TY - JOUR T1 - Prevalence of Attention - Deficit/Hyperactivity Disorder in a Group of University Students TT - شیوع اختلال بیش‌فعالی – کم‌توجهی در گروهی از دانشجویان JF - icss JO - icss VL - 6 IS - 1 UR - http://icssjournal.ir/article-1-43-fa.html Y1 - 2004 SP - 73 EP - 87 N2 - هدف: اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی (ADHD) در بزرگسالان به عنوان یک بیماری مهم، روز به روز بیشتر شناخته می‌شود، با این حال شیوع و عوارض آن در دانشجویان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه توصیفی، تخمین شیوع آن در گروهی از دانشجویان ایرانی می‌باشد. روش: این مطالعه از نوع مقطعی است و در آن ۴۰۹ نفر از دانشجویان خوابگاه فاطمه الزهرا (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و بعد از کنار گذاشتن ۱۶۵ نفر (بر اساس معیارهای خروج از مطالعه)، بقیه بر طبق پرسشنامه اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی کانرز که از نوع خود گزارشگری است بررسی شدند. داده‌ها با آزمون‌های کای دو و فیشر بررسی شدند. یافته‌ها: شیوع (ADHD) در جمعیت مورد مطالعه ۳/۷% به دست آمد (بر اساس شاخص بیش‌فعالی – کم‌توجهی) که بیشترین فراوانی (%۷/۸) به زیر مقیاس B (بیش‌فعالی-بی‌قراری) و کمترین فراوانی (%۲) به زیر مقیاس D (مشکلات تصور کلی از فرد) و زیر مقیاس A (کم‌توجهی-مشکل حافظه) مربوط بود. در گروه (ADHD)، میزان بالاتری از سابقه اختلال روانپزشکی و همچنین سابقه مصرف داروهای روانپزشکی وجود داشت. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که غربالگری دانشجویان دارای این اختلال و نیز بررسی بیشتر و معرفی آنها به روانپزشک به منظور درمان ضروری باشد تا از این طریق به بهبود عملکرد و روابط آنها کمک شود. M3 ER -