TY - JOUR T1 - The Relation among Motivational Beliefs, Cognitive and Metacognitive Strategies and Academic Achievement: Testing of Alternative Models TT - بررسی رابطۀ باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی: آزمون مدل‌های رقیب JF - icss JO - icss VL - 12 IS - 3 UR - http://icssjournal.ir/article-1-121-fa.html Y1 - 2010 SP - 34 EP - 48 KW - Motivational Beliefs KW - Cognitive And Metacognitive Strategies KW - High School Female Students KW - Alternative Models N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین باورهای انگیزشی (باورهای خودکارآمدی، باورهای کنترل در یادگیری و اضطراب آزمون) و راهبردهای شناختی و فراشناختی (تفکر انتقادی، خودنظم­بخشی‌ فراشناختی، مدیریت زمان و مکان مطالعه، کمک­طلبی از همسالان) با پیشرفت تحصیلی، در دانش‌آموزان دختر سوم دبیرستان رشتۀ علوم­ انسانی، با استفاده از مدل علّی است. روش: برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونه ­گیری چندمرحله ­ای استفاده شد؛ بدین شکل که از بین دانش ­آموزان دختر که در سال تحصیلی 89-1388 در دبیرستان­های شهر تهران در رشتۀ علوم انسانی تحصیل می­کردند، 250 نفر انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای ارزیابی همۀ متغیرهای پژوهش، از پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری استفاده شد. در این پژوهش، معدل پایان سال تحصیلی دانش ­آموزان در پنج درس اختصاصی، به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنها در نظر گرفته شد. یافته ­ها با روش‌های آماری تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل و برای بررسی روابط علّی بین متغیرهای پژوهش، دو مدل مفهومی آزموده و مقایسه شدند. یافته ­ها: نتایج پژوهش از برازش بهتر مدل دوم با یافته­ ها حمایت می­کنند. در این مدل، دو متغیر باورهای خودکارآمدی و باورهای کنترل یادگیری، به‌عنوان متغیرهای برون­زاد؛ و متغیرهای تفکر انتقادی، خودنظم‌بخشی فراشناختی، مدیریت زمان و مکان مطالعه، کمک‌طلبی از همسالان، اضطراب آزمون و پیشرفت تحصیلی متغیرهای درون­زاد در نظر گرفته شدند. با این حال، هر دو مدل نشان­دهندۀ وجود روابط علّی معنادار بین باورهای انگیزشی، راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی هستند. نتیجه‌گیری: دانش ­آموزان با خودکارآمدی بیشتر، از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می­کردند، اضطراب آزمون کمتری داشتند و در نتیجه پیشرفت تحصیلی آنها بیشتر بود. M3 ER -