AU - Tehrani-Doost, Mehdi AU - Mohammadzadeh, Azar AU - Khorrami Banaraki, Anahita TI - Correlation between Theory of Mind (Intentionality) and Language in Normal Children PT - JOURNAL ARTICLE TA - icss JN - icss VO - 14 VI - 1 IP - 1 4099 - http://icssjournal.ir/article-1-424-fa.html 4100 - http://icssjournal.ir/article-1-424-fa.pdf SO - icss 1 AB  - هدف: نظریه ذهن به عنوان توانایی فهم حالات ذهنی دیگران تعریف می شود. یکی از حوزه های اصلی نظریه ذهن قصدمندی است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین نظریه ذهن (قصدمندی) و توانایی زبانی با استفاده از پارادایم اشکال متحرک می باشد. روش: شصت کودک ۷ تا ۹ ساله بدون سابقه بیماری روان پزشکی بر اساس مصاحبه با والدین آن ها در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان به وسیله پارادایم اشکال متحرک مورد بررسی قرار گرفتند سپس پاسخهای آنها ثبت و بر اساس سطوح و درستی توصیفات و طول عبارات نمره گذاری شدند. توانایی کلامی آنها نیز با استفاده از خرده مقیاس های کلامی آزمون هوش وکسلر بررسی شد و در نهایت آنالیزهای آماری به وسیله روش ضریب همبستگی R اسپیرمن انجام شد. یافته ها: آنالیزهای آماری نشان داد که ارتباط معنادار ضعیفی بین نظریه ذهن و توانایی زبانی بدست آمده است. ارتباط بین نمرات قصدمندی، درستی پاسخ ها و طول عبارات از تکالیف نظریه ذهن و نمره کل هوش به ترتیب r=۰/۲۱،r=۰/۱۶ و r=۰/۱ بوده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که نظریه ذهنی که بوسیله پارادایم اشکال متحرک مورد بررسی قرار می گیرد با توانایی زبانی ارتباط شعیفی دارد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - icss PG - 11 PT - Research YR - 2012