AU - Tehranidoust, Mehdi AU - Shahrivar, Zahra AU - Pakbaz, Bahareh AU - Rezaei, Azita AU - Ahmadi, Fatemeh TI - Validity of Farsi Version of Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) PT - JOURNAL ARTICLE TA - icss JN - icss VO - 8 VI - 4 IP - 4 4099 - http://icssjournal.ir/article-1-266-fa.html 4100 - http://icssjournal.ir/article-1-266-fa.pdf SO - icss 4 AB  - هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی روایی نسخه فارسی پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات (SDQ) انجام شد. روش: روایی نسخه‌های والد و آموزگار (SDQ) در یک نمونه ۶۰۰ نفری از جامعه کودکان ۱۲-۶ ساله ایرانی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس، نتایج (SDQ) با نتایج معاینه کودکان توسط روانپزشک کودک و نوجوان و مصاحبه تشخیصی ((K-SADS مقایسه شد. داده‌های مربوط به هنجاریابی و نقاط برش محاسبه شد. یافته‌ها: نمرات به‌دست آمده از نسخه‌های والد وآموزگار (SDQ) در تمام قسمت‌ها با یکدیگر همبستگی مثبت داشتند. مقایسه نمرات شاخص‌های پرفعالیتی و نمره کلی مشکلات تشخیص‌های روان‌پزشکی نشان داد که (SDQ) از روایی مطلوبی برخوردار است. نقاط برش به‌دست آمده با مطالعات سایر کشورها هم‌خوانی داشت. نتیجه‌گیری: نسخه فارسی (SDQ) از مشخصات روان‌سنجی قابل قبولی برخوردار است و می‌تواند برای یافتن مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان ایرانی ابزار غربالگری مناسبی باشد. لازم است مطالعه مشابهی نیز برای جمعیت نوجوانان انجام شود. CP - IRAN IN - Department of Psychiatry, Psychiatric Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. LG - eng PB - icss PG - 33 PT - Research YR - 2007