@ARTICLE{Ebrahimi gavam, author = {Saifi, Somayeh and Ebrahimi gavam, Soghra and Ashaeri, Hasan and Farrokhi, Noorali and Dortaj, Fariborz and }, title = {The Effectiveness of a Brain Compatible Learning on Cognitive Flexibility and Selective Attention of Students}, volume = {19}, number = {3}, abstract ={مقدمه: برای پرکردن شکاف بین موارد یادگیری در مدرسه و کارکردهای اجرایی، آموزش و یادگیری میبایست مسیر طبیعی خود را در مغز طی کند. یادگیری سازگار با مغز بر چگونگی یادگیری طبیعی مغز تأکید دارد و برای آموزش مؤثر، در صدد تغییر چارچوب، بر اساس ساختار و کارکرد واقعی مغز انسان است. هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثر یادگیری سازگار با مغز بر مؤلفههای انعطاف پذیری شناختی و توجه انتخابی کارکردهای اجرایی دانش آموزان دبستانی است. روش: نوع طرح گروه کنترل نابرابر از طرحهای نیمه آزمایشــی بود. نمونه ی هدفمند،۳۸ دانش آموز پایه ی چهارم بود که در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ از جامعه ی آماری شــامل کلیه ی دانش آموزان مدارس دبستانی پسرانه ی غیردولتی منطقه ی پنج شــهر تهران انتخاب شد. داده های پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون استروپ جمع آوری و با آزمون تیمســتقل تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که یادگیری سازگار با مغز بر افزایش انعطاف پذیری شناختی و توجه انتخابی دانش آموزان پایه ی چهارم دبستان تأثیر دارد. نتیجه گیری: با در نظرگرفتن فعالیت های متنوع بر اســاس یادگیری سازگار با مغز، ذهن دانشآموزان توانایی تغییر تمرکز ذهنی بین محرکهای مختلف را کسب کرده و انعطاف پذیری افزایش یافته است. بر این اساس نیز برآیند آموزشها برای معلم و دانشآموزان، آموزش آگاهانه و یادگیری آگاهانه است که زمینه را برای توجه انتخابی در فرایند یادگیری فراهم میسازد. }, URL = {http://icssjournal.ir/article-1-546-fa.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-546-fa.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Sciences}, doi = {}, year = {2017} }