TY - JOUR T1 - TT - معرفی کتاب JF - icss JO - icss VL - 4 IS - 1 UR - http://icssjournal.ir/article-1-447-fa.html Y1 - 2002 SP - 95 EP - 95 N2 - ظاهراً هیچ چیز ناراحت کننده‌تر از داشتن فرزند نافرمان و پرخاشگر برای یک پدر و مادر نیست. اکثر اوقات چنین سؤالی مطرح می‌شود: «چه کنیم تا رفتار کودک ما اصلاح شود؟»روش های کنترل کودک که در این کتاب شرح داده شده است در جهت افزایش همکاری با والدین و تقویت رفتارهای غیرپرخاشگرانه در کودکان ۱۱-۲ سال می‌باشد. روش‌های ارائه شده در این کتاب، در مورد کودکان مبتلا به اختلالات نافرمانی و مقابله‌جویی، پرخاشگری اختلال بیش فعالی و کم توجهی کاربرد خواهد داشت.این روش‌ها حتی در کودکانی که مشکل روانی خاصی ندارند و فقط در همکاری و سازگاری با والدین مشکل دارند نیز کارآیی خواهد داشت. این کتاب راهنمای مفیدی برای والدین و همچنین دست‌اندرکاران بهداشت روانی کودکان خواهد بود. گرچه هیچ‌گاه بی‌اعتنایی به هنجارهای اجتماعی و مقابله با آن، شایع نبوده است، امّا همواره یکی از مهمترین مشکلات محسوب می‌گردیده؛ به طوری که توجه بزرگسالان و نظام‌های بهداشتی را به خود معطوف کرده است. در ادبیات علمی و عمومی، نام‌های مختلفی برای توصیف این مشکل به کار رفته است که رایج‌ترین آن در طبقه‌بندی‌های جدید اختلال سلوک می‌باشد. واضح است که عوارض فردی و اجتماعی این اختلال بسیار قابل ملاحظه است و به همین دلیل، درمان و کاهش مخاطرات ناشی از آن نیز عزم همه جانبه و نظام های اجتماعی حمایتی، بهداشتی و تربیتی را می‌طلبد. این کتاب، با نثری روان و در عین حال علمی این اختلال را از جنبه‌های مختلف توصیف کرده و همچنین مدل‌های درمانی را از زوایای گوناگون مورد بحث قرار داده است. مطالعه این کتاب به همه کسانی که به نحوی با مسایل نوجوانان سرو کار دارند، توصیه می‌گردد. M3 ER -