TY - JOUR T1 - The effect of optimistic attributional style training on self-efficacy of normal and dyslexic boys TT - تاثیر آموزش سبک اسناد خوش‌بینانه بر خودکارآمدی پسران عادی و نارساخوان JF - icss JO - icss VL - 22 IS - 3 UR - http://icssjournal.ir/article-1-915-fa.html Y1 - 2020 SP - 123 EP - 136 KW - Optimistic attributional style training KW - Self-efficacy KW - Dyslexic boys N2 - مقدمه: خودکارآمدی، یکی از مهم‌ترین توانایی­‌های شناختی برای موفقیت کودکان است که نقص در آن منجر به شکست می­‌شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش سبک اسناد خوش­‌بینانه بر خودکارآمدی پسران عادی و نارساخوان پایه چهارم شهر اصفهان بود. روش کار: پژوهش حاضر تجربی با طرح پیش‌­آزمون، پس­‌آزمون و پیگیری به همراه گروه کنترل بود. پس از غربال­گری بر مبنای تست هوش Cattell(1973)، چک لیست نارساخوانی بذر افشان­ مقدم (1376)، آزمون خواندن و نارساخوانی کُرمی نوری و مرادی (1384) و پرسشنامه سبک اسنادی کودکان Seligman(1984) از جامعه دانش­آموزان پسر پایه چهارم شهر اصفهان، 60 نفر به شیوه تصادفی چند مرحله­‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس 30 نفر به صورت تصادفی به گروه آزمایش و کنترل عادی و 30 نفر به گروه آزمایش و کنترل نارساخوان گمارده شدند. بعد از اجرای پیش‌­آزمون شامل آزمون خودکارآمدی Bandura(2006) و ارائه آموزش سبک اسناد خوش­بینانه، پس­آزمون و پیگیری 1 ماهه اجرا شد. یافته­‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه­‌گیری مکرر نشان داد که آموزش سبک اسناد خوش‌­بینانه در پس‌آزمون و پیگیری بر خودکارآمدی عمومی و زیر مقیاس مهارت­‌های اجتماعی و واکنش­‌های هیجانی گروه­‌های آزمایش موثر بوده است (05/0P<) همچنین، این آموزش در پس‌­آزمون و پیگیری بر خودکارآمدی تحصیلی گروه عادی و خودکارآمدی خواندن گروه نارساخوان نیز موثر بود (05/0P<)، ولی بر خودکارآمدی خواندن گروه عادی و خودکارآمدی تحصیلی گروه نارساخوان تاثیر نداشت (05/0P>). نتیجه‌­گیری: آموزش سبک اسناد خوش­‌بینانه، قادر به ارتقای خودکارآمدی پسران عادی و نارساخوان است و از این برنامه می­توان در جهت ارتقای خودکارآمدی کودکان بهره برد. M3 10.30699/icss.22.3.123 ER -