%0 Journal Article %T %J Advances in Cognitive Sciences %V 2 %N 3 %U http://icssjournal.ir/article-1-643-fa.html %R %D 2000 %K %X مهار خشم با روش شناختی-رفتاری در کودکان دبستانی‌ (بررسی نتایج درمان) الهام شیرازی‌ مشکلات ناشی از خشم مانند رفتارهای‌ مقابله ای (oppositional)،خشونت،ناکامی‌ و پرخاشگری‌های فیزیکی و لفظی از دلایل‌ عمده ارجاع کودکان به مراکز مشاوره و درمان بوده است. در این تحقیق،۱۰ جلسه گروه درمانی‌ شامل سه مرحله شناخت هیجان‌ها،افزایش‌ مهارت‌های شناختی و تمرین‌های نمایشی‌ برای مهار خشم تشکیل و نتایج آن با گروه‌ کنترل که تنها بازی‌های تفریحی انجام‌ می‌دادند،مقایسه شد. کودکان گروه درمان در مقایسه با گروه‌ کنترل کمتر خشمگین و دچار عواقب ناشی‌ از خشم شده بودند و کوشش بیشتری برای‌ مهار بیان خشم می‌کردند. کلا کودکان به الگوبرداری و تمرین رفتارهای‌ مناسب بیشتر علاقه داشتند،در انجام دادن‌ تکالیف همکاری نمی‌کردند،برخی به‌ بررسی دلایل بروز خشم و تفکر مرحله به‌ مرحله،علاقه بیشتری نشان می‌دادند و برخی‌ به ارزیابی برانگیختگی خشم و آرام بخشی‌ تمایل بیشتری داشتند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که‌ مداخلات شناختی-رفتاری بر مهار بیان‌ خشم و آموزش راه‌های مناسب بیان خشم به‌ کودکان موثر بودند؛اما بر احساس خشم‌ اثری نداشتند. %> http://icssjournal.ir/article-1-643-fa.pdf %P 77-78 %& 77 %! %9 Research %L A-10-2-622 %+ %G eng %@ 1561-4174 %[ 2000