias, and craving. During the pre-test and post-test, the control group received placebo training, while the second group received attentional bias modification training, and the third group received attentional bias modification training with reinforcement and punishment, respectively. To measure attentional bias, pre-attentional bias, and interventions, and to measure craving Dot-probe task test and Brief Substance Craving Scale were used respectively.<br>
<strong>Results:</strong> The results indicated that there was a significant difference between three groups in attentional bias in post-test and follow-up, the pre-attentional bias in post-test, and craving in the post-test. The control group obtained a higher score in pre-attentional bias than two experimental groups in the pre-attentional bias in follow up and attentional bias modification with reinforcement and punishment group obtained a lower score in craving than two other groups in craving in follow up.<br>
<strong>Conclusion:</strong> It seems that adding reinforcement and punishment to the classical intervention of attentional bias modification can lead to improving the effectiveness of this intervention. Besides, interventions based on attention bias modification are efficient interventions.
اصلاح سوگیری توجه, تقویت و تنبیه, آزمون دات پروب, سوگیری پیش توجه, وسوسه
Attentional bias modification, Reinforcement and Punishment, Dot-Probe task, Pre-attentional bias, Craving
12
22
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-61&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Nowrouzi
علی
نوروزی
10031947532846008465
10031947532846008465
No
. PhD Student in Psychology, Department of Clinical Psychology, College of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Najmeh
Hamid
نجمه
حمید
n.hamid@scu.ac.ir
10031947532846008466
10031947532846008466
Yes
Associate Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, College of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشیار روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Kumars
Beshlideh
کیومرث
بشلیده
10031947532846008467
10031947532846008467
No
. Professor of Psychology, Department of Psychology, College of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
استاد روانشناسی صنعتی سازمانی، گروه روانشناسی صنعتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Seyed Ali
Marashy
سید علی
مرعشی
10031947532846008468
10031947532846008468
No
Assistant Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, College of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
استادیار روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران