TY - JOUR T1 - The Efficacy of Psycho-Motor Skills Training on Executive Functions amongst Pre-school Children with non-Verbal Learning Disabilities TT - اثربخشی آموزش مهارت‌های روانی- حرکتی بر کارکردهای اجرایی کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی JF - icss JO - icss VL - 15 IS - 3 UR - http://icssjournal.ir/article-1-151-fa.html Y1 - 2013 SP - 33 EP - 39 KW - Learning Disorders KW - Non-Verbal Learning Disorders KW - Psycho-Motor Skills KW - Executive Functions KW - Pre-School Children N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر آموزش مهارت­های روانی- حرکتی بر کارکردهای اجرایی(حل مسئله، برنامه ­ریزی و سازمان­دهی رفتاری- هیجانی) کودکان پیش­ دبستانی دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی شهر اصفهان است. روش: در این پژوهش که از نوع آزمایشی است، از طرح پیش­ آزمون- پس­ آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. بدین منظور در سال ۹۰- ۹۱ با استفاده از روش نمونه­ گیری چندمرحله­ ای از بین کودکان پیش­ دبستانی پنج تا شش و نیم سالۀ شهر اصفهان به صورت تصادفی ۲۰ کودک که دارای ملاک­های ورود به پژوهش بودند انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش جای داده شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش­نامۀ عصب­ روان­شناختی کانرز، که روایی و پایایی آن تأیید شده است، جمع­ آوری و با روش تحلیل کوواریانس و با بهره‌گیری از نرم­افزار آماری spss ۱۶ تجزیه و تحلیل شد. یافته ­ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که در پس ­آزمون عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در پرسش­نامۀ عصب روان­شناختی (در خرده ­مقیاس سازمان­دهی رفتاری- هیجانی) تفاوت معناداری دارد(p≤۰.۰۵). نتیجه­ گیری: آموزش مهارت­های روانی- حرکتی باعث بهبود عملکرد آزمودنی­ها در مقیاس­ های عصب روان­شناختی( سازمان­دهی رفتاری- هیجانی) شده و به کاهش این مشکلات در کودکان پیش ­دبستانی دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی می‌انجامد. M3 ER -