AU - Maleki, Bahram TI - The Effects of Teaching Cognitive and Metacognitive Strategies in Increasing the Learning and Retention of Different School Texts PT - JOURNAL ARTICLE TA - icss JN - icss VO - 7 VI - 3 IP - 3 4099 - http://icssjournal.ir/article-1-165-fa.html 4100 - http://icssjournal.ir/article-1-165-fa.pdf SO - icss 3 AB  - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری سه نوع درس مطالعات اجتماعی، فیزیک و زبان انگلیسی سال اول متوسطه بود. روش:از روش نیمه‌تجربی و طرح گسترش‌یافته گروه‌های کنترل نابرابر استفاده شد. ‌آزمودنی‌ها ۲۷۰ دانش‌آموز پسر سال اول دبیرستان بودند که به‌وسیله معلمانشان انتخاب و در قالب دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل در هر درس (در مجموع شش گروه آزمایشی و سه گروه کنترل) به صورت تصادفی نامگذاری شدند. طی ۱۰ جلسه به گروه‌ آزمایشی اول راهبردهای شناختی و به گروه آزمایشی دوم راهبردهای فراشناختی آموزش داده شد. گروه کنترل در زمینه مشاهدات مربوط به اجرای پیش‌آزمون‌ها، پس‌آزمون‌ها و آزمون‌های نگهداری (پس از یک ماه) با دو گروه آزمایشی مقایسه گردید. اثرمندی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به‌طور جداگانه برای متون آسان و دشوار درس‌ها بنا به تشخیص معلمان بررسی شد. یافته‌ها:آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی تقریباً در تمام موارد بر درس مطالعات اجتماعی مؤثر بود و موجب افزایش عملکرد تحصیلی یادگیرندگان هم در افزایش یادگیری و هم در افزایش یادداری شد. آموزش راهبردهای شناختی در درس فیزیک از آموزش راهبردهای فراشناختی مؤثرتر بود. آموزش این راهبردها در درس زبان انگلیسی تأثیر قابل توجهی نداشت. نتیجه‌گیری: آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به یادگیرندگان در افزایش میزان یادگیری و یادداری درس‌ها تأثیر قابل توجهی دارد و لذا معلمان باید در آموزش این راهبردها به یادگیرندگان به ویژه افراد ضعیف، بکوشند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - icss PG - 42 PT - Research YR - 2005