TY - JOUR T1 - Effects of Two Types of Computer Assisted Intervention on Spelling Scores of Primary School Children With Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder TT - تأثیر دو نوع مداخله رایانه‌ای بر نمرات املای کودکان دبستانی مبتلا به اختلال بیش‌فعالی – کم‌توجهی JF - icss JO - icss VL - 6 IS - 1 UR - http://icssjournal.ir/article-1-34-fa.html Y1 - 2004 SP - 51 EP - 58 N2 - هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی اثر بازی‌های رایانه‌ای و آموزش تایپ رایانه‌ای بر نمرات املای کودکان دبستانی مبتلا به اختلال بیش‌فعالی- کم‌‌توجهی(ADHD) بوده است. روش: در این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی یک سو کور بود، ۳۷ کودک دبستانی مبتلا به (ADHD) به دو گروه اول (۱۷ نفره) و دوم (۲۰ نفره) تقسیم شدند. اعضای گروه اول طی هشت جلسه یک ساعته (هفته‌ای سه جلسه) به بازی با رایانه پرداختند و افراد گروه دوم در هشت جلسه یک ساعته (هفته‌ای سه جلسه) تحت آموزش تایپ رایانه‌ای قرار گرفتند. برای املای مدرسه ۱۲ نمره در نظر گرفته شد که شامل چهار نمره پیش از مداخله، چهار نمره حین مداخله و چهار نمره پس از مداخله بود. نمرات املای جلسات، مربوط به املایی بود که کودکان در طول جلسات می‌نوشتند. یافته‌ها: دو گروه از نظر سن، مقطع تحصیلی، جنس، بهره هوشی، داروهای مصرفی، نمرات پرسشنامه کانرز والدین و معلمان، داشتن رایانه در منزل ،‌سابقه کار با آن و میانگین نمرات املا همسان بودند. پس از شرکت کودکان در جلسات بازی رایانه‌ای، نمرات املای مدرسه در حین مداخله (۰/۰۳± ۱۷/۹۳) در مقایسه با پیش از مداخله (۳/۲۶±۱۷/۲۵) به میزان معنی‌دار مرزی افزایش نشان داد. شرکت در جلسات آموزش تایپ رایانه‌ای نشان دهنده چنین تغییری نبود. نتیجه‌گیری: ارتقای میانگین نمرات املای کودکان دبستانی مبتلا به (ADHD) در حین شرکت در جلسات بازی رایانه‌ای، ممکن است ناشی از بهبود توجه آنان باشد. جذابیت این نوع بازی‌ها، بازخورد سریع رایانه، فقدان بازخورد منفی آن و حمایت از فرآیند تصمیم‌گیری کودک نیز می‌تواند این یافته را توجیه کند. M3 ER -