%0 Journal Article %A Monirpoor, nader %A Khoosfi, Helen %A Ghazi Tabatabai, Mahmoud %A Yazdandoost, Rokhsareh %A Atef Vahid, Mohammad Kazem %A Delavar, Ali %T Evaluating Attribution Models of Adolescent Depression Using Structural Equation Modeling %J Advances in Cognitive Sciences %V 9 %N 3 %U http://icssjournal.ir/article-1-389-fa.html %R %D 2007 %K Depression, Attribution Models, Adolescents, %X هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی مدل های اسنادی (شناختی) افسردگی در نوجوانان دانش آموز بود. روش: در این پژوهش ۳۸۸ دانش آموز (۲۲۲ دختر و ۱۶۶ پسر) مقطع متوسطه شهرستان ری به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه حوادث منفی زندگی و پرسشنامه سبک اسنادی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار لیزرل و (SPSS) و با روش های تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تاییدی، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری بررسی شد. یافته ها: از میان سه مدل اسنادی آسیب پذیری، مدل نشانه و مدل شروع، دو مدل نشانه و شروع برازش خوبی در تبیین افسردگی داشت، ولی مدل آسیب پذیری برازش خوبی نداشت. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش از مدل های اسنادی شروع و نشانه در تبیین افسردگی حمایت می کند. %> http://icssjournal.ir/article-1-389-fa.pdf %P 52-62 %& 52 %! %9 Research %L A-10-2-368 %+ %G eng %@ 1561-4174 %[ 2007