AU - Piri, Morteza AU - Nasehi, Mohammad AU - Shahin, Maryam-ol-Sadat AU - Zarrindast, Mohammad Reza TI - Effects of WIN55,212-2 in the Dorsal Hippocampus on Scopolamine State-Dependent Memory PT - JOURNAL ARTICLE TA - icss JN - icss VO - 12 VI - 1 IP - 1 4099 - http://icssjournal.ir/article-1-80-fa.html 4100 - http://icssjournal.ir/article-1-80-fa.pdf SO - icss 1 AB  - هدف: بررسی اثر ۲-۲۱۲،۵۵WIN، آگونیست گیرنده ­های کانابینوئیدی، بر یادگیری وابسته به وضعیت القاشده با اسکوپولامین. روش: در این مطالعه، از روش اجتنابی مهاری (غیرفعال) با مدل Step-down که یک روش پذیرفته‌شده در بررسی حافظۀ درازمدت موش­های سوری است، استفاده شد. یافته‌ها: تزریق پس از آموزش اسکوپولامین (۲،۴،­ میکروگرم/موش) به ناحیۀ ۱CA، باعث کاهش به­ یادآوری حافظه شد. کاربرد اسکوپولامین پیش از آزمون، به­یادآوری حافظه در روز آزمون را به حد طبیعی برگرداند. این پدیده، به عنوان یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین شناخته می­شود. تزریق داخل هیپوکامپی ۲-۲۱۲،۵۵WIN (۰/۵، ۱ میکروگرم/ موش) پنج دقیقه قبل از آزمون، به ­یادآوری حافظه را کاهش داد. از طرف دیگر، تزریق داخل هیپوکامپی ۲-۲۱۲،۵۵WIN (۱ میکروگرم/ موش) قبل از آزمون (در روز آزمون و ۲۴ ساعت بعد از آموزش)، باعث برگشت حافظۀ حیواناتی شد که به­کار بردن اسکوپولامین (۲­ میکروگرم/ موش) بعد از آموزش، به­ یادآوری حافظۀ آنها را تخریب کرده بود. به­علاوه، تزریق مقدار غیرمؤثر اسکوپولامین همراه با مقادیر غیرمؤثر ۲-۲۱۲،۵۵WIN، به صورت سینرژیک، قبل از آزمون، بازگشت حافظه به وسیلۀ اسکوپولامین را افزایش داد. نتیجه­ گیری:این یافته ­ها نشان می­دهند که گیرنده­های کانابینوئیدی ناحیۀ ۱CA هیپوکامپ پشتی، نقش مهمی در فراموشی القاشده با اسکوپولامین و یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین دارند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - icss PG - 43 PT - Research YR - 2010