TY - JOUR T1 - The Effect of Autonomy Supportive Teaching Style on Creativity in Preschoolers TT - تأثیر تدریس حامی خودمختاری بر خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی JF - icss JO - icss VL - 16 IS - 4 UR - http://icssjournal.ir/article-1-263-fa.html Y1 - 2015 SP - 60 EP - 69 KW - Creativity KW - Autonomy-Supportive Teaching Style KW - Self Determination Theory KW - Preschoolers N2 - هدف: در این پژوهش سبک تدریس حمایت­ کننده از خودمختاری به عنوان روشی که در چهارچوب نظریۀ خود‌تعیین‌گری تعریف شده و به سبک رفتار معلم در کلاس می­پردازد، بررسی و تأثیرات آن بر خلاقیت کودکان پیش ­دبستانی ارزیابی شده است. روش: سبک تدریس معلمان با تکمیل پرسش­نامۀ مشکلات مدارس (PIS) مشخص شد. سپس ۱۰۰ نفر از نوآموزان چهار مرکز پیش ­دبستانی مناطق یک تا سه شهر تهران به تفکیک سبک تدریس معلم، در قالب دو گروه، طی شش ماه در معرض مداخلۀ شبه‌آزمایشی قرار گرفتند و سپس میزان خلاقیت آنها به وسیلۀ آزمون خلاقیت در حرکت و عمل تورنس سنجیده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرۀ کلی خلاقیت و به تفکیک زیرمقیاس‌های اصالت و تخیل شرکت‌کنندگان در گروه‌های سبک تدریس حمایت‌کننده‌ از خودمختاری بیشتر از شرکت‌کنندگان در گروه‌های سبک تدریس کنترل‌کننده بود، اما در زیرمقیاس سیالی دو گروه تفاوتی نشان ندادند. نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط خلاقیت و منبع کنترل درونی، یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد، تدریس حمایت­ کننده از خودمختاری با تأمین نیاز اساسی خودمختاری کودکان زمینۀ افزایش خلاقیت را در آنان فراهم ساخته است. M3 ER -