%0 Journal Article %A Saheban, Fateme %A Amiri, Shole %A Kajbaf, Mohamad Bagher %A Abedi, Ahmad %T The Efficacy of Short-Term Executive Functions Training on the Reduction of Symptoms of Attention Deficit and Hyperactivity of Elementary Boy Students in Esfahan Metropolitan Area %J Advances in Cognitive Sciences %V 12 %N 1 %U http://icssjournal.ir/article-1-81-fa.html %R %D 2010 %K Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Executive Function, Inhibition, %X هدف: بررسی اثر کوتا­ه­ مدت آموزش کارکرد‌های اجرایی بر کاهش نشانه­ های کمبود توجه و بیش‌فعالی است. روش: جامعۀ آماری پژوهش، دانش­ آموزان دورۀ ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال تحصیلی ۸۸- ۸۷ تحصیل می­کردند. برای انجام پژوهش، ۴۰ دانش ­آموز با اختلال کمبود توجه- بیش‌فعالی (۱۰ نفر گروه کمبود توجه، ۱۰ نفر گروه بیش‌فعال، ۱۰ نفر گروه شاهد کمبود توجه و۱۰ نفر گروه شاهد بیش‌فعال را به روش نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب و بررسی شدند. روش تحقیق، آزمایشی بود از پرسشنامۀ نشانه‌های اختلال کمبود توجه- بیش‌فعالی )براساس (DSM-IV استفاده شد. آموزش براساس تکنیک بازداری از طریق بازی انجام شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) نشان داد، آموزش کارکردهای اجرایی در کاهش نشانه‌های کمبود توجه و بیش‌فعالی مؤثر واقع شده است. نتیجه‌گیری: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش کارکرد‌های اجرایی بر کاهش نشانه‌های کمبود توجه- بیش‌فعالیتأثیر دارد و می­تواند در کنار سایر درمان ­های مربوط به این اختلال مورد توجه قرار گیرد. %> http://icssjournal.ir/article-1-81-fa.pdf %P 52-58 %& 52 %! %9 Research %L A-10-2-60 %+ Isfahan University, Isfahan, Iran. %G eng %@ 1561-4174 %[ 2010