RT - Journal Article T1 - A Preliminary Study on the Psychometric Characteristics of Scale Catastrophic Cognition in Adolescents JF - icss YR - 2017 JO - icss VO - 19 IS - 2 UR - http://icssjournal.ir/article-1-539-fa.html SP - 62 EP - 74 K1 - Psychometric Properties K1 - Catastrophic Cognition K1 - Adolescents AB - مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی مقدماتی ویژگی های روانسنجی مقیاس شناخته ای فاجعه آمیز ۱۷ ساله ی گروه غیربالینی است. روش: روش این پژوهش، توصیفی - در نمونه ای از نوجوانان ۱۳ و مقطعی و جامعه ی آماری آن، دانش آموزان دوره های اول و دوم متوسطه ی شهرستان قدس استان تهران است که از میان آنها ۷۸۳ نفر با روش نمونه گیری تصادفی دومرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ی شناخت های فاجعه آمیز بود که همراه با پرسشنامه های استرس ناشی از انتظار تحصیلی و خودکارآمدی برای گروه نمونه اجرا شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی این مقیاس از مدل سه عاملی سازندگان حمایت می کند ،CFI=۰/۷۹ ،RMSEA=۰/۷۶۰ ،S–Bχ۲/fd=. GFI=۰/۷۹).در بررسی روایی ملاک و واگرا از طریق ضریب همبستگی پیرسون، مقیاس شناخت های فاجعه آمیز با پرسشنامه های خودکارآمدی و استرس ناشی از انتظار تحصیلی به ترتیب ۰/۰۵و۰/۲۸ به دست آمد که رضایت بخش بود. نتایج ضریب آلفای کرونباخ ۰/۸۴ و ضریب بازآزمایی نیز ۰/۷۱ بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، مقیاس شناخت های فاجعه آمیز دارای ویژگی های روان سنجی مناسبی است و از آن می توان برای اهداف پژوهشی و ارزیابی اختلالات اضطرابی و هیجانی استفاده کرد. LA eng UL http://icssjournal.ir/article-1-539-fa.html M3 ER -