RT - Journal Article T1 - The Effect of Lifestyle-Based Stress Management Program on Improving Cognitive Schemas and Increasing Self-Coherence in Highly-Stressed Students JF - icss YR - 2015 JO - icss VO - 17 IS - 2 UR - http://icssjournal.ir/article-1-331-fa.html SP - 12 EP - 22 K1 - Stress management K1 - Perceived stress K1 - Cognitive schemas K1 - Sense of coherence AB - هدف: در این تحقیق، اثر برنامه‌ی مدیریت استرس مبتنی بر سبک زندگی بر کاهش استرس، اصلاح طرح‌واره‌های شناختی و افزایش حس انسجام دانشجویان پراسترس دانشگاه پیام نور تهران بررسی شد. روش: بدین منظور ۲۶ نفر از دانشجویان پراسترس دختر با میانگین سنی ۳۲ و انحراف استاندارد ۹/۸۲ انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند و سپس قبل و بعد از ارائه‌ی برنامه‌ی مدیریت استرس لرن (Learn)، به کلیه ی گزاره های پرسش نامه های استرس ادراک شده، طرح‌واره‌های یانگو، حس انسجام آنتونوسکی پاسخ دادند. برای تحلیل آماری داده‌های پژوهش، از شاخص‌های میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد فراوانی و آزمون‌های لون (Leven)، کولموگراف اسمیرنف (Kolmogrov-Smirnov) و تحلیل واریانس یک‌راهه و چند راهه (Anova & Manova variance analysis test) استفاده شد. یافته‌ها: داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس یک راهه و چند راهه تحلیل شد که حاکی از معناداری تفاوت نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون دو گروه در استرس ادراک شده، برخی طرح‌واره‌های شناختی (محرومیت هیجانی، بیاعتمادی/ بدرفتاری، نقص/ شرم، شکست، ایثار و بازداری هیجانی) وحس انسجام است (۰/۰۵>p). نتیجه‌گیری: بدین معنا که مداخله‌ی مدیریت استرس به کاهش استرس، اصلاح بعضی طرح¬واره‌های شناختی و نیز افزایش حس انسجام دانشجویان پراسترس منتهی شده است. LA eng UL http://icssjournal.ir/article-1-331-fa.html M3 ER -