%0 Journal Article %A Kharazi, Alinaghi %A Karashki, Hossein %T The Study of Relationships Between Parents’ Perceptions and Self-Regulation Learning %J Advances in Cognitive Sciences %V 11 %N 1 %U http://icssjournal.ir/article-1-529-fa.html %R %D 2009 %K Parents Perceptions, Self-Regulating Learning, Cognition and Metacognition, %X هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ ادراک والدین و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش­ آموزان، و نیز رابطۀ مؤلفه­ های ادراک والدین و مؤلفه­ های یادگیری خودتنظیمی است. روش: از بین دانش­ آموزان پایۀ سوم دبیرستان­های نظری شهر تهران، نمونه­ای به حجم 685 آزمودنی با روش نمونه گیری خوشه‌­ای چند مرحله­ای انتخاب شد. دو پرسشنامۀ ادراکات محیطی خانوادگی گرونلیک و همکاران (١۹٩٧) و یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی­گروت (1990) که قبلاً اعتبار و روایی آنها احراز شده بود، به روش گروهی و به وسیلۀ آزمودنی­ ها تکمیل گردید. یافته­ ها: نتایج بررسی همبستگی پیرسون نشان داد که اکثر مؤلفه­ های ادراکات محیطی خانوادگی (پذیرش و حمایت پدر و مادر از خودمختاری کودک) و یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع)، دو به دو با هم همبستگی دارند (p<0/01). با اجرای رگرسیون چندگانه مشخص شد که یادگیری خودتنظیمی، به خوبی از طریق ادراکات محیطی قابل­پیش­بینی است (p<0/01). ضرایب رگرسیون پذیرش و حمایت مادر از خودمختاری کودک نیز معنادار بود (p<0/01). %> http://icssjournal.ir/article-1-529-fa.pdf %P 49-55 %& 49 %! %9 Research %L A-10-2-508 %+ %G eng %@ 1561-4174 %[ 2009