TY - JOUR T1 - A Survey on the Impact of Mirror Neuron Systems Stimulation upon the Development of Receptive Language, Expressive Language and Speech in 5-8 Year-old, Female, Persian-Speaking Autistic Children TT - بررسی تأثیر تحریک سیستم نورون‌های آینه‌ای، بر رشد مهارت‌های زبان دریافتی، زبان بیانی و گفتار کودکان اوتیستیک پنج تا هشت ساله ی دختر فارسی زبان JF - icss JO - icss VL - 18 IS - 1 UR - http://icssjournal.ir/article-1-427-fa.html Y1 - 2016 SP - 47 EP - 57 KW - Autism KW - Mirror neurons system KW - Purposeful movement imitation KW - Verbal imitation N2 - هدف:پیشرفت­ های اخیر در عصب­پژوهی، منجر به کشف نورون­ های جدیدی در مغز میمون ماکاک، تحت عنوان نورون­ های آینه ­ای شده ­اند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه ­ی تحریک سیستم نورون‌ های آینه‌ای از طریق تقلید حرکات هدف­مند و تقلید کلامی با رشد مهارت‌های کلامی کودکان اوتیستیک است. روش: این پژوهش ­تجربی-کاربردی، به­صورت انتخاب نمونه­ ی در دسترس در مراکز اوتیسم تهران اجرا شد؛ به این­صورت که، ابتدا محققان بر مبنای تحریک سیستم نورون­ های آینه­ ای، با استفاده از تقلید حرکات هدف­مند و تقلید کلامی یک مدل کاربردی و آسان برای توان­بخشی کودکان اوتیستیک طراحی و سپس به کمک روش آموزش(TPR) ، در دانشکده­ ی علوم توان­بخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، طی ۱۲ جلسه یک پژوهش آزمایشی روی یک دختر هشت ساله ­ی اوتیستیک اجرا و نتایج مثبت و مؤثر آن را مشاهده کردند. سپس نمونه­ های دیگر، یعنی پنج دختر اوتیستیک پنج تا هشت ساله­ ی تک زبانه ­ی فارسی زبان به­روش نمونه ­ی در دسترس انتخاب شدند و ۴۲ جلسه، به ­صورت سه جلسه­ ی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ­ای در هفته تحت آموزش قرارگرفتند و رشد مهارت­ های زبان دریافتی، بیانی وگفتار آن ها با آزمون سنجش رشد نیوشا ارزیابی شد. هر آزمودنی به­ عنوان شاهد یا کنترل خودش پیش و پس از دوره­ی گفتار درمانی بر مبنای تحریک سیستم نورون­ های آینه­ای بررسی شد. پس از گذشت دو ماه از توقف دوره­ی ۱۴ هفته‌ای، کلیه ­ی آزمودنی­ ها مجددا با جدول امتیازدهی بررسی شدند ودر نهایت پایداری نتایج ارزیابی شد. برای تحلیل آماری داده‌ها، از نسخه­ ی ۱۶­ام نرم‌افزار آماریSPSS استفاده‌شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که میان نمرات پیش ­آزمون و پس ­آزمون مهارت زبان دریافتی (۰/۰۰۶p<)، زبان بیانی (۰/۰۲۳p<) و گفتار (۰.۰۴۹p<) آزمودنی‌ها تفاوت معناداری وجود دارد ( فرض ۰/۰۵p<). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهند که تقلید حرکات هدف­مند و تقلید کلامی،که به‌عنوان تمرین در طول دوره­ی مداخله ارائه‌شد، باعث رشد مهارت‌های زبان دریافتی، زبان بیانی و گفتار کودکان اوتیستیک شده‌است؛ بنابراین از این روش می‌توان به‌عنوان روش مکمل در گفتار درمانی کودکان اوتیستیک بهره برد. M3 ER -