%0 Journal Article %A Kajbaf, Mohammad Bagher %A Moulavi, Hosein %A Shirazi Tehrani, Alireza %T Study of the Relationship Between Motivational Beliefs and Self- Regulated Learning Strategies, and Academic Performance Among High School Students %J Advances in Cognitive Sciences %V 5 %N 1 %U http://icssjournal.ir/article-1-131-fa.html %R %D 2003 %K %X هدف: هدف پژوهش، بررسی رابطه باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی، اضطراب امتحان) و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی، خودتنظیمی) با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان بود. روش: در این پژوهش ۱۲۰ دانش‌آموز پایه سوم دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری (MSLQ) و برای اندازه‌گیری عملکرد تحصیلی از معدل نمرات سال دوم دانش‌آموزان استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل چند متغیری (رگرسیون) نشان داد که خودتنظیمی، خودکارآمدی و اضطراب امتحان، بهترین پیش‌بینی کنندگان عملکرد تحصیلی می‌باشند ( ۰/۰۵>p). نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش‌آموزان دختر و پسر در زمینه اضطراب امتحان تفاوت معنی‌داری وجود دارد (۰/۰۰۳>p). نتایج همچنین حاکی از آن بود که در سایر متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری بین دانش‌آموزان دختر و پسر وجود ندارد. نتیجه‌گیری: به نظر محققان شایسته است معلمان و مربیان با فراهم آوردن شرایط مناسب برای رشد خودکارآمدی و کاهش اضطراب امتحان و با آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، به دانش‌آموزان فرصت بیشتری برای یادگیری بدهند. %> http://icssjournal.ir/article-1-131-fa.pdf %P 27-33 %& 27 %! %9 Research %L A-10-2-110 %+ %G eng %@ 1561-4174 %[ 2003