TY - JOUR JF - icss JO - Advances in Cognitive Sciences VL - 9 IS - 3 PY - 2007 Y1 - 2007/10/01 TI - Adaptation and Normalization of California Critical Thinking Skills Test TT - انطباق و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا N2 - هدف: انطباق و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه های شهر تهران (آزاد و دولتی). روش: پس از ترجمه و اجرای اولیه آزمون روی تعدادی از دانشجویان، فرم اصلاح شده به وسیله ۱۰۰۰ دانشجو از پنج گروه تحصیلی علوم پزشکی، علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و علوم پایه که به صورت در دسترس انتخاب شده بودند، تکمیل شد. برای تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای پیرسون، رتبه درصدی z و t برای سه مهارت ارزشیابی، تحلیل و استنباط و نمره کل بر اساس جنس، برای هر یک از پنج گروه تحصیلی و کل دانشجویان و همچنین آزمون های همخوانی درونی (آلفای کرونباخ و دو نیم کردن) استفاده شد. یافته ها: پایایی فرم انطباق یافته آزمون با استفاده از روش دو نیم کردن ۰/۷۸ و با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ برای مهارت ارزشیابی ۰/۷۹، برای مهارت تحلیل ۰/۷۵، برای مهارت استنباط ۰/۹۱ و برای کل آزمون ۰/۸۳ به دست آمد. به علاوه میانگین نمرات مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان همه رشته های دانشگاه های تهران از نمرات چند دانشگاه آمریکایی به طور بارز و معنی داری کمتر بود. نتیجه گیری: پایایی فرم انطباق یافته آزمون مطلوب می باشد و هنجاری آن برای دانشجویان شهر تهران محاسبه و ارایه شده است. SP - 63 EP - 72 AU - Mehrinejad, Abolghasem AD - KW - Validity KW - Critical Thinking KW - Normalization UR - http://icssjournal.ir/article-1-391-fa.html ER -