TY - JOUR JF - icss JO - Advances in Cognitive Sciences VL - 11 IS - 1 PY - 2009 Y1 - 2009/4/01 TI - The Study of Relationships Between Parents’ Perceptions and Self-Regulation Learning TT - بررسی رابطه مؤلفه‌های ادراک والدین با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی N2 - هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ ادراک والدین و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش­ آموزان، و نیز رابطۀ مؤلفه­ های ادراک والدین و مؤلفه­ های یادگیری خودتنظیمی است. روش: از بین دانش­ آموزان پایۀ سوم دبیرستان­های نظری شهر تهران، نمونه­ای به حجم 685 آزمودنی با روش نمونه گیری خوشه‌­ای چند مرحله­ای انتخاب شد. دو پرسشنامۀ ادراکات محیطی خانوادگی گرونلیک و همکاران (١۹٩٧) و یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی­گروت (1990) که قبلاً اعتبار و روایی آنها احراز شده بود، به روش گروهی و به وسیلۀ آزمودنی­ ها تکمیل گردید. یافته­ ها: نتایج بررسی همبستگی پیرسون نشان داد که اکثر مؤلفه­ های ادراکات محیطی خانوادگی (پذیرش و حمایت پدر و مادر از خودمختاری کودک) و یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع)، دو به دو با هم همبستگی دارند (p<0/01). با اجرای رگرسیون چندگانه مشخص شد که یادگیری خودتنظیمی، به خوبی از طریق ادراکات محیطی قابل­پیش­بینی است (p<0/01). ضرایب رگرسیون پذیرش و حمایت مادر از خودمختاری کودک نیز معنادار بود (p<0/01). SP - 49 EP - 55 AU - Kharazi, Alinaghi AU - Karashki, Hossein AD - KW - Parents Perceptions KW - Self-Regulating Learning KW - Cognition and Metacognition UR - http://icssjournal.ir/article-1-529-fa.html ER -